[OT] kaffemaskin

[OT] kaffemaskin
Funderar mer och mer på en Mahlkönig x54 kvarn
Någon som har erfarenhet av den?

Har ställt en fråga i kaffetråden till en som har en sån, men tänkte att detta kanske är en mer passande tråd.

[OT] kaffemaskin
Jag fick en SAGE Smartgrinder av min älskade familj. Den gör verkligen jobbet för mig.

[OT] kaffemaskin
D
Basservasserspelet kan vi spela båda två. Enda skillnaden är att jag har koll. :cool:

Jag syftar INTE på Rocky, om du inte förutsätter att jag stavar dåligt (samt har lite koll) så förstår du att jag syftar på Rocket Espresso som är en tillverkare av ganska bra och hyfsat snygga manuella espressomaskiner. Anses i många kretsar vara mittemellan bra men billigare och dyrt som attan. ?
Det är lugnt. Läste lite slarvigt och sedan hade det pratats om en Rocky maskin tidigare i tråden. No need to be offended.

[OT] kaffemaskin
Jag har en Sage Bambino plus.
Tycker den är helt ok. Priserna har gått helt bananas sedan jag köpte min för 2800kr som var ett helt ok pris och är jättenöjd.
Jag kan få både bra espresso och riktigt gott kaffe i mugg ur den.
Och jag gillar att den säger till när den skall sköljas igenom och när den skall avkalkas.
Är dock lite undrande till om den är värd 5000kr+ som den kostar idag. Helt galet pris imho.

Är du säker på att du har PLUS varianten? Köper du den idag kan den modellen inte göra vanligt kaffen men automatskummar mjölken med förinställda progrm. Sage Bambino (ej plus) kan producera varmvatten för att göra en amricano, den modellen kostar ca.3800 kr idag.

PLUS som sälj ifag kan inte kan göra amricano.

[OT] kaffemaskin
Lånar tråden lite. Jag har tittat på semi-automatiska maskiner i prisklassen upp till 5 kSEK c:a och hittat följande tre:
Gaggia Classic Evo Pro
KitchenAid Artisan 5KES6503
Sage - Bambino PLUS

Någon i Happy-kollektivet som har erfarenhet fån någon av dessa? Tittar man i de tester som finns på nätet så har de fått bra omdöme, möjligen med undantag för KitchenAid Artisan som har blivit sågat i ett test medan övriga har gett den bra omdöme.
Jag har en Gaggia classic som jag är super nöjd med! Den är ett perfekt insteg till espresso världen. En vettig kvarn till och du klarar dig länge!

[OT] kaffemaskin
Hmm, jag blev visst med kaffemaskin. En Delonghi Magnifica EVO, så ingen av finmaskinerna som figurerar i tråden. Min syrra har en sån och jag tyckte kaffet blev gott. Jobbar hemma för det mesta, och kan nu få ”nybryggt” varje gång.

Men, min fråga. Vattenfilter, använder ni som har Stockholm vatten ett vattenfilter?

[OT] kaffemaskin
Hmm, jag blev visst med kaffemaskin. En Delonghi Magnifica EVO, så ingen av finmaskinerna som figurerar i tråden. Min syrra har en sån och jag tyckte kaffet blev gott. Jobbar hemma för det mesta, och kan nu få ”nybryggt” varje gång.

Men, min fråga. Vattenfilter, använder ni som har Stockholm vatten ett vattenfilter?
nej, det sitter en sil i änden av slangen i tanken. Behöver rensas typ aldrig.

[OT] kaffemaskin
det blev som sagt en jura E6 till sambon och hon är nöjd, den är rätt smidig att hålla rent osv.

Själv dricker jag inte kaffe men det ska vara gott, har använt mjölkstinnare till varm choklad och det var också smidigt och enkelt. Den enda nackdelen jag har just nu är att den är rätt stor och inte så snygg.

[OT] kaffemaskin

nej, det sitter en sil i änden av slangen i tanken. Behöver rensas typ aldrig.
Är inte filter för att man skall slippa kalk? Så är det ialla fall på Jura.

[OT] kaffemaskin
Mest pang för pengarna är en aeropress för 4-500kr och i värsta fall en kryddkvarn från Kjell på 150kr.
Då kan man köpa rätt mycket dyra bönor innan man ens är nära Jura i utgifter..

[OT] kaffemaskin

Yes!
Sitter integrerat i maskinen och byter ca var tredje månad. Funderar på att skaffa filter till hela köket inkopplat på ledning, men inte orkat gräva i det än.
Och det är hårdheten på vattnet som ska regleras vad jag förstått.

[OT] kaffemaskin
Är du säker på att du har PLUS varianten? Köper du den idag kan den modellen inte göra vanligt kaffen men automatskummar mjölken med förinställda progrm. Sage Bambino (ej plus) kan producera varmvatten för att göra en amricano, den modellen kostar ca.3800 kr idag.

PLUS som sälj ifag kan inte kan göra amricano.
Inga problem att göra bra kaffe med den. Dubbel-filtret, ställa in körtiden och tre tryck senare har jag en mugg fylld.

[OT] kaffemaskin
Yes!
Sitter integrerat i maskinen och byter ca var tredje månad. Funderar på att skaffa filter till hela köket inkopplat på ledning, men inte orkat gräva i det än.
Och det är hårdheten på vattnet som ska regleras vad jag förstått.

Till min följde det inte med något filter, och jag kommer inte att skaffa något.

Enligt Stockholm Vatten är det 4-6 dH, vilket räknas som mjukt.

[OT] kaffemaskin
Jag är av olika anledningar inne på att slänga ut min alldeles utmärkta espressoutrustning och byta mot något helautomatiskt. Finns det någonstans i Stockholm där man på ett vettigt sätt kan prova olika maskiner, eller prova hemma eller hur fungerar det? Måste man köpa grisen i säcken?

[OT] kaffemaskin
Jag är av olika anledningar inne på att slänga ut min alldeles utmärkta espressoutrustning och byta mot något helautomatiskt. Finns det någonstans i Stockholm där man på ett vettigt sätt kan prova olika maskiner, eller prova hemma eller hur fungerar det? Måste man köpa grisen i säcken?
Köp en Jura så slipper du fundera. Cry once.. som det heter.

[OT] kaffemaskin
Jag har en Jura sen massa år tillbaka och den har aldrig lyckats ge mig gott kaffe. Surt och trist, oavsett vad jag häller i för bönor och oavsett vilket vatten den får (har haft den på olika ställen). Föredrar lätt helt vanlig presso.

[OT] kaffemaskin
Jag har en Jura sen massa år tillbaka och den har aldrig lyckats ge mig gott kaffe. Surt och trist, oavsett vad jag häller i för bönor och oavsett vilket vatten den får (har haft den på olika ställen). Föredrar lätt helt vanlig presso.
Oj! Du är den första jag hör som inte är nöjd med Jura. Låter nästan som det skulle vara nåt fel på din maskin. Skicka in den för översyn/service skulle jag gjort.
Anvönder du espressobönor?

[OT] kaffemaskin
Oj! Du är den första jag hör som inte är nöjd med Jura. Låter nästan som det skulle vara nåt fel på din maskin. Skicka in den för översyn/service skulle jag gjort.

Då är jag den andra :)

Jag har haft några Jura-maskiner på företaget under åren, aldrig varit riktigt nöjd med dem. En lånade jag hem över en jul och testade med massor av olika bönor och inställningar. Men det kanske inte bara är Jura, det kan ju vara att jag helt enkelt är inkompatibel med helautomatiska maskiner. Lite därför jag vill testa.

Nu såg jag att Siemens och Philips verkar ha någon slags testa-hemma-garanti. Tyvärr verkar inte Jura ha det.

[OT] kaffemaskin
Jag vet att det finns möjlighet att prova Jurakaffe hos kafferosteriet Blakk i Stenungsund. Borde väl finnas på fler liknande ställen.

[OT] kaffemaskin
Att det skulle vara fel på den säger väl nåt om Juras påstådda överlägsenhet i så fall. Jag har noll intresse av att mecka med kaffemaskiner. Hela grejen är ju att man ska slippa det.
Har provat massa olika bönor och det smakar ungefär likadant. Espressobönor eller inte verkar inte göra nån särskild skillnad. Det tycker jag i och för sig gäller även om man använder dem för att brygga på annat vis.

Edit: Numera dricker jag ytterst sällan kaffe, så det var mest en reflektion över ett tidigare liv. Maskinen står på landstället och imponerar inte ett dugg när den väl används.

[OT] kaffemaskin
Att det skulle vara fel på den säger väl nåt om Juras påstådda överlägsenhet i så fall. Jag har noll intresse av att mecka med kaffemaskiner. Hela grejen är ju att man ska slippa det.
Har provat massa olika bönor och det smakar ungefär likadant. Espressobönor eller inte verkar inte göra nån särskild skillnad. Det tycker jag i och för sig gäller även om man använder dem för att brygga på annat vis.

Edit: Numera dricker jag ytterst sällan kaffe, så det var mest en reflektion över ett tidigare liv. Maskinen står på landstället och imponerar inte ett dugg när den väl används.
Ok. Jag förstår. Jag är inne på min andra. Det första ärvde jag från min arbetsgivare så den var rätt sliten när jag fick den och gick sönder efter ett par år. Min andra har jag haft länge och den får göra i snitt 4 koppar per dag året runt och tycker det är bra. Ibland får man justera lite på malning och mängd pulver för vissa bönor.
Men det är klart, köper man en helautomatisk vill man helst slippa mixtra.

Tillbaka
Topp