OT: Karriärsbytarråd-tråd

Jaha, dags att sparka liv i den här tråden igen. Jag har sökt en del jobb där jag tycker att jag rimligen uppfyller kunskapskraven men mitt cv visar inte att jag har erfarenhet från exakt den position som efterfrågas. Det känns som om det sätter rätt mkt käppar i hjulen för mig. Dvs om jag kunde komma till en intervju så skulle jag nog kunna övertyga folk om att jag faktiskt kan det som efterfrågas, men det syns liksom inte i mitt cv.

Så hur gör jag?

Om CV inte räcker till så skulle jag satsa på det personliga brevet där du beskriver varför du är rätt person för jobbet. I min värld så är det personliga brevet viktigare än CV. Dvs ett CV avgör om du är behörig att söka tjänsten men ett brevet avgör om du är något att ha. Hoppas med dessa ord hjälpa dig på vägen och massor av lycka till i ditt jobbsökande.

Jaha, dags att sparka liv i den här tråden igen. Jag har sökt en del jobb där jag tycker att jag rimligen uppfyller kunskapskraven men mitt cv visar inte att jag har erfarenhet från exakt den position som efterfrågas. Det känns som om det sätter rätt mkt käppar i hjulen för mig. Dvs om jag kunde komma till en intervju så skulle jag nog kunna övertyga folk om att jag faktiskt kan det som efterfrågas, men det syns liksom inte i mitt cv.

Så hur gör jag?
Går inte det att få fram i ett personligt brev? På något sätt gör du ju den bedömningen själv.

Edit, kunde ha läst sista sidan innan jag svarade...

Det de söker är ofta en person som är svår att hitta i verkligheten. Som på jobbet nu, det finns en annons ute på en rätt kvalificerad tjänst, de betalar inte jättebra och dessutom är det ett vikariat. Och de har svårt att rekrytera. Svårt läge dock, tjänstens natur är sådan att man behöver vara rätt självgående.

Så hur gör jag?

Ta hjälp av någon som kan hjälpa dig att skruva till ditt CV så att det matchar bättre. Det är lätt att bli hemmablind. Nu för tiden är det populärt att ha en rad eller ett par vid varje tjänst på CV:t där man beskriver något bra man åstadkommit under sin tid där, det går ju att välja sådant som passar för den sökta tjänsten t.ex.

Jag skulle också ringa upp och höra mig för för att skriva ansökan efter vad dom letar Det brukar vara trevliga samtal för de vill ju också sälja in sig för att hitta rätt person.

Det är sällan som en annons beskriver vad man egentligen vill ha för en person. HR-avdelningar brukar ha dålig koll, rekryteringsfirmor ännu sämre... är min erfarenhet från att söka jobb. Hitta helst rekryterade chef - då kan man ofta få en bra bild. Men ibland vet inte ens chefen vad han letar efter...

/A

Ja iaf hos oss så är det rekryterande chef som står som kontaktperson så man hamnar rätt direkt. Är det en inhyrd rekryterare är det väl antagligen svårare att få bra svar.

Ja iaf hos oss så är det rekryterande chef som står som kontaktperson så man hamnar rätt direkt. Är det en inhyrd rekryterare är det väl antagligen svårare att få bra svar.
Det är i och för sig inte fel att knyta kontakt med en rektryterare heller. De letar hela tiden efter bra kandidater och ligger man bra till i deras databas så kan det dyka upp fler tillfällen även om just det här jobbet inte skulle passa.

Det de söker är ofta en person som är svår att hitta i verkligheten. Som på jobbet nu, det finns en annons ute på en rätt kvalificerad tjänst, de betalar inte jättebra och dessutom är det ett vikariat. Och de har svårt att rekrytera. Svårt läge dock, tjänstens natur är sådan att man behöver vara rätt självgående.

Man brukar få anpassa sig till verkligheten i de flesta fall, enklast en sådan gång är väl att ta in en konsult om det finns att tillgå. Men det blir ju såklart dyrt, men en kvalificerad vikarie växer ju knappast på träd..

Det är i och för sig inte fel att knyta kontakt med en rektryterare heller. De letar hela tiden efter bra kandidater och ligger man bra till i deras databas så kan det dyka upp fler tillfällen även om just det här jobbet inte skulle passa.

Jo så är det väl, jag är bara inte så imponerad av alla rekryterare. Blir ofta kontaktad på Linkedin om det ena och det andra och matchningarna är ju allt annat än bra. Sällan tjänsten ens i närheten matchar min bakgrund så jag förstår inte varför många hör av sig, sen förväntar dom sig alltid att man vill arbeta gratis. Dom kanske har ett minsta antal kandidater dom måste visa upp för kunden för att få betalt..

Jo så är det väl, jag är bara inte så imponerad av alla rekryterare. Blir ofta kontaktad på Linkedin om det ena och det andra och matchningarna är ju allt annat än bra. Sällan tjänsten ens i närheten matchar min bakgrund så jag förstår inte varför många hör av sig, sen förväntar dom sig alltid att man vill arbeta gratis. Dom kanske har ett minsta antal kandidater dom måste visa upp för kunden för att få betalt..
Ja, det finns definitivt olika bra rekryterare (har viss insikt). Kandidatdatabasen är en rekryterares hårdvaluta, så därför är det viktigt för rekryterare att ha en välfylld dito med bra kandidater.

Ofta ligger kandidaterna kvar under många år även om det inte är aktuellt med jobbyte. Det handlar om ett långsiktigt relationsbyggande av vad jag förstår.

Match från en del firmor är under all kritik. Vill inte dra några detaljer men har slutat ta samtal från några. Det tar för lång tid och de ger sig inte heller när man förklarar att det inte är en match.

Om CV inte räcker till så skulle jag satsa på det personliga brevet där du beskriver varför du är rätt person för jobbet. I min värld så är det personliga brevet viktigare än CV. Dvs ett CV avgör om du är behörig att söka tjänsten men ett brevet avgör om du är något att ha. Hoppas med dessa ord hjälpa dig på vägen och massor av lycka till i ditt jobbsökande.
Oftast är det ju så att jag nog inte anses vara behörig, om man ska gå efter mitt cv. Jag har arbetat som journalist i drygt tio år, men i min roll har jag gjort mkt mer än bara att sitta och skriva saker. Men det är ju svårt att få fram i ett kortfattat cv. Så tittar man i cv't så är det ju bara det man ser.

Tack!

Ta hjälp av någon som kan hjälpa dig att skruva till ditt CV så att det matchar bättre. Det är lätt att bli hemmablind. Nu för tiden är det populärt att ha en rad eller ett par vid varje tjänst på CV:t där man beskriver något bra man åstadkommit under sin tid där, det går ju att välja sådant som passar för den sökta tjänsten t.ex.
Jag har en gammal bekant/kollega som jobbar som rekryterare nu för tiden som jag bett om hjälp.

Det har säkert skrivits i tråden redan och jag har missat det, men blanda inte ihop CV med ”cover letter”/”personligt brev”. Det är där du har möjlighet/ska skriva varför du är lämpad och vad du kan bidra med.

Oftast är det ju så att jag nog inte anses vara behörig, om man ska gå efter mitt cv. Jag har arbetat som journalist i drygt tio år, men i min roll har jag gjort mkt mer än bara att sitta och skriva saker. Men det är ju svårt att få fram i ett kortfattat cv. Så tittar man i cv't så är det ju bara det man ser.

Tack!
Man skall nog inte ha jätterespekt inför CV:t och att det finns bara ett sätt att fylla i det. Bakom annonsen finns mänskliga människor som gör sitt yttersta för att hitta den mest lämpliga. Så mitt råd är att uttrycka i ord vad du är duktig på i CV:t. Är du logisk skriv det, är du rolig skriv det, har du lätt att formulera dig skriv det. Se inte CV som en sammanfattning av din utbildning och dina arbetsplatser utan framförallt som en möjlighet att beskriva vad du är duktig på. Återigen, lycka till!

Det har säkert skrivits i tråden redan och jag har missat det, men blanda inte ihop CV med ”cover letter”/”personligt brev”. Det är där du har möjlighet/ska skriva varför du är lämpad och vad du kan bidra med.
Om det är mycket floskler i ett cv så är de väl ännu fler i det personliga brevet? Jag tror tyvärr inte det lönar sig att lägga energi där. Försök få med det viktiga för respektive tjänst i cv:t, och finjustera för respektive tjänst du söker.

Och ring gärna, det tror jag ger mycket mer än ett brev.

Jag jobbar som rekryterande chef i en annan bransch, och min ordning är generellt kolla CV först personligt brev sen. Får för mycket irrelevanta ansökningar för att ha möjlighet att läsa genom allas personliga brev först för att sedan se att de inte över huvud taget har det vi efterfrågat i annonsen.

Mitt tips är att se till att få med varför du anser dig behörig i ditt CV. Lägg med en sammanfattning i början där du skriver varför du är rätt person för rollen med de erfarenheter du har.

Erfarenhet bör beskrivas enligt:
År - År Titel / Tjänst
Beskrivning av rollen, vilka verktyg/färdigheter du använde och evt. vad du lärde dig som är relevant för rollen

Kompetenser / verktyg bör anges med en kompetensnivå (1-5 t ex), eller antal timmar/års erfarenhet, listar man bara 20 saker blir man lätt fundersam på vad man verkligen behärskar och vad som bara är något man läst en kurs i på skolan för 10 år sedan.

Har du inte exakt den bakgrund som efterfrågas får du lägga mer krut på att rada upp i ditt CV vad du lärt dig som efterfrågas i annonsen. Du kommer inte komma genom CV gallringen till det tjusiga personliga brevet om du inte kan visa att du har det de efterfrågar. CV och personligt brev bör anpassas efter tjänsten man söker, i alla fall till den grad att formuleringar trycker på rätt kompetenser. Mass-söker man jobb så är det naturligtvis svårt, men det skiner igenom tydligt när man får någons "standard CV" och standard personligt brev.

Jag jobbar som rekryterare så jag kan ju ge lite input kring det personliga brevet. I 1 av 250 fall kanske jag kollar på ett personligt brev, annars går jag till stor del på CV/Linkedin. Personliga brev blir ofta bara massa utfyllnad/sälj och jag skulle lägga tiden det tar att fixa ett sånt (för det behöver ju skrivas om för varje tjänst man söker om man ska göra det bra) och lägga den på CV/Linkedin istället. Några av de tipsen som nämnt här ovan är toppen. En kort text kring varje tjänst vad man åstadkommit, eller vad man drivit för projekt tar en betydligt längre än personligt brev.
I vårt rekryteringssystem ser vi CV direkt, personliga brev hamnar längre ner och måste öppnas i en ny flik, så de faller liksom bort automatiskt av den anledningen också.

Jag jobbar som rekryterare så jag kan ju ge lite input kring det personliga brevet. I 1 av 250 fall kanske jag kollar på ett personligt brev, annars går jag till stor del på CV/Linkedin. Personliga brev blir ofta bara massa utfyllnad/sälj och jag skulle lägga tiden det tar att fixa ett sånt (för det behöver ju skrivas om för varje tjänst man söker om man ska göra det bra) och lägga den på CV/Linkedin istället. Några av de tipsen som nämnt här ovan är toppen. En kort text kring varje tjänst vad man åstadkommit, eller vad man drivit för projekt tar en betydligt längre än personligt brev.
I vårt rekryteringssystem ser vi CV direkt, personliga brev hamnar längre ner och måste öppnas i en ny flik, så de faller liksom bort automatiskt av den anledningen också.
Gissar att du använder samma kända system på T som vi gör och kan bara instämma. Borta är dagarna när ansökan kom in i brev- eller mailform så man hade ett brev som visades först innan man kom in i cv. Idag är CVt mycket mer än en meritförteckning.

Ett allmänt tips till är att inte skriva för långt personligt brev. Jag har inte tid att läsa en hel a4 för att avgöra om det är värt att öppna ett CV, ett antal punchy rader som sammanfattar kompetens, förmågor och möjligen livssituation om det är ett uppenbart frågetecken (tex man söker ett jobb på en helt annan plats i landet än där man är skriven) räcker gott.

Gissar att du använder samma kända system på T som vi gör och kan bara instämma. Borta är dagarna när ansökan kom in i brev- eller mailform så man hade ett brev som visades först innan man kom in i cv. Idag är CVt mycket mer än en meritförteckning.

Ett allmänt tips till är att inte skriva för långt personligt brev. Jag har inte tid att läsa en hel a4 för att avgöra om det är värt att öppna ett CV, ett antal punchy rader som sammanfattar kompetens, förmågor och möjligen livssituation om det är ett uppenbart frågetecken (tex man söker ett jobb på en helt annan plats i landet än där man är skriven) räcker gott.

Jag har med gott resultat skickat in enbart ett dokument senaste tio åren tror jag, har ett dokument med en bild, en kort presentation och sedan erfarenhet/utbildning/kurser etc.

Med infon från de som jobbar med rekrytering här så fattar jag varför det går trögt för min del. Det måste vara väldigt svårt att byta riktning/yrkesroll när man inte har rätt roller i cv't, men ändå har de kunskaper som krävs för rollen.

Nåväl.

Med infon från de som jobbar med rekrytering här så fattar jag varför det går trögt för min del. Det måste vara väldigt svårt att byta riktning/yrkesroll när man inte har rätt roller i cv't, men ändå har de kunskaper som krävs för rollen.

Nåväl.
Jag tror du behöver ringa före ansökan så rekryterade chef vet vem du är och inte sorterar bort din ansökan direkt.

Nåväl.

Du måste skriva ditt CV så att det framgår att de roller du haft gett de kunskaper som krävs för den roll du söker.

Jag bytte karriär för många år sedan. Jag fick ett kompetensmässigt lågt vick för föräldraledig via Polia som sedan via nya kontakter ledde mig rätt. Ett steg i taget mot målet ....

Vet inte alls hur det är nu för tiden men mitt första steg i det vuxna arbetslivet var via ett bemanningsföretag. Blev erbjuden jobb på i princip alla uppdrag (6-12 mån) men var sugen på att bredda mina erfarenheter. På den tiden var villkoren bra, hade 80% av min månadslön i garantilön men stod aldrig utan uppdrag.

ja, min erfarenhet är också att man bör vara på plats, få in en fot. bemanningsföretag är tidens melodi.

annonser, ansökningar och intervjuer leder sällan någon vart. och i praktiken rätt värdelöst även för den rekryterande firman. när såg man en lyckad sådan rekrytering sist? tycks snarare belöna sökanden som leder till problem på arbetsplatsen.

Sist jag pratade med rekryterare så var det helt ömöjligt att hitta kandidater som ville utvecklas från a till b. När jag tyckte vi kunde skriva det i annonsen så fick jag veta att ingen sökte jobb som inte kom i "flödet".

Senast ändrad:
Rekryteringsfirmor är i första hand till för rekryteringsfirmorna, imho.
De har skapat ett behov de sen fyller.

Det är stor skillnad på hur man rekryterar inom olika branscher och såklart rekryterare, vilket inte minst syns på de motsatta tipsen här ovan. Generaltipset är att ha en jävla tur.

Ja, de gånger mitt jobb anlitade rekryteringsfirmor (var tvungna pga beslut högre upp i organisationen) så lyckades de aldrig vaska fram några bra kandidater. Slutade alltid med att vi fick begära att få in allt material fr alla sökande, och då hittade vi de kandidater vi ville ha. Så har inget alls förtroende för dessa, och det jag läst i tråden stärker den uppfattningen - fort ska det gå, och bra sökanden riskerar sållas bort eftersom rekryterarna inte orkar göra mer än att snabbt skumma ett av de dokument som sökanden skickar in. Oseriöst.

Nåväl.
Alltså med risk att låta lat, tänk att du vill göra det så lätt som möjligt för den du vill ska anställa dig att förstå att du har kvalifikationerna de söker. Behöver de leta igenom ett A4 långt personligt brev för att se så är dina chanser små, du vill göra det så uppenbart det går att du platsar. Det kan låta som att alla som rekryterar är lata, men du får också tänka på att beroende på tjänst så kan det vara väldigt många sökande och då är första gallringen ganska hård.

Sedan kan det ju tyvärr helt enkelt vara så att om du söker jobb där du inte är klockren på CV't så kanske någon annan är en bättre match.

Tillbaka
Topp