[OT] Kaffetråden

JockeS

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Efter att blivit bjuden både på det ena och andra finkaffet så har man nu införskaffat sig en kvarn och inväntar leverans av en aeropress.

Men som helt borttappad i kaffedjungeln så skulle jag vilja ha lite tips på vilka bönor som rekommenderas.

Vet att många här inne är finsmakare av kaffe så varför inte dela med sig av just Din favorit?

Just nu har jag en påse av Da Matteo-kaffe hemma.
Tunt och lättdrucket.
Men duger inte för att ge den där käftsmällen man behöver vissa dagar.

Vlika bönor rekommenderas om man vill ha ett starkt gott kaffe som också är ekologiskt?

Så bring it on med era kunskaper.

PerryE

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Passalacqua borde fungera bra för vad du är ute efter. Skall annars precis påbörja en Santa Julia från Drop Coffee som nog är lite snällare - tvättad Bourbon - körsbär o mjölkchoklad;)

mmmrrrr

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
castrello skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag kan rekommendera Earl Grey.

Mjäkis. Gå direkt på 30-årig pu'er säger jag!

NianGbg

Medlem
[OT] Kaffetråden
Da Matteos klassiska espressobönor är mitt dag-till-dag kaffe. Tycker man det är tunt så gör man nåt fel (enligt mig). Fylligt skulle jag säga (dock inte mörkrostat om det är den "tyngden" man är ute efter).
Haugaard D.O.T var en stor favorit men jag tror inte det finns kvar men han gör generellt intressanta rostningar.
Kör handkvarn (hario) och aeropress på jobbet. Är en ständig källa till kommentarer från kollegorna =D.

castrello

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
mmmrrrr skrev:
> castrello skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag kan rekommendera Earl Grey.
>
>
> Mjäkis. Gå direkt på 30-årig pu'er säger jag!

Jag synar din bluff och höjer med Liptons gula.

Aliide

Ny medlem
[OT] Kaffetråden
JockeS skrev:
> Efter att blivit bjuden både på det ena och
> andra finkaffet så har man nu införskaffat sig
> en kvarn och inväntar leverans av en aeropress.
>
> Men som helt borttappad i kaffedjungeln så skulle
> jag vilja ha lite tips på vilka bönor som
> rekommenderas.
>
> Vet att många här inne är finsmakare av kaffe
> så varför inte dela med sig av just Din favorit?
>
>
> Just nu har jag en påse av Da Matteo-kaffe
> hemma.
> Tunt och lättdrucket.
> Men duger inte för att ge den där käftsmällen
> man behöver vissa dagar.
>
> Vlika bönor rekommenderas om man vill ha ett
> starkt gott kaffe som också är ekologiskt?
>
> Så bring it on med era kunskaper.

Har fastnat för Icas ekologiska hela bönor, känns som det är viktigaste med rätt bryggtemperatur än bönor för att få ett gott kaffe utan bismak. Men letar egentligen efter goda även rättvisemärkta bönor. UTZ är inte lika långtgående certifiering som Rättvisemärkt/Fairtrade. Icas är Krav och UTZ.

Stervelo

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Du har köpt fel redskap tror jag.
Aeropressen är bra på att få fram rena klara smaker.
Passar bra till "juiciga" kaffen.

Käftsmällar i en aeropress är svårt, tycker jag.
Kompisar gillar inte mitt juiciga kaffe ibland och då har jag en påse J%N Sumatra Gayo, odrickar i min vy, men käftsmäll it is.

Det kan lätt bli för syrligt med espressorost i aeropressen annars kanske du ska prova det. Prova nästan espressomalet och kör kanske en minut? Du får prova dig fram, ända upp till bryggmalet och se hur det går, jag kör 1.45 för bryggkaffe och malning. Rör om i början och mitten. Du kör väl aeropressen upp och ner? Blir lättare att ha kontroll då. Dräller inte heller.

Jag har en espressomaskin, en Dalla Corte Mini, för käftsmällandet, kör aeropressen för "brygg" och rena klara smaker.

Vill du ha lite sötare, jolmig i min vy, kaffen, kan du gå loss på "naturals" torkade med skalet på, men käftsmäll är inte det heller.
Odrickbart som brygg, men en espressorost i dalla corten blir superbra, men då balanserar sötman mot "käftsmällen" som espresso ger naturligt. Då fungerar det.

Skippa alla bönor från stormarknader och vanliga livsmedelsaffärer, de smaker inget vidare. . Får dricka zoegas et al. hos min syster i bra bryggare jag köpt åt henne, och en anständig kvarn, det smakar inte bra, alls.

Kör de svenska producenterna.
Rost, Damateo, Koppi, Haugaard om du hittar, J&N som varit dåliga i många år men som verkar ha hittat någon form sista två åren, Per Nordby som gör fantastiska bryggkaffen men inte lyckas så bra med espresson i min vy, åre kafferosteri, någon jag glömt.

Men, grundregeln är enkel. För brygg så dödar du kaffet med mörkrost. Mörkrosten tar bort syran, och det är syran som lyfter fram resten av smakerna. Så, skippa mörkost, det blir bara platt och dött, den fungerar till espresso maskiner, där man egentligen tar dåligt kaffe och får ut något bra, lite skumt, men det fungerar.

Så, vad tycker jag du ska köpa. En klassisk kenyan med drag i. Du har väl en våg? För en "full", till siffran 4, i aeropress så kör jag runt 18.4 gram kaffe, ladda på med 19.5 ända till 20, och du borde få bra drag. Det är mitt tips. Överladda med mängd kaffe, istället för rostningsgraden. Sen, variera vattentempen, kör knappa 95 och prova det med, iställer för 90 låga. Mal också aningens finare än vanlig brygg. Sen är mina knep för mer drag slut.

Jo, ett till, skölj pappersfiltret till aeropressen, du får bort papperssmaken då.

Stervelo

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Rwanda kaffen har varit ett fett no no ganska länge. Brutalt ojämn kvalitet. Men, det har blivit lite bättre, men jag handlar inte kaffen från Rwanda.

Stervelo

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Ett tips till er som använder Hario handkvarnen med keramiskt lite malverk.
Den maler espresso helt ok, men är lite sämre för brygg, och usel för franskt/bodum press.

Skälet till det är att den bara är lagrad i över änden. Så, när du maler grövre så kommer du att trycka en punkt av malverket mot den väggen, där maler den turkiskt damm, på andra sidan blir det ett stort hål, du får chips flarn.

Inget vidare med andra ord.

Men, de sköna lirararna på orphan espresso har tagit fram ett lager för nedre änden på malverket.
Då maler den lite grövre klart bättre, men espresso malningen blir snarast en gnutta sämre.
http://www.orphanespresso.com/OE-Lo...kerton-Kyocera-CM50-Hand-Grinders_p_4066.html

För espresso vill du ha en gnutta ojämnhet i malningen, pucken packas bättre. Men för alla brygg och dropp så behöver du en bättre kvarn än för espresso, du vill ha en superjämn malgrad utan "fines", vilket är utopi, men åt det hållet. Det är lite ironiskt, den allmänna uppfattningen är att du ska ha en finare kvarn för espresso, fniss.

Ha så kul med kaffe, drog precis i mig en kopp Per Nordeby, en kenyan, och den är fiiin.

Pfaff

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Stervelo skrev:
> Ett tips till er som använder Hario handkvarnen
> med keramiskt lite malverk.
> Den maler espresso helt ok, men är lite sämre
> för brygg, och usel för franskt/bodum press.
>
> Skälet till det är att den bara är lagrad i
> över änden. Så, när du maler grövre så
> kommer du att trycka en punkt av malverket mot den
> väggen, där maler den turkiskt damm, på andra
> sidan blir det ett stort hål, du får chips
> flarn.
>
> Inget vidare med andra ord.
>
> Men, de sköna lirararna på orphan espresso har
> tagit fram ett lager för nedre änden på
> malverket.
> Då maler den lite grövre klart bättre, men
> espresso malningen blir snarast en gnutta sämre.
> http://www.orphanespresso.com/OE-Lower-Bearing-UPG
> RADE-KIT-for-Hario-Skerton-Kyocera-CM50-Hand-Grind
> ers_p_4066.html
>
> För espresso vill du ha en gnutta ojämnhet i
> malningen, pucken packas bättre. Men för alla
> brygg och dropp så behöver du en bättre kvarn
> än för espresso, du vill ha en superjämn
> malgrad utan "fines", vilket är utopi, men åt
> det hållet. Det är lite ironiskt, den allmänna
> uppfattningen är att du ska ha en finare kvarn
> för espresso, fniss.
>
> Ha så kul med kaffe, drog precis i mig en kopp
> Per Nordeby, en kenyan, och den är fiiin.

Oj.
Och jag som gillar att gå in på vicket syditaliensk hak som helst för en caf'e normale för 60 cent.
Brukar vara himmelskt, men dom hajar nog inte finesserna, i calabresi. :)

Drosa

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Ska man som cyklist brygga fint kaffe så ska del väl göras med fina maskiner också såsom denna elektra espressomaskin och kvarn. Från italien såklart. Det funkar väl med en faema eller saeoco också.

elektrakaffemaskin.jpg

theBrand

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Stervelo skrev:
> Ett tips till er som använder Hario handkvarnen
> med keramiskt lite malverk.
> Den maler espresso helt ok, men är lite sämre
> för brygg, och usel för franskt/bodum press.
>
> Skälet till det är att den bara är lagrad i
> över änden. Så, när du maler grövre så
> kommer du att trycka en punkt av malverket mot den
> väggen, där maler den turkiskt damm, på andra
> sidan blir det ett stort hål, du får chips
> flarn.
>
> Inget vidare med andra ord.
>
> Men, de sköna lirararna på orphan espresso har
> tagit fram ett lager för nedre änden på
> malverket.
> Då maler den lite grövre klart bättre, men
> espresso malningen blir snarast en gnutta sämre.
> http://www.orphanespresso.com/OE-Lower-Bearing-UPG
> RADE-KIT-for-Hario-Skerton-Kyocera-CM50-Hand-Grind
> ers_p_4066.html
>
> För espresso vill du ha en gnutta ojämnhet i
> malningen, pucken packas bättre. Men för alla
> brygg och dropp så behöver du en bättre kvarn
> än för espresso, du vill ha en superjämn
> malgrad utan "fines", vilket är utopi, men åt
> det hållet. Det är lite ironiskt, den allmänna
> uppfattningen är att du ska ha en finare kvarn
> för espresso, fniss.
>
> Ha så kul med kaffe, drog precis i mig en kopp
> Per Nordeby, en kenyan, och den är fiiin.

Tack för den, har stört mig länge på den ojämna malningen vid grövre malning. Nedre lagring införskaffas genast :)

Aliide

Ny medlem
[OT] Kaffetråden
Hmm, gillar skarpt min elektriska krups-kvarn som funkar som en klocka i alla år, steglös malningsgrad och mängd bönor som ska malas. Alltid mala så mycket som krävs för stunden. Inte stort tråg för bönor och under lock. Resten av bönorna förvaras lufttätt i kylskåp för att inte förlora arom.

Lulle

Ny medlem
[OT] Kaffetråden
Hur mycket färdigt, drickbart kaffe får man ut ur en sats med en Aeropress? Funkar det att använda färdigmalet kaffe, eller måste man mala det själv för att det inte ska bli pannaka av allt?

Stervelo

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Funkar med färdigmalt, inga problem. du kan trycka igenom espressomalt också. Superenkel sak, brutalt gott kaffe, kör vatten mellan 90-95, typiskt 93-94, ingen beska alls, om kaffet är ok.

Ur en aeropress med 18.4 gram kaffe får du exakt en mugg kaffe. Helt perfekt.

Det går att dubbla mängden kaffe och sen fylla på med vatten efter i "bägaren" men det har jag inte provat.

Stervelo

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Elektramaskinen är tyvärr skräp, kräver brutalt mycket underhåll, så för den historiskt intresserade jag, alla andra vänd i dörren.

Lulle

Ny medlem
[OT] Kaffetråden
Stervelo skrev:
> Funkar med färdigmalt, inga problem. du kan
> trycka igenom espressomalt också. Superenkel sak,
> brutalt gott kaffe, kör vatten mellan 90-95,
> typiskt 93-94, ingen beska alls, om kaffet är ok.
>
>
> Ur en aeropress med 18.4 gram kaffe får du exakt
> en mugg kaffe. Helt perfekt.
>
> Det går att dubbla mängden kaffe och sen fylla
> på med vatten efter i "bägaren" men det har jag
> inte provat.

Okej, det låter bra. Snackar vi 200ml vanlig kaffekopp eller 400ml termosmugg?

Stervelo

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Du med Lavazza frågan, den första innehåller en del Robusta, jag gissar "tjära och asfalt" kaffe, en käftsmäll, den andra är en ren arabica, men lär inte vara en new school, utan ganska hårt rostad, det är ju en lavazza ändå. Inte tjära och asfal direkt, men ändå kraftigt, fylligt och "svart" så att säga.
Jag gillar mittemellan new school och traditionell.

Espresson uppfanns när italien gick på knäna och rena arabica-kaffen var för dyra. Robusta billigt men odrickbart. Då kom någon på att om man malde fint och körde igenom vatten under högt tryck, då blev det ok. Hey presto, espresso.

Kul att tipsen uppskattas, gott kaffe är det enda kaffet man ska dricka tycker jag. Precis som jag bara dricker god öl och sprit. :)

Stervelo

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Skrev tidigare, en dalla corte mini, supermaskin för hemmabruk men dyr tyvärr. Det var värt det för mig eftersom den är rejält liten, men ändå en dubbelkokare.

plumse

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
JockeS skrev:
> Efter att blivit bjuden både på det ena och
> andra finkaffet så har man nu införskaffat sig
> en kvarn och inväntar leverans av en aeropress.
>
> Men som helt borttappad i kaffedjungeln så skulle
> jag vilja ha lite tips på vilka bönor som
> rekommenderas.
>
> Vet att många här inne är finsmakare av kaffe
> så varför inte dela med sig av just Din favorit?
>
>
> Just nu har jag en påse av Da Matteo-kaffe
> hemma.
> Tunt och lättdrucket.
> Men duger inte för att ge den där käftsmällen
> man behöver vissa dagar.
>
> Vlika bönor rekommenderas om man vill ha ett
> starkt gott kaffe som också är ekologiskt?
>
> Så bring it on med era kunskaper.

Smaken är ju olika, men Zoega Intenso verkar falla de flesta i smaken i presson. Två rågade och en struken för en mugg (2.5 koppar). Låt dra i 4 minuter.

JockeS

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Ibland vill man ju gärna bara bjuda alt. Dricka en helt vanlig god kopp kaffe från egenmalda bönor.

Ska till att mala lite bönor idag för att bjuda min mor och henns make på en riktig god kopp kaffe.
Men jag har lite svårt att förstå min kaffekvarn sm jag precis köpt.
Det är en Wilfa WSCG-2.
Man ska först ställa in vilken typ av kaffe man vill göra. Sen ska man ställa in tiden för malning.
På maskinen finns det 10-30 sekunder.
Om jag nu köpt detta kaffe: http://zoegas.se/vart-kaffe/sidamo-ethiopia/ hur länge ska man mala i sekunder då? För att bara brygga 4-5 koppar kaffe?

swedo

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
JockeS skrev:
> vill göra. Sen ska man ställa in tiden för
> malning.
> På maskinen finns det 10-30 sekunder.
> Om jag nu köpt detta kaffe:
> http://zoegas.se/vart-kaffe/sidamo-ethiopia/ hur
> länge ska man mala i sekunder då? För att bara
> brygga 4-5 koppar kaffe?

Jag kanske uppfattar din fråga fel, men det finns två sätt.

1)du testar hur mycket kaffe du får ut på säg 20 sekunder. Mäter som vanligt det malda kaffe du fått fram.

2) väger mängden böner du häller ner i malaren och kör tills det är klart. Praktiskt om du gillar att byta bönor eller om hållaren på malaren inte är tillräckligt tät. Du slipper slänga kaffet som blir över och du får en precis dosering.

För övrigt gillar jag den skitiga smaken man får av standard bönor. Det kan vara roligt att dricka ett lyx kaffe ibland, men mitt morgonkaffe är just nu gevalias mellanrost.

Senast ändrad:

swedo

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
grondahl skrev:
> Du ska ha ca 7 gr kaffe per kopp, sen är det bara
> att räkna

precis, eller 5g per 100g vatten

NickPick

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Man väger antalet gram som ska malas med en våg sedan maler man det helt enkelt. 60g per liter är något av en standard på press. Brygg brukar 66g per liter vara en siffra.
Zoegas kaffe kommer jag inte överens med om man brygger med 50g per liter vatten enligt deras rekommendation. 60g fungerar bättre om man inte gillar smaken av blask.

Ps.gevalia är bättre:)

s

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
JockeS skrev:
> ... hur länge ska man mala i sekunder då?

Förvarar du bönorna i kvarnen? De tappar arom snabbt där.

Väg bönorna innan du häller dem i kvarnen. Kör tills den är tom.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Måste ni posta så goda saker. Min espressomaskin är trasig :-( men har beställt ny pump från eBay. Inte druckit en espresso på över två veckor :-(

[OT] Kaffetråden
Har en sån Elektra men spakvarianten. Går att få helt ok kaffe ur den men det är en jefla meck. Å mer än 2-3 koppar åt gången år inte att tänka på. Blev Happykorrekt shoppingrunda idag för dom gånger det behövs större doser.

Bilagor

JLarsson

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
...att Amerikanskt kaffe är extremt tunt är ju ingen hemlighet, men beror det på rostningsgraden, malningen eller doseringen?

OrjanX

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Jag kan rekommendera Musetti 100% Arabica som finns att köpa på Willys och Hemköp. Finns både malet på burk och hela bönor. Fick min kaffekräsne kompis i Västerås att byta till detta. Tjock krämig nötig smak. Dessutom billigt (jmf med Lavazza, Illy mfl).

Jag köper dock det färdigmalda (svarta burken) som jag kör dagligen i min Bialetti Brikka 4. Det blir så gott. Och samma bryggare får åka med på kajakturer etc.

brikka.jpg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer