OT kängor!

OT kängor!
bigmollo sa:
Sambal Oelek sa:
Mina M90 vittrade sulan sönder på när jag plockade dem ur förrådet i somras. Hemskt tråkigt. Trodde de skulle för evigt.

Precis som mina. Sulan vittrade sönder som parmesanost. Får väl göra lumpen igen och kvittera ut ett par nya. :)

+1, mina M90 vinter från 1994 gick i småsmulor när jag tog fram dem häromåret. Skitgrejer. För stora var de också.

OT kängor!
Jag köpte ett par Klättermusen Gleipner 2.0 på rea i fjol och är nöjd med dem. Deras ekologiska bomullsväv är lagom vindtät och andas riktigt bra. Förstärkningarna på framsidan funkar bra för när man står på knä eller så. jag har dem främst höst/vinter/vår på sommaren har jag ett par Lundhags Traverse (men de blir för kalla på hösten/vintern/våren.

Gleipner är måhända lite "gubbiga" i utseendet, men jag gillar funktionen.

OT kängor!
Har haft Fjällräven Vidda tidigare. När de slets ut siktade jag på ett par nya bara för att upptäcka att Fjällräven drabbats av någon mode size psykos. Samma storlek var plötsligt 8cm längre i benen. Då var det ändå inte en extra lång modell. Blev ett par Lundhags istället. Strax efter köpte hustrun ett par från ITAB, minns inte namnet men deras storsäljare. Enormt bra kvalitet, ca 500kr.

OT kängor!
Bromptonomaden sa:
Har haft Fjällräven Vidda tidigare. När de slets ut siktade jag på ett par nya bara för att upptäcka att Fjällräven drabbats av någon mode size psykos. Samma storlek var plötsligt 8cm längre i benen. Då var det ändå inte en extra lång modell. Blev ett par Lundhags istället. Strax efter köpte hustrun ett par från ITAB, minns inte namnet men deras storsäljare. Enormt bra kvalitet, ca 500kr.

De låter som du köpte ett par i rålängd?

OT kängor!
Dammar av den här gamla tråden. Tänkte jag skulle ge mina Meindlkängor lite kärlek i form av regörning och vaxning. Upptäckte att gummit som sitter runt hela skon mellan sula/foam och skinnet har börjat spricka.
Har ni några råd hur/om man bör agera nu?
Lägga Casco rubberfix i sprickorna och ”mjukfoga” mot skinnet?
Jag har inte vaxat in kängorna nyligen och avvaktade med detta i väntan på svar med tanke på att ev lim nog inte fäster så bra på vaxad yta.
Alla råd tas tacksamt emot.
Mvh David

Bilagor

• 3931B11B-E694-4509-91F7-1DB2AB586E79.jpeg
    3931B11B-E694-4509-91F7-1DB2AB586E79.jpeg
    696.1 KB · Besök: 70
  • 32A51904-1856-4A1B-83C1-47703D5ACC06.jpeg
    32A51904-1856-4A1B-83C1-47703D5ACC06.jpeg
    704 KB · Besök: 71
  • 4C26677A-8E87-4D15-ABEC-13A738D54599.jpeg
    4C26677A-8E87-4D15-ABEC-13A738D54599.jpeg
    872.7 KB · Besök: 84
OT kängor!
Jag hade nog inte gjort något, om de är så gamla att gummit spricker är risken stor att tex membranet läcker eller att sulan är trist att gå på. Håller nog några år till ändå som dom är.

OT kängor!
Dammar av den här gamla tråden. Tänkte jag skulle ge mina Meindlkängor lite kärlek i form av regörning och vaxning. Upptäckte att gummit som sitter runt hela skon mellan sula/foam och skinnet har börjat spricka.
Jag har inte vaxat in kängorna nyligen och avvaktade med detta i väntan på svar med tanke på att ev lim nog inte fäster så bra på vaxad yta.
Mvh David
Rubberfix kommer inte bli snyggt men rent funktionellt blir det nog bra. Har i närtid använt för att laga skor, skidhandskar, våtdräkt mm med gott resultat.

OT kängor!
Mvh David
Är kängorna i övrigt i bra skick kan man skicka in dem för byte av "sulkassett"

OT kängor!
Är kängorna i övrigt i bra skick kan man skicka in dem för byte av "sulkassett"
Jo jag såg det där. Hade en galen upplevelse med mina förra Meindlkängor som hade behövt den operationen. Kängorna såg bra ut. Nyvårdade och redo för tur. Jag och kompisen tog sista båten för säsongen över sjön Gjenden i Jotunheimen för att vandra en fyradagarstur med avslut över Besseggen. När vi gått ett par timmar frågar kompisen om jag har möss i källaren för mina kängor ser konstiga ut. Va?! Tittar ner. Foamen mellan känga/sula har pulvriserats. Nästan hälften borta… Fick bygga upp sulan med sånt vi hittade i stugor och tejpa ihop hela paketet. Såg fördjävligt ut och jag var ganska orolig att att detta skulle ställa till det ordentligt. Som tur var höll det hela vägen. Kängorna åkte i soptunnan…
Mitt spontana svar på ditt förslag är att jag skall försöka hålla liv i skorna i bästa DIY-anda och inte lägga 1600kr på dem. Men tack för input! ?

OT kängor!
Jo jag såg det där. Hade en galen upplevelse med mina förra Meindlkängor som hade behövt den operationen. Kängorna såg bra ut. Nyvårdade och redo för tur. Jag och kompisen tog sista båten för säsongen över sjön Gjenden i Jotunheimen för att vandra en fyradagarstur med avslut över Besseggen. När vi gått ett par timmar frågar kompisen om jag har möss i källaren för mina kängor ser konstiga ut. Va?! Tittar ner. Foamen mellan känga/sula har pulvriserats. Nästan hälften borta… Fick bygga upp sulan med sånt vi hittade i stugor och tejpa ihop hela paketet. Såg fördjävligt ut och jag var ganska orolig att att detta skulle ställa till det ordentligt. Som tur var höll det hela vägen. Kängorna åkte i soptunnan…
Mitt spontana svar på ditt förslag är att jag skall försöka hålla liv i skorna i bästa DIY-anda och inte lägga 1600kr på dem. Men tack för input! ?
Um, priset för omsulning är ju i högsta laget. Jag övervägde det på mina ca 15 år gamla Island Pro som ändå såg fina ut. Men de garanterar inte täthet och jag funderade på hur länge gore-texen skulle hålla och så hittade jag bra pris på ett par nya. Hoppas de håller några år, men med nya miljövänligare (?) material och minskad använding av mjukgörare blir det väl långt från 15 år....

OT kängor!
Um, priset för omsulning är ju i högsta laget. Jag övervägde det på mina ca 15 år gamla Island Pro som ändå såg fina ut. Men de garanterar inte täthet och jag funderade på hur länge gore-texen skulle hålla och så hittade jag bra pris på ett par nya. Hoppas de håller några år, men med nya miljövänligare (?) material och minskad använding av mjukgörare blir det väl långt från 15 år....
Ja, det känns ju mer safe att köpa ett par nya kängor för 2500kr än att lägga 1600kr på omsulning… Jag är absolut för att laga det man har än slit o släng o köpa nytt men nånstans går väl gränsen. Får bli hemmameck utifrån bästa förmåga känner jag..

OT kängor!
Råkade ut för exakt samma sak med ett GAMMALT par Haglöfs. Hade maximal tur, det skedde mellan bil och hotellrum efter att jag använt dem färdigt den gången. För mig blev det ett nytt par från Docksta.

OT kängor!
De abosolut bästa kängorna jag haft var ett par Lundgahs Scout (de heter numer Park tror jag?). Dock glömde jag kvar de på tunnelbanan en gång i bakfyllan, och så var de spårlöst försvunna!
Sen insåg jag att trots att de är de bästa kängorna jag testat, var de inte bäst för att nöta asfalt och betong som jag då gjorde. Körde Meindl kampfstiefel i många år (som marschkänga 08, fast bra), och har nu på äldre dar gått över till mer mummiga kängor som Salomon och Merrell. Känns som att man har gympadojor på sig med skaft typ. Passar perfekt när man som jag oftast mysplockar svamp, eller kuskar lätt terrängbil med KSP de få gånger jag rör mig i skogen.

Marschkänga 90 har jag testat flertalet gånger, de passar mina fötter, men är lite som att ha ett par tråkiga skor, de funkar men saknar det där je ne Sais quoi.
Marschkänga 08 är bara dålig helt enkelt. IDIOTIN att man tar en bra membrankänga (kempfstiefel), tar bort vibramsulan, TAR BORT MEMBRANET, ökar på vadderingen i kängan och sätter dit en gore-tex-strumpa är långt bortom mitt förstånd att någon kan tycka det är smart. HURFAN kan någon göra så? (Vi hade en period order att alla skulle använda 08-kängan, så jag har stort hat för det pisset)

OT kängor!
On the subject så är det en artikel i DN idag om det undermåliga materiel som FM förser sina soldater med.
Nu är ju jag inte alls jägeri eller ens i närheten, men jag har en bakgrund inom lätt skytte. Och "måste" är ett ord med jävligt mycket fåfänga bakom. Det den Gode Arvid vill är att se lika häftig ut som sina kollegor i en tex-mexuniform från Taiga med vinterkamoflage. Istället för snöblusen. Kängorna är otroligt dåliga i försvaret. Uniformerna, speciellt med de nya skalplaggen och stridsskjortan är faktiskt riktigt bra. Nu när NCU kommer börja delas ut under 2023 så har jag svårt att se ett större måste i uniformen. Då är det bättre att lägga flis på skyddsglasögon som skyddar mot uv-strålning, eller kanske magasinsfickor som inte suger getballe.

Jag gillar kit och jag gillar att se häftig ut i uniform. Mina bästa köp är en bra fällkniv, bra skyddsbrillor och merinolinerhandskar.

Jag tror nog jag lätt lagt närmare de pengarna på kit som jag mer eller mindre inte behöver. Fan, Ett safarihölster kostar ju typ 3lakan med benplatta. Men det är kanske inte en diskussion för det här forumet.

OT kängor!
Moderna vandringskängor dör efter något decennium. Det är inget tecken på dålig kvalitet utan bara en materialbeskaffenhet. Både Meindl och Hanwag har omsulningsservice pga av detta. Läs mer här: https://stories.hanwag.com/en/hikin...158.57145355.1665146246-1201020692.1665146246
Lundhags också:

OT kängor!
Lundhags också:
Vad jag menar är att Meindl och Hanwag direkt adresserar problemet med mellansulor i polyuretan:
och

Tillbaka
Topp