marr
Aktiv medlem
OT kängor!
lundatok sa:52-54, 187 cm och 90 pannkakor
Har 34/34 i jeans typ.
Blir lite små då.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
lundatok sa:52-54, 187 cm och 90 pannkakor
Har 34/34 i jeans typ.
bigmollo sa:Sambal Oelek sa:Mina M90 vittrade sulan sönder på när jag plockade dem ur förrådet i somras. Hemskt tråkigt. Trodde de skulle för evigt.
Precis som mina. Sulan vittrade sönder som parmesanost. Får väl göra lumpen igen och kvittera ut ett par nya. :)
Ah, ja...marr sa:lundatok sa:52-54, 187 cm och 90 pannkakor
Har 34/34 i jeans typ.
Blir lite små då.
Konkret sa:lundatok sa:Får jag kapa tråden, jag skulle vilja ha ett par "utebyxor" som funkar för höst och vår när man är ute och stökar i skogen, på cykeltävling eller på landet.
Haglöfs mountain rugged. Helt överlägsna.
Bromptonomaden sa:Har haft Fjällräven Vidda tidigare. När de slets ut siktade jag på ett par nya bara för att upptäcka att Fjällräven drabbats av någon mode size psykos. Samma storlek var plötsligt 8cm längre i benen. Då var det ändå inte en extra lång modell. Blev ett par Lundhags istället. Strax efter köpte hustrun ett par från ITAB, minns inte namnet men deras storsäljare. Enormt bra kvalitet, ca 500kr.
Rubberfix kommer inte bli snyggt men rent funktionellt blir det nog bra. Har i närtid använt för att laga skor, skidhandskar, våtdräkt mm med gott resultat.Dammar av den här gamla tråden. Tänkte jag skulle ge mina Meindlkängor lite kärlek i form av regörning och vaxning. Upptäckte att gummit som sitter runt hela skon mellan sula/foam och skinnet har börjat spricka.
Har ni några råd hur/om man bör agera nu?
Lägga Casco rubberfix i sprickorna och ”mjukfoga” mot skinnet?
Jag har inte vaxat in kängorna nyligen och avvaktade med detta i väntan på svar med tanke på att ev lim nog inte fäster så bra på vaxad yta.
Alla råd tas tacksamt emot.
Mvh David
mina M90 höll inte ens 20 år. De blev oxå helt smuliga i sulan.+1, mina M90 vinter från 1994 gick i småsmulor när jag tog fram dem häromåret. Skitgrejer. För stora var de också.
Är kängorna i övrigt i bra skick kan man skicka in dem för byte av "sulkassett"Dammar av den här gamla tråden. Tänkte jag skulle ge mina Meindlkängor lite kärlek i form av regörning och vaxning. Upptäckte att gummit som sitter runt hela skon mellan sula/foam och skinnet har börjat spricka.
Har ni några råd hur/om man bör agera nu?
Lägga Casco rubberfix i sprickorna och ”mjukfoga” mot skinnet?
Jag har inte vaxat in kängorna nyligen och avvaktade med detta i väntan på svar med tanke på att ev lim nog inte fäster så bra på vaxad yta.
Alla råd tas tacksamt emot.
Mvh David
Jo jag såg det där. Hade en galen upplevelse med mina förra Meindlkängor som hade behövt den operationen. Kängorna såg bra ut. Nyvårdade och redo för tur. Jag och kompisen tog sista båten för säsongen över sjön Gjenden i Jotunheimen för att vandra en fyradagarstur med avslut över Besseggen. När vi gått ett par timmar frågar kompisen om jag har möss i källaren för mina kängor ser konstiga ut. Va?! Tittar ner. Foamen mellan känga/sula har pulvriserats. Nästan hälften borta… Fick bygga upp sulan med sånt vi hittade i stugor och tejpa ihop hela paketet. Såg fördjävligt ut och jag var ganska orolig att att detta skulle ställa till det ordentligt. Som tur var höll det hela vägen. Kängorna åkte i soptunnan…Är kängorna i övrigt i bra skick kan man skicka in dem för byte av "sulkassett"
![]()
Sulbyte
Meindl skoservice kan sula om dina kängor om skosulan lossnat eller spruckit. Laga dina skor i stället för att slänga dem – bra för både plånbok & miljö!www.meindl.se
Um, priset för omsulning är ju i högsta laget. Jag övervägde det på mina ca 15 år gamla Island Pro som ändå såg fina ut. Men de garanterar inte täthet och jag funderade på hur länge gore-texen skulle hålla och så hittade jag bra pris på ett par nya. Hoppas de håller några år, men med nya miljövänligare (?) material och minskad använding av mjukgörare blir det väl långt från 15 år....Jo jag såg det där. Hade en galen upplevelse med mina förra Meindlkängor som hade behövt den operationen. Kängorna såg bra ut. Nyvårdade och redo för tur. Jag och kompisen tog sista båten för säsongen över sjön Gjenden i Jotunheimen för att vandra en fyradagarstur med avslut över Besseggen. När vi gått ett par timmar frågar kompisen om jag har möss i källaren för mina kängor ser konstiga ut. Va?! Tittar ner. Foamen mellan känga/sula har pulvriserats. Nästan hälften borta… Fick bygga upp sulan med sånt vi hittade i stugor och tejpa ihop hela paketet. Såg fördjävligt ut och jag var ganska orolig att att detta skulle ställa till det ordentligt. Som tur var höll det hela vägen. Kängorna åkte i soptunnan…
Mitt spontana svar på ditt förslag är att jag skall försöka hålla liv i skorna i bästa DIY-anda och inte lägga 1600kr på dem. Men tack för input! ?
Ja, det känns ju mer safe att köpa ett par nya kängor för 2500kr än att lägga 1600kr på omsulning… Jag är absolut för att laga det man har än slit o släng o köpa nytt men nånstans går väl gränsen. Får bli hemmameck utifrån bästa förmåga känner jag..Um, priset för omsulning är ju i högsta laget. Jag övervägde det på mina ca 15 år gamla Island Pro som ändå såg fina ut. Men de garanterar inte täthet och jag funderade på hur länge gore-texen skulle hålla och så hittade jag bra pris på ett par nya. Hoppas de håller några år, men med nya miljövänligare (?) material och minskad använding av mjukgörare blir det väl långt från 15 år....
Råkade ut för exakt samma sak med ett GAMMALT par Haglöfs. Hade maximal tur, det skedde mellan bil och hotellrum efter att jag använt dem färdigt den gången. För mig blev det ett nytt par från Docksta.Jo jag såg det där. Hade en galen upplevelse med mina förra Meindlkängor som hade behövt den operationen. Kängorna såg bra ut. Nyvårdade och redo för tur. Jag och kompisen tog sista båten för säsongen över sjön Gjenden i Jotunheimen för att vandra en fyradagarstur med avslut över Besseggen. När vi gått ett par timmar frågar kompisen om jag har möss i källaren för mina kängor ser konstiga ut. Va?! Tittar ner. Foamen mellan känga/sula har pulvriserats. Nästan hälften borta… Fick bygga upp sulan med sånt vi hittade i stugor och tejpa ihop hela paketet. Såg fördjävligt ut och jag var ganska orolig att att detta skulle ställa till det ordentligt. Som tur var höll det hela vägen. Kängorna åkte i soptunnan…
Mitt spontana svar på ditt förslag är att jag skall försöka hålla liv i skorna i bästa DIY-anda och inte lägga 1600kr på dem. Men tack för input! ?
Nu är ju jag inte alls jägeri eller ens i närheten, men jag har en bakgrund inom lätt skytte. Och "måste" är ett ord med jävligt mycket fåfänga bakom. Det den Gode Arvid vill är att se lika häftig ut som sina kollegor i en tex-mexuniform från Taiga med vinterkamoflage. Istället för snöblusen. Kängorna är otroligt dåliga i försvaret. Uniformerna, speciellt med de nya skalplaggen och stridsskjortan är faktiskt riktigt bra. Nu när NCU kommer börja delas ut under 2023 så har jag svårt att se ett större måste i uniformen. Då är det bättre att lägga flis på skyddsglasögon som skyddar mot uv-strålning, eller kanske magasinsfickor som inte suger getballe.On the subject så är det en artikel i DN idag om det undermåliga materiel som FM förser sina soldater med.
Lundhags också:Moderna vandringskängor dör efter något decennium. Det är inget tecken på dålig kvalitet utan bara en materialbeskaffenhet. Både Meindl och Hanwag har omsulningsservice pga av detta. Läs mer här: https://stories.hanwag.com/en/hikin...158.57145355.1665146246-1201020692.1665146246
Vad jag menar är att Meindl och Hanwag direkt adresserar problemet med mellansulor i polyuretan:Lundhags också:
Kundtjänst | Lundhags
Lundhags - Mad about nature Vi är galna i naturen, vi värnar om den och skapar kläder, kängor och ryggsäckar som håller länge. Vi strävar alltid efter att inspirera människor att komma ut i naturen. Handla Lundhags.www.lundhags.com
Då är det bättre att lägga flis på skyddsglasögon som skyddar mot uv-strålning, eller kanske magasinsfickor som inte suger getballe.
Alla glas har ett visst skydd mot uv, men inte alla har skydd not den farliga uv-strålningen enkelt förklarat.Ursäkta, men skyddar inte allt glas och all plast mot UV-strålning?
Att sedan optik och passform är ju såklart viktigare men just strålningsskydd tror jag alla har.
/OT-mode-off