[OT] Kikare

K ristian

Aktiv medlem
[OT] Kikare
Nån som kan nåt om kikare? Behöver lite hjälp. Hade en billig minikikare som försvann på semestern i somras. Jag har tänkt mig en 8x42 eller kanske 10x42 (kan tänka mig en 36:a också men de är inte så vanliga).

Jag har självklart sökt info på nätet men ofta är det fågelskådare med väldigt höga krav som skriver och för dom duger bara dyra kikare.

Användning: utflykter, vandring, paddling, semestern....

Jag vill lägga så lite som möjligt men ändå köpa nåt som inte är skräp. Hade tänkt lägga ca 1500:- men har läst på några ställen att det är bortkastade pengar i bemärkelsen att de inte är bättre än en kikare för max 1000:-. Då ska man i så fall över 2500:-.

Tips? Råd? Erfarenheter? Ja, jag har läst kikar-tråden på utsidan.se :)

[OT] Kikare
KANSKE VIKIGASTE SOM MAN BÖR HA MED SIG DÅ MAN ÄR UTANFÖR "MAMMAS GATA", NÄMLIGEN ETT BRA OPTISKT
INSTRUMENT : K-I-K-A-R-E

¤ UTAN KIKARE ÄR MAN " NAKEN " OCH SER INTE MYCKET AV
VÄRDE. HAR VISSA INTE MISSAT NÅGOT AV DET VIKTIGASTE ?

¤ DESSUTOM ÄR DETTA INTE SÅ LÄTT FÖR DE SOM ÄR OVANA

[OT] Kikare
MED LITE KUNNIGHET HADE DET SETT ANNORLUNDA UT!

DET FÖRSTA MIKROSKOP SOM JAG KÖPTE, SOM SUDENT, DET FICK JAG LETA MED LJUS OCH LYKTA EFTER.

DÅ JAG TILL SLUT NÅDDE FRAM TILL EN PERSON SOM MAN KUNDE TALA LITE OPTIK MED FÅGADE JAG: "DU KAN LITE OPTIK, VAR HAR DU LÄRT DIG DET, DET FINNS INGEN UTBILDNING I OPTIK I DETTA LAND (DVS CIVILING. I OPTIK).
DET FINNS BARA KORTA KURSER VID UNIVERSITETET OCH DÅ FÖR DE SOM SUDERAR FYSIK. (OPTIKER KAN INTE MYCKET OPTIK)"

HAN SVARADE : "jAG HAR LÄRT MIG OPTIK I TYSKLAND DVS. 3-4 ÅRIG UBILDNIG I OPTIK."

MIKROSKOPET VAR AV TYSKT MÄRKE SOM KOSTADE SKJORTAN FÖR EN STUDENT, MEN VI FIXADE DET SÅ JAG FICK DET FÖR HALVA PRISET.

HAN SOPONSRADE RÄTT PERSON, SÅ HÄR MED FACIT I HAND!

NÅVÄL, INGEN VET NÅGOT OCH INGEN VÅGAR SÄGA NÅGOT.

[OT] Kikare
Att du ska ha den på utflykt säger ju egentligen inget om vad du ska ANVÄNDA kikaren till ;)
Vad ska du kika på och vilka avstånd rör det sig om?
Men det stämmer att mellanskiktet 1500-2000 är onödigt att köpa in sig på. Lägg dig under eller över det för att få ut mest värde för pengarna.
Egna erfarenheter då. Jag använder en 8x42 Zenith som jag köpte för 995 kr -98. Används för att kolla in och identifiera fåglar på korta avstånd eller rent allmänt spana av skogsbryn och vatten på lite längre avstånd, vilket den duger hyfsat för.
10x förstoring kan vara användbart, men då krävs att man är lite mer stadig hand. Ska du vara ute mycket i mörka skogar eller skymning så kolla på 50mm-kikarna också. Men vikten och storleken ökar fort med större linser. 42 mm känns som en hyfsad kompromiss, det ger en kikare i behändig storlek vilket åtminstone för mig är en grundförutsättning för att kikaren ska få följa med ut alls.
Kolla också så färgavvikelserna inte blir för stora i kikaren. Har en billig Silva pocketkikare med alldeles fruktansvärda kromatiska abberrationer, så pass att man blir rent irriterad av att använda den.

[OT] Kikare
TILL DE SOM GILLAR KNÄCKA NÖTTER:

DÅ MAN VÄLJER EN GAS-TÄT KIKARE :

1. Vad brör man välja och varför med hänsyn till
till den inre strålgången?

a) OFÖRORENAD( "klinisk ren") TORR LUFT
b) ÄDELGAS ( utvunnen ur luften i atmosfären)

2. VILKEN KIKARK-design, ÄR DEN MEST RUGGIGA MED
HÄNSYNT TAGEN TILL EN RIKTIG RUGGIG ANVÄNDNING I
RIKTIGT RUGGIGT VÄDER.

(Obs För kloka Gubbar/Gummor, Tomtar och Besserwisser kan dessa frågor/svar vålla alltför hög mental påfrästning - AVRÅDES )

[OT] Kikare
En beggad militärkikare Zeiss 8x30 är ett bra köp för ca 1-2000kr, finns ofta på blocket eller tyska ebay. Annars är kikare ett område där man får vad man betalar för, europeiska märken som Zeiss, Swarovski och Kahles är bra men utanför din budget som nya. Jag har en Nikon Monarch 8x42 DCF som jag tycker funkar bra, inte lika bra kantskärpa som de dyraste men betydligt billigare.
Vissa kikarmärken har bra priser i USA, det kan löna sig att beställa.

[OT] Kikare
JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Knä-Ola skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Till trådskapare:
> > Läs denna episka tråd
> >
> http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?threadi
>
> > d=40899 . Sen kommer du att ha uppnått klarhet
> i
> > ungefär allt :) Och ha garvat ihjäl dig :)
>
> trådskaparen skrev ju faktiskt att han redan
> läst den tråden :p

Oj, my bad! Missade det...

[OT] Kikare
Knä-Ola skrev:
> Till trådskapare:
> Läs denna episka tråd
> http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?threadi
> d=40899 . Sen kommer du att ha uppnått klarhet i
> ungefär allt :) Och ha garvat ihjäl dig :)

Ja, jag skrev i första inlägget att jag läst den:)

@quid, ska använda den till att kolla på djur i fjällen och i skärgården. Har ingen lust att lägga massa pengar (inte i dagsläget i alla fall) så jag har sänkt mitt krav till att den ska inte vara så dålig så att jag blir förbannad:)

[OT] Kikare
Här kommer ett tips, kolla in OXO. Är sjöman, seglare på fritiden och bor vid havet (kollar mycket på fartyg). Enligt mig får man mycket kikare för pengarna, har flera olika. Kolla in OXO-optik!
Riktigt bra optik till bra pris...

[OT] Kikare
Labanos skrev:
> Jag behöver en ny kikare, vilken ska jag köpa?
> Har Hobbex bra kikare?

Ska du kolla kedjan ?? Förlåt ja kunde inte hålla mig ! Ja trevlig helg igen då :)

[OT] Kikare
Det får nog bli en sån här: http://www.hobbex.se/sv/artiklar/kikare-compact-12x25-dcf.html

Billig, och lätt att ha med i ryggsäcken när man fjällcyklar. Tänkte mest ha den för att spana på renar och björnar +ANNAT med. :-)

777390_1.jpg

[OT] Kikare
På en av segelbåtsturerna i höstas upptäckte jag hur bra det var med en kikare ombord. Grymt bra för att se sjömärken på långt avstånd så jag kunde positionsbestämma mig själv.

q1kl.png

[OT] Kikare
Labanos skrev:
> Det får nog bli en sån här:
> http://www.hobbex.se/sv/artiklar/kikare-compact-12

Nja, synd att du inte lyssnade på flera goda råd här ovan istället.

Om man jämför din noname 12x25 med min billiga men prisvärda zenith 8x32 så kommer du inte få någon vidare upplevelse.

12x25 ger betydligt ljussvagare bild än 8x32 dessutom med sämre optik som din har - så ännu värre, du kommer aldrig uppleva någon briljant klar bild, det kommer vara murrigt och grått du kommer inte se lika bra helt enkelt.

12x kommer skaka mer än 8x, så ingen stadig lugn bild att utforska.
Din noname har 87 m synfält vid 1000 m avstånd, min zenith har hela 131 meter vilket är en stor fördel

Brett synfält resulterar i att det finns mycket att upptäcka från höger till vänster, upp och ner med kikaren helt stilla, ögonen kan då länge scanna av ett stort avsnitt med en lugn, skarp och ljusklar bild, upplevelsen är nästan som du har fått ett par nya ögon - du kan för ett ögonblick förtränga att du kollar genom en kikare, det går aldrig med en noname 12x25.

Det stora skärpehjulet i mitten på denna kikare är ett mycket viktigt verktyg för upplevelsen, lätt att med precision förflytta skärpan, det rullar föredömligt lätt till skillnad från många andra billiga kikare, och det bästa - det behövs bara ett halvt varv från närgräns till oändligt, snabbt kan du flytta skärpan till olika föremål i bilden.

Och gastät såklart, ingen imma i linserna, hur kul är det?

http://www.kressner.se/zenith/natur/2015.htm
2015.jpg

Senast ändrad:
[OT] Kikare
bikeshorts skrev:
> Labanos skrev:
> -----
> > Det får nog bli en sån här:
> >
>
>
> Nja, synd att du inte lyssnade på flera goda råd
> här ovan istället.
>
> Om man jämför din noname 12x25 med min billiga
> men prisvärda zenith 8x32 så kommer du inte få
> någon vidare upplevelse.
>
> 12x25 ger betydligt ljussvagare bild än 8x32
> dessutom med sämre optik som din har - så ännu
> värre, du kommer aldrig uppleva någon briljant
> klar bild, det kommer vara murrigt och grått du
> kommer inte se lika bra helt enkelt.
>
> 12x kommer skaka mer än 8x, så ingen stadig lugn
> bild att utforska.
> Din noname har 87 m synfält vid 1000 m avstånd,
> min zenith har hela 131 meter vilket är en stor
> fördel
>
> Brett synfält resulterar i att det finns mycket
> att upptäcka från höger till vänster, upp och
> ner med kikaren helt stilla, ögonen kan då
> länge scanna av ett stort avsnitt med en lugn,
> skarp och ljusklar bild, upplevelsen är nästan
> som du har fått ett par nya ögon - du kan för
> ett ögonblick förtränga att du kollar genom en
> kikare, det går aldrig med en noname 12x25.
>
> Det stora skärpehjulet i mitten på denna kikare
> är ett mycket viktigt verktyg för upplevelsen,
> lätt att med precision förflytta skärpan, det
> rullar föredömligt lätt till skillnad från
> många andra billiga kikare, och det bästa - det
> behövs bara ett halvt varv från närgräns till
> oändligt, snabbt kan du flytta skärpan till
> olika föremål i bilden.
>
> Och gastät såklart, ingen imma i linserna, hur
> kul är det?
>
> http://www.kressner.se/zenith/natur/2015.htm
>

Ja nu blev det ju en helt annan femma när jag fick det så bra förklarat från dig, tack ska du ha. :-) Nu ska jag börja spana runt efter Zenith istället. Det är inte bråttom, ska ha den till sommaren.

[OT] Kikare
bikeshorts skrev:
> Labanos skrev:
> -----
> > Det får nog bli en sån här:
> >
>
>
> Nja, synd att du inte lyssnade på flera goda råd
> här ovan istället.
>
> Om man jämför din noname 12x25 med min billiga
> men prisvärda zenith 8x32 så kommer du inte få
> någon vidare upplevelse.
>
> 12x25 ger betydligt ljussvagare bild än 8x32
> dessutom med sämre optik som din har - så ännu
> värre, du kommer aldrig uppleva någon briljant
> klar bild, det kommer vara murrigt och grått du
> kommer inte se lika bra helt enkelt.
>
> 12x kommer skaka mer än 8x, så ingen stadig lugn
> bild att utforska.
> Din noname har 87 m synfält vid 1000 m avstånd,
> min zenith har hela 131 meter vilket är en stor
> fördel
>
> Brett synfält resulterar i att det finns mycket
> att upptäcka från höger till vänster, upp och
> ner med kikaren helt stilla, ögonen kan då
> länge scanna av ett stort avsnitt med en lugn,
> skarp och ljusklar bild, upplevelsen är nästan
> som du har fått ett par nya ögon - du kan för
> ett ögonblick förtränga att du kollar genom en
> kikare, det går aldrig med en noname 12x25.
>
> Det stora skärpehjulet i mitten på denna kikare
> är ett mycket viktigt verktyg för upplevelsen,
> lätt att med precision förflytta skärpan, det
> rullar föredömligt lätt till skillnad från
> många andra billiga kikare, och det bästa - det
> behövs bara ett halvt varv från närgräns till
> oändligt, snabbt kan du flytta skärpan till
> olika föremål i bilden.
>
> Och gastät såklart, ingen imma i linserna, hur
> kul är det?
>
> http://www.kressner.se/zenith/natur/2015.htm
>

Ett fantastiskt bra och pedagogiskt "Happy levererar" svar. Visste nog inget innan om det du berättade och skall inte köpa kikare men det var intressant i alla fall. Det enda jag saknade var priset/prisskillnaden, det hittade jag inte i länken heller vid en snabbtitt. Skall jag köpa kikare till kajaken/vandring vet jag ju att allt jag vill veta går att hämta på happy.

[OT] Kikare
bikeshorts skrev:
> http://www.kameraservice.se/shop/product/focus-out
> door-bak-4-8x32
>
>
>
>
> Denna focus 8x32 är EXAKT samma som zeniths
> motsvarande, ett fynd. Exakt samma kikare - bara
> annat namn och annan yttre gummibeklädnad, gjord
> i samma fabrik. Focus 1200:- Zenith 1500:- (kolla
> in länken)

Ser bra ut.

"Den är helt vattentät till 1 meters djup i upp till 5 minuter..."

Perfekt om man skulle råka tappa den i en fjällbäck, är ute i regn, eller liknande.

[OT] Kikare
bikeshorts skrev:
> http://www.kameraservice.se/shop/product/focus-out
> door-bak-4-8x32
>
>
>
>
> Denna focus 8x32 är EXAKT samma som zeniths
> motsvarande, ett fynd. Exakt samma kikare - bara
> annat namn och annan yttre gummibeklädnad, gjord
> i samma fabrik. Focus 1200:- Zenith 1500:- (kolla
> in länken)

Olika "märken" kan välja olika kvalitetsnivåer, så de behöver inte vara optiskt jämställda. Sen är jag övertygad om att en kikare för dryga tusenlappen är sjukt overkill för trådskaparens behov. Lite som att rekommendera en Cervélo P5 till nån som ska pendla till jobbet.

Vad jag menar är att det är lätt för nördar inom ett område att bli så blinda för hur små skillnaderna egentligen är. Man förstorar dem för att man vet att de finns. Lite som hifi-nördar som betalar tusenlappar för små kabelbitar. 90 procent av befolkningen är helnöjda med en hel ljudanläggning för samma summa...

Senast ändrad:
[OT] Kikare
Visst man kan köpa billigare, en trist kikare som man troligen aldrig vill använda, eller lägga på några hundra och känna en fröjd, och att det är kul att använda, däremot tycker jag en riktigt dyr swarowsky, leica mfl 17000:- ja det är overkill, skillnaden mot dem och mitt exempel är inte alls stora, därför är en focus/zenith PRISVÄRD

Senast ändrad:
[OT] Kikare
bikeshorts skrev:
> Visst man kan köpa billigare, en trist kikare som
> man troligen aldrig vill använda, eller lägga
> på några hundra och känna en fröjd, och att
> det är kul att använda, däremot tycker jag en
> riktigt dyr swarowsky, leica mfl 17000:- ja det
> är overkill, skillnaden mot dem och mitt exempel
> är inte alls stora, därför är en focus/zenith
> PRISVÄRD

Jag har en enkel, och säkert mycket billig, 8x30 som jag fick (på ett jobb för länge sen där chefen skickade julklappar till kunderna - det som blev över delade han ut till oss) och visst är det skillnad mot en rätt dyr 7x50 jag använt, som är av mycket högre optisk kvalitet. Men den duger alldeles utmärkt som en enkel och lätt kikare att bära med sig. Jag har använt den på flyguppvisningar, på båtresor, på geologiska exkursioner och på skogspromenader. Man kan alltid önska sig högre kontrast, mjukare fokusering, färre färgfel och så vidare, men man måste stanna upp och ställa sig frågan: behöver jag det verkligen för det jag använder den till? Min gissning är att i de allra flesta fall så är svaret på den frågan "nej".

Bara för att du inte kan känna fröjd när du använder en enklare kikare, betyder inte att andra har samma upplevelse. De egenskaper en person föredrar kanske en annan ratar. Jag tycker själv t ex att en Toyota Aygo är betydligt roligare och trevligare att köra än en ny Volvo V70. Bättre sikt, styvare säte, rappare respons i styrning och växling, smidigare genom mindre storlek. Vi värderar alla olika egenskaper. Vad som är bra för dig kanske är dåligt för mig, och tvärt om.

[OT] Kikare
Så är det. vi värderar olika. Sen är också formatet viktigt, är kikaren för stor och tung, får det kanske inte följa med ut så ofta. 20-25mm kikare är onekligen mkt smidiga, 32mm är en kompromiss, smidighet/ljusstark, upp till var och en att välja.
Kanske ska leta upp min kikare och spana lite:)
Eller spela trummor, bifogar en liten herta övning för virvel/övningsplatta
Hertagrid.jpg

[OT] Kikare
För att ytterligare filosofera kan man jämföra en skaplig kikare med en skaplig kamera . Vi är många som fotograferar allt högt och lågt, även jag. Vi vill gärna få fram den perfekta bilden, är det inte så? landskapet, utsikten, djur, fåglar. Ingen motsättning egentligen, båda bra kompliment.

Men för vem fotograferar vi? När ska vi titta på allt? Betrakta allt vackert vi fångat? Är vi egentligen intresserad av den där fågeln, utsikten, mm sedan i efterhand?

Kikaren är däremot ett förnämligt instrument till att uppleva saker här och nu, inte bara slänga iväg en bild till en eventuell eftervärld.
Kikaren är liveview och kan aldrig jämföras med en bild, fågeln får liv, perfekt avskärmad mot suddig bakgrund, vackra utsikter och böljande landskap kommer till sin rätt med kikare för den som vill upptäcka och leva i nuet istället för att bara knäppa och spara allt till sen. Varför inte passa på när man är på plats?

Tillbaka
Topp