(OT) Karriär, jobb & lön-tråden

zodah skrev:
-------------------------------------------------------

>
> Vad kostar en pizza med Cola nuförtiden i Oslo?

tippar att du hamnar kring en 180 NOK för den kombon :)

Senast redigerad av en moderator:
Jag kunde inte hitta halvkonkreta yrken på SCB för ett Svensson par.
Måste pappa jobba på Posten å Mamma inom komunen? Eller kan pappa vara IT chef och mamma Projektledare? För det får ju inte vara för "fina" yrken heller så man behåller lugnet i radhusområdet.

cerro skrev:
> Bang skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har fått någon bild av att en
> civilingenjör
> > tjänar dryga 40.000. Är det helt galet?
>
> Civilingenjörer kan göra olika saker och kan
> väl skilja en väldig massa. men en 24-25k i
> ingångslön kanske?

Jag är just en sådan inom fordonsindustrin och ingångslön ligger 22-25kkr. Sedan ökar den så att en person med ca 10 års erfarenhet tjänar 30-40kkr beroende på framgång säg 35kkr som riktmärke. Sedan måste man nog upp ordentligt i hierarkin för att inte stagnera.

Ingenjör är inget höglöneyrke. Det är betydligt fiffigare att bli egen byggsnickare (i Stockholm) eller liknande.....

Vill du få riktigt nra betalt är det väl läkare, jurist, mäklare elelr dyl du skall leta efter...

Det låter som att du söker ett yrke med bra lön. Bra lön är viktigt men välj något du tror du kan trivas med och bli bra på det. Det lönar sig i längden. Att lida 8timmar om dagen är inte att rekommendera.

Men om man säger så här då...skulle ni föredra ett jobb med 27.000 å fyra veckor semester eller ett jobb med 24.000 å tretton veckor betald semester?

Vill du ha reda på vilken karriär du skall satsa på för att ha råd med ett Volvo, villa, vovve-liv med 2,1 barn och en årlig semesterresa till Nya Kanarieöarna?

Bli inte cykelhandlare bara. Hämtade ut min skrot/brukscykel igår efter en genomgång. Han hade bytt sadel, handtag, kedja, kasset, bromsbelägg bak, växelvajrar samt satt på ett kedjeskydd och allmän smörjning/justering.
Han tog 300 spänn för arbetskostnaden.
Hoppas han hade bra marginal på materialet annars blir han inte fet...

Är det något fel på Volvo? Näh men jag tycker att jag har det bra som jag har det. Men alla dessa reklambanners på Happy med byt jobb, sök din drömutbildning osv fick mig att fundera på vad alla tjänar å så...

Sedan pratar jag sällan om pengar så nu får jag en inblick i vad andra tycker. Kul å veta vad olika yrken drar in. Själv skulle jag inte byta linje bara för att en viss yrkegrupp utan utbildning tjänar mer ävn vad jag gör.

Bang skrev:
> Men om man säger så här då...skulle ni
> föredra ett jobb med 27.000 å fyra veckor
> semester eller ett jobb med 24.000 å tretton
> veckor betald semester?

Jag skulle vilja ha 1248 veckors semester med 27.000/mån. Fr.o.m nu. :)

Bang skrev:

Lätt dom 13 veckorna semester ! :-) T

Bang skrev:
> Måste man jobba inom "skolan" för att få
> Sportlov?

Nej, man kan ta vanlig semester då det är sportlov också :).

Bang skrev:

Klart individuellt. Men bara sett till pengarna så är 3000 kr x 12 = 36000. Rätt billigt för 9 veckors semester det.

Jag hade lätt tagit det senare, jag tycker det är svårt att få ledigheten att räcka till alla aktiviteter/resor man vill hitta på.

Pengar gör dig inte lycklig i sig, kom ihåg det. Däremot ger det dig en massa möjligheter att göra saker som du tycker är roligt.

Men då har du ju en vecka mindre. Tanken är ju att du ska får så mycket semester som möjjligt.

Vilka yrken kan tänkas ha ALLA skolloven som "betald semester"?

Jullov, Sportlov, Påsklov, Höstlov (ej obligatoriskt). Eller tar "alla" Volvo XC90 ägare ut en vecka extra för att glida upp till Sälen med takbox under v.9?

Vissa får ju likssom välja mellan fjällen eller skärgården medans andra tar Fjällen, Skärgården, Thailand & Gotland samma år. Vad jobbar man med då likssom?

Bang skrev:
> Men då har du ju en vecka mindre. Tanken är ju
> att du ska får så mycket semester som möjjligt.

Vadå en vecka mindre? 13 är väl 9 fler än 4?

Bang skrev:
> Vilka yrken kan tänkas ha ALLA skolloven som
> "betald semester"?

du får nog bli hemmapappa om du ska få ledigt alla skollov, alternativt gå om grundskolan.

Nej, du tar en vecka av dina fyra. Alltså sportlov - fyra veckor semester = 3 veckor kvar.

problemet med "skolsemester" är ju att alla går samtidigt. Du har ju inte alla loven ihopbuntade till en pott utan måste gå. Självklart finns det en flexibilitet men ni fattar...

Sportlov verkar alltså vara uteslutet i vuxenvärlden. Man får alltså flexa eller ta ut en vecka extra helt enkelt. Då släpper vi sportlovet :)

Flextid brukar funka bra om man jobbar i projektform som löper över längre tid. Så länge du gör det du ska över den tiden brukar det kunna finnas möjligheter att välja hur man lägger upp det.

Eller så jobbar du 60h veckor och sätter upp tiden som komptid, inte övertid(då brukar nån alltid komma med pekpinnen om det blir för mycket där). Vi har en kompbank där det tillåts 200h på pluskontot. Det är ju 5 veckor du kan plocka ut senare när du vill. De flesta har väl 5 veckors semester förresten?

Bang skrev:
> Men om man ska flexa mycket. Vad ska man jobba med
> då? Går ju inte direkt att flexa om du är
> sopgubbe ;)

Finns en massa jobb inom bla tjänstemannasektorn som innebär att man har flex eller sk förtroendearbetstid innebärande att man jobbar mycket(aka betald/ ej betald övertid) när det behövs och lite mindre(aka ledigt men betalt) när om man känner att det inte behövs.

Jag fattar fortfarande inte varför sportlovsveckan inte räknas som semester? 13v varav 1v är sportlovet är väl fortfarande 13v. Jag fattar inte vad du menar/hur du tänker.

Sen har normala jobb 5v semester, inte 4. Alltså t ex 4v på sommaren och 1v på vintern. Vissa jobb också + 1v i strödagar/komp. Och så flex på det.

zodah skrev:
> Jobba i oljebranchen i Norge borde väl betala sig
> hyffsat? Föreställer jag mig i alla fall.

Jo, där finns det folk som börjar på 40 000 norska kr efter vanlig examen. Men jag piskar mig hellre med gissel än flyttar till Norge. Faktum är att jag inte vill flytta alls, i alla fall inte de närmaste åren. Och veckopendla är rena döden, så det kommer heller aldrig bli aktuellt.

Göteborg och kranskommuner är aktuellt för min del. Inte längre bort än så.

25 dagars betald semester är väl det minsta man har? Sen är det många som liksom jag har fem extra dagar istället för betald övertid. Dessutom har vi tre dagars arbetstidsförkortning. Totalt 33 dagar med andra ord. Maj-augusti har vi kortare arbetsdagar också, men det jobbas iofs in med nån kvart om dagen resten av året.

Många kollektivavtal ger dig också mer semester, det finns de som får en hel veckas extra semester tack vare det. Kanske mest är kommunalt anställda som har det så?

Jag har haft 10-11 veckors ledigt i sträck flera somrar i rad, då har det varit tid från tidbank som slitits ihop under vintern eller som nu senast lite tjänstledigt. Åker man på en längre resa till något billigt land så går det inte särskilt mycket pengar.

Fast jag är inte så mycket för att åka med XC90:n till fjällen på sportlovet :)

Glöm inte bort att det är olika personer som gör alla grejor. Alla har inte ledigt jämt och köper inte alla roliga prylar eller reser till alla roliga ställen..

Bang skrev:
> Vilka typer av säljare har möjlighet att tjäna bäst utan utbildning?

De duktiga.

Och så är det väl överlag; jobba med något du är intresserad av och brinner för så finns chansen att det går bra - hur man nu definierar "bra". Väljer man roll och bransch efter lönestatistik och/eller löneanekdoter är nog chansen för framgång klart mindre.

Det jag inte fattar är hur folk har råd.

Där jag bor kostar en bra villa på 130-150 kvm och 1000kvm tomt ca 3-4 milj kr. En familj (2 vuxna + 2 barn) med bruttoinkomst på 50-60000kr i månade har inte lätt att få det att gå ihop om de behöver 2 bilar för att ta sig till jobbet etc.

Villorna i Malmö, Göteborg och Stockholm ligger en bra bit över de pengarna. Hur fan har folk råd att mer än bara bo i sitt hus? Resor, R3 m zipp, mat ock allt annat som Svensson vill ha, vart kommer de pengarna ifrån?

/Jerka

Skogling skrev:
> Lite lustigt att både Bang och rekrej undrar hur
> folk har råd när jag undrar hur just dom har
> råd. :)

ha ha, +1 på den.

Bang skrev:
> Gruppköp på radhus, Någon???