OT: kalkaxel.

Rutbritt

Aktiv medlem
Jag fick för ca 9 månader sedan konstaterat kalkaxel, alltså kalk som sitter fast mellan 2 senor i axeln och skaver vid vissa rörelser. Fick troligtvis kalkaxel av en lång inflammation jag ej känt av pga medicinering mot annan smärta. Ortopeden ville operera men sa att sjukgymnastik och tid kunde hjälpa då kroppen ibland kan ta hand om kalket självt.

Nu 9 månader med sjukgymnastik senare kvarstår problemet och jag ber därför om råd av någon som vet mer om detta.

1: Finns det alternativa behandlingsmetoder som faktiskt fungerar? Har hört om stötvågsbehandling.
2: Hur besvärlig är vägen tillbax efter en eventuell operation? Ortopeden pratade om 5-9 mån sjukskrivning!! 🤕

Tack för eventuella svar och tips!
Mvh

AX3L

Aktiv medlem
Kan inte svara för det specifika fallet, men stötvåg för en trilskande nerv i axeln var iaf rena mirakelkuren. Jag var väldigt skeptisk, men skillnaden bara dagen efter ett besök med det var påtaglig.

us930

Aktiv medlem
Jag skulle definitivt prova stötvågsbehandling. Även jag fick denna diagnos för 5 år sedan nu, och jag ville inte heller operera så jag väntade helt enkelt. Det har blivit mycket bättre men känns av lite fortfarande. Jag har märkt att någorlunda regelbunden gymträning gör det bättre, efter längre perioder utan träning så ökar besvären igen

Mvh Ulf S.

Olof E

Medlem
Tyngre Rehab har gjort ett avsnitt om stötvågsbehandling (även en hel del andra intressanta avsnitt om smärta i rörelseapparaten):
Nu är jag själv opererad i axeln efter återkommande inflammationer i +20 år. Minns inte om jag hade kalkutfällning, axeln hoppade till i vissa lägen på överarmen även under perioder jag inte hade ont, Detta blev mycket bättre efter operation, Rehab gick rätt fort, kanske 2-3 mån, troligtvis pga prehab och tidigare träningsvana.

Rutbritt

Aktiv medlem
Dom gör det med titthåls operation så vist har man lite ont efter men sen blir det bara bättre.
Hur lång tid tog det innan axeln var ok att använda och hur lång tid tog det för dig innan den kändes bra?
Är så less på att ha ont och knapra piller samt bara träna "lagom" mycket!

sdx

Aktiv medlem
Hur lång tid tog det innan axeln var ok att använda och hur lång tid tog det för dig innan den kändes bra?
Är så less på att ha ont och knapra piller samt bara träna "lagom" mycket!
Det tog ca 4 månader men det är det värt men då karvade dom lite mera när dom ändå var där så det kan gåfortare hör med ortopeden.

Rutbritt

Aktiv medlem
Vet bara att det sitter en kalkbit stor som en gammal femkrona mellan 2 senor. Får nog ringa och kolla läget igen.
Tack för info!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer