[OT kamera] Vilken digitala systemare?

Fritte

Ny medlem
Hoppas att de fotointresserade här inte tröttnat på prata kameror.

Ska ner till Alperna om två veckor och inser att min gamla kamera inte håller måttet.
Vill köpa en kamera som jag kan använda i många år, fotar inte mycket men vill ha möjligheten
att ta bra bilder till skillnad från min gamla kompaktkamera.

Tittar på Nikon D40, D40x, Canon Eos 350D och 400D.
Vill kunna dra upp bilderna på A4 utan att ens fundera på om dom ser bra ut eller inte.
Billigt är bra med kvalitet är bättre.

Så vad säger juryn, köpa 6mp D40 för 4500:- eller hosta upp 7000:- för 10mp Eos 400?

Har du fingrat på de modeller du funderar på?

Köp den som känns rätt i handen och i handhavandet, bildmässigt är det inte några större skillnader, det mesta hänger på vilken optik du använder, huset brukar vara det billigaste.. ;)

Nej jag har inte varit och pillat på dom än.
Är lite orolig för att det blir ett snabbt beslut i butiken och vill ha så mycket input som möjligt innan jag går dit.

Räcker 6mp för att få en bra A4 bild?

Här hittar du utförliga tester på de flesta digital system och kompaktkameror.

http://www.dpreview.com/

Ken Rockwell har något att säga om de flesta Nikon produkter som sett dagens ljus :-)
http://www.kenrockwell.com/tech.htm

D40 har fått en ersättare, D40x som har en del intressanta uppgraderingar, men Ken verkar inte vara så värst upphettsad: http://www.kenrockwell.com/nikon/d40x.htm.

Har ingen digital systemkamera själv. Men jag hade satsat på ett billigt (D40/D40x !) hus och lagt pengarna på ett fint objektiv. Husen utvecklas något enormt från en generation till en annan, men ett bra objektiv förblir ett bra objektiv.

D40 är billigt OCH kvalitet. Saknar vissa finesser dock. Men å andra sidan har man pengar över.

Senast redigerad av en moderator:
Skulle även kolla på Pentax K10D

Announced on September 14th 2006, just in time for Photokina 2006 the new K10D is Pentax's first foray into the serious-amateur digital SLR market. It's bigger, tougher and more feature rich than any Pentax digital SLR before it and it certainly carries a wide enough range of features to worry the 'big name' brands. Headline features include a stabilized ten megapixel CCD, high quality image processing pipeline, dust and weather proof seals, 11-point AF (with 9 cross-type points) and some unique exposure modes. A full detailed list of the top 20 features can be found below. It's clear that Pentax are targeting the likes of the Canon EOS 30D and Nikon D200, on paper it's a very strong contender.

Även Pentax K100D är värd att kika på. Det är inte dumt med bildstabilisering.

Men som 42hz sa så gå och känn på husen och välj det du känner mest för efter det. Det är inte kamerahuset i sig som sätter begränsningarna sen utan som sagt optiken.

Jag kan väl igentligen inte tillföra så mycket men mitt tips är att gå till en RIKTIG fotobutik (alltså inte domhär elgiganten osv) och klämma och känna på dom. En riktig fotobutik brukar kunna hjälpa dig rätt mycket och sen är det lite som 42Hz säger, ta den som känns bäst i handen och se till att få ett bra objektiv. Om det finns några speciella funktioner du vill ha så kolla vilka kameror som har det. Kanske du är ute efter en lättanvänd kamera eller en med massor av funktioner som du inte enns visste fanns?

Själv kör jag en EOS 400D och hurvida den kommer att hålla i längden kan jag inte svara på nu, men den har iallafall överlevt ett halvår med mig änsålänge.

s skrev:
-------------------------------------------------------
> Här hittar du utförliga tester på de flesta
> digital system och kompaktkameror.
>
> http://www.dpreview.com/

Mycket bra tips, tack för det.

Får gå och känna lite imorgon, men lutar lite mot den billigare D40 så kanske man kan få köpa sig ett par lerdäck också.

Som sagt, åk till en bra butik och känn vilken kamera som känns bäst.
Störst objektivurval har canon och Nikon med ca 50-60 modeller, piratobjektiv ej inräknade.
Canon's kitobjektiv är dock sämre än nikons...

Att välja mellan Nikon eller Canon är väldigt personligt. Både tillverkar mycket kompetenta kameror. I jämförande tester brukar Nikon få snäppet bättre betyg för exponeringsautomatik. Både med och utan blixt. Bra för oss amatörer som ofta förlitar oss på automatiken.

Jag skulle tagit en 400d. mest för att ja själv kört canon innan och har nu en 350. Men 350n har så jäkla liten display på baksidan jämfört me de andra. märks specielt om man ska dyka och fota.

D40n ska också vara smutt.

har skrevit ut a2 bilder med min 350 och tycker kvalliten är riktigt bra!

tänk på att D40 inte har någon inbyggd fokusmotor, mao blir det lite tamt med bra autofokusobjektiv som inte kostar som en ny cykel.
jag har en D50, den har fungerat helt okej åt mig.

Nu har jag varit och klämt och pratat lite med säljare.
Lutar mot en D40 med tanke på priset och känslan när den låg i handen.
Hur tar man med sig kameran säkert vid hård cykling, räcker det att stoppa
den i en kameraväska som sen åker ner i Camelbaken eller måste den skyddas bättre.
Ser framför mig en redig rygglandning där 4000:- kamera krossas mellan ryggplatta och berg.

Jag har en 400D med batterigrepp, det är nog en av de (om den DEN) skönaste kamera jag hållit i. Anser att huset är för litet utan, men med batterigreppet så är den perfekt. Vikt, tyngdpunkt, stabilitet, kvalitetskänsla.. Allt på topp. Gillar den kameran starkt. Dammborttagning och liknande funktioner är också ett plus...

Men ta den du tycker passar ditt behov bäst, dvs kombination av spec, känsla och ekonomi...

Jag har bara en kameraväska och sedan brukar jag ha den på magen för att snabbt kunna få upp kameran. Det har blivit ett gäng vurpor men kameran är lika hel för det.
En del fotoburiker erbjuder en försäkring för kameran. Själv har jag en 3års... kostar inte så mycket och skulle jag ha sönder kameran får jag en ny. Klart värt den extra slanten.

leta efter en begagnad kamera som t.ex canon 10D byggd som proffshusen och inte alls lika plastig och tråkig som t.ex 400D

brukar gå att hitta kring 3-4000kr med batterigrepp.

Det går att kräma ur riktigt bra resultat ur de flesta SLR digitalkameror. Helt säkert tillräckligt för A4-kopior (och lite därtill). Flaskhalsen i sammanhanget är de ofta undermåliga objektiv som säljs i kamerapaketen (alltså även sk. orginalobjektiv). En sekelgammal tumregel är att betala lika mycket för glaset som för mekaniken och det gäller även digitalkameror. De flesta brukar dock tycka att det är roligare att lägga pengarna på kamerahus och batterigrepp...
Mitt tips skulle vara att köpa den billigare D40n och lägga mellan för att få en bättre glugg. Eller kanske titta lite på den mkt smidiga Olympus E-400 (utgående modell som reas) eller nya E-410. Dessa säljs med lite vassare standardobjektiv än Nikon och Canon.

Jag har skaffat en sådan här. Fantastiska bilder blir det. 18-70 objektiv ingick i priset.

Bilagor

• sa100v.jpg
    sa100v.jpg
    26.1 KB · Besök: 22
Skulle faktiskt rekommendera att leta upp en beg D70s eller en ny D80. (nikon). Har haft en D70 och hr en D80 just nu, Funkar perfekt båda två och skillnaden i bild, 6,nått MPixel och 10,2 Mpixel är inte så stor. Har mer med objektiv, vitbalans och brusreducering att göra. D70 och D80 kan ta RAW (NEF) - format i autolägen - det kan tyvärr inte EOS 400D göra. Men smaken är som baken.......
En beg D70 eller D70s kan man nog få för ca 4000 SEK nånstans.

d70 har väl dock inte möjlighet till vertikal-grepp? Eller finns det något. Vet att det inte var kriterium för honom, men något att tänka på.

rejser skrev:
> d70 har väl dock inte möjlighet till
> vertikal-grepp? Eller finns det något. Vet att
> det inte var kriterium för honom, men något att
> tänka på.

D70 är ju annars lite 'högre' än D80 så man slipper få lillfingret i luften trots att man inte har betterigrepp, med reservation för om man har jättehänder då förstås.. ;)

swerider skrev:

> Kanske en begangnad eos 20D?
>
> begangnat om det är intressant:
> http://www.fotosidan.se/classifieds/list.htm?objec
> tcategory=76&type=sell&_sort=title+asc

Jag hade ju helt klart hellre tagit en beggat 20D istället för 400D. Inget snack om saken. Ett mkt bättre handhanvande gedigen känsla i den kameran. 400:an känns som en leksak i jämförelse.

Som cykelkamera är nog D40 rätt optimal med sin lilla storlek. Om man cyklar 98% med den och fotar 2% så kan man väll stå ut med att greppet inte är jättestort.

Hur många bilder i vertikalformat skall man ta för att motviera att kånka runt på ett vertikalgrepp? Dessutom måste man flytta handen till standardgreppet för att ändra inställningar. Verkar vara mer bök än man vinner, tycker jag. Den extra batteritiden känns ju också helt onödig.

köpte nyligen en Nikon D40 för 4995. Du får 90 euro tillbaka om man skickar in nån talong till Nikon.
Cash Back kallar nikon det. http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=5575199
Valde denna framför D40x då D40 har häftigare blixtsynktid. 1/500 sek mot D40x 1/200 sek.

EDIT: Håller med flera av föregående inlägg. Lägg pengar på linser och blixt! Kamerahuset är väl det som blir omodernt snabbast?

Senast redigerad av en moderator:
Tack för alla råd och idéer.
Har nu bestämt mig för D40 då jag tycker att den ligger rätt i pris kontra funktioner och hur mycket jag faktiskt kommer använda den.
Har förstått att när prylbegäret sätter igång kommer nog ett nytt objektiv inhandlas. Och då tror jag det blir lättare att motivera ett sånt inköp för frugan om grundpaketet inte var så dyrt.

Jaja den är inte köpt än och mycket kan hända i huvudet på vägen till affären.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp