OT kängor!

marr

Aktiv medlem
OT kängor!
Funderat ett tag på att skaffa mig ett par rejäla kängor. Tänker mig höga Lundhags. Finns lite olika modeller och jag funderar fram o tillbaka. Höga, låga, membran, inte membran osv osv.

Har ett par låga membran kängor av riktigt bra kvalité. Men nu fram på hösten saknar jag en lite högre. Den ska även vara funktionell för längre vandringar.

Mest inne på Lundhags ranger high för tillfället. Enlagers, rejäla saker,

Ett krav är att de är svarta, får inte ha de på jobbet annars. Använder dock överhängande mina låga där även i framtiden. Men för längre perioder i fält i dåligt väder så vill jag nog hellre ha enlagers kängor. Blir membrankängorna väl blöta så torkar de ju aldrig...

Vad använder ni när ni inte cyklar i skogen?

OT kängor!
Jag vet inte vad mina Lundhagskängor heter (förmodligen Professional Mid), men det är de enda skor jag kan gå längre sträckor i. De har inget membran vad jag vet men är ganska tjocka utan att ha vaddering. Funkar fint så fort det är under 15 grader tycker jag, samt att man lätt får i en raggsocka när det svalnar.

Enda minuset är att hälgreppet är riktigt dåligt. Har funderat på att göra något åt det hos en skomakare men aldrig kommit till skott utan istället snörat hårt. Något att beakta när man provar (lätt att missa).

Kvaliteten är ypperlig och jag räknar med att de håller i 20 år utan problem:-)

OT kängor!
Makten skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag vet inte vad mina Lundhagskängor heter
> (förmodligen Professional Mid), men det är de
> enda skor jag kan gå längre sträckor i. De har
> inget membran vad jag vet men är ganska tjocka
> utan att ha vaddering. Funkar fint så fort det
> är under 15 grader tycker jag, samt att man lätt
> får i en raggsocka när det svalnar.
>
> Enda minuset är att hälgreppet är riktigt
> dåligt. Har funderat på att göra något åt det
> hos en skomakare men aldrig kommit till skott utan
> istället snörat hårt. Något att beakta när
> man provar (lätt att missa).
>
> Kvaliteten är ypperlig och jag räknar med att de
> håller i 20 år utan problem:-)

Professional har tre lager, vet inte vad de tre lagerna är bara :p

Senast ändrad:
OT kängor!
Iofs aldrig haft vandringskängor med membran, men de skor och vinterkängor med membran jag haft, har aldrig hållt mer än något år. När jag köpte nya kängor i våras undvek jag därför membran. Jag köpte ett par Lundhags professional high, men har knappt gått in dem, men de verkar bra hittills.

Senast ändrad:
OT kängor!
Vadderade membranskängor ger vanligtvis bra gåkomfort från dag 1 med skalkängor har sin ingångsperiod. Skalkängor krymper dessutom något så köp dem något stora. Mina fötter gillar inte ingångsperiod med för stora kängor men det är klart... Smaken är som sagt delad och när de väl är ingådda så håller de förevigt

OT kängor!
Kolla på Haglöfs Grym.
Väldigt bekäma, lätta och perfekta för skogsbruk. På fjäll suger dom dock, lite för mjuka och hala på våt sten.

OT kängor!
Jag har vad som bör vara föregångaren till Lundhags Ranger High, dvs. höga enlagers, men med lite polstring längst upp. Har haft dem i drygt 10 år, men bara använt dem sporadiskt (typ bara på fjällturer).

Skulle jag köpa nya Lundhags idag tror jag det skulle bli en 3-lagers, typ Professional. Mina upplevs som rätt sladdriga i skaften, så stödet är inte direkt fantastiskt. De har väl andra fördelar, t.ex. känns det som att de nog torkar fortare, men om det är en stadig pjäs man är ute efter så kan det finnas bättre.

OT kängor!
Lundhags alla dagar i veckan!
Har Syncro High och när den väl är ingådd så =)

Lundhags flerlager kängor är inte ömtåliga som Haglöfs tyvärr är.
Mina Haglöfs började läcka efter <1 år trots att de var pedantskötta, tyvärr är kängor/skor med goretex "lättslitna" enligt min erfarenhet.

OT kängor!
Hanwag har dykt upp i sverige de senaste åren. Mkt nöjd med både kvalitet och kundservice. Har haft ett par Alaska GTX i 10 år, vandrat i pyreneerna, alperna, skidat i 30 minus, promenerat i stan. Inga läckor i membran, och otroligt sköna. Fick ett bra erbjudande på exakt likadana, så nu har jag ett par fin- och ett par ful-kängor... Finns säkert modeller som är svarta som passar TS behov.

OT kängor!
Forskat lite mer i vad lundhags tre lager innebär. Lite längre torktid än rena skalkängor, men det kan de npg vara värt för stabilitets skull. Har ju faktiskt några par modell 90 kängor i gömmorna som jag kan använda med när det passar sig. De är verkligen 1lagers så, har dock inga ingådda för tillfället, men det går alltid att ordna.

Det är nog tre lagers jag ska ha, så då får det bli professional high. Måste bara testa mellan opti och vanliga lästen.

Kom över det här:
"Våra 3-lagerskängor är en mer uppbyggd variant av vår skalkänga. Det yttersta lagret kan antingen vara av blankt fullnarvskinn eller fullnarvsskinn som slipats lätt för att andas bättre och lättare ta åt sig av impregnering. Mellanlagret av Neopren eller Poron ger kängan stabilitet, utan att absorbera fukt. Materialet fördelar tryck och skyddar också foten mot vassa föremål. Lagret närmast foten är av microfiber som är ett lätt och flexibelt material med hög hållbarhet."

OT kängor!
swetrixie skrev:
> Hanwag har dykt upp i sverige de senaste åren.
> Mkt nöjd med både kvalitet och kundservice. Har
> haft ett par Alaska GTX i 10 år, vandrat i
> pyreneerna, alperna, skidat i 30 minus, promenerat
> i stan. Inga läckor i membran, och otroligt
> sköna. Fick ett bra erbjudande på exakt
> likadana, så nu har jag ett par fin- och ett par
> ful-kängor... Finns säkert modeller som är
> svarta som passar TS behov.

Mina membran kängor är hanwag, riktigt nöjd med dem. Men de levererar dåligt med högre modeller. Speciellt svarta tyvärr.
Hade varit en bra kandidat annars.

OT kängor!
Binky skrev:
> Kolla på Haglöfs Grym.
> Väldigt bekäma, lätta och perfekta för
> skogsbruk. På fjäll suger dom dock, lite för
> mjuka och hala på våt sten.

Jag har ett par Haglöfs Grym och förstår inte riktigt hur du menar när du säger att de är för mjuka?

Mina har vandrat många mil på fjäll med tung packning och jag har aldrig upplevt dem som mjuka. Snarare tvärtom, de är de styvaste kängorna jag har, gränsfall till att man får dålig precision i fötterna för att man inte känner vad man står på.

I övrigt kan jag rekommendera dem, styva och väldigt lättskötta. Efter en veckotur är det bara att borsta av dem lite är de leriga kan man ta en fuktig trasa. När de gått ett tag kan man tvätta ur dem med mild såplösning och ljummet vatten.

OT kängor!
När jag i somras letade efter ersättare till mina drygt 30 år gamla Alaska föll valet på den nya modellen Vandra. Svarta, ett lager och noll bjäfs. Nöjd.
Enda alternativet till Lundhags för mig skulle kunna vara Jörnkängan men lite väl bökiga att få tag på.
(Egentligen är mina gamla inte några Alaska. På den tiden kunde man ringa till Lundhags i Järpen och beställa specialvarianter. "Kan jag få ett par Jakt men med samma skaft som på Alaskas men inte lika höga?")

OT kängor!
Jag går i kängor eller stövlar i skogen ca hundra arbetsdagar per år. Min erfarenheter av kängor är varierad och det är svårt att säga vad som passar en viss person. Vi är ca 50 personer som jobbar med samma sak och vissa går i lätta orienteringsskor medan andra föredrar stenhårda Meindl Dovre extreme. Själv gillar jag ganska låga och smidiga kängor eller stövlar. Här är mina reflektioner.

Just nu går jag i Lundhags Vandra mid vilka jag är otroligt nöjd med. De finns som höga i svart. Gillar man stabila kängor är de inte att föredra men de är riktigt täta mot vatten och torkar snabbt. Just nu bär jag en packning på ca 30 kg och då är de lite på gränsen till att vara ostabila. I vanliga fall bär jag ca 17 kg och då är det inget problem för mig. Lundhags dyraste trelagerskängor syncro och jaure har problem med att de inte håller tätt så bra. Vi har diskuterat det i jobbet många gånger och kommit fram till att det borde vara antingen nitarna som till snöröglorna eller de många detaljsömmarna som går rakt igenom kängskaftet. Jag vet av minst fem av mina nära jobbkamrater som haft samma problem samt min sambo som har tjejvarianten av syncro. Jag skulle i dagsläget helt avråda till köp av dessa modeller då problematiken verkar ganska utbredd. Alla dessa sköter sina kängor bra så det beror inte på skötseln.

Haglöfs grym har jag använt två år (ca 200 dagar) och de är grymt sköna som ett par mockasiner, ganska stabila men nöts väldigt snabbt. Jag var tvungen att laga ovandelen med liquisole efter en 70-80 dagar dvs i slutet av första sommaren. De höll dock tätt fram till ca 150 dagar. Jag skulle rekommendera dom till någon som vill ha ett par kängor som man inte behöver gå in då de är i stort sett helt syntetiska vilket även innebär att de inte behöver lika mycket skötsel som läderkängor.

Jag har även gått några somrar i Meindl Dovre och var nöjd men de är väldigt styva och kräver minst en 15 - 20 mil för att bli ordetligt ingångna. Nu är sulan för styv för mitt knä så jag gav just bort mitt senaste par. De är väldigt slittåliga och mitt första par höll ca tre somrar vilket får enses som väldigt bra.

Observera att detta är hur jag resonerar, det är ingen sanning. Alla har vi olika fötter med olika krav på stabilitet och smidighet.

Senast ändrad:
OT kängor!
Jag har ett par ~10 år gamla Lundhags Fjell High som är föregångaren till Lundhags Ranger High och är jättenöjd med dem. Lite svårt att säga, men har kanske använt dem i snitt 50 heldagar om året eller så.

De har hållt superbra och det enda som gör att jag nu funderar på att byta (till ett par Ranger) är att jag slitit ena sulan snett i hälen. Men då tänker jag fortsätta använda mina gamla som "fulkängor". Och att sulan slitits snett på tio år är till Lundhags fördel, då jag ofta jobbar mig igenom sulor ganska fort..

Om man är ute dygnet runt och är i närheten av vad/mossar/sjöar så vinner skalkängor varje dag i veckan i min bok. Bara att byta strumpor så är man torr om fötterna, typ. Och är de höga så behöver man sällan byta strumpor heller.

Enda nackdelen med kängor är ju att de blir tunga. Men det slipper man ju inte med kängor i flera lager, snarare tvärt om. Scoutkängan som ju är en lite enklare modell är lite lättare om det är en viktig faktor. (Den heter inte scout längre, men enklaste höga Lundhagsskalkängan.)

Edit: Scout heter visst Forest nuförtiden.

Senast ändrad:
OT kängor!
Luthman Photography skrev:

> Jag har ett par Haglöfs Grym och förstår inte
> riktigt hur du menar när du säger att de är
> för mjuka?

Håller med om dålig precision med Hafløfs Grym.
Det ær væl definitionen på fjællbruk som ær lite oklar tror jag, tænk 2000 m toppar. På brant berg ær Grym att jæmføra med foppatofflor. Salewa's Raven Combi GTX ær vældigt trevliga nær det ær brant och fast dom ær hårda, ær dom faktisk helt brukbara på platten också. Dom har Goretex då vilket ær ett minus.

OT kängor!
Lundhags Syncro High är det du ska ha!
Jag har en svart/oxblod variant, men har bestämt för mig att de finns i en helsvart variant med.
Alternativt Ranger High som är lightvarianten av Syncron.

OT kängor!
Eftersom du "ska ha dem på jobbet" gissar jag att du jobbar inom FM. I sådant fall är en skalkänga egentligen det ENDA valet, speciellt när du är ute i spenaten. Alla membrankängor av bra märken är superbra tills de blir blöta inuti, exempelvis vid ett genomtramp i träsk eller myr. Att torka sådana kängor i fält är ett rent helvete. Ett par lundhagare är torra efter byte av innersula och strumpor.

Lundhagskängorna är inte speciellt stabila oavsett hur många lager skaftet är gjort av. Fördelen med de trelagrade varianterna är att de skyddar foten och fotleden bra, men du kan garanterat vricka fötterna ändå.

Själv har jag Lundhags pro opti, som jag är nöjd med. Tidigare har jag använt såväl meindl och salomonkängor, som har fungerat bra under hyfsat gynnsamma förhållanden.

OT kängor!
Rat_bike skrev:
> Eftersom du "ska ha dem på jobbet" gissar jag att
> du jobbar inom FM. I sådant fall är en
> skalkänga egentligen det ENDA valet, speciellt
> när du är ute i spenaten. Alla membrankängor av
> bra märken är superbra tills de blir blöta
> inuti, exempelvis vid ett genomtramp i träsk
> eller myr. Att torka sådana kängor i fält är
> ett rent helvete. Ett par lundhagare är torra
> efter byte av innersula och strumpor.
>
> Lundhagskängorna är inte speciellt stabila
> oavsett hur många lager skaftet är gjort av.
> Fördelen med de trelagrade varianterna är att de
> skyddar foten och fotleden bra, men du kan
> garanterat vricka fötterna ändå.
>
> Själv har jag Lundhags pro opti, som jag är
> nöjd med. Tidigare har jag använt såväl meindl
> och salomonkängor, som har fungerat bra under
> hyfsat gynnsamma förhållanden.

Jooo, skalkänga är det jag är ute efter, har redan membran kängor som funkar kortare perioder även i fält.

Men frågan är hur stor skillnaden är mellan lundhags en och tre lagers kängor. Svårt att bestämma mig som ni förstår, de kängorna ska vara med i många år, det gäller att det blir rätt.

Tack för all input från samtliga.

OT kängor!
Ska du köpa Lundhags gör du bäst i att prova deras olika modeller. De skiljer sig otroligt mycket åt i bredd, höjd över vristen, m.m. Med lite tålamod är jag övertygad om att du hittar ett par som sitter som en känga på foten.

OT kängor!
Haglöfs har problem med kvaliten på Grym kängan vilket är synd då jag älskar den.
Kängan spricker på ovansidan i vecket som blir när du går. Har slitit ut 2 par håller ca 1är.
Nu kör jag med Hanwag Tatratop gtx och är nöjd.

OT kängor!
Binky skrev:
> Luthman Photography skrev:
>
> > Jag har ett par Haglöfs Grym och förstår
> inte
> > riktigt hur du menar när du säger att de är
> > för mjuka?
>
> Håller med om dålig precision med Hafløfs
> Grym.
> Det ær væl definitionen på fjællbruk som ær
> lite oklar tror jag, tænk 2000 m toppar. På
> brant berg ær Grym att jæmføra med
> foppatofflor. Salewa's Raven Combi GTX ær
> vældigt trevliga nær det ær brant och fast dom
> ær hårda, ær dom faktisk helt brukbara på
> platten också. Dom har Goretex då vilket ær ett
> minus.

Ah, då är jag med. Jag tänkte mer vanlig vandring, om det är för mer alpint bruk så skulle nog jag också välja nåt annat.

OT kängor!
marr skrev:

> Jooo, skalkänga är det jag är ute efter, har
> redan membran kängor som funkar kortare perioder
> även i fält.
>
> Men frågan är hur stor skillnaden är mellan
> lundhags en och tre lagers kängor. Svårt att
> bestämma mig som ni förstår, de kängorna ska
> vara med i många år, det gäller att det blir
> rätt.
>
> Tack för all input från samtliga.

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg, trelagerskängorna är tjockare, och sitter hårdare och bättre runt vristen, men eftersom det är läder och skumgummi så är det inga pjäxor. Naturligtvis blir en trelagerskänga lite stabilare, men du kommer vricka och stuka fötterna ändå.

SKILLNADEN, eller fördelen med en trelagerskänga är att foten och vristen är skyddad, genom stoppningen. Det gör en enorm skillnad och minskar risken för skador om du marschar i obanad terräng. Så beroende på tjänst kan detta spela roll.

Torktiden för en dyblöt enlagerskänga och en trelagerskänga är ungefär den samma enligt mig, dvs drygt ett dygn inomhus.

När jag själv jagade den lede fi använde jag 90-kängan med löparskoinlägg vid kasserntjänst och vid snabbmarscher, eftersom skaften är mjuka. När det var uppgifter i terränglådan som skulle lösas använde jag lundhagskängorna. På nätterna så stoppade jag fötterna i talkade fotpåsar (frottehandukar ihopsydda med nylontyg), så att de torkade upp ordentligt.

Just det, firman tillåter även kängor i brun färg, så du behöver inte stirra dig blind på enbart svarta varianter.

OT kängor!
Rat_bike skrev:
> marr skrev:
>
> > Jooo, skalkänga är det jag är ute efter, har
> > redan membran kängor som funkar kortare
> perioder
> > även i fält.
> >
> > Men frågan är hur stor skillnaden är mellan
> > lundhags en och tre lagers kängor. Svårt att
> > bestämma mig som ni förstår, de kängorna
> ska
> > vara med i många år, det gäller att det blir
> > rätt.
> >
> > Tack för all input från samtliga.
>
> Som jag skrev i mitt tidigare inlägg,
> trelagerskängorna är tjockare, och sitter
> hårdare och bättre runt vristen, men eftersom
> det är läder och skumgummi så är det inga
> pjäxor. Naturligtvis blir en trelagerskänga lite
> stabilare, men du kommer vricka och stuka
> fötterna ändå.
>
> SKILLNADEN, eller fördelen med en trelagerskänga
> är att foten och vristen är skyddad, genom
> stoppningen. Det gör en enorm skillnad och
> minskar risken för skador om du marschar i obanad
> terräng. Så beroende på tjänst kan detta spela
> roll.
>
> Torktiden för en dyblöt enlagerskänga och en
> trelagerskänga är ungefär den samma enligt mig,
> dvs drygt ett dygn inomhus.
>
> När jag själv jagade den lede fi använde jag
> 90-kängan med löparskoinlägg vid kasserntjänst
> och vid snabbmarscher, eftersom skaften är mjuka.
> När det var uppgifter i terränglådan som skulle
> lösas använde jag lundhagskängorna. På
> nätterna så stoppade jag fötterna i talkade
> fotpåsar (frottehandukar ihopsydda med nylontyg),
> så att de torkade upp ordentligt.
>
> Just det, firman tillåter även kängor i brun
> färg, så du behöver inte stirra dig blind på
> enbart svarta varianter.

Men bruna ihop med uniformen är inte grannt nånstans :p

Ska testa vidare och se vad jag fastnar för. Har testat alla modeller några varv och alla har sina för och nackdelar.

OT kängor!
Det går inte ens att jämföra Lundhagskängor med försvarets 90-kängor. De sistnämnda har väldigt mjuk sula som är värdelös i mitt tycke. En känga med en relativt tjock, knallstyv men utvändigt rundad sula är mycket bekvämare på alla sätt och vis. Enda nackdelen är att man inte känner underlaget lika bra förstås.

Vill man ha lite tajtare kängor som sitter mer som en pjäxa så är Meindl kanon. Funkar dock tyvärr inte på mina fötter då det är alldeles för lite utrymme för tårna:-/ Inte bra i sträng kyla heller då passformen inte är i närheten av lika anpassningsbar utefter hur hårt man snörar, så det blir svårt att få i tjockare sockor om de sitter bra med tunna.

OT kängor!
marr skrev:
> Rat_bike skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kan du inte få ut känga 08?
>
> Tyvärr inte.

Mitt bästa råd till dig om du har pengarna är att ta kontakt med Jörn och få ett par M96:or i helsvart tillverkade efter dina fötter, se till att få vibramsula. Det kostar nästan 4000:- men sen behöver du aldrig tänka på kängor mer. När jag var i grönkläder var det en kollega som hade ett par jörnkängor, och vilket hantverk det var!

Jörnkängan är tvålagrad och påminner om lundhagskängorna i övrigt. Fördelen är att kvaliteten är helt oklanderlig jämfört med lundhags, som har haft lite problem efter man börjat tillverka i Portugal.

Om du inte orkar vänta på ett par Jörnkängor (levtid kan vara sex månader) så är nog lundhags något för dig. Glöm inte bort att lundhags specialtillverkar kängor med, och de kan hjälpa dig att ta fram en unik läst om inget annat passar. Det brukar kosta 500-700 mer än de vanliga kängorna i sortimentet.

OT kängor!
Rat_bike skrev:
> marr skrev:
> -----
> > Rat_bike skrev:
> >
>
> > -----
> > > Kan du inte få ut känga 08?
> >
> > Tyvärr inte.
>
>
> Mitt bästa råd till dig om du har pengarna är
> att ta kontakt med Jörn och få ett par M96:or i
> helsvart tillverkade efter dina fötter, se till
> att få vibramsula. Det kostar nästan 4000:- men
> sen behöver du aldrig tänka på kängor mer.
> När jag var i grönkläder var det en kollega som
> hade ett par jörnkängor, och vilket hantverk det
> var!
>
> Jörnkängan är tvålagrad och påminner om
> lundhagskängorna i övrigt. Fördelen är att
> kvaliteten är helt oklanderlig jämfört med
> lundhags, som har haft lite problem efter man
> börjat tillverka i Portugal.
>
> Om du inte orkar vänta på ett par Jörnkängor
> (levtid kan vara sex månader) så är nog
> lundhags något för dig. Glöm inte bort att
> lundhags specialtillverkar kängor med, och de kan
> hjälpa dig att ta fram en unik läst om inget
> annat passar. Det brukar kosta 500-700 mer än de
> vanliga kängorna i sortimentet.

Jörnkängan är klart intressant. Men mina fötter är inte så känsliga, det mesta funkar liksom.
Samma med lundhags, de flesta känns bra och funkar. Har bara svårt att välja :)

OT kängor!
Lundhags proffessional high. Finns i olika läster, testa hos någon ÅF.

Skalkängor kontra membran är alltid att föredra vid långa tider ute. Har du arbeten med fordon eller tung utr. så kan det vara värt att titta på skor med tå hätta.

OT kängor!
I min samling av kängor så är favoriten ett par högskaftade Meindl Taiga, som jag hade under 10 år av min militära karriär. De var mörkbruna men "även bruna skor blir svarta skor" till nästa dag om så krävs. :) Dessa hade/har jag när jag bär tungt länge i fjällmiljö. Nackdelen att om de blev blöta så blir dom blöta länge pga tjock polstring... Jag har renoverat den utslitna bottendelen två gånger. Det kostade andra gången 850:-/paret att få gjort hos Meindl.

"Lundhags ranger high" har jag hört olika om. Iaf för några år sedan kunde de vara j-iga att gå in, för att ägaren sen insåg att de inte passade riktigt eller hade dåligt hälgrepp samt att de var relativt instabila för att vara stabila. De kan vara bättre nu.

Hade jag då vetat det jag nu vet i hur Meindl är i bemötandet, hade jag testat ut en Meindl-känga jag trivs med och kontaktat fabriken och höra om den på något sätt gick att få tillverkad utan membran.

Jobbar du inom FM och kan påvisa behovet av annan utrustning än vad ag levererar, kan det fungera att göra skatteavdrag på kängorna, om man är envis. ;)

Mvh

OT kängor!
Varit och prövat lite igen. Syncro sitter som en smäck fortfarande, känns rymliga i fram, med rejält hälgrepp. Verkligen som om de är gjorda åt mig, professional känns inte lika bra på direkten sådär.
Ranger är lite knas, lite smal typ.

Ska fundera över om jag kan leva med det oxröda nu då bara.

2900 isch på xxl känns som ett bra pris. Vintern närmar sig, mitt involverande i missingpeople med vår sökhund minskar inte direkt. Så jag är i behov av höga kängor nu för den blöta årstiden.

OT kängor!
Jag kunde inte låta bli att gräva fram mina gamla Meindl Island Pro som stått i garderoben några år i väntan på kassering eller bortskänkning (eftersom de kändes för trånga i tårna). Nu petade jag dit min iläggssula (Superfeets gröna) som lyfter hålfoten rejält, och vips var det rätt bra plats för tårna! :-O

Några kilometers promenad senare kan jag konstatera att de är EXTREMT mycket bekvämare i skaften än vad Lundhags Mid med flerlagersstoppning är. Mycket stadigare också. Hälgreppet är kanon och det är vad jag saknat hos Lundhagskängorna som måste snöras skithårt (kanske därför de blir obekväma i skaften) för att inte glappa.

Så, den här tråden har förmodligen räddat ett par bra skor åt mig:-)

OT kängor!
Naka.H skrev:
> Ranger ska inte vara smala det är opti läst på
> dem

Ja det stämmer ju faktiskt. De kändes smalare i samma storlek när jag provade. Knepigt.

Makten:

Den bjuder jag på ;)

Gandhi:
De är svåra att hitta o pröva. Custom har för lång leveranstid.

Beställde synchro och en ortho sula. Bakbar,.. Så jag återkommer när jag gått lite och berättqr om de var rätt val.

OT kängor!
Lundhags is the shit! Har ett par som är 30 år och endast har en liten liten ytlig spricka (ej genomgående) i gummidelen. Köpte dock nya likadana för fem år sedan. Köp ofodrade och använd sockar efter köldgrader (liner under), tar ett litet litet tag att få skinnet mjukt. Har låga (ingen aning vad de heter) och binder inte heller ända upp. Gäller att ta hand om dem och fetta in skinnet med jämna mellanrum (alltid efter tvätt) så håller de så länge du lever!

OT kängor!
OM man nu vill ha kängor med membran, så kan jag rekommendera CrispiGran Paradiso. En mycket trevlig känga som iallafall passar mig bättre än Meindls och Hanwags liknande modeller.

OT kängor!
Naka.H skrev:
> Om du jobbar inom FM glöm inte att testa
> "knästående" en del tycker att Syncron blir för
> stel till det skyttet.

Är helt värdelös på knästånde skytte oavsett, de funkar bara inte :p stående går betydligt bättre. Förutom med p-skott, då är knästående helt ok :)

Tillbaka
Topp