[OT] Kollega nyttjar droger - Hjälp

**7**

Ny medlem
På min avdelning här på jobbet är det en kollega som använder knark.

Tror inte ledningen vet om det - ännu.

Hur går man tillväga nu, någon som har erfarenhet i ämnet här på Happy??

Polisen ger väl inget, är det facket som gäller.
Ska vi tala om för personen i fråga att vi vet?
Finns hjälp att få utifrån?

Tacksam för svar o reflektioner...

//Peter

Edit av the_TnT: Off Topic...

Senast redigerad av en moderator:
Jag har ingen direkt erfarenhet av knarkmissbruk men har arbetat med en alkoholist. Svårt att säga hur man ska agera, vi valde att konfrontera personen ifråga med att vi visste om hans problem. Han uppträdde aldrig berusad på jobbet men genom annat beteende var det inte speciellt svårt att lista ut vad som hände i hans liv. Om din kollega uppträder på jobbet påverkad skulle jag inte tveka en sekund att konfrontera honom/henne direkt. Tala om att Ni vet vad personen håller på med och att Ni inte accepterar detta beteende. Var beredd på att personen kommer att ljuga och göra allt för att förneka det hela, det ligger i en missbrukares natur att göra så. Min fd kollega kom med alla möjliga patetiska undanflykter till sitt beteende men när han förstod att vi inte köpte det erkände han att han hade ett problem. Sen är det helt klart så att om du eller din kollega kör buss eller långtradare och du vet om att han jobbar påverkad så bör man väl överväga att koppla in myndigheterna för att skydda 3'e man så att säga. Om du som jag sitter på kontor och personen inte uppträder påverkad på jobbet får väl omdömmet avgöra ifall Ni ska konfrontera personen eller inte. Personligen har jag svårt att se att någon skulle bli arg eller stött om man konfronterade dom om sitt problem, tvärt emot tror jag att en del av missbruket kan vara ett rop på hjälp. Lycka till.

Använder droger som i att röka en joint på lördagskvällen eller skjuta heroin på arbetstid?

Nyttja narkotika kan ju göras på många sätt. Vissa är enligt mig något som andra inte skall lägga sig i, andra skall man ju givetvis som god vän göra allt för att komma till rätta med. Men glöm inte att precis som vid alla andra missbruk så måste missbrukaren själv vara medveten om sitt missbruk och vilja bryta det.

Det finns en skillnad mellan alkohol och narkotika. Många arbetsgivare ser alkoholism som en sjukdom och hjälper ofta till med rehabilitering. När det gäller olagliga droger ses det ofta som en aledning till avsked...

Konfrontera personen om du känner den tillräckligt väl och tala med HR.

ething skrev:
-------------------------------------------------------
> Det finns en skillnad mellan alkohol och
> narkotika. Många arbetsgivare ser alkoholism som
> en sjukdom och hjälper ofta till med
> rehabilitering. När det gäller olagliga droger
> ses det ofta som en aledning till avsked...
>
> Konfrontera personen om du känner den
> tillräckligt väl och tala med HR.

Utan att vara helt säker, skall inte facket ge narkotikamissbrukare samma chanser som akcoholister? Dvs innan uppsägning skall det erbjudas program osv? Det har jag bestämt för mig.

Drogerna i fråga är

Marijuana samt kokain samt en del alkohol förtäring ihop då.
Det är ju ingen sprutnarkoman det handlar om.
Utåt syns inget, mer än en "viss" trötthet på Måndag o Torsdag morgon.

Vi är kontorsanställda.

Och ja - jag bryr mig väl om eftersom jag frågar.
Vi är väl inte kompissar direkt, men det är ju trots allt en på ett litet kontor.

Jag önskar det fanns en hotline att ringa....

edit: fanns - med 2 n

Senast redigerad av en moderator:
Visst, konfrontation, men frågan är om det hjälper. Man kan tjata på en människa om hennes destruktiva beteende till döddagar, men det är först när personen i fråga själv vill göra något åt det som det börjar hända något.

**7** skrev:
> Drogerna i fråga är
>
> Marijuana samt kokain samt en del alkohol
> förtäring ihop då.
> Det är ju ingen sprutnarkoman det handlar om.
> Utåt syns inget, mer än en "viss" trötthet på
> Måndag o Torsdag morgon.
>
> Vi är kontorsanställda.
>
> Och ja - jag bryr mig väl om eftersom jag
> frågar.
> Vi är väl inte kompissar direkt, men det är ju
> trots allt en på ett litet kontor.
>
> Jag önskar det fanns en hotline att ringa....
>
> edit: fanns - med 2 n

Det låter rätt så lika alkoholisten jag jobbade med då, han var också ofta "magsjuk" på måndagar och alltid sjuk en vecka efter sin semester. Sen blev han alltid stupfull, och vi snackar sova-i-rännstenen fylla, på alla firmafester och andra evenemang där det bjöds på alkohol. Vi var några stycken som konfronterade honom om detta eftersom vi såg att han i princip söp bort sin karriär och liv. Först fick vi en massa löjliga ursäkter och lögner om varför han var sjuk och alltid blev så packad men när han insåg att vi inte köpte dom erkände han utan större omsvep att han hade problem. Vi hade sådan tur att en kund var nykter alkoholist och vi kopplade ihop dom två och vad jag förstår fick vår kollega hjälp att bli nykter, vet inte hur det gått för honom men han hade något eller några återfall vilket väl är normalt tror jag.

Är det just att det är knark det gäller, hade du reagerat på samma sätt om det hade gällt enbart alkohol? Utanför norden så ser man ofta på drogbruk på ett annorlunda sätt, i sverige så likställs nästan partydrogande med tungt sprutmissbruk per automatik.

självklart ska du prata med personen i fråga, men se först till att ha lite fakta innan du pratar med han. att beskylla nån för att vara knarkare är ganska stort steg. han kanske "bara" har problem med spriten. hoppas ni medarbetare kan lösa det utan att ledning eller dylikt kopplas in.

lycka till

min kusin "festknarkade" i många år men ett år på semestern blev han hooked på kokain och brände alla sina besparingar och några snabba lån. Jag tror att en kombination av att konfrontera honom och att tala med arbetsgivare och facket är bra. Min kusin hade fått en chans och skickats på utbildning efter "drogliberala uttalanden" men det hjälpte inte. Jag tror att det bästa man kan göra är att se till att knarkandet får konsekvenser innan man sitter fast i ett varjedag missbruk för då kan man fortfarande göra någonting åt det. Funkar inte det så informera polisen om vederbörande så att de har bild och namn på personen + eventuella kända telefonnummer osv det kan hjälpa polisen att störa kriminell verksamhet och i slutända förhindra personen att knarka om det inte är så att han redan är fast i ett riktigt tungt beroende.

Först tänkte jag att jag skulle ha något klokt att säga. Är väldigt osäker på om jag har det egentligen.

Det är bra att du bryr dig om din kollega. Kan du kolla med facket vad som gäller om en person använder narkotika som du tror han gör. Sedan kanske du vet bättre hur du ska agera. Tar du HR först blir det direkt en stor grej.

Om inget annat så kan ni få något att bråka om ifall det inte stämmer.
Gå till ledningen om ni känner att vederbörande är en säkerhetsrisk för er eller arbetsplatsen.

Det är ledningens sak att lösa, inte er.

Google ads är snabba iallafall.

googleads.jpg ht=520

Atlas skrev:
> Utan att vara helt säker, skall inte facket ge
> narkotikamissbrukare samma chanser som
> akcoholister? Dvs innan uppsägning skall det
> erbjudas program osv? Det har jag bestämt för
> mig.

Jo du har välan rätt. Om jag inte missminner mig så är det så att arbetsgivaren är skyldig att rehabilitera missbrukare (oavsätt modell på bruk). Det finns flera dommar där arbetsgivare fått betala skadestånd till brukaren när brukaren har fått sparken istället för rehabilitering. Och det för att arbetsgivaren skall ombesörja rehabiliterning från missbruk, inte sparka.

Stalle

Jag vill inte verka okänslig, men är det arbetsgivarens fel att en anställd missbrukar? Om missbruket leder till att den anställde inte kan utföra sitt jobb ordentligt borde det väl vara ett ok skäl att avskeda?

Att sparka en anställd som sköter sitt jobb, men missbrukar är väl däremot mer tveksamt.

H. skrev:
> Jag vill inte verka okänslig, men är det
> arbetsgivarens fel att en anställd missbrukar? Om
> missbruket leder till att den anställde inte kan
> utföra sitt jobb ordentligt borde det väl vara
> ett ok skäl att avskeda?

Nu är jag ingen överdängare på sånt här men det jag råkat läsa om just den här frågan så är det inte så. Utan... först rehabilietering. Sen... om personen fortfarande inte kan sköta sitt jobb trots att han är drogfri så kan man ju säkert börja snacka om avsked.

Fast i frågan om avsked för att man inte kan utföra sitt jobb så är ju inte heller det säkert att det är skäl för avsked (gör personen exakt det som står i personens arbetsbeskrivning osv...). Det kan ju ofta resultera i omplaceringar, utköp med mera.

Men det finns ju tusen miljoner gråzoner i de här frågorna. Är det statligt, kommunalt eller privat? Här personen med i facket? Vilket fack (ere SACO så e man ju rökt)? Osv...

Stlale

Hursomhelst Sjuan. Jag skulle nog gå till facket (så länge det inte är SACO då). Då får personen troligtvis hjälp med att bli rätt hanterad av arbetsgivaren. Å arbetsgivaren får så snällt hjälpa till med rehabiliteringen.

Stalle

> Marijuana samt kokain samt en del alkohol förtäring ihop då.

Är inte det, tyvärr, halva sveriges normala helg? Det är min uppfattning efter många år i svängen i stockholm iallafall.

Det är knepigt att arbeta med sådana, jag har erfarenhet av det. Alltid sena på mornarna & sega att komma igång, men ofta trevliga & sociala utåtriktade männskor som man lätt kan gilla och har svårt att vara tuff mot.

Lycka till vad du än väljer att göra.

Tackar för alla funderingar o kommentarer.

Veloce - tack för länken.

Exakt det förbundet är vi underställda.

orm, har du någon gång gjort något åt situationen med dina kolleger?

**7**

Ja nu senast så..... i egenskap av ansvarig för den funktionen han tillhörde satte jag mig ner med honom och pratade om det hela. Det hjälpte dock inte och eftersom han var konsult så bytte jag ut honom tillslut. I de kretsar han levde så var det inget konstigt med det så han hade väll ingen lust att göra något åt det.

Atlas skrev:
> Google ads är snabba iallafall.
>
>

Hur gör man för att göra en print screen av bara ett programfönster sådär?

Oskar skrev:
> Atlas skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Google ads är snabba iallafall.
> >
> >
>
>
> Hur gör man för att göra en print screen av
> bara ett programfönster sådär?

ALT-Print screen (på M$)

Oskar skrev:
> Atlas skrev:
> -----
> > Google ads är snabba iallafall.
> >
> >
>
>
> Hur gör man för att göra en print screen av
> bara ett programfönster sådär?

Äpple(cmd)-shift-3: hela skärmen
Äpple(cmd)-shift-4: del av skärmen (mellanslag/space för att växla metod)

orm skrev:
> Alltid sena på mornarna & sega
> att komma igång,

Oj, jag är alltid sen, trött och seg på mornarna. Har jag gått och blivit drogberoende ? :-O

DeLiQ skrev:
> orm skrev:
> -----
> > Alltid sena på mornarna & sega
> > att komma igång,
>
>
> Oj, jag är alltid sen, trött och seg på
> mornarna. Har jag gått och blivit drogberoende ?
> :-O

Jag med, undrar vilken drog?

lite gräs är väl inte så jävla farligt men kolan är inge bra. fråga honom om han vet vad han håller på med. men som sagt det räknas inte som missbruk för ens drogerna går ut över jobb och dagliga livet.

Kaijan skrev:
> Oskar skrev:
> -----
> > Atlas skrev:
> >
>
> > -----
> > > Google ads är snabba iallafall.
> > >
> > >
> >
> >
> > Hur gör man för att göra en print screen av
> > bara ett programfönster sådär?
>
>
> Äpple(cmd)-shift-3: hela skärmen
> Äpple(cmd)-shift-4: del av skärmen
> (mellanslag/space för att växla metod)

Jag har ingen snygg dator men Alt + Print Screen funkade utmärkt! :-)

Meskalin är väl inte så farligt heller va? Jag menar, kan Raoul Duke och Gonzo jobba "under the influence" så kan väl andra...

Det är väldigt få tryptaminer som är farliga. Om man med farliga menar tätt mellan verksam dos och LD50. Men däremot är okunskap farligt, men det är det väl ingen som har här?

Atlas skrev:
> ething skrev:
> -----
> > Det finns en skillnad mellan alkohol och
> > narkotika. Många arbetsgivare ser alkoholism
> som
> > en sjukdom och hjälper ofta till med
> > rehabilitering. När det gäller olagliga
> droger
> > ses det ofta som en aledning till avsked...
> >
> > Konfrontera personen om du känner den
> > tillräckligt väl och tala med HR.
>
> Utan att vara helt säker, skall inte facket ge
> narkotikamissbrukare samma chanser som
> akcoholister? Dvs innan uppsägning skall det
> erbjudas program osv? Det har jag bestämt för
> mig.

Nej det är en fråga för polisen,det är nämligen olaglit att knarka i Sverige.

andersen skrev:
> Atlas skrev:
> -----
> > ething skrev:
> >
>
> > -----
> > > Det finns en skillnad mellan alkohol och
> > > narkotika. Många arbetsgivare ser alkoholism
> > som
> > > en sjukdom och hjälper ofta till med
> > > rehabilitering. När det gäller olagliga
> > droger
> > > ses det ofta som en aledning till avsked...
> > >
> > > Konfrontera personen om du känner den
> > > tillräckligt väl och tala med HR.
> >
> > Utan att vara helt säker, skall inte facket ge
> > narkotikamissbrukare samma chanser som
> > akcoholister? Dvs innan uppsägning skall det
> > erbjudas program osv? Det har jag bestämt för
> > mig.
>
> Nej det är en fråga för polisen,det är
> nämligen olaglit att knarka i Sverige.

Bruket av narkotika (om det inte är utskrivet av läkare såklart) är olagligt medans missbruket skall behandlas enligt arbetsmiljölagarna väl...

Tillbaka
Topp