[OT](?) Knäoperation rehab

Stork

Ny medlem
Hej, jag skall snart göra en knäoperation där jag skall opererera bort en slags förkalkning i ledkapseln.
Förkalkningen sitter inne i ledkapseln ovanför knäskålen på "utsidan" av benet.
(alltså höger om knäskålen på höger ben...)
Denna förkalkning skapar låsningar och smärta i knät och har förvärrats hela tiden under de senaste 5 åren.

Dom kommer att börja med titthål men kommer troligen att behöva skära upp knät för att få ut allt ordentligt.

Läkaren säger att det är ca 2 veckors rehab om det räcker med titthålsoperation och ca 2 månader om dom måste skära upp...

Är det någon som har några liknande erfarenheter?, är lite orolig...

Vad är frågan egentligen?

Jag har opererat båda mina knän där rehab/återuppbyggnad tagit mellan ca ett år för det ena och någon månad för det andra.

Om du nu har haft problem i 5 år, och det inte kommer att bli bättre av sig själv, vad är då 2-8 veckor för tid i sammanhanget egentligen?

Det man kan vara orolig över är ju att resultatet av din operation ev. inte blir bättre eller så bra man hoppas på. Men det är ju omöjligt att veta i förväg. Om din rehab tar 2 el. 8 veckor är väl inte det avgörande ur ett livsperspektiv?

Vad är oklart?

"2 veckors rehab om det räcker med titthålsoperation och ca 2 månader om dom måste skära upp"

Om du inte tror på det din läkare säger om rehab efter operationen. Vågar du låta honom skära i dig då?

Min erfarenhet av sjukvården är att den kan vara lite sisådär med rehab och förebyggande åtgärder. Se till att hitta en bra sjukgymnast nu, kanske en "second opinion" på operationen... Det går ofta genom någon försäkring dessutom. Det är dock generella råd, jag har inte en susning om just din planerade operation :-)

är det oroligbiten du vill ha hjälp med så kanske du ska prata med familj, kompisar, läkaren istället för att fråga på ett anonymt forum..?

rent krasst har du ju all info annars..

Sitter själv med ett nyopererat knä sedan 4 veckor där de har fixat en korsbandsplastik och tagit bort en bit av menisken, ca 6 - 12 månader rehab.

Mina erfarenheter är att det har är mer jobb än vad man tror med rehab och det gäller att vara noga redan från start för att få igång knäet. Viktigt att sköta sig och inte överanstränga sig från början då det försenar senare rehab. Det är lätt att bli ivrig och vilja för mycket. Jobba lugnt och metodiskt med ditt träningsprogram och bli inte nedstämd för att det inte händer något direkt, det kommer med tiden.

Viktigt är att, som många nämnt tidigare, hitta en vettig sjukgymnast som du har förtroende för.

Muntis skrev:
-------------------------------------------------------
> Sitter själv med ett nyopererat knä sedan 4
> veckor där de har fixat en korsbandsplastik och
> tagit bort en bit av menisken, ca 6 - 12 månader
> rehab.
>
> Mina erfarenheter är att det har är mer jobb än
> vad man tror med rehab och det gäller att vara
> noga redan från start för att få igång knäet.
> Viktigt att sköta sig och inte överanstränga
> sig från början då det försenar senare rehab.
> Det är lätt att bli ivrig och vilja för mycket.
> Jobba lugnt och metodiskt med ditt
> träningsprogram och bli inte nedstämd för att
> det inte händer något direkt, det kommer med
> tiden.
>
> Viktigt är att, som många nämnt tidigare, hitta
> en vettig sjukgymnast som du har förtroende för.

Tack! :)

2 veckor eller 2 månader låter inte så farligt tycker jag.

Börja _lugnt_ med rehaben bara.

Det är den skadade, nyligen ihopläkta vävnaden som behöver tränas upp inte den väldigt starka oskadade vävnaden som finns runt omkring skadan. Särskilt om du bara behöver en titthåls operation.

Det är väldigt lätt att bara lassa på lite lätt vikt (som man tycker) och så kör man för tungt och aktiverar alla muskler runt omkring den man igentligen borde träna.

Men du får väl remiss till en sjukgymnast så du får ett program.

Det är ok att vara orolig inför en operation.

För oss som varit med om det några ggr är det kanske inte så märkvärdigt men skit i oss nu:-)
Det är ditt knä dom ska skära i.

Jerry skrev:
> 2 veckor eller 2 månader låter inte så farligt
> tycker jag.
>
> Börja _lugnt_ med rehaben bara.
>
> Det är den skadade, nyligen ihopläkta vävnaden
> som behöver tränas upp inte den väldigt starka
> oskadade vävnaden som finns runt omkring skadan.
> Särskilt om du bara behöver en titthåls
> operation.
>
> Det är väldigt lätt att bara lassa på lite
> lätt vikt (som man tycker) och så kör man för
> tungt och aktiverar alla muskler runt omkring den
> man igentligen borde träna.
>
> Men du får väl remiss till en sjukgymnast så du
> får ett program.
>
> Det är ok att vara orolig inför en operation.
>
> För oss som varit med om det några ggr är det
> kanske inte så märkvärdigt men skit i oss
> nu:-)
> Det är ditt knä dom ska skära i.

Låter bra, tackar!

Stork skrev:
> Men inte du.

nej, för jag har inte erfarenhet från knäoperationer.

men fine, när det gäller rehab: kör det program som sjukgymnasten ger dig, diskutera om det går att göra mer. överdriv inte genom att köra programmet 10 gånger om dagen istället för de två som sjukgymnasten sagt. kör programmet även om det känns OK, be/önska/kräv att få komma på ytterligare ett par besök efter att sjukgymnasten sagt att det är bra det brukar sporra att fortsätta med rehaben också..

men viktigast av allt: kör rehaben ordentligt!

lycka till..

Jag opererade menisk i oktober. Har inte blivit bra än efter operationen, vare sig menisken eller det att knät är mkt oroligt efter detta.

Mina erfarenhter:
ta kontakt med sjukgymnast snarast, så att du kan träffa denna snarast möjligt efter operation (sjukgymnast är en trång resurs i samhällety, och du riskerar annars att behöva vänta länge efter operationen)
- skilj begreppet "rehab" mellan dels rörlighet och dels styrka. Jag tror att rörligheten bör Du fundera på relativt omgående efter operation.
- vad gäller styrka så försvinner den lätt men komer även enkelt tillbaka. Du kan konservera den inre främre lårmuskeln (den som minskar snabbast/mest av orörlighet) genom elektrisk muskelapparat (Det fick jag från min sjukgymnast)
- kör INTE för hårt för tidigt. Du bör träffa sjukgymnast främst av skälet att få en extern person som talar om för dig att inte hasta igenom rehab, din egen hjärna är din egen största fiende här.
- vad gäller styrkeövningar, så tänk på att det som samtidigt böjer och belastar knät är mer irriterande. Typ benpress = mindre bra, men vadövning = helt OK.
- vad gäller motion, cykel är utmärkt, men hellre hög än låg kadens.
- kör inte för länge för tidigt
- kör inte utomhus i kyla för tidigt
- jag har köpt en sådan där balansplatta, och trivs med den
- voltaren både lindrar inflammationer och smärta. Det första är bra, det andra mindre bra eftersom det kan lura dig att köra för hårt för tidigt.

Sammantaget, fixa en sjukgymnast snarast.

Hoppas det gav ngt.

Jag tackar för svar!

Sjukgymnast verkar vara det som gäller alltså.
Som jag har förstått det så är min operation inte lika omfattande som en meniskoperation men det är ändå väldigt bra tips!

Har opererat vänster knä 3 ggr, en gång korsband och 2 ggr menisk.. Min erfarenhet är att ju bättre muskulatur du har innan op. ju fortare går det att komma tillbaka.
Men rådfråga sjukgymnasten, och se till att hamna hos en du känner förtroende för och som du tycker är bra. Jag bytte själv då jag tyckte första inte hade någon koll..

Fliken och Putte har koll på detta!
Jag har själv op. höger knä 1 gång och vänster 2 gånger, menisk i alla fallen.
Det tar tid att komma tillbaka, iaf var det så för mig, men jag kan inte tillföra fler
råd än de som redan sagts, sjukgymnast är bra för de pushar dig samtidigt som de lugnar ner dig.
Om det är en bra sådan såklart! Har fortfarande problem med smärta, men det ska kännas att leva!
Lycka till med operationen!

Ja jag har lite ont nu när det är kallt ute, tar lite längre tid att mjuka upp knät även när man cyklar. Men som de läkare jag har varit hos sagt är ju att den dagen man slutar röra på sig blir det värre.

Men ang. rehab så kan jag bara säga Ta Det Lugnt, det kan kännas okej ett tag och då lätt att överträna och då ställa till det oerhört! Därav min andra meniskoperation bl a...

Tillbaka
Topp