[OT] Kan en LCD tv ta skada pga kyla?

McSulan

Medlem
Jag håller på att flytta, och därför har min tv och datorskärm som båda är lcd skärmar, fått ta skydd i ett kallt garage.

kan det kalla vädret göra någon skada på skärmarna? det är nu ca 3 minusgrader i garaget.

Edit av the_TnT: Off Topic...

Senast redigerad av en moderator:
Det är knappast något problem, läs i bruksanvisningen, det ska stå där vilken lagringstemperatur den tål, men det är troligen runt -20 grader eller lägre. Om du sedan tar in dem från den temperaturen så bör man som tobbeb skriver låta dem stå en stund för att undvika problem med kondens.

Precis som Tobbe och Magnus säger, se bara till att får återta rumstemp i en långsam takt innan du får för dig att slå på dem. Dock beror det på vad du menar med kallgarage. Min erfarenhet från arbete nere på Sydpolen är att de inte tar skada om de får ligga i -20 -25 en stund om man sedan "tinar upp dem" långsamt. Våra elektroniknissar sa dock att det inte var så bra att låta dem bli -45 (som det är ute ibland) för då kunde elektrolyten i kondingarna frysa o orsaka elände men hur mycket sanning det ligger i det kan jag inte uttala mig om, vet bara att vi inte lät dem bli kallare än kanske -25 och de tog inte någon skada av det.

Japp precis som Tobbe, Magnus och orienteraren säger bör du låta dom stå en stund i värmen för att undvika kondens.

Timothy, tobbeb, MagnusA, orienteraren, Sernevi, Ville och BFS har så rätt. detsamma gäller med i princip all "finelektronik"

JT skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har alltid undrat vad det är för skillnad
> mellan "elektrisk" och "elektronisk".

t.ex:
Elektronisk post (även känd som e-post) kan skickas genom datorer till folk.
Elektrisk post kan vara t.ex. ett kuvert som någon stoppat en Electrophorus electricus i.

Tillbaka
Topp