[OT] Kanotäventyrsletande i Göteborgsområdet

n3wton

Aktiv medlem
Hej på er alla kanotister!

Har ni några bra tips på flerdagarsturer i antingen sjösystem eller utmed "snäll" å eller dylikt? Jag tillsammans med barn 8-10 år ska ut på äventyr och letar lämpligt mål.

Vi har varit på en del kortturer i Vättlefjäll (som annars är ett bra tips) och Delsjön samt på diverse sjöar på semester i Sverige, men vill nu ha lite längre sammanhängande paddlingsrutt om möjligt. Vi håller till strax öster om Göteborg och vill gärna inte åka för långt.

Jag har funderat lite kring Säveån men tror att det är för många kraftverk i vägen och kanske lite väl mycket fors emellanåt eventuellt. Det är såklart inga problem att dra upp kanoten och gå, men det får inte bli för tradigt för barnet som är med (fokus på trevlig upplevelse). Att bara sitta i kanot hela dagen är också tradigt, så lite stök är inga problem.

Vi avser sova i tält och kan vara ute 3-4 nätter eller något i den stilen. Finns det fiskemöjligheter är det väldigt uppskattat!

Har du tips på någon lämplig å eller ett sjösystem där man kan vara ute några dagar?

Här finns en massa förslag, men det är tyvärr ont om detaljer. Man kan sen kolla på tex lantmäterikartan och undersöka olika sträckor bättre, kolla på flygfoto osv. Då kan man se var det finns dammar & hinder och kanske forsar, och även hur naturen ser ut runt omkring. Det är ju trevligare med lite vildmark, och inte bara jordbruksmark. Har man tid kan man åka dit med bilen i förväg, och kolla in lyft odyl.
Det är inte kul med massor av hinder & lyft, så det gäller att hitta något lagom.

Här finns en massa förslag, men det är tyvärr ont om detaljer. Man kan sen kolla på tex lantmäterikartan och undersöka olika sträckor bättre, kolla på flygfoto osv. Då kan man se var det finns dammar & hinder och kanske forsar, och även hur naturen ser ut runt omkring. Det är ju trevligare med lite vildmark, och inte bara jordbruksmark. Har man tid kan man åka dit med bilen i förväg, och kolla in lyft odyl.
Det är inte kul med massor av hinder & lyft, så det gäller att hitta något lagom.

Precis, och just när barnen är med är det viktigt med ganska säker framgång för att trygga det framtida intresset.? Själv kan jag ta ganska mycket motgångar och krångel, men jag har alltid ambitionen att barnen ska med mig på äventyr även när de är vuxna.

Bästa hade varit om någon har en tur de är trygga med att rekommendera. Det finns en väldans tjusning med att förflytta sig via en vattenled lång sträcka, men i nuläget kanske en slinga på några närliggande sjöar är smidigare så man kommer tillbaks till bilen efter några dagar. Äh, alla tips mottages tacksamt!?

Hur långt är "för långt"? Dalslands kanal är fantastisk för paddling. Väldigt mycket led att paddla i, det finns uppställda vindskydd på sina håll, höjdskillnader hanteras i slussar och att uppleva Håverud i kanot är en helt egen upplevelse. Tipset är att hålla sig till huvudleden, dock, då det kan finnas bäver i anslutande åar och de kan förvandla en sävlig å-paddling till ett helt eget äventyr.

Hur långt är "för långt"? Dalslands kanal är fantastisk för paddling. Väldigt mycket led att paddla i, det finns uppställda vindskydd på sina håll, höjdskillnader hanteras i slussar och att uppleva Håverud i kanot är en helt egen upplevelse. Tipset är att hålla sig till huvudleden, dock, då det kan finnas bäver i anslutande åar och de kan förvandla en sävlig å-paddling till ett helt eget äventyr.
Just Dalsland har ekat i bakhuvudet när jag funderat själv på saken. Min bild av Dalsland är underbara grusvägar, massor av skog och ensamhet - superhärligt!!?

Jag vet inte riktigt vad "för långt" innebär. Tror 3-4 dagar är max den närmsta tiden, inklusive transport. Jag är en äventyrare fjättrad i arbete, lantbruk och ideela uppdrag (där arbetet typ är det mest flexibla av åtagandena..).

Kör man kanaltur blir ju problemet att komma tillbaks till starten igen. Men det är klart, en kombitaxi så är väl den saken klar kanske. Har en Allykanot och den blir som en stor ryggsäck ihoppackad.

Förslag på startplats om man inkluderar Håverud? Det känns som en spännande grej!

Vi har tagit oss från Skene nedströms Kungfors kraftverk till viskans mynning några gånger ett grabbgäng. Det är väl 6 mil kanske? Då har vi gjort det på två dagar. Då har vi haft kanoter och diverse motorbåtar.. lite av grejen har varit att ta sig nerför de "forsar" som finns utan att ta upp något ur vattnet. Det är väl ett par ställen man lämpligen drar upp och går men det är bara kanske 100 m per gång , säg 5 ställen på vägen ner.

Vi har tagit oss från Skene nedströms Kungfors kraftverk till viskans mynning några gånger ett grabbgäng. Det är väl 6 mil kanske? Då har vi gjort det på två dagar. Då har vi haft kanoter och diverse motorbåtar.. lite av grejen har varit att ta sig nerför de "forsar" som finns utan att ta upp något ur vattnet. Det är väl ett par ställen man lämpligen drar upp och går men det är bara kanske 100 m per gång , säg 5 ställen på vägen ner.
Tack för tips!?

Om "ta upp något ur vattnet" innebär att fiska upp barnen ur en fors så kommer nog framförallt den andra föräldern sätta stopp för fortsatta äventyr till sjöss.? Skämt åsido så tror jag inte lite fors är några bekymmer, och behöver man gå vid fem tillfällen några hundra meter är det fullt överkomligt!

Tar med mig och undersöker vidare! Tack!

Västra och Östra Nedsjön?

Västra är en mil runt och de hänger ihop via en fin liten kanal. Längst i norr av Östra nedsjön finns en sandstrand och även utedass dit lokala scouter och kanotklubben brukar ta sig som på sommarläger. Kanske för kort tur? Finns även andra små öar att tälta på om så är…

/David, lokalbo

Jag har alltid varit sugen på att paddla Säveån och ner vidare förbi Liseberg ner mot Västra Frölunda och Askim men det är ju mer urbant och dessutom massa tunnlar och sånt, det går nog inte? :)

Jag har alltid varit sugen på att paddla Säveån och ner vidare förbi Liseberg ner mot Västra Frölunda och Askim men det är ju mer urbant och dessutom massa tunnlar och sånt, det går nog inte? :)
Du vet väl att i tunnlarna så finns hemliga vattenfall som leder ned i underjorden ?

Just Dalsland har ekat i bakhuvudet när jag funderat själv på saken. Min bild av Dalsland är underbara grusvägar, massor av skog och ensamhet - superhärligt!!?

Jag vet inte riktigt vad "för långt" innebär. Tror 3-4 dagar är max den närmsta tiden, inklusive transport. Jag är en äventyrare fjättrad i arbete, lantbruk och ideela uppdrag (där arbetet typ är det mest flexibla av åtagandena..).

Kör man kanaltur blir ju problemet att komma tillbaks till starten igen. Men det är klart, en kombitaxi så är väl den saken klar kanske. Har en Allykanot och den blir som en stor ryggsäck ihoppackad.

Förslag på startplats om man inkluderar Håverud? Det känns som en spännande grej!
Från Bengtsfors till Håverud tar 2 dagar för 2 envisa (äldre) tonåringar utan vana när det regnar, så idag skulle jag planera det med 2 övernattningar:) Svårt med platser att övernatta på sista biten in mot Håverud, på grund av branta sidor på sjön, men vindskydden är ju sökbara, så det går att planera för.

För mer strapatser sätter ni i kanoterna i Ivägsjön och paddlar mot Laxsjön, men här hänvisar jag till de där bävrarna och avråder att ha med barnen:) Paddling norr om Bengtsfors har jag kvar att pricka av.

Tidan från Kyrkekvarns kanotuthyrning och norrut. Ca två timmars bilfärd västerut från Gbg. Snäll men ändå varierande rolig paddling med en och annan strömmande sträcka. Uthyraren ordnar skjuts tillbaka till Kyrkekvarn. Finns en sträcka ned mot Tidaholm som är paddlingsförbud pga flodpärlmussla där man får kärra ett par km på grusväg, men annars medströms och bra.

Jag tycker inte om att paddla. Med det sagt har jag gjort två olika turer i Västsverige.

1. Hyrt kanot i Nyfors (Dalstorp) och paddlat till Nittorp. Det är en fin liten å som snirklar sig fram. Det är 7km till Nittorp men på vägen finns två vindskydd. Så startar man sent blir det tvådagars. Det går även fortsätta vidare efter Nittorp. Vet att du måste lyfta förbi Stoms kvarn-resterna och Björnsdam. Men sedan borde det gå att paddla vidare till Tranemo - Assman - Falkenberg. Men hur det ser ut med lyft där vet jag inte!

2. Hyrt kanot i Hestra, och börjat paddla i Nissafors till Gislaved. Detta var två ganska långa dagar med övernattning på vägen. I Gislaved måste du lyfta om du ska komma vidare!

Lokal utflykt på Kåsjön idag! Tjuvstart!

IMG_6890.jpeg

IMG_6891.jpeg

Åk till Svenljunga, ca 1h bilfärd, hyr billigt inklusive fiskerätt på Högvads kanot. Supertrevligt och mysigt på Ätran.

Eller ja, ser när jag tittar närmare att det är precis utanför Svenljunga kommun, i Älvsered. Men trevligt är det, och på somrarna när Mandys Diner är öppet rekommenderas en burgare i 50-tals miljö.

Jag har paddlat kanot från Kåhög till Operan, enda "starkströmsvattnet" är vid Kyrkbron i Partille, annars minns jag det som väldigt snällt. Har kompis som var på nybörjar-SUP-paddelkurs, de gick i vid samm Kyrkbron/Partille och plaskade på ner till Gamlestans Fabriker, snällvatten kan man nog säga.

Åk till Svenljunga, ca 1h bilfärd, hyr billigt inklusive fiskerätt på Högvads kanot. Supertrevligt och mysigt på Ätran.

Eller ja, ser när jag tittar närmare att det är precis utanför Svenljunga kommun, i Älvsered. Men trevligt är det, och på somrarna när Mandys Diner är öppet rekommenderas en burgare i 50-tals miljö.

Roligt just med Älvsered! Jag cyklade igenom där förra lördagen på en 30-milare och nu minns jag inte om det var just där, men på många ställen satt jag i sadeln och tittade längtandes mot de många fina vattnen jag cyklade förbi! Tack, skall undersökas!!?

IMG_6893.png

Flottarleden är väldigt fin och funkar med barn. Tror dottern va 6år när vi paddla där första gången. Kan va lite sjö men paddlar man närmare land är de bra. Är ett fantastiskt äventyr med fin natur.

Men det är mest Högvadsån man paddlar där? Men låter trevligt!

Tjena!

Det där med att komma tillbaka till bilen är lättlöst. Ta med en cykel, dumpa den vid slutdestination och sen är det bara att cykla tillbaka och hämta bilen.

Tjena!

Det där med att komma tillbaka till bilen är lättlöst. Ta med en cykel, dumpa den vid slutdestination och sen är det bara att cykla tillbaka och hämta bilen.
Barn kan ju komplicera detta något. Lämna dem i ett par timmar eller begränsa sig till en barncykelbar sträcka?
Bra tips! Kräver dock att det finns lämplig väg tillbaks som inte är allt för stökig för barnet så det går smidigt. Annars är det klart att man kan göra återfärden som en del av äventyret. Jag har en lastcykel, så jag skulle till och med kunna få med kanoten tillbaks tror jag om jag packar väl (den är ihopfällbar).

Däremot så rinner dagarna iväg såklart.. Utan jobb och skola hade man kunnat göra stora äventyr!?

Bra tips! Kräver dock att det finns lämplig väg tillbaks som inte är allt för stökig för barnet så det går smidigt. Annars är det klart att man kan göra återfärden som en del av äventyret. Jag har en lastcykel, så jag skulle till och med kunna få med kanoten tillbaks tror jag om jag packar väl (den är ihopfällbar).

Däremot så rinner dagarna iväg såklart.. Utan jobb och skola hade man kunnat göra stora äventyr!?
På tal om hopfällbart..

Vad tycker du om Allyn? Är den styv? Hur lätt är den att sätta ihop? Hållbarhet? Sjöduglighet? Annat?

Jag har något slags lågintensivt skaffa kanot-projekt, men har en bit till vatten och saknar takräcke, så hopfällbart lockar en del.

Har inte provat faltkajak / ihoppuzzelbar kanot själv, bara hört en del som tröttnat rätt snabbt. För jobbigt att bygga ihop och ta isär varje gång. Då tror jag mer på uppblåsbara "luft-kajaker". Men dom är kanske något sämre känsla att paddla. Men lätta att hantera & transportera & förvara.

För massa år sen tog jag pendeltåget till Jonsered med SUP och paddel i ryggsäck, paddlade Säveån in till Göteborgsoperan där jag packade ihop och tog spårvagnen hem. Superbra dagstur och förvånansvärt avskilt frånsett det konstanta suset från motorvägen.

På tal om hopfällbart..

Vad tycker du om Allyn? Är den styv? Hur lätt är den att sätta ihop? Hållbarhet? Sjöduglighet? Annat?

Jag har något slags lågintensivt skaffa kanot-projekt, men har en bit till vatten och saknar takräcke, så hopfällbart lockar en del.
Jag har ytterst begränsad erfarenhet än så länge. Jämför med Inkaskanoter i aluminium.

Den tog överraskande lång tid att bygga ihop. Jag var ytterst självgod att jag skulle göra det på 20 minuter första gången, men det tog säkert en timme. Jag tror att värme är en dålig sak, dvs att ha stängerna i solen när man bygger som jag hade, eftersom aluminiumet länger sig då. Supertight blir det iallafall, så det var riktigt svårt att då dit stängerna! Smidig att fälla ihop däremot, och packar man smart får den plats i en gigantisk ryggsäck.

Fördelen är dock att den är superlätt och att man tar den över huvudet lätt som en plätt. Supersmidig att hantera av den anledningen, och en alukanot är ett bängligt as i jämförelse. Tycker även detta märks i vattnet då den är jätteenkel att manövrera. Antar att den också blåser bort om det är mycket vind, men det har jag inte provat. Den upplevs inte alls sladdrig eller dålig på något annat sätt utan den känns ruggigt stabil och styv för vad den är. En uppblåsbar lär inte alls vara lika konstruktionsstabil.

Gällande hållbarhet känns den lite "tunn" i början, men med tanke på vad folk håller på med i denna typ av kanot så skulle jag säga att den tål mycket stryk. Inte för uthyrning kanske, men jag tror man kan ha den länge under "riktig användning". Den lätta konstruktionen är ju därtill ganska enkel att laga om det behövs, åtminstone är det tanken.

I övrigt gillar jag att det finns många fästpunkter för last (aluskelettet). Var rädd att stängerna skulle vara "ivägen", men det har jag inte upplevt. Jag har en 15-fotare som är den minsta, och det finns massor av plats. Känns lovande!

Köpte min begagnad på Blocket. Bor du i närheten av Göteborg/Partille är du välkommen att känna och klämma!

Ska väl också tilläggas att jag valt denna efter att ha läst och sett allt av Lars Monsen...?

Jag har ytterst begränsad erfarenhet än så länge. Jämför med Inkaskanoter i aluminium.

Den tog överraskande lång tid att bygga ihop. Jag var ytterst självgod att jag skulle göra det på 20 minuter första gången, men det tog säkert en timme. Jag tror att värme är en dålig sak, dvs att ha stängerna i solen när man bygger som jag hade, eftersom aluminiumet länger sig då. Supertight blir det iallafall, så det var riktigt svårt att då dit stängerna! Smidig att fälla ihop däremot, och packar man smart får den plats i en gigantisk ryggsäck.

Fördelen är dock att den är superlätt och att man tar den över huvudet lätt som en plätt. Supersmidig att hantera av den anledningen, och en alukanot är ett bängligt as i jämförelse. Tycker även detta märks i vattnet då den är jätteenkel att manövrera. Antar att den också blåser bort om det är mycket vind, men det har jag inte provat. Den upplevs inte alls sladdrig eller dålig på något annat sätt utan den känns ruggigt stabil och styv för vad den är. En uppblåsbar lär inte alls vara lika konstruktionsstabil.

Gällande hållbarhet känns den lite "tunn" i början, men med tanke på vad folk håller på med i denna typ av kanot så skulle jag säga att den tål mycket stryk. Inte för uthyrning kanske, men jag tror man kan ha den länge under "riktig användning". Den lätta konstruktionen är ju därtill ganska enkel att laga om det behövs, åtminstone är det tanken.

I övrigt gillar jag att det finns många fästpunkter för last (aluskelettet). Var rädd att stängerna skulle vara "ivägen", men det har jag inte upplevt. Jag har en 15-fotare som är den minsta, och det finns massor av plats. Känns lovande!

Köpte min begagnad på Blocket. Bor du i närheten av Göteborg/Partille är du välkommen att känna och klämma!

Ska väl också tilläggas att jag valt denna efter att ha läst och sett allt av Lars Monsen...?
Toppen, tack!

För massa år sen tog jag pendeltåget till Jonsered med SUP och paddel i ryggsäck, paddlade Säveån in till Göteborgsoperan där jag packade ihop och tog spårvagnen hem. Superbra dagstur och förvånansvärt avskilt frånsett det konstanta suset från motorvägen.
Härligt! När jag åkt Göta Älv upp till Bohus Fästning (Och Nordre Älv ut igen) så har jag alltid fascinerats av alla små bosättningar i buskagen, små hyddor med uteplatser, bryggor med båtar osv. men nu närmar det sig nog 25 år sedan jag åkte där så det är säkert borta det mesta.

En del hörde nog till industrifastigheterna men knappast sanktionerat av bygglovsenheten :)

Tror bestämt jag just spikade att det får bli en sån tur i sommar!

Tillbaka
Topp