[OT] Kaffetråden

[OT] Kaffetråden
jag har haft:

Gaggia Classic -> Silvia -> större engrupps HX maskin -> Silvia igen

Jag säger att rekommendationen beror på hur mycket mjölk du kommer vilka skumma. Gaggian har en yttepyttekokare (1dl finns både i aluminium och rosfritt tydligen) och mjölkskumningsröret måste bytas ut för att bli vettigt. Silvian har 3 dl kokare (mässing) och den senaste versionens mjölkskumningsrör är riktigt bra.

Så:

om bara kaffe = gaggia
om kaffe med mjölk = rancilio silvia

Oavsett, köp så bra kvarn du bara kan!!!

Senast ändrad:
[OT] Kaffetråden
Eller så köper du en beg piddad E61 db direkt, så express-transporterar du dig till finträsket och behöver inte fundera mer :D
Men som sagt, oavsett, lägg dubbelt (minst) så mkt pengar på kvarnen!

[OT] Kaffetråden
pwrdesign sa:
Eller så köper du en beg piddad E61 db direkt, så express-transporterar du dig till finträsket och behöver inte fundera mer :D

La Marzocco Linea...mmmm eller varför inte en Slayer Espresso

[OT] Kaffetråden
boiance sa:
pwrdesign sa:

La Marzocco Linea...mmmm eller varför inte en Slayer Espresso

En Marzocco GS/3 om man får drömma fritt, men jag är rätt nöjd med min Brewtus IV som bryggare, skulle dock vilja byta ut min Mahlkönig Vario Home mot en Mahlkönig K30, spanar efter en beggad sådan. Min Vario Home är fin men tycker att skivorna slits lite väl snabbt och har fått byta drivrem ganska många ggr. Den dräller även ganska mkt...

[OT] Kaffetråden
Har haft en Gaggia Classic med Silvia ångrör bra länge nu. Rätt nöjd med den. Slitvarg. Aldrig krånglat. Går snabbt att få sig en kaffe. Dock ingen hit om man ska skumma mycket som redan sagts.

[OT] Kaffetråden
Tack för alla tips! Luta åt en Gaggia Classic. Verkar som de blir mest för pengarna.
Va bara sugen på på delonghi pga av lite platsbrist..
Vad räknas som mycket mjölk? Oftast bara 1 person som dricker, men det kommer väl hända att man blir 2-3 st ibland.

Kvarn då ? Får jag något vettigt för 1500 ? Där tänker jag att de ända som är viktigt är att den klarar av att mala för espresso, behöver inga finesser i övrigt än det rent praktiska!

[OT] Kaffetråden
Robinlu sa:
Tack för alla tips! Luta åt en Gaggia Classic. Verkar som de blir mest för pengarna.
Vad räknas som mycket mjölk? Oftast bara 1 person som dricker, men det kommer väl hända att man blir 2-3 st ibland.

Kvarn då ? Får jag något vettigt för 1500 ? Där tänker jag att de ända som är viktigt är att den klarar av att mala för espresso, behöver inga finesser i övrigt än det rent praktiska!

Med mycket mjölk menas snarare hur ofta du kommer att dricka kaffe med skummad mjölk ofta= silvia

[OT] Kaffetråden
Robinlu sa:

1500 kr för en ny? Det får du inget vettigt för...att mala för espresso är det som kräver mest av en kvarn, eftersom kaffet bryggs under ett högt tryckt krävs jämn malning för att det ska bli bra. Kolla efter något begagnat ist.

[OT] Kaffetråden
Kvarn har jag en Mahlkönig Vario Home, bra. Speciellt om man har ont om plats då den är smal.

Köpte allt från nån sida som hette italiancoffe uk eller liknande. Men det var länge sedan. Det finns bra deals och paketerbjudanden på vissa ställen har jag. Man får jämföra och kika lite.

[OT] Kaffetråden
Robinlu sa:

Om du inte kan hitta något bättre beggat så kör på en gaggia, den kan som sagt trycka ut helt ok espressos åt dig länge, vill du börja med latte-art och perfekt skummad mjölk så kommer den inte duga, men värma mjölk kan den iaf.

Sedan lägger du 2500-3000:- antingen på en bra beggad kvarn eller en ny, billigare än så kommer du inte undan skulle jag säga.
Rockyn eller en Macap MD2 är nog den lägsta nivån på kvarn att rekommenera. https://www.kaffecompagniet.se/kvarnar/macap-m2d/

Många billiga kvarnar kan transformera bönor till pulver men du kommer märka hur finkänsligt det är när du en dag drar en perfekt espresso och två dagar senare enbart pga att bönorna förändrats av syret misslyckas katastrofalt. Då måste du ha en kvarn du kan finjustera för att kompensera för detta och de billigare kvarnarna har inte de toleransnivåerna, och maler dessutom bönorna på fel sätt vilket skapar massa negativa effekter på kaffet i slutändan.

[OT] Kaffetråden
Inget fel med kaffe.
En moccamaster fixar biffen med koffeinet.
Allt med skum och annat adderar bara sliskighet och kalorier

Det viktigaste för mig är att jag får rätt mängd koffein varendaste dag.
Det får man lättast genom att dricka kaffe.

[OT] Kaffetråden
Det där att skummet gör det sliskigt förstår jag inte. Mjölk med 1% fett, som ju oftast används till cappu och latte, är ju inte direkt vare sig det sliskigaste eller kaloririkaste man kan hälla i sig.
Sedan kan man ju alltid mixa sitt kaffe med olika vaniljkrämer och gud vet allt om man är en vidrig människa och/eller jobbar på espressohaus. :)

Här är annars lättaste sättet att dosera koffeinet:
https://www.apoteket.se/produkt/apoteket-koffein-50-st-254481/

Var och en blir nöjd med sin fason!

[OT] Kaffetråden
pwrdesign sa:
Robinlu sa:

Om du inte kan hitta något bättre beggat så kör på en gaggia, den kan som sagt trycka ut helt ok espressos åt dig länge, vill du börja med latte-art och perfekt skummad mjölk så kommer den inte duga, men värma mjölk kan den iaf.

Sedan lägger du 2500-3000:- antingen på en bra beggad kvarn eller en ny, billigare än så kommer du inte undan skulle jag säga.
Rockyn eller en Macap MD2 är nog den lägsta nivån på kvarn att rekommenera. https://www.kaffecompagniet.se/kvarnar/macap-m2d/

Många billiga kvarnar kan transformera bönor till pulver men du kommer märka hur finkänsligt det är när du en dag drar en perfekt espresso och två dagar senare enbart pga att bönorna förändrats av syret misslyckas katastrofalt. Då måste du ha en kvarn du kan finjustera för att kompensera för detta och de billigare kvarnarna har inte de toleransnivåerna, och maler dessutom bönorna på fel sätt vilket skapar massa negativa effekter på kaffet i slutändan.

Jag har en classic med en ascaso i-mini kvarn.
Kvarnen är liten till fomatet men fungerar bra. Steglöst ställbar malgrad ger full kontroll. Bra instegspaket.
Lite högljudd e kvarnen, men annars nöjd.

[OT] Kaffetråden
Bromptonomaden sa:
Det där att skummet gör det sliskigt förstår jag inte. Mjölk med 1% fett, som ju oftast används till cappu och latte, är ju inte direkt vare sig det sliskigaste eller kaloririkaste man kan hälla i sig.
Sedan kan man ju alltid mixa sitt kaffe med olika vaniljkrämer och gud vet allt om man är en vidrig människa och/eller jobbar på espressohaus. :)

Här är annars lättaste sättet att dosera koffeinet:
https://www.apoteket.se/produkt/apoteket-koffein-50-st-254481/

Var och en blir nöjd med sin fason![/quote
Gillar starkt koffeintabletter MEN kaffe innehåller många antioxidanter, också mycket gifter iofs.. Speciellt när jag är på kaloriunderskott uppskattar jag ALLT som har smak och inte innehåller kalorier. Därför föredrar jag att dricka koffeinet än att inta det i tablett.
Men du nailade det!

[OT] Kaffetråden
Tråden är märkt med [OT] för att indikera att den ärOn-Topic.

Förövrigt så tror jag att detta kan vara en bra period att jaga begagnat.
Känns som att trenden då alla snackade kaffe/kaffemaskiner håller på att ebba ut. Borde finnas en hel del maskiner där ute som bara står och samlar damm.

Är man dessutom lite händig och vågar sig på att köpa något som inte fungerar så kan man gör riktiga kap. Överlag lätt att få tag på delar och scheman till E61 maskiner.
Sitter själv just nu på en gedigen maskin från ECM som, om man räknar bort några timmars arbetstid, kostat mig runt 3500:-

//j

[OT] Kaffetråden
Lyktstoplemedhjul sa:
Inget fel med kaffe.
En moccamaster fixar biffen med koffeinet.
Allt med skum och annat adderar bara sliskighet och kalorier

Det viktigaste för mig är att jag får rätt mängd koffein varendaste dag.
Det får man lättast genom att dricka kaffe.

Dricka?? Nä, ska du ha det rätt så är det snorta som gäller. Men det funkar inte med vilken skitkvarn som helst, här krävs det rejäla doningar för att få till rätt malning som tar vara på aromen och gör att det fastnar optimalt i näsan.

[OT] Kaffetråden
plumse sa:
Några åsikter kring skillnaden mellan Gaggia Classic och Delonghi Scultura ECZ351?
Det första som slår mig när jag ser Delonghin är att den har ett mindre 50 mm portafilter. Det i sig behöver inte vara dåligt, men är ändå ett tecken på att det är lite av en leksak jämfört med "riktiga" espressomaskiner som i stort sett alla har 58 mm (även om undantag finns).

Sedan så misstänker jag att den enklare Delonghin troligtvis lär sakna trevägs-ventil. Funktionen hos en sådan ventil är att släppa på trycket när bryggningen stoppas, utan en sådan kan det ibland bli något av en "nysning" när filtret lossas. Det blir även svårare att hålla maskinen ren då den inte kan bakspolas.

Jag hade alla gånger valt en Gaggia Classic (eller Rancilio Silvia), även begagnad framför en ny Delonghi.

[OT] Kaffetråden
Vario Home maler inte jättebra för pengarna, det gör däremot en Baratza Virtuoso, det är mitt tips för en rimligt prissatt kvarn.

Eller gör som jag, kör med en orphan espresso pharos, det finns inget under 20K motordrivet som rör den, men du får veva för hand. cirka 40 varv för en dubbel espresso. Magiskt bra till brygg, som ställer högre krav än espresso, du vill inte ha några fines alls, för espresso så packar pucken bättre med lite ojämn malning.

[OT] Kaffetråden
Detta är vad jag använder. En gammal Bodum med några decennier på nacken, en ännu äldre Spong med mer än 150 år kvar av garantitiden, kostade förövrigt 50 spänn på Bangatan nån gång i början på 80-talet och en för orientaliskt kaffe.
Är inte utrustningen ordentligt rengjord smakar allt kaffe skit. Tänk på det där kaffet som stått på varmhållning nåt dygn.

Bilagor

• Kaffe.jpg
    Kaffe.jpg
    138.3 KB · Besök: 74
[OT] Kaffetråden
Hur mycket betyder malningen, för bryggkaffe? Har en OBH Nordica idag, 1500 SEK, antar att den är hyfsad.

Steget mellan att köpa färdigmalt och mala själv innebar en dramatisk skillnad för smaken. Är det väldigt märkbar skillnad mellan en "instegskvarn" och en oförskämt dyr kvarn?

[OT] Kaffetråden
me.I.am sa:
Hur mycket betyder malningen, för bryggkaffe? Har en OBH Nordica idag, 1500 SEK, antar att den är hyfsad.

Steget mellan att köpa färdigmalt och mala själv innebar en dramatisk skillnad för smaken. Är det väldigt märkbar skillnad mellan en "instegskvarn" och en oförskämt dyr kvarn?
Japp, det är stor skillnad. Det som blir grovt blir underextraherat och fines blir överextraherat och sabbar din kopp. Men, men det är lite en smaksak också. Jag gillar klara rena smaker, då ställs det högre krav, allt ska ha samma extraheringsgrad för att inte bli en blandning av olika smaker.

[OT] Kaffetråden
Jag kör med en Wilfa WSCG2.
Funkar för min del ypperligt till brygg, french, aero och någon mocka. Ingen värsting kvar, går att hitta för runt 500-600.
Det enda jag eg har att anmärka på är att behållaren för det malda kaffet är lite liten och svår att tömma.

[OT] Kaffetråden
Kan bara instämma med föregående om Wilfa-kvarnen. Väldigt bra kvalité och mal jämt och fint. Funkar dock inte till espresso. Men å andra sidan är det ju mycket coolare med handbryggt kaffe, espressonördarna finns inte längre kvar några på söders hipsterhak. För några år sedan var kaffe en materialsport med dyra maskiner. Nu är det mer fokus på råvaran, ursprung och så vidare.

[OT] Kaffetråden
pwrdesign sa:
Robinlu sa:

Nu skummar jag inte mjölk särskilt ofta för eget bruk, men jag har inga problem att göra latteart med med min Classic. Det är inte mjölken som begränsar utan mina egna förmågor :)

(Jag har visserligen uppgraderat med Rancilio-rör och PID, men det gick rätt bra innan det också.)

En liten varning: för några år sedan ändrade Gaggia något i filterhållardesignen som jag har hört gjorde maskinen sämre; jag har den "riktigt" klassiska så jag skulle rekommendera att man läser på lite om det.

[OT] Kaffetråden
Henrik_E sa:
Wilfan är sjukt prisvärd för brygg. Vet ingen annan motordriven i samma prisklass som kommer ens nära.

Intressant, valde faktiskt mellan Wilfan och OBH Nordican (2409), det blev OBH, tyckte Wilfan var så stor och klumpig. Skilde inte mycket i pris egentligen. Så då sitter man med svarte Petter dårå?

Man kan läsa ditt inlägg som att du testat lite olika, har du någon åsikt om
OBH Nordica 2409 vs. Wilfa WSCG2?

[OT] Kaffetråden
Jimel sa:
OBHs produkter överlag är jag otroligt missnöjd med, överprisat ÖB skräp

Jag gillar min Wilfa, den mal riktigt bra för icke-espresso, men kvaliteten är inte mycket att hänga i julgranen. Bytte två gånger innan jag fick ett fungerande ex, och på den jag har fungerar "timern" bara ibland. Det gör iofs inte så mycket eftersom jag bara häller i så mycket bönor jag behöver och den stannar när de är slut. Oftast.

[OT] Kaffetråden
ipv6 sa:
Jimel sa:
OBHs produkter överlag är jag otroligt missnöjd med, överprisat ÖB skräp

Jag gillar min Wilfa, den mal riktigt bra för icke-espresso, men kvaliteten är inte mycket att hänga i julgranen. Bytte två gånger innan jag fick ett fungerande ex, och på den jag har fungerar "timern" bara ibland. Det gör iofs inte så mycket eftersom jag bara häller i så mycket bönor jag behöver och den stannar när de är slut. Oftast.

Intressant. När jag investerade i en ny bryggare blev det Wilfa men var ganska missnöjd efter ett tag. Huvudintrycket var just dålig kvalité på detaljerna. Elgiganten var schyssta och tog tillbaka den efter 6 månader, fast att den egentligen fungerade. Blev en MM istället, nöjd, men faktiskt så blev det nog aningen godare kaffe i Wilfan.
Här skrev jag om Wilfan: https://happyride.se/forum/read.php/1/2900713/2901433#msg-2901433

[OT] Kaffetråden
Ärligt har jag aldrig provat andra kvarnar än wilfa. Just av det faktum att i stort alla kaffeentusiaster menar att det inte finns något alternativ i prisklassen som är bättre (för allt utom espresso). Ska man ha något bättre får man investera bra mycket mer = inte värt för hemmabruk.

Timern använder jag inte, den står alltid på maxläget istället har jag en bra våg som jag mäter upp exakt hur mycket kaffe jag behöver för mängden kaffe jag ämnar brygga. Så får kvarnen köra tills det är tomt i hoppern.

Kvalitén tycker jag är bra på motor och malverk. Kanske hoppern som kan verka av lägre kvalité.

Jag har haft min i snart sju år, börjar bli sugen på att köpa en ny. Skulle lätt köpa en wilfa igen.

[OT] Kaffetråden
Kaffenördar!!
Jag har kommit över en maskin som behöver lite service. Det är en isomac mondiale, den läcker lite i packningar för bland annat mjölkskumningen. Var kan man hitta reservdelar? Är det ens lönt att ge sig på?
Är maskinen något bra?

Please help!

[OT] Kaffetråden
marr sa:
Kaffenördar!!
Jag har kommit över en maskin som behöver lite service. Det är en isomac mondiale, den läcker lite i packningar för bland annat mjölkskumningen. Var kan man hitta reservdelar? Är det ens lönt att ge sig på?
Är maskinen något bra?

Please help!

Jag hittade reservdelssidan :D
http://www.kaffegrossisten.se/reser...icle-group-custom-page=g-articleNumber-a-20-4

Frågan om maskinen är något att ha och satsa på kvarstår.
Den har varit ståendes i ganska många år, så många packningar är torra och behöver bytas.

[OT] Kaffetråden
Det är ju en schysst e61-maskin! Funkar pump, uppvärmning och allt annat?
Byta packningar kan du ju göra själv eller lämna in, framförallt är det ju packningarna i gruppen som kan ha torkat. Men det är ju en enkel operation. Vill du lämna in så tar Monteriva typ 1200 spänn för att byta ut alla packningar i hela gruppen.
Espressomaskiner är väldigt enkla saker egentligen, att serva en bakdämpare är ju betydliogt krångligare :). Reservdelar är oftast billigt, från Duskland (så klart) eller över disk i Sthlm eller på nätet hos Monteriva eller hos Martin på kaffecompagniet. Finns många engelskspråkiga forum om riktigtkaffe.se inte har svaren för meckhjälp.

Tillbaka
Topp