[OT] kapa av köksluckor

squarepusher

Aktiv medlem
[OT] kapa av köksluckor
Hej,

kan någon ge ett säkert tips på var jag kan vända mig för att minska ned bredden på två stycken MDF luckor till mitt kök?

Det är två enkla snitt som bauhaus inte vill göra och som K-rauta vill ha 200kr för (då utan garantier på resultatet...).

Jag bor i Bromma men är mycket i Kallhäll så allt där mellan är helt ok.

Borde finnas en brädgård alternativt finsnickeri någonstans i västerort tycker jag.

Tack på förhand!

[OT] kapa av köksluckor
Såg/rasp/sandpapper - vad är problemet med att göra det själv? Sedan ska väl snittet lackas också, ingick det i K-rautas 200 kr?

[OT] kapa av köksluckor
eftersom jag vill ha ett rakt snitt så är en fogsvans inte det optimala. En cirkelsåg med mothåll skulle fungera men det har jag ingen.

och lackning ingick inte på K-Rauta.

[OT] kapa av köksluckor
Hosta upp 200 spänn, gör du det själv kommer det med all säkerhet att flisa. Om du nu inte har en festool sänksåg med skena och lägger luckan på en plan mdf platta som du kapar samtidigt.

[OT] kapa av köksluckor
Om du ska göra det på K-rauta eller liknande byggvaruhus, se till att det är någon vettig person som kan sågen som gör det. Jag har jobbat på K-rauta och sågade en del då. Den enda utbildningen i sågen man fick var i princip hur man ställde in den, sen var det bara att såga. Några skåpluckor med krav på kvalitet hade i alla fall inte jag velat såga då... :)

[OT] kapa av köksluckor
för att slippa flisor tejpar du där du ska lägga snittet, med maskeringstejp. eliminerar inte flisning helt, men blir mycket bättre resultat. mdf brukar å andra sidan inte flisa om du kör sågen långsamt så den hinner avverka ordentligt.

[OT] kapa av köksluckor
Att tilläggas är att om du sågar med cirkelsåg så lägg luckan med baksidan upp, flisar det så blir det på den sidan.

[OT] kapa av köksluckor
Fixat! Jag ska ta grejerna till ett finsnickeri i spånga.

anledningen till att jag inte vill att K-Rauta ska göra jobbet var att det första de sa var inga garantier. Jag tolkade det som att det inte skulle bli ett bra slutresultat, bättre ifall de säger det rakt ut i stället.

Nu kommer jag kunna få fasning och lackning ifall jag vill.

Senast redigerad av en moderator:
[OT] kapa av köksluckor
squarepusher skrev:
-------------------------------------------------------
> Fixat! Jag ska ta grejerna till ett finsnickeri i
> spånga.
>
> anledningen till att jag inte vill att K-Rauta ska
> göra jobbet var att det första de sa var inga
> garantier. Jag tolkade det som att det inte skulle
> bli ett bra slutresultat, bättre ifall de säger
> det rakt ut i stället.
>
> Nu kommer jag kunna få fasning och lackning ifall
> jag vill.

Och för det får du betala?

[OT] kapa av köksluckor
Passar på att låna tråden lite

Är det någon som känner till ett vettigt måleri som målar köksluckor billigt, och eller bra i göteborgsområdet?

[OT] kapa av köksluckor
Hur mycket skall du kapa av? Är det bara några få mm det rör sig om så funkar en överhandsfräs utmärkt. Är det mer kan du grovkapa med cirkelsåg/fogsvans och sedan snygga till med fräsen. Bara att lägga på en bänk med rak kant, spänna fast och dra av med ett frässtål som har kopieringsrulle. Svårt att misslyckas med.

[OT] kapa av köksluckor
s skrev:
> Hur mycket skall du kapa av? Är det bara några
> få mm det rör sig om så funkar en
> överhandsfräs utmärkt. Är det mer kan du
> grovkapa med cirkelsåg/fogsvans och sedan snygga
> till med fräsen. Bara att lägga på en bänk med
> rak kant, spänna fast och dra av med ett
> frässtål som har kopieringsrulle. Svårt att
> misslyckas med.

10 cm ska bort och problemet är att jag inte har den utrustning som behövs, men tack för tipset.

[OT] kapa av köksluckor
slhap skrev:
> för att slippa flisor tejpar du där du ska
> lägga snittet, med maskeringstejp. eliminerar
> inte flisning helt, men blir mycket bättre
> resultat. mdf brukar å andra sidan inte flisa om
> du kör sågen långsamt så den hinner avverka
> ordentligt.

ta bort tejpen direkt när du e klar dock

Tillbaka
Topp