[OT] kameraövervakning

skaning1

Medlem
[OT] kameraövervakning
tyvärr vet man inte i dagens Sverige vems som är mitt o ditt.

Några tips på kameraövervakning som aktiveras vid rörelse.

Senast redigerad av en moderator:
[OT] kameraövervakning
Rörelseaktivering är ganska kass. Jag kan rekommendera en betydligt mer sofistikerad lösning om du är intresserad.

Skickar ett pm imorgon.

[OT] kameraövervakning
Köp en eller flera kameror ifrån HikVision, beställs billigast på www.Aliexpress.com, oslagbar pris/prestanda när det gäller övervakningskameror idag. Har bra inbyggs rörelsedetektering dessutom.

[OT] kameraövervakning
Humpe skrev:
-------------------------------------------------------
> Köp en eller flera kameror ifrån HikVision,
> beställs billigast på www.Aliexpress.com,
> oslagbar pris/prestanda när det gäller
> övervakningskameror idag. Har bra inbyggs
> rörelsedetektering dessutom.

Vet du om kameran är plattformsoberoende i setup? Äger nämligen ingen Windowsburk utan uteslutande Apple OS X / iOS. Det är sånt som ibland strular.

[OT] kameraövervakning
fyrbåk skrev:
> Vet du om kameran är plattformsoberoende i setup?
> Äger nämligen ingen Windowsburk utan uteslutande
> Apple OS X / iOS. Det är sånt som ibland
> strular.

Köper man en IP-kamera så är det väl uteslutande webläsarkonfiguration för själva kameran. Däremot kan det ju ibland vara intressant att koppla ihop med någon typ av VMS/NVR för inspelning och hantering av datan. Dessa är ofta gjorda för Windows (tex Milestone, Mirasys osv) men det finns en del fristående ganska billiga system, tex Qnap, som man kan använda i det läget.

Men för själva kameran räcker det med en webläsare.

[OT] kameraövervakning
Om man inte har strömförsörjning, nätverk och sånt tillgängligt, får man titta på batteridrivna saker.
T ex åtelkameror, dvs såna som är tänkta att sitta i skogen och ta foton på djur som passerar. Det finns varianter som skickar SMS/MMS och det finns såna som bara sparar på minneskort. Vi har kört med Ltl Acorn på landet, köpta via Aliexpress, och fått några fina bilder på klåfingriga typer. Tyvärr inga regnummer och så vi har inte kunnat identifiera nån (ännu).
Kostar från nån 1000-lapp och uppåt.
Tips är att kolla så stillbilder blir bra, videor låter kul men vår erfarenhet är att de inte duger nåt till om man vill kunna använda det för att identifiera nån. Så hellre bra, snabba stillbilder än nån medioker video.

[OT] kameraövervakning
skaning skrev:
> tyvärr vet man inte i dagens Sverige vems som är
> mitt o ditt.
>

Till skillnad från förr i tiden då ängarna var grönare och ingenting stals.

[OT] kameraövervakning
Egentligen tänkte jag bara skicka detta som PM eftersom det blir en sorts smygreklam, men det kanske inte skadar att skriva ut det här då flera efterfrågade informationen. Jag jobbar på ett svenskt företag som utvecklar larmsensorer för utomhusbruk samt en liten apparat för att koppla ihop alla sorters larmgivare mm till nätverksbaserade kamerasystem. Ni får därför ta följande utifrån att jag gör reklam för våra egna produkter. Men lösningen är ändå det jag tycker är bäst.. :)

Att bara sätta upp kameror tycker jag sällan hjälper eller löser problemet. Konstant inspelning är bara att glömma för privat bruk. Dels fyller man hårddiskar på löpande band och dels är det enormt jobbigt att gå igenom datan i efterhand om det skulle visa sig ha hänt något. Säg att du varit borta över helgen eller än värre varit på semester i en vecka eller två. Då är det ganska jobbigt att sitta och spola igenom all video.

Lite bättre blir det med videoinspelning som aktiveras av rörelse. Sitter kameran inomhus går det med en del jobb att få det att fungera hyfsat. Särskilt om det är i ett garage eller annat rum som saknar fönster. Rörelsedetektionen i kameran triggas nämligen av ändrade ljusförhållanden, så har rummet fönster aktiveras det lätt om en bil åker förbi utanför. Utomhus är videoanalys i princip bara att glömma om man inte använder termiska kameror och/eller avancerad tredjeparts-programvara.

Inspelning på en kamera löser dessutom inte problemet, inbrottet har redan varit och prylarna är borta. Troligen var inbrottstjuven maskerad men annars lär det ändå vara svårt att få en tillräckligt exakt identifiering för att polisen ska kunna gå vidare med det. Målet är alltså att förhindra att ett inbrott över huvud taget sker. Den avskräckande effekten av att sätta upp en videokamera når man i princip av att sätta upp en skylt, så för att nå längre bör man ha händelsestyrda system.

Våra lösningar bygger på att använda konventionella larmsensorer som IR-detektorer, dörrsensorer, linjedetektorer osv och koppla samman dessa med kameror. Då kan du få ett e-post-meddelande med stillbilder eller videosekvenser direkt om larmet går.

email-alarm.png

Med ökad tillförlitlighet på detektionen kan även olika typer av "motvärn" användas, tex tända varningsljus och starta en siren. Dessa kan då aktiveras automatiskt, precis som ett hemmalarm, fast man slipper själva larmet.

Om du bara tänkt sätta upp en kamera i ett rum och vill koppla ihop den med någon typ av givare rekommenderar jag Axis modeller med inbyggd I/O och plats för minneskort. Då har du oftast en ingång och en utgång som du kan använda för att styra inspelning osv. Med minneskort lagras bild och video på kameran så du slipper ha en server stående någon stans. Axiskamerorna har oftast inbyggt stöd för att kunna skicka e-post vid larm. Beroende på datavana kan det upplevas lite krångligt att få till en hel sådan lösning.

Börjar det gälla lite mer avancerade system med flera kameror och/eller sensorer, utomhusmontage osv tror jag det kan vara lämpligt med dedikerade I/O-enheter för ändamålet (som mitt företag lämpligt nog säljer ;) ). Ska allting kopplas samman i ett VMS-system tycker jag också att det är en klar fördel att ha sensorerna frikopplade från kamerorna. Men det är väl inte riktigt den nivån som privatpersoner (med vissa undantag) har på sina kameror i hemmet...

Tillbaka
Topp