[OT] Kameraryggsäck

rback

Ny medlem
[OT] Kameraryggsäck
Jag är åsnan mellan två hötappar.

Normalt skulle jag ställa denna fråga i något annat forum men Happy är ju Happy...
Dessutom finns det absolut en cykelkoppling.

Har läst recensioner, sett miljoner bilder, hört miljarder omdömen, velat och ägnat mig åt ångest.
Behöver en kameraryggsäck och landat i valet mellan Lowepro Flipside 400 eller Dörr Icebreaker Medium. Båda är ungefär lika stora (+ på Icebreaker) och har liknande pris (+ på Icebreaker)

Väskan ska kunna:
- Innehålla: D60-kamerahus + EF 400 5.6 + EF 70-300 + EF 17-85 + bälg + div. riktigt "små" objektiv och tillbehör.
Detta (eller andra motsvarande objektiv) torde båda väskorna klara av. Åtminstone Icebreaker medan jag är smått osäker på Flipside. Båda tar stativ (om än inte så stora)
- Givetvis få plats med lite annat samtidigt som kamerautrustningen.
- användas i flera olika sammanhang och vara flexibel. Bekväm på resa och bekväm när man cyklar.
- Ha bra vattentålighet (regnskyddet + ryggan i sig) och vara allmänt slitstark - givetvis.
- Gå som handbagage (Båda verkar klara detta)

Jag har ju läst om alla plus och minus. ...Det smarta med att öppna Flipside på "insidan", alla briljanta fack och småfickor på Icebreaker, hur bekväma båda verkar vara osv, osv.

Frågorna som kan bli avgörande handlar om deras egenskaper "lite vid sidan av" att bara bära kameror.
Bekvämlighet vid cykling - inte bara i skogen utan även lvg då man "ligger" lite mer med överkroppen?
Hur "andas" ryggsäckarna mot ryggen?
Icebreaker har en smart grej i och med att kameradelen går att lyfta ur och då blir ryggan en "normal" sådan. Bra för pendling med ombyteskläder och annat som då ska transporteras.

Jag gissar att många här äger båda och kan jämföra dem rakt av... typ...

[OT] Kameraryggsäck
Hejsan

En sak att fundera på. Problem med flera fotoryggsäckar är att dom sväljer det du säger men sedan så får man inte med sig allt förmycket andra saker. Eller om det ryms en massa andra saker så kan dom bli stora. Det är ju ändå en del fotoutrustning som du vill ha med dig.

Själv så har jag en Dakine Mission Photo som uppfyllde ett av mina krav och det var att man öppnar upp ryggsidan för att komma åt utrustningen. Skönt kunna lägga ner den på snö m m och veta att bärsystem inte kladdas ner. En nackdel med den är att den kunde få vara lite tjockare, blir för tajt om jag har på batterigrepp på min Nikon D80. Annars nöjd.

Har tyvärr inte sett eller testat icebreak ryggsäcken men däremot flipside. Flipside passade inte mig, jag valde mellan den och några till bla Dakinen.

Lycka till och hoppas du hittar en schysst.

[OT] Kameraryggsäck
De där väskorna vet jag inget om men det är iallafall utmärkt att cykla med Lowepro Photo Sport 200. Då får man med ett mindre systemkamerakit i kameradelen, normala cykelprylar + vattenpåse i övriga delar och det hela ser ut som och fungerar som en riktigt bra ryggsäck snarare än kameraväska.

Men utöver cykelbarheten hos fotoväskor så är det nog fler som vet på Fotosidan.

[OT] Kameraryggsäck
Jag har en Flipside 400 och har haft den på ryggen på vandringar, motorcykelturer och på cykelturer. Kan rekommendera den.

Den sitter skönt på ryggen, är relativt lätt, har smarta fack (och möjligheter att rumstera om för att passa den utrustning du behöver för dagen) och öppningen på insidan är riktigt bra. Det enda negativa jag har att säga är att jag inte riktigt kommer överens med fästet för stativet, men det är ett ganska litet problem eftersom det trots allt fungerar. Regnskyddslösningen med en fluorescerande kondom fungerar bra, även om jag inte hårdtestat den på den punkten. Dock har den utan problem klarat ganska rejäla skurar.

[OT] Kameraryggsäck
Tack för svaren.
Dakine mission Photo är ju onekligen också intressant. En hötapp till med andra ord.
Får se. Inkommande vecka är jag bortrest och kan ändå inte göra något åt saken så det får mogna till 17.9.

[OT] Kameraryggsäck
Jag har en Lowepro Flipside 300 och en Dörr Icebreaker Medium.

I min Flipside brukar jag släpa med en Canon 7D, 17-55mm f2.8, 70-200mm f2.8, 50mm f1.4, 580EX II och en surfplatta... och lite extra batterier, minneskort och annat "småkraffs". Den brukar jag använda till när jag bara går runt och fotar, man får enkelt och snabbt tillgång till allt i den, möjligtvis lite krånligt längst ner i den då blixtlåsen inte går riktigt ändå längst ner. Har cyklat lite med den på ryggen, funkar bra så länge det inte är för ojämt. Brukar släpa med ett enbenstativ på den ibland.

I min Icebreaker får jag in allt som i Flipsiden, och brukar släpa med min 100mm f2.8 macro, lite extra kläder, vatten, mat och sådant. Funkar fint att bära långt ut, till fots, i skogen utan problem, har inte prövat cykla med den. Att komma åt kameragrejerna är inte snabbt, man måste ta av sen den helt, lägga ner, öppna upp, men grejerna ligger mycket bra skyddat och den klarar regn hyffsat bra redan innan man drar över regnskyddet. Händer att jag släpar med en- och trebensstativ, men oftast inte då jag släpar runt på nog mycket vikt. Har inte prövat cykla med den.

Jag har en kompis som har en Flipside 400 till samma ändåmål som jag har min 300, och han tycker den är lite stor och klumpig för att springa omkring på stan med.

[OT] Kameraryggsäck
Jag har en liten Flipside. Rymmer hus med 70-200/2,8 och tre mindre objektiv (eller ett litet och en blixt). Märks knappt på ryggen.

[OT] Kameraryggsäck
1 st Icebreaker medium beställd igår kväll.
Behöver en pendlar-ryggsäck också och då man kan lyfta ut hela kamera-avdelningen som sådan ur väskan så lät det som ett gott alternativ.
Återstår att se om det är bu eller bä.

[OT] Kameraryggsäck
Har en crumpler 'big cheese' , kostade typ 3 papp men har aldrig ångrat mig. Går att bygga om hursomhelst, öppnas från två håll (plocka fram kameran gör man uppifrån, annars öppnar man hela baksidan) rymmer en 17" laptop (anledningen till mitt val) men i det facket har jag oftast en reflexskärm. Har utan problem fått ner två D700hus, 70-200, 28-75, 50, 17-35 + blixtar och batterigreppet. Har regnskydd och sitter riktigt bra, inte cyklat längre än nån mil med den men har inte märkt den så värst bortsett från ryggsvetten. Inte en av dem du intresserade dig för, men kanske ett alternativ?

[OT] Kameraryggsäck
Icebreaker medium-ryggan är alldeles för megagigantisk att ha som pendlar-ryggsäck. Åtminstone för de prylar jag behöver ha med till jobbet.
Att plocka i och ur själva kamera-delen är dessutom en aning bökigt. Inte krångligt eller svårt men det känns liksom som om man "nöter" onödigt på väskan om man ska hålla på att plocka med det av och an.
Blir nog en skild pendlar-ryggsäck.
Som kameraryggsäck verkar väskan prima. Jag får plats med det jag tänkt mig och den känns bekväm med all vikt - om jag står stilla här hemma och provar alltså.
Nästa vecka får den bekänna mera färg då en Islandsresa står på programmet.

[OT] Kameraryggsäck
En sak att tänka på är din längd, fungerar midjebältet som det ska?
Jag köpte först en tamrac expedition 7x, men väl hemma och lastad med prylarna så är jag för lång för den, midjebältet gör ingen nytta alls. Jag är bara 188, fick byta till en 8x istället, "för" stor, plats över, men vad gör det.

En bra sak är att den är skapligt vattentålig utan lösa skydd, det är vattentäta blixtlås på den, det fungerar bra.

[OT] Kameraryggsäck
Stervelo skrev:
-------------------------------------------------------
> En sak att tänka på är din längd, fungerar
> midjebältet som det ska?
> Jag köpte först en tamrac expedition 7x, men
> väl hemma och lastad med prylarna så är jag
> för lång för den, midjebältet gör ingen nytta
> alls. Jag är bara 188, fick byta till en 8x
> istället, "för" stor, plats över, men vad gör
> det.
>
> En bra sak är att den är skapligt vattentålig
> utan lösa skydd, det är vattentäta blixtlås
> på den, det fungerar bra.

Jäpp. Återstår att se om den fungerar bra i praktiken. Tror det är lite trial and error när det gäller dessa specialryggsäckar. Både när det gäller att bära tungt, länge och även också cykla med.
Om två veckor vet jag mera.

[OT] Kameraryggsäck
Jahapp.
Icebreaker medium-väskan har hängt på ryggen åtskilliga timmar under de senaste tio dagarna.
All kamerautrustning jag ville ha med fanns medplockat. 9kg vägde hela rasket enligt Isländska inrikesflyget.
Jag är överhuvudtaget ovan att kånka på ryggsäck så efter den tredje dagen var det ganska ömt i axlarna. Men övning ger färdighet och plötsligt gick det bättre. Nu mot slutet av resan kände jag ingen ömhet eller trötthet någonstans. Dels pga. vanan men även för att jag sakta men säkert hittat rätt längdinställningar på respektive remmar/bälte.

Med två dragkedjor (den yttre är vattentät) innan man kommer till kameran är det lite bökigt så det blev mest att jag hade den inre dragkedjan konstant öppen i de lägen då jag visste att snabba objektivbyten var aktuella. Yttre dragkedjan + spännen gör ändå att den med säkerhet inte öppnar sig medan man bär den på ryggen.
Jag hade inte särskilt mycket andra grejer i väskan än några papper och ett par handskar. Fler grejer hade ändå lätt fått plats trots fullproppad kamera-avdelning.
Ett par varma ytterbyxor klämde jag in under "överlocket" ett par gånger. De hade egentligen platsat fint i väskan men jag ville ha dem snabbåtkomliga. Regnskyddet fungerade fint och det behövdes verkligen ett par gånger.

Ett lite halvbökigt (= tungt) Manfrotto 055 XPRO B med kulledshuvud var också medslarvat. Testade ens aldrig att hänga det på väskan. Kunde ev. ha fått remmarna runt men det kändes poänglöst att försöka. Borde ha ett mindre och lättare stativ.

Den där plastbiten som dirigerar/låser vänstra midjebältets/remmens längd lyckades jag på något sätt få trätt över ett dörrhandtag när jag snabbt slängde väskan på ryggen och rusade ut genom dörren.
Resultatet var en spräckt och tudelad plastbit. Det ordnade sig ändå genom att remmen kunde dras genom själva spännet så att man fortfarande kan justera och låsa bältets längd.

Den första erfarenheten är alltså att jag överlag är nöjd. Ryggsäcken gjorde det den skulle.
Nu återstår att hänga väskan på ryggen under en rejäl cykelrunda också.

Så! Det om den väskan så här långt...

[OT] Kameraryggsäck
Köpte en Lowepro Photo Sport 200 AW idag efter en herrans massa googlande. Planen är att ha den till jobbet de dagar jag vill ha med kameran (planer på att fota mer) och annars på MTB och allmänt dagstur i skogen. Den sitter jätteskönt och ser normal ut så man inte ser ut som en fotonörd med foträta skor, dessutom mer diskret då man inte ser att man bär på utrustning.

"I'm out here ridin' with my buddy Pancake Jake" :)
Han har kört åt helsike och aldrig lyckats skrota något. Jag är mer tveksam då jag gjorde en redig OTB och landade på ryggen/sidan för ett tag sedan.

Plus är att det finns plats för vätskesystem vilket känns som ett måste på MTB.

"If you want the pictures you suck it up and carry the gear and don't worry about the cost..."

[OT] Kameraryggsäck
Fältprästen skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur fungerar sådana här väskor vid vurpor? Ar
> innehållet intakt efteråt? Det är ju trots allt
> en ansenlig summa man cyklar omkring med.

Kameraväskor är oftast riktigt väl vadderade och skiljeväggarna hindrar delarna från att komma i kontakt med varandra. Väggarna har också en viss styvhet så de ska nog skydda kamerorna rätt väl i slutändan. Tror det krävs en rejäl och oturlig smäll för att något ska gå sönder.
De gånger jag cyklar med min väska blir det nog för att komma ut till de platser där jag ska fotografera och då är tempo och intensitet långt ifrån träning.

[OT] Kameraryggsäck
IMG_8153.webcopy.jpg

[OT] Kameraryggsäck
Ingen semester. Jobb!
Men ändå som semester.
Fotograferade en hel del i jobbets tecken men dessa bilder har inget med det att göra och jag kommer heller inte att posta sådana - eller många andra för den delen heller :)

Sjostjarna3.15stack.PMax.webcopy.jpg

Tillbaka
Topp