Egentligen tänkte jag bara skicka detta som PM eftersom det blir en sorts smygreklam, men det kanske inte skadar att skriva ut det här då flera efterfrågade informationen. Jag jobbar på ett svenskt företag som utvecklar larmsensorer för utomhusbruk samt en liten apparat för att koppla ihop alla sorters larmgivare mm till nätverksbaserade kamerasystem. Ni får därför ta följande utifrån att jag gör reklam för våra egna produkter. Men lösningen är ändå det jag tycker är bäst.. :)
Att bara sätta upp kameror tycker jag sällan hjälper eller löser problemet. Konstant inspelning är bara att glömma för privat bruk. Dels fyller man hårddiskar på löpande band och dels är det enormt jobbigt att gå igenom datan i efterhand om det skulle visa sig ha hänt något. Säg att du varit borta över helgen eller än värre varit på semester i en vecka eller två. Då är det ganska jobbigt att sitta och spola igenom all video.
Lite bättre blir det med videoinspelning som aktiveras av rörelse. Sitter kameran inomhus går det med en del jobb att få det att fungera hyfsat. Särskilt om det är i ett garage eller annat rum som saknar fönster. Rörelsedetektionen i kameran triggas nämligen av ändrade ljusförhållanden, så har rummet fönster aktiveras det lätt om en bil åker förbi utanför. Utomhus är videoanalys i princip bara att glömma om man inte använder termiska kameror och/eller avancerad tredjeparts-programvara.
Inspelning på en kamera löser dessutom inte problemet, inbrottet har redan varit och prylarna är borta. Troligen var inbrottstjuven maskerad men annars lär det ändå vara svårt att få en tillräckligt exakt identifiering för att polisen ska kunna gå vidare med det. Målet är alltså att förhindra att ett inbrott över huvud taget sker. Den avskräckande effekten av att sätta upp en videokamera når man i princip av att sätta upp en skylt, så för att nå längre bör man ha händelsestyrda system.
Våra lösningar bygger på att använda konventionella larmsensorer som IR-detektorer, dörrsensorer, linjedetektorer osv och koppla samman dessa med kameror. Då kan du få ett e-post-meddelande med stillbilder eller videosekvenser direkt om larmet går.
Med ökad tillförlitlighet på detektionen kan även olika typer av "motvärn" användas, tex tända varningsljus och starta en siren. Dessa kan då aktiveras automatiskt, precis som ett hemmalarm, fast man slipper själva larmet.
Om du bara tänkt sätta upp en kamera i ett rum och vill koppla ihop den med någon typ av givare rekommenderar jag Axis modeller med inbyggd I/O och plats för minneskort. Då har du oftast en ingång och en utgång som du kan använda för att styra inspelning osv. Med minneskort lagras bild och video på kameran så du slipper ha en server stående någon stans. Axiskamerorna har oftast inbyggt stöd för att kunna skicka e-post vid larm. Beroende på datavana kan det upplevas lite krångligt att få till en hel sådan lösning.
Börjar det gälla lite mer avancerade system med flera kameror och/eller sensorer, utomhusmontage osv tror jag det kan vara lämpligt med dedikerade I/O-enheter för ändamålet (som mitt företag lämpligt nog säljer ;) ). Ska allting kopplas samman i ett VMS-system tycker jag också att det är en klar fördel att ha sensorerna frikopplade från kamerorna. Men det är väl inte riktigt den nivån som privatpersoner (med vissa undantag) har på sina kameror i hemmet...