[OT] kaffemaskin

hanek082

Aktiv medlem
[OT] kaffemaskin
Sambon fyller år och vår Nespresso maskin är snart 10 år gammal och börjar gå lite knaggligt och läcker kaffe för kapslarna sitter. Då man bara blir trött när man frågar på kaffeforum så känns det bättre och få tips från inbitna cyklister.

Vad är de bästa kaffemaskinerna för att göra en kopp kaffe? Enkelt att hålla ren, bra kvalitet, gott kaffe osv. Skumma mjölk är inget krav då det ej används på den vi har nu.

Helst fristående på köksbänken, vi har haft denna fram tills nu:

[OT] kaffemaskin
Vad är det för maskin du söker? En ny kapselmaskin eller en för bönor?
Personligen föredrar jag en kaffemaskin som maler och brygger det jag vill ha. Har själv en Philips från 2014 som gör espresso, espresso lungo och klassiskt kaffe, plus skummare om man nån gång är sugen på en latte. Används flitigt varje dag, och har inte svikit mig än. Bara att göra rent och köra på. Har under 9 år, bara bytt en packning.
För det priset du visade, så hade jag ju lagt pengarna på en maskin med kvarn. Mycket smaskigare och mer valfrihet. Mindre skräp också.

[OT] kaffemaskin
Jag är kanske en av de där du blir trött av på kaffeforum. Men lättare att tipsa om du beskriver lite mer vad ni vill dricka för typ av kaffe som innebär en god kopp för er samt vad du är villig att betala. Just nu är det lite som att föreslå en cykel utan att veta vad den ska användas till, vad den får kosta, eller vad du anser vara bra kvaliteter på en cykel.

Om ”gott kaffe” i största allmänhet så är en kvarn och färska bönor det största lyftet du kan göra, oavsett metod för att tillreda kaffet. Sen ställer olika tillredningsmetoder olika krav på kvarnens kapacitet, och får olika konsekvenser för priset och ”meckigheten”.

[OT] kaffemaskin
Jag är öppen för både kapslar och bönor. Om de är lika enkla att hålla rena föredrar jag nog en med bönor. Skönt att slippa allt skräp och även billigare med bönor.

Obeställde idagspalten bönor från Dinzler i Rosengren till vanliga bryggaren så de finns oavsett hemma

Prisklass är 5000-15000 ungefär, beror på om ett högre pris är värt det eller ej.

Sambon gillar gott kaffe och det är både espresso och vanligt, dock inget med mjölk. Men kan ju komma gäster som gillar det..

[OT] kaffemaskin
Generellt så är högre priserna i spannet där om ni vill ha espresso, där kan man titta på helautomatiska maskiner om man vill ha mycket valmöjlighet relativt enkelt.

Helautomatisk ger kanske inte samma nivå på espresso som om man lägger 15 på kvarn + maskin som närmar sig det du kan få på ett bra kaffe-kafé. Men den kräver å andra sidan inte heller någon träning eller kunskap.

Det låter som ni redan har bryggare och kvarn till bönor, och att maskinen ska täcka mer åt espressohållet? Annars finns en uppsjö manuella metoder om man orkar anstränga sig för en god kopp, som dock är mer lik bryggkaffe i resultatet.

[OT] kaffemaskin
Generellt så är högre priserna i spannet där om ni vill ha espresso, där kan man titta på helautomatiska maskiner om man vill ha mycket valmöjlighet relativt enkelt.

Helautomatisk ger kanske inte samma nivå på espresso som om man lägger 15 på kvarn + maskin som närmar sig det du kan få på ett bra kaffe-kafé. Men den kräver å andra sidan inte heller någon träning eller kunskap.

Det låter som ni redan har bryggare och kvarn till bönor, och att maskinen ska täcka mer åt espressohållet? Annars finns en uppsjö manuella metoder om man orkar anstränga sig för en god kopp, som dock är mer lik bryggkaffe i resultatet.
Jo, vi har en vanlig bryggare för när vi har många kaffedrickare men då vi har hemmakontor och endast en kaffedrickare så behövs det något som gör gott kaffe en kopp åt gången

[OT] kaffemaskin
Kolla under Black Friday efter en Jura E8. Har en på jobbet som gjort en bizillion goda koppar och även en hemma.

Jag gav 8888kr för två år sen och är ruskigt nöjd!

[OT] kaffemaskin
Helautomater kan inte ta rätt malningsgrad för kaffe, vilket en vanlig espressomaskin kan, det beror på att den har massa rörliga delar, som sätter igen av det finmalda kaffet.
Resultet blir att den maler grövre, vilket ger att du måste köpa mörkare kaffe för att få någon smak, och då blir du av med syror som tar upp smaken. Så, mindre smak i kaffet, men mer bekvämlighet. Det är väl ungefär den avvägningen du gör.

[OT] kaffemaskin
Helautomatisk så ska du kolla på jura eller en miele.

Håller dock inte med stervelo, jag provade en espresso från en jura e8 och den espresson hade kvar både syran, smaken och det lite fruktiga tonerna . Kan tänka mig att köper man en billigare maskin så blir smakerna ganska blandade och tråkiga precis som en kapselmaskin.

[OT] kaffemaskin
Nu blir jag en reklampelare för Jura men en sak att jag tycker är stora fördelen med E8 är kvaliteten.
Jag och jobbpolarna har provat de flesta märkena sammantaget och Juran håller ohotat bäst.

Vi har själva bytt massa packningar och ett malverk men den håller fortfarande efter 7-8års daglig överanvändande.

[OT] kaffemaskin
Kan tilläggas ang Jura att oavsett vilken maskin du köper är malverk och vitala delar desamma så själva kaffet blir lika bra på de mindre maskinerna. De dyrare har mest bara mer finesser och mer kapacitet.

[OT] kaffemaskin
Helautomatisk så ska du kolla på jura eller en miele.

Håller dock inte med stervelo, jag provade en espresso från en jura e8 och den espresson hade kvar både syran, smaken och det lite fruktiga tonerna . Kan tänka mig att köper man en billigare maskin så blir smakerna ganska blandade och tråkiga precis som en kapselmaskin.
Fakta är att den maler grövre. Smaken påverkas, fakta. Du får jämföra mot en bra vanlig en med bra kvarn, då märker du skillnad.

[OT] kaffemaskin
Har en Jura impressa F7 sen en massa år tillbaka, typ 10-15 år. Tror räkneverket står på 30.000 koppar nu. Köpte den för en spottstyver från ett kafé som bytte upp sig. Ren flax. Då stod räkneverket på drygt 2.000 koppar.
Hur som helst, maskinen är ett av mitt livs bästa investeringar (mycket bättre än cyklar). Den bara går och går och man fyller på bönor. Kör rengörings- och avkalkningsprogram då och då när maskinen har tjatat lite. Ruggigt bra kvalitet. Sen blir aldrig smaken på en helautomatisk hemmaskin lika bra som på en stor välunderhållen maskin på ett kafé. Men det duger ?
Tänk bara på att de är ganska stora. Frun hatar maskinen som belamrar halva diskbänken, men jag vägrar byta ut den (om det inte är fråga om en ny och ännu bättre maskin).

[OT] kaffemaskin
Har en Jura impressa F7 sen en massa år tillbaka, typ 10-15 år. Tror räkneverket står på 30.000 koppar nu. Köpte den för en spottstyver från ett kafé som bytte upp sig. Ren flax. Då stod räkneverket på drygt 2.000 koppar.
Hur som helst, maskinen är ett av mitt livs bästa investeringar (mycket bättre än cyklar). Den bara går och går och man fyller på bönor. Kör rengörings- och avkalkningsprogram då och då när maskinen har tjatat lite. Ruggigt bra kvalitet. Sen blir aldrig smaken på en helautomatisk hemmaskin lika bra som på en stor välunderhållen maskin på ett kafé. Men det duger ?
Tänk bara på att de är ganska stora. Frun hatar maskinen som belamrar halva diskbänken, men jag vägrar byta ut den (om det inte är fråga om en ny och ännu bättre maskin).
Tur vi har ett stort kök iaf, kollade först på att byta ut en ugn mot en inbyggd maskin men det verkade mer krångligt

[OT] kaffemaskin
Smakar det verkligen skillnad på en dyr och billig maskin?
IMO så smakar bra bryggkaffe riktigt gott.
Köpte för några år sedan den dyraste maskinen jag kunde hitta, en Siemens EQ9 S700 med dubbla bönhållare och dubbla kvarnar, helautomatisk.

Har provat dyra och billigare bönor men tycker faktiskt ingenting blir så där "mm riktigt gott". Visst, gör jag en latte och kryddar lite så kan du verkligen få den som på Espresso house. Men det där svarta kaffet som en riktigt bra bryggare fixar kan den dyra maskinen inte alls replikera.

Dricker till 99% endast svart kaffe och då tycker jag inte en sån här värstingmaskin levererar överhuvudtaget. Familjen har två andra billigare maskiner i 5000 kr klassen som presterar lika bra kaffemässigt men däremot långt ifrån lika användarvänliga.

[OT] kaffemaskin
Köpte för några år sedan den dyraste maskinen jag kunde hitta, en Siemens EQ9 S700 med dubbla bönhållare och dubbla kvarnar, helautomatisk.

Har provat dyra och billigare bönor men tycker faktiskt ingenting blir så där "mm riktigt gott". Visst, gör jag en latte och kryddar lite så kan du verkligen få den som på Espresso house. Men det där svarta kaffet som en riktigt bra bryggare fixar kan den dyra maskinen inte alls replikera.

Dricker till 99% endast svart kaffe och då tycker jag inte en sån här värstingmaskin levererar överhuvudtaget. Familjen har två andra billigare maskiner i 5000 kr klassen som presterar lika bra kaffemässigt men däremot långt ifrån lika användarvänliga.
Efter vad jag har fått info om från insiders i branschen så är det Siemens som tillverkar Juras maskiner, alltså same shit - different wrapping. Samma källa säger att Siemens även är skyldigt till flera andra maskiner och spontant utgår jag från att det gäller samtliga brands inom Siemens företagsgrupp (som vid det här laget antagligen är ganska många) plus andra som gör det enkelt för sig och köper innanmätet istället för att tillverka det själva.

Om vad källan säger stämmer vet jag inte men jag håller det inte för osannolikt. Jag kan dock konstatera att kaffe från helautomatiska maskiner aldrig blir lika bra som kafékaffe från stora manuella maskiner. Faktum är att nespressokaffe brukar vara snäppet bättre än helautomatiska men priset per kapsel är ju fullständigt groteskt. Möjligen hänger det ihop med trycket inne i maskinen och att de helautomatiska aldrig arbetar upp tillräckligt tryck för att få den där riktigt mustiga smaken med mycket crema.

Håller annars med dig om att bra bryggkaffe är gott men mitt problem är att jag då dricker för mycket så magen ballar ur. Bättre för magen att svepa 3-4 små espresso och sen hålla sig borta från kaffet än att sippa på en stor balja i flera timmar.

[OT] kaffemaskin
Efter vad jag har fått info om från insiders i branschen så är det Siemens som tillverkar Juras maskiner, alltså same shit - different wrapping. Samma källa säger att Siemens även är skyldigt till flera andra maskiner och spontant utgår jag från att det gäller samtliga brands inom Siemens företagsgrupp (som vid det här laget antagligen är ganska många) plus andra som gör det enkelt för sig och köper innanmätet istället för att tillverka det själva.

Om vad källan säger stämmer vet jag inte men jag håller det inte för osannolikt. Jag kan dock konstatera att kaffe från helautomatiska maskiner aldrig blir lika bra som kafékaffe från stora manuella maskiner. Faktum är att nespressokaffe brukar vara snäppet bättre än helautomatiska men priset per kapsel är ju fullständigt groteskt. Möjligen hänger det ihop med trycket inne i maskinen och att de helautomatiska aldrig arbetar upp tillräckligt tryck för att få den där riktigt mustiga smaken med mycket crema.

Håller annars med dig om att bra bryggkaffe är gott men mitt problem är att jag då dricker för mycket så magen ballar ur. Bättre för magen att svepa 3-4 små espresso och sen hålla sig borta från kaffet än att sippa på en stor balja i flera timmar.
Nu vet jag inget om var något tillverkas, men Siemens och Jura är totalt olika i sin konstruktion. Kan bara tala för E8 och nån Siemens i samma prisklass för dom har jag haft nere i molekyler båda två.

[OT] kaffemaskin
En sak att tänka på är hur den låter. Vår låter som en stenkross ungefär, vilket förtar allt gott kaffet medför. ...Siemens nånting heter den, men det kanske var ett måndagsexemplar.
För guds skull, håll dem rena! Annars luktar det snart gammal tant i hela köket/rummet.

[OT] kaffemaskin

Det tror jag inte alls på. Jura tillverkar de flesta modellerna i Schweiz och resterande i Portugal. Siemens tillverkas främst i Kina och Tyskland.

[OT] kaffemaskin

För min del tycker jag det ör större skillnad på bönorna om de är nyligen rostade eller har legat på hyllan ett tag. Dyra eller billiga bönor är svårare att avgöra.
Jag försöker köpa bönor som är rostade för högst två månader sedan.

[OT] kaffemaskin
Lånar tråden lite. Jag har tittat på semi-automatiska maskiner i prisklassen upp till 5 kSEK c:a och hittat följande tre:
Gaggia Classic Evo Pro
KitchenAid Artisan 5KES6503
Sage - Bambino PLUS

Någon i Happy-kollektivet som har erfarenhet fån någon av dessa? Tittar man i de tester som finns på nätet så har de fått bra omdöme, möjligen med undantag för KitchenAid Artisan som har blivit sågat i ett test medan övriga har gett den bra omdöme.

[OT] kaffemaskin
Om man får komplicera det lite så skulle jag kolla på en begagnad Rocky eller annan lite bättre maskin med den budgeten, finns gott om folk som byter upp sig från instegsmaskiner. Man kan få tag på bra grejjer till bra pris och ofta i mycket fint skick.

Tänk på att du måste ha en kvarn också om du inte har det, kostar lika mycket som maskinen i den där prisklassen. Bundlas ibland när folk byter upp sig, utan bra kvarn är espressomaskinen i stort sett meningslös.
En bra kvarn kan rädda upp en enklare maskin, men en dålig kvarn ger dåligt resultat i den bästa.

Spana in köp&sälj på Riktigtkaffe för begagnat. Kaffets happyride.
Lånar tråden lite. Jag har tittat på semi-automatiska maskiner i prisklassen upp till 5 kSEK c:a och hittat följande tre:
Gaggia Classic Evo Pro
Sage - Bambino PLUS

Någon i Happy-kollektivet som har erfarenhet fån någon av dessa? Tittar man i de tester som finns på nätet så har de fått bra omdöme, möjligen med undantag för KitchenAid Artisan som har blivit sågat i ett test medan övriga har gett den bra omdöme.

[OT] kaffemaskin
Rekommenderar TCA 58 BOSCH har havit C4 men elmotorer och gummi tätningar gav upp och en italiensk kontors modell med olika program språk den fick brygg. Fnatt i doseringen.

[OT] kaffemaskin
Gaggia Classic Evo Pro
Sage - Bambino PLUS

Jag hade en gaggia classic evo pro tidigare och var nöjd med den, med tanke på det hyfsat billiga priset så tyckte jag den gjorde mycket bra espresso. Mjölkskummaren är lätt att använda och även rengöra.

Jag bytte portafiltret till ett annat för bättre flöde men det är absolut inget man behöver göra.

En riktigt trevlig maskin!

[OT] kaffemaskin
Gaggia Classic Evo Pro
Sage - Bambino PLUS

Har inte själv erfarenhet av någon av maskinerna men letade också efter en maskin i den kategorin tidigare och kom fram till att Rancilio Silvia är mest bang for the buck egentligen. Den är mest lik en kommersiell maskin och är välbygd. Reservdelar finns att få tag på. Den kostar lite mer än de maskinerna du nämnt i nypris men det kommer ut begagnade varianter på facebook marketplace, tradera eller blocket med jämna mellanrum så hade hållit utkik efter en sådan!

En lite "enklare" maskin är Gaggia Classic, eller Gaggia Classic Pro som gör bra kaffe för en enklare maskin.
Sage-maskinerna brukar ha mycket funktioner men ofta mycket plast på deras produkter, vilket jag personligen inte är så stort fan av, men de verkar ju vara populära och göra bra kaffe.

Här finns ett bra klipp med jämförelser av de olika maskinerna:

[OT] kaffemaskin
Gaggia Classic Evo Pro
Sage - Bambino PLUS

Jag har en Sage Bambino plus.
Tycker den är helt ok. Priserna har gått helt bananas sedan jag köpte min för 2800kr som var ett helt ok pris och är jättenöjd.
Jag kan få både bra espresso och riktigt gott kaffe i mugg ur den.
Och jag gillar att den säger till när den skall sköljas igenom och när den skall avkalkas.
Är dock lite undrande till om den är värd 5000kr+ som den kostar idag. Helt galet pris imho.

[OT] kaffemaskin
Hade en Gaggia Classic för ca 25 år sedan. Den var byggd som en stridsvagn och servades länge. Blev bortbytt egentligen bara (efter 15 år ca) för att själva höljet börjat ärja (borde ha torkat den noggrannare och oftare).

Om inte kvaliteten blivit markant sämre så skulle jag varmt rekommendera Gaggia i den prisklassen. Espresso kan också bli extremt bra, även om temperaturen kan blir svår utan PID.

Sage skulle jag avråda från. Vi har en Sage oracle touch, och kaffet blir förvisso bra men vi har redan reklamerat den en gång och den kommer aldrig klara 15 år. Känns lite plastsmeckig. Jag har kategoriserat den som sneköp.

[OT] kaffemaskin
Jag tuffar vidare med min drygt 20 år gamla Saeco Aroma.
Nytt portafilter från ebay, en finkvarn från Sage och kvalitetsbönor från lokala dealern blev ett jäkla lyft.

[OT] kaffemaskin
Jag kör på en Delonghi typ liknande denna.

Gör väldigt gott kaffe och är basic, maler bönorna och man kan ställa in om man vill köra en Americano alt espresso. Går att skumma mjölk med ånga för hand.

Det negativa är väl möjligen lite hög ljudnivå och liten vattenbehållare.

[OT] kaffemaskin
Gaggia kaffemaskin med olika språk meny den har fått fnatt i programmet blir mer kaffe än vatten i bryggning tyvärr trots noggrann rengöring så den är åt sidan med instruktions bok har havit C4 fungerade bra tills elmotorn gav upp i pressen den som fungerar bra hittills är Bosch TCA 58. Men alla kräver noggrann rengöring i mellanåt tills någon dc motor säjer upp sig eller någon tätningar o- ring läcker.

[OT] kaffemaskin
Skulle säga att Gaggia automatiska är tveksamt. Hade en på företaget förr och den bara strulade.
Gaggia classic däremot har alltid betraktats som bombsäker.

Generellt är (självklart) semi- eller helautomatiska alltid mer benägna att strula och gör sämre kaffe.
En bättre manuell maskin (typ Gaggia) eller om plånboken tillåter Rocket e.d. ger ett mycket bättre resultat. Men så är det mycket mer jobb för varje kopp, något som vissa ser som positivt och andra negativt. :)

[OT] kaffemaskin
Skulle säga att Gaggia automatiska är tveksamt. Hade en på företaget förr och den bara strulade.

Generellt är (självklart) semi- eller helautomatiska alltid mer benägna att strula och gör sämre kaffe.
En bättre manuell maskin (typ Gaggia) eller om plånboken tillåter Rocket e.d. ger ett mycket bättre resultat. Men så är det mycket mer jobb för varje kopp, något som vissa ser som positivt och andra negativt. :)
Att göra riktigt gott kaffe är ett hantverk och mått av ödmjukhet inför detaljerna. Jag har testat ganska många helautomatiska maskiner och det brukar inte smaka espresso.

[OT] kaffemaskin

NB Rancilio Rocky är en kvarn, motsvarande espressomaskinen heter Silvia.

[OT] kaffemaskin
NB Rancilio Rocky är en kvarn, motsvarande espressomaskinen heter Silvia.
Basservasserspelet kan vi spela båda två. Enda skillnaden är att jag har koll. :cool:

Jag syftar INTE på Rocky, om du inte förutsätter att jag stavar dåligt (samt har lite koll) så förstår du att jag syftar på Rocket Espresso som är en tillverkare av ganska bra och hyfsat snygga manuella espressomaskiner. Anses i många kretsar vara mittemellan bra men billigare och dyrt som attan. ?

[OT] kaffemaskin
Att göra riktigt gott kaffe är ett hantverk och mått av ödmjukhet inför detaljerna. Jag har testat ganska många helautomatiska maskiner och det brukar inte smaka espresso.
Håller absolut med. Men för många kan en ganska stark kopp vara tillräckligt nära Espresso om man bara slipper mecka. Har många vänner i det facket. Personligen föredrar jag nästan Nespresso framför helautomat, men alla är vi olika. :)

Och edit: Här kan jag flika in varför vi valde Sages halvautomatiska. De har ett hyfsat gott rykte att gå att ställa in för en ganska bra kopp espresso, och delautomatiserar både malning och skumning. Så det enda manuella som återstår är packning och att hålla lite koll på bryggningen.
För oss var det en kompromiss där jag kan göra helt okej espresso osv. utan att min fru upplever att det är för mycket prylar relaterade till kaffe eller att det hamnar malet kaffe här och där. (Jag ska villigt erkänna att jag inte var så nogrann med torkning i min ungdom som jag är numera, och där är jag bränd hos frugan vad gäller separat kvarn... :D ).

Men, jag är nästan sugen på att sälja Sagen och skaffa en "riktig" manuell och separat kvarn. Jag gillar verkligen hantverket hela vägen från dosering till skumma mjölk. Det är skoj. :)

Senast ändrad:
[OT] kaffemaskin
Basservasserspelet kan vi spela båda två. Enda skillnaden är att jag har koll. :cool:

Jag syftar INTE på Rocky, om du inte förutsätter att jag stavar dåligt (samt har lite koll) så förstår du att jag syftar på Rocket Espresso som är en tillverkare av ganska bra och hyfsat snygga manuella espressomaskiner. Anses i många kretsar vara mittemellan bra men billigare och dyrt som attan. ?

Lätt att bli förvirrad när de har cykel på framsidan av hemsidan :ROFLMAO:
https://shop.rocket-espresso.com/
Skärmbild 2023-11-09 144940.png

Tillbaka
Topp