[OT] Koldioxid och temperatursvängningar

erik h

Aktiv medlem
Eftersom det pratas en del miljö här på forumet så tycker jag inte att de intresserade ska missa denna artikel i dagens DN om forskning på djupborrningar i polarisen:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=492885

"Vi tillför information som visar att mänskligheten nu ändrar atmo­sfären extremt snabbt jämfört med klimatsystemets naturliga cykler"

men samtidigt:

"Det är den viktigaste och hittills olösta frågan i forskningen om klimatets utveckling. Det är tydligt att den inledande temperaturökningen i slutet av en istid kommer ungefär 600 till 1.000 år före ökningen av koldioxid"

Dessutom är det ALLTID coolt med polarstationer:
basen463.jpg

Johan S skrev:
-------------------------------------------------------
> erik h. jag läste också den artikeln. Vilket
> kommer först, höjd temperatur eller förhöjd
> koldioxidhalt?

Svar ja!

Fler cyklar färre cykler mao. Eller vare färre cykler med fler cyklar?

Johan S skrev:
> Vilket kommer först, höjd temperatur eller förhöjd koldioxidhalt?

Det är alltid intressant när man i vetenskapliga sammanhang närmast accepterar att det är för komplext för att ge enkla svar. Här konstaterade man ju att koldioxihalten ökar EFTER att temperaturen ökar, vilket då vissa (i andra sammanhang) menar betyder att växthuseffekten faktiskt inte finns. Samtidigt hänger ju saker ihop; med en ökad temperatur börjar system och balanser förändras så att bland annat stora mängder koldioxid frigörs och då börjar en växthuseffekt uppstå, även fast temperaturökningen initieras av helt andra saker. Såsom planetbanor.

Kan man fixa planetbanan med ett par atombomber tro?

erik h skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan man fixa planetbanan med ett par atombomber
> tro?

nja, men med vattenkraftverk så kan man ändra rotationen.

Koldioxidutsläppen är ungefär det enda stora miljöproblem som intresserar mig till någon större grad, intressant artikel mao.

Apropå polarstationer så håller jag absolut med om att det är tuffa saker.
För ett gäng år sen känns det som de var ganska så populära i hollywoodproduktioner också.
Varför har man slutat med det? Jag vill ha fler filmer med tuffa polarstationer!

Senast redigerad av en moderator:
"The Earth's climate is governed by a myriad of complex factors including solar activity, plate tectonics, natural emissions from geological features such as volcanoes, ocean currents, geography, cloud cover and the effect of gases other than CO2 in the atmosphere. Over the last several millions of years the Earth's climate has continually changed—sometimes abruptly, with significant impact on fauna and flora—but we really do not know why. What we can say is that climate change has been a natural phenomena throughout the course of time. What impact do man's activities have on the Earth's natural climate cycles? That is still open to debate. Some would say none at all while others will say that it is dramatic.
Recently, one scientist, Robert Essenhigh, E.G. Bailey Professor of Energy Conservation at Ohio State, set the familiar arguments on their head by claiming that increasing CO2 levels in the atmosphere are a symptom, not the cause, of rising temperatures. “At six billion tons, humans are then responsible for a comparatively small amount—less than 5 percent—of atmospheric CO2,” he says. As temperatures rise, the CO2 equilibrium in water changes, releasing more CO2 into the atmosphere. "

Ja ja.
Det finns förändringar som vi inte rår för, och som vi som människor inte kan göra ett skit åt.
Men när man är medveten om det faktumet så är man ytterst korkad om man struntar i att försöka påverka det man trots allt kan. Att det kommer att bli en ytterligare istid på jorden är inget konstigt, det blir så med jämna mellanrum. Men varför insistera på att fucka upp det ytterligare?

Och du Yankee: Jag tar aldrig propagandistiska inlägg som bara citerar, och som dessutom är från en okänd person som inte ens bemödar sig om att översätta sina åsikter på allvar. För om du kunde läsa debatten kunde du mycket väl ha skrivit på svenska.

Markus F skrev:
> Att det kommer att bli en ytterligare istid på jorden är inget konstigt

Nuke the bastard from orbit!

David, jag med. The explosionsmotor lifestyle is non-negotiable.

Tror det var en sån här vi körde genom halva USA. Då gick det soppa måjasäga. Liten tank, stor motor. Så fort man inte hade en bensinmack inom synhåll fick man ju ont i magen och började tänka på filmer som "U-turn". Men den var bekväm om det var slitna vägar, det kan man inte ta ifrån den.

1995_Cadillac_Deville.jpeg

Antagligen är det så att klimatet är utom männioskans kontroll till 74% resterande % är säkert påverkan från mänsklig aktivitet såsom utsläpp av koldioxid,metan osv
Enligt alla kalkyler börjar det nu bli dags för en ny istid:) och det roligaste av allt är att en sån brukar hålla i sig runt 100000-150000år
Senaste miljonen år har värmeperioderna bara varit runt 10000år(nu är vi i slutet på en sån alltså)

Fast polarstationer är intressanta, min favorit är stationen i "the thing"

Nu börjar jag förstå varför alla nybyggda studentlägenheter jämt består av lustiga baracker.

Dom bygger ju polarstationer åt folket som utgör våran framtid!

Den blivande polarstationen Hammarby Polaria ligger i södra Stockholm och ingår i KTH-projektet RSOWFIAE,
Resque the Students Of the World from the next Ice Age on Earth.

basen463.jpg

Borrplatsen Dome Concordia ligger på östra Antarktis och ingår i EU-projektet Epica,
European Project for Ice Coring in the Antartica.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp