(OT) Karriär, jobb & lön-tråden

hakanf skrev:
-------------------------------------------------------
> man får mer i lön om man begär mer i lön och
> kan motivera varför

Jag vill kunna köpa 45 stycken kompositklubbor åt min son per år istället för 34. Kan jag få 12.5% extra i år? Snälla...

hakanf skrev:
> man får mer i lön om man begär mer i lön och
> kan motivera varför

Tänk om det vore så enkelt.

Vic skrev:
> > man får mer i lön om man begär mer i lön och
> > kan motivera varför
>
> Tänk om det vore så enkelt.

När man sätter sig på ett lönesamtal har man naturligtvis laddat upp med
* relevant statistik
* en diger lista på de positiva saker man åstadkommit under året (kurser, kompetenser, ansvar, mötta deadlines, ...)
* indirekta hot om att byta arbetsgivare, t.ex. genom att ha varit på nån intervju (går det så långt att man måste ställa ultimatum så borde man kanske dra oavsett vad som erbjuds)
* en konkret plan för hur man ska fortsätta utvecklas (så att chefen ser att det finns ett värde i att hålla dig glad)

Tillämpas individuell lön så finns det alltid chans att åtminstone påverka sin lön LITE genom ett väl genomfört lönesamtal.

Daniel_E skrev:
> * indirekta hot om att byta arbetsgivare, t.ex.
> genom att ha varit på nån intervju (går det så
> långt att man måste ställa ultimatum så borde
> man kanske dra oavsett vad som erbjuds)

Som arbetsgivare måste jag säga att om ngn av mina anställda hotade med att byta jobb skulle det inte alls leda till ngn högre lön. Varför ska jag ta av potten från de anställda som väljer att vara kvar på företaget för att ge till en som redan är på väg bort? Det där funkar nog bara om man har en j*vligt speciell talang, tyvärr är det inte så många som har det om man hårddrar det.

Men om man är kvar på företaget som har dåligt med pengar å har kompetens som är dyr & eftertraktad på marknaden. Kan man inte hota lite då om att byta arbetsgivare? Jag får högre lön medans han får ha kvarmig å VET att han sparar pengar genom det. Istället för att nyanställa någon till ett högre pris?

Att börja hota med att byta jobb är det rejäl drama queen-varning på. Är du missnöjd, kolla efter nytt jobb. lägg ihop alla plus och minus med respektive jobb och se åt vilket håll vågskålen väger över - Should I stay or should I go?

Att ha ett jobb som känns bra är svårt att sätta en pengasiffra på. Men med tanke på hur mycket tid man tillbringar på jobbet kanske ett bra jobb kan få "kosta" lite (t.ex. i form av lägre lön)?

Tänkte bara lite. För ibland är det väl billigare för företagen att ha kvar en ung på väg upp istället för att anställa en äldre med erfarenhet osv....

Vic skrev:
> hakanf skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > man får mer i lön om man begär mer i lön
> och
> > kan motivera varför
>
> Tänk om det vore så enkelt.

Till viss del är det nog så enkelt. "Man får inte den lön man förtjänar, man får den lön man förhandlar sig till." Jag är sjökapten, var på sjön i c:a 10 år. Sedan några år tillbaka jobbar jag iland, på försäkringsbolag, och tror jag har en BRA lön. Är ej med i facket.
================================================================================ (=skiljeline)
Signatur

Jag slutade med sjölivet innan jag blev befälhavare. var 1:e styrman på ro-ro båt och tanker. När man är på sjön jobbar man idag vanligtvis 1 - 1, d.v.s. man är ombord och arbetar lika länga som man sedan är iland och har "ledigt". Beroende på vilken typ av fartyg man är på, vilken trad, o.s.v., jobbar man kanske 14 dagar och sedan hemma 14 dagar. men om man är på ett tankfartyg i worldwide trade kanske man är ombord 3-4-5-6 månader, för att sedan vara hemma i flera månader. När jag var på sjön var "ordinarie" arbetstid omkring 50-70 timmar/vecka.
På vissa trader är det nog annorlunda. Ex.vis tror jag att de som jobbar på Stena Lines passagerarfärjor mellan Göteborg och Fredrikshamn jobbar ett antal dagar och är sedan lediga dubbelt så länge. Det innebär alltså att varje fartyg har ungefär 3 kompletta besättningar för att få det hela att gå runt.
Angående damerna var det så att jag var på en del gamla fartyg, som låg länge i hamn för att lossa och lasta, i Afrika men framförallt i Sydamerika. Då, på den tiden innan man blev stadgad, gjorde man sig nog en hel del tillfälliga bekantskaper.... Livets skola...Var sak har sin tid.

Jobbar man på en tanker som är stor nog kan man ju köra distansrundor på däck! :D
Ett varv runt Jahre Viking (numera i Indien för att skrotas/demonteras) var närmare en kilometer!

geologen skrev:
> Hemglass hade nog varit kul! :D

En parentes på ett gammalt inlägg...

Jag är utbildad marinbiolog och miljövetare i grunden och har till och med jobbat som marinbiolog i ett år eller så. Läste en termin i Australien och det hjälpte mig på många sätt. Liksom du valde jag att läsa något som intresserade mig, men efter att ha jobbat med det ett tag tröttnade jag faktiskt. Sökte då till en ettårig mastersutbildning i England inom "maritime studies and the environment" (typ) och fick ett stipendium som betalade kursavgiften. Gjorde ett bra exjobb och jobbar numera på ett rederi i Göteborg och trivs jättebra med arbetsuppgifterna! Började själv plugga när jag var 19 och är nu 25.

Vad jag vill säga är att man skall göra det bästa av utbildningen. Ta initiativ själv och utnyttja dina studieår väl. Jag är också ett exempel på att det inte är "omöjligt" att byta inriktning och ta ett steg i en annan inriktning. Många jag har pluggat med tror nämligen att det är "kört" att prova något nytt efter 3-4 år.

Vad har det med Hemglass att göra? Jo, det gick en dokumentär på TV om en tjej som var utbildad marinbiolog men som nu jobbade för Hemglass. Har nog aldrig sett en så bitter människa innan...

Bara min åsikt.

fedde skrev:
> Hasse och Lasse...

Jobbar själv som chef och självklart därför med lönesättning. För 2 personer som båda har jobbat för mig så är det bara vad det presterar på jobbet som är relevant för lönen, inte vad de gjorde innan dess. Om 2 personer kommer in på väldigt olika nivåer så kan det dock ta ett par år innan de "konvergerar" på grund av budgetar etc. Om Hasse får de tyngre upgifterna och de större projekten så finns det säkert nån anledning till det, och det låter som han därför ska ha en högre lön.

Vad är det för jobb och erfarenhet det handlar om, där två personer kan leverera samma med kvalitet och tempo trots dramatiskt olika nivå av (relevant) erfarenhet?

I många världar är erfarenhet halva kompetensen. Entusiasm och utbildning den andra halvan.

erik h skrev:
> Vad är det för jobb och erfarenhet det handlar
> om, där två personer kan leverera samma med
> kvalitet och tempo trots dramatiskt olika nivå av
> (relevant) erfarenhet?

Så dramatisk var väl inte skillnaden? En hade 2 år högskola och 20 år jobb, den andra hade 4 år högskola och 10 år jobb.

Fikasvettot skrev:
> Att börja hota med att byta jobb är det rejäl
> drama queen-varning på. Är du missnöjd, kolla
> efter nytt jobb.

Det var ju just det jag menade. Kanske var jag otydlig.

Indirekt hot betyder i detta fallet att man pejlar läget på marknaden, kanske drar på nån intervju, och ser till att chefen på ett eller annat sätt vet att man tittar runt. Ligger man dåligt till lönemässigt och är värdefull för företaget så brukar detta funka bra!

Better the devil you know than the devil you don't!

Det gäller bara att inte göra en felbedömning av hur ersättningsbar man är.

Vad jag menade, men inte skrev uttryckligen var: sök nytt jobb, verkar det totalt sett bättre byt. Är det inte bättre så sitt kvar och håll käft. Sök ett annat jobb. Wash. Rinse. Repeat. Jag håller inte med dig om att låta chefen veta att jag är på väg bort.

Ärligt talat; har man börjat söka nytt jobb har man redan bestämt sig för att byta. För utan den inställningen blir det mentalt svårt att söka nytt jobb. Jag skulle se nån som varit på intervju på ett annat företag som nån som redan packat väskan. Och folk är som sagt inte så oumbärliga som de tror.

Men det är ju ingen svart/vit situation. Ett spel som funkar mellan vissa personer funkar inte mellan andra.

Jag brukar ha bra kommunikation med mina arbetsgivare. Förra gången jag skulle byta jobb var jag tydlig med att berätta det för dem. Jag blev då erbjuden ett par tusingar extra samt ett medlemskap i en dating-förmedling :-). Med flickvän i Norge var dock valet självklart...

I slutändan funkar det däremot inte att hota med att byta jobb för att få högre lön på sin nuvarande arbetsplats, det brukar bara bli dålig stämning.

Nätverka vart du än går men se till att välja rätt kontakter till ditt profesionella nätverk så att ni båda för ut något. Sök informellt jobb ofta bland dina kontakter och främst när du trivs på ditt nuvarande jobb. Då är du inte desperat och förhandlar bäst lön. Bäst är om du blir headhuntad då kan du kräva mer i lön. Att byta jobb ofta ger mer i plånboken, så enkelt är det. Vad är dålig, lagom eller vad är en bra lön är individuellt. Lönen beror ofta på vad man levererar, vilken potential man har, vilken bredd och djup man har på sin kompetens.

Jag blev degraderad från VD till personalansvarig på familjeföretaget AB, nu får jag ta hand om alla personalfrågor dagarna i ända..

Globalistic skrev:
> Men om man är kvar på företaget som har dåligt
> med pengar å har kompetens som är dyr &
> eftertraktad på marknaden. Kan man inte hota lite
> då om att byta arbetsgivare? Jag får högre lön
> medans han får ha kvarmig å VET att han sparar
> pengar genom det. Istället för att nyanställa
> någon till ett högre pris?

Jag kan som arbetsgivare säga att finns det något som får det att klia i "ge sparken"-foten så är det när någon börjar krångla och tjafsa på olika sätt. Att en anställd är problemfri är jäkligt lättsamt, då kan man lägga tiden på verksamheten istället för på skitsaker. Nytt folk går alltid att få, en vettig anställd lär sig nya saker till viss del ändå ifall man blir av med sin kompetenta anställde. Om du hotar med att byta jobb på fel sätt så kanske du får vara kvar kortsiktigt med högre lön, men chansen är god att när h*n hittar någon annan med den behövda kompetensen så åker du ut. Så hade jag gjort iallafall.

g*mbler skrev:
> Globalistic skrev:
> -----
> > Men om man är kvar på företaget som har
> dåligt
> > med pengar å har kompetens som är dyr &
> > eftertraktad på marknaden. Kan man inte hota
> lite
> > då om att byta arbetsgivare? Jag får högre
> lön
> > medans han får ha kvarmig å VET att han
> sparar
> > pengar genom det. Istället för att
> nyanställa
> > någon till ett högre pris?
>
> Jag kan som arbetsgivare säga att finns det
> något som får det att klia i "ge sparken"-foten
> så är det när någon börjar krångla och
> tjafsa på olika sätt. Att en anställd är
> problemfri är jäkligt lättsamt, då kan man
> lägga tiden på verksamheten istället för på
> skitsaker. Nytt folk går alltid att få, en
> vettig anställd lär sig nya saker till viss del
> ändå ifall man blir av med sin kompetenta
> anställde. Om du hotar med att byta jobb på fel
> sätt så kanske du får vara kvar kortsiktigt med
> högre lön, men chansen är god att när h*n
> hittar någon annan med den behövda kompetensen
> så åker du ut. Så hade jag gjort iallafall.

Och hur kringgår du LAS?

Oskar skrev:

> Och hur kringgår du LAS?

Det brukar inte vara något problem i den verkliga världen, utanför happygalaxen. Jag tror att den person som visar stort missnöje med sin arbetsplats har bättre karriärmöjligheter någon annanstans. Det är bättre att bara byta jobb istället för att få en negativ stämpel på sig, något som verkar ha undgått många. När nästa ev. arbetsgivare frågar om min fd. anställde så kan jag lova att det inte ger ett bra intryck om jag säger att det är lite av en gnällspik som spred dålig stämmning på jobbet.

g*mbler skrev:
> Oskar skrev:
> -----
>
> > Och hur kringgår du LAS?
>
> Det brukar inte vara något problem i den verkliga
> världen, utanför happygalaxen. Jag tror att den
> person som visar stort missnöje med sin
> arbetsplats har bättre karriärmöjligheter
> någon annanstans. Det är bättre att bara byta
> jobb istället för att få en negativ stämpel
> på sig, något som verkar ha undgått många.
> När nästa ev. arbetsgivare frågar om min fd.
> anställde så kan jag lova att det inte ger ett
> bra intryck om jag säger att det är lite av en
> gnällspik som spred dålig stämmning på jobbet.

Det låter som du ofta råkar ut för gnälliga anställda, det kanske inte är de anställda det är fel på utan dags att lyssna på feedback?

g*mbler skrev:
> Oskar skrev:
> -----
>
> > Och hur kringgår du LAS?
>
> Det brukar inte vara något problem i den verkliga
> världen, utanför happygalaxen. Jag tror att den
> person som visar stort missnöje med sin
> arbetsplats har bättre karriärmöjligheter
> någon annanstans. Det är bättre att bara byta
> jobb istället för att få en negativ stämpel
> på sig, något som verkar ha undgått många.
> När nästa ev. arbetsgivare frågar om min fd.
> anställde så kan jag lova att det inte ger ett
> bra intryck om jag säger att det är lite av en
> gnällspik som spred dålig stämmning på jobbet.

Que?, mer detaljerat tack

tomcaten skrev:
> g*mbler skrev:
> -----
> > Oskar skrev:
> >
>
> > -----
> >
> > > Och hur kringgår du LAS?
> >
> > Det brukar inte vara något problem i den
> verkliga
> > världen, utanför happygalaxen. Jag tror att
> den
> > person som visar stort missnöje med sin
> > arbetsplats har bättre karriärmöjligheter
> > någon annanstans. Det är bättre att bara
> byta
> > jobb istället för att få en negativ stämpel
> > på sig, något som verkar ha undgått många.
> > När nästa ev. arbetsgivare frågar om min fd.
> > anställde så kan jag lova att det inte ger
> ett
> > bra intryck om jag säger att det är lite av
> en
> > gnällspik som spred dålig stämmning på
> jobbet.
>
> Que?, mer detaljerat tack

De allra flesta slutar väl på egen begäran när man får veta att man inte är önskvärd och om man får kompensation.

Man kallar det för att man får sparken men i i själva verket så sa man upp sig själv.

Det är väldigt enkelt att få folk att sluta självmant, lättare än vad folk tror. Själv jobbar jag inom turism och här står folk på kö för att få in en fot...

g*mbler skrev:
> DanielS: Hur länge är det nu du drivit företag
> med 30-40 anställda?

Om jag gjorde det skulle jag inte ha tid att hänga här.

g*mbler skrev:
> Globalistic skrev:
> -----
> > Men om man är kvar på företaget som har
> dåligt
> > med pengar å har kompetens som är dyr &
> > eftertraktad på marknaden. Kan man inte hota
> lite
> > då om att byta arbetsgivare? Jag får högre
> lön
> > medans han får ha kvarmig å VET att han
> sparar
> > pengar genom det. Istället för att
> nyanställa
> > någon till ett högre pris?
>
> Jag kan som arbetsgivare säga att finns det
> något som får det att klia i "ge sparken"-foten
> så är det när någon börjar krångla och
> tjafsa på olika sätt. Att en anställd är
> problemfri är jäkligt lättsamt, då kan man
> lägga tiden på verksamheten istället för på
> skitsaker. Nytt folk går alltid att få, en
> vettig anställd lär sig nya saker till viss del
> ändå ifall man blir av med sin kompetenta
> anställde. Om du hotar med att byta jobb på fel
> sätt så kanske du får vara kvar kortsiktigt med
> högre lön, men chansen är god att när h*n
> så åker du ut. Så hade jag gjort iallafall.

Sanningens kranka anlete har talat.

* <3 HR :) *

Senast redigerad av en moderator:
Eh sluta snacka lön o börja jobba latmaskar.. Fullt med dryggt folk som inte kan ett jotta som vi kan betalla social bidrag för. I LOVE SWEDEN mitt fosterland! Oj i estland så har de fast skatt bye bye!

Låt mig citera när det blåa skåpet skets i:

"men chansen är god att när h*n
> så åker du ut. Så hade jag gjort iallafall"

Att vara obekväm är inte att vara okompetent.

Senast redigerad av en moderator:
etnica skrev:
> Eh sluta snacka lön o börja jobba latmaskar..
> Fullt med dryggt folk som inte kan ett jotta som
> vi kan betalla social bidrag för. I LOVE SWEDEN
> mitt fosterland! Oj i estland så har de fast
> skatt bye bye!

I Estland kostar Heroin 30-60kr grammet. klart man inte behöver anstränga sig för att dö lycklig då.

Från en som vet ;)
Atlas skrev:
> etnica skrev:
> -----
> > Eh sluta snacka lön o börja jobba latmaskar..
>
> > Fullt med dryggt folk som inte kan ett jotta
> som
> > vi kan betalla social bidrag för. I LOVE
> SWEDEN
> > mitt fosterland! Oj i estland så har de fast
> > skatt bye bye!
>
> I Estland kostar Heroin 30-60kr grammet. klart man
> inte behöver anstränga sig för att dö lycklig
> då.

Efter att tidigare varit rätt missnöjd med mina arbeten och alltid "haft ögonen öppna för andra möjligheter" har jag nu ett bra jobb och dito chef. Jag har chefens öra och reella möjligheter att påverka arbetsplatsen och min egen situation. Sedan två år tillbaka har jag inte reflekterat något närmare över att söka nytt jobb. Det är ingen direkt skillnad i lön (utöver normal ökning) men den ökade trivseln är värd tonvis.

Det bästa sättet att få upp sin lön är att prestera sådant arbetsgivaren värderar. För att prestera krävs det att man har sitt hjärta med i arbetet och verkligen vill göra bra ifrån sig och aktivt utveckla sig själv och arbetsplatsen, DET är sånt som arbetsgivare uppmärksammar och premierar. Sedan kan jag ge Daniel rätt i sån mån att om man är en arbetstagare som arbetsgivaren uppskattar gör han självklart en del extra för att se till att behålla mig. Jag inser att jag inte är oumbärlig för min arbetsgivare men ibland behöver jag låta min arbetsgivare förstå att inte heller de är oumbärliga för mig. Själv gör jag det genom att förklara vad det är jag vill uppnå karriärmässigt och min ungefärliga tidsplan för det. Beskriver att om dörrarna är stängda där jag jobbar så kan jag bli tvungen att hitta andra vägar att nå dit jag vill. En bra arbetsgivare förstår att ta tillvara ambition och drivkraft, och låta den få utlopp i den egna verksamheten. Ingen är oumbärlig men vissa är lättare att undvara än andra, och det gäller att visa att man tillhör de senare.

g*mbler skrev:
> DanielS: Hur länge är det nu du drivit företag
> med 30-40 anställda?

Vad heter ditt företag, g*mbler?

Atlas skrev:

Heroin 30-60kr grammet. klart man
> inte behöver anstränga sig för att dö lycklig
> då.

Din jävlar grossist, jag var tvungen att ta med egna påsar.

Supersonic skrev:
har jag nu ett bra jobb och dito
> chef.

Jag har chefens öra och reella möjligheter
> att påverka arbetsplatsen och min egen situation.

>
Jag
> inser att jag inte är oumbärlig för min
> arbetsgivare men ibland behöver jag låta min
> arbetsgivare förstå att inte heller de är
> oumbärliga för mig.

Själv gör jag det genom
> att förklara vad det är jag vill uppnå
> karriärmässigt och min ungefärliga tidsplan
> för det.

En bra
> arbetsgivare förstår att ta tillvara ambition
> och drivkraft, och låta den få utlopp i den egna
> verksamheten.

Ingen är oumbärlig men vissa är
> lättare att undvara än andra, och det gäller
> att visa att man tillhör de senare.

Hur många +1 kan man skriva utan att förlöjliga sig själv? +10?
-ovanstående var verkligen helt jävla rätt! Det kanske enda man skall tillägga är att: Hotar du med att säga upp dig: Gör det bums om du inte når ditt mål.

Som påpekats tidigare; har du inte torrt på fötterna så är du "next in line" ändå.

Tillbaka
Topp