[OT] Kommentera svetsen

Trilla

Medlem
[OT] Kommentera svetsen
PICT0003.JPG ht=544
Hej.
Eftersom det finns en hel del svetskunniga här på forumt skulle jag vilja ha lite kommentarer om svetsarna på min kranstolpe på min atv vagn. Så låt höra, i min värd är svetsarna bara skit, ett skolexempel på hur man misslyckas....

[OT] Kommentera svetsen
jag tycker med min i och för sig begränsade svetserfarenhet att genomsvetsningen ser katastrofal ut, det ser ju mest ut att ligga svets på utsidan och sedan bara profil mot platta i genomskärningen..

[OT] Kommentera svetsen
Det där är ingen svetsning. Jag åtar mig att med sveterfarenhet som uppgår till 3 effektiva timmar göra ett bättre jobb. Skitdåligt eller det går inte ens att säga det...

-Som att mura ett hus med vetemjöl typ. Kan man kalla det att mura?

[OT] Kommentera svetsen
en av åtta fogar ser ut att ha varit ok. Men det ser ut som en rätt märklig konstruktion överlag. Den hade nog inte hållit bättre med bra fogar. Det kan ju bli rätt bra ryck med vinschen.

[OT] Kommentera svetsen
rikard skrev:
-------------------------------------------------------
> en av åtta fogar ser ut att ha varit ok. Men det
> ser ut som en rätt märklig konstruktion
> överlag. Den hade nog inte hållit bättre med
> bra fogar. Det kan ju bli rätt bra ryck med
> vinschen.

Jag tycker att det ser ut som skit alltihop. Och visst kommer vinchen att utgöra en betydande kraft men korrekt svetsat så har jag svårt att tro att det skulle kunna gå sönder. Det inte sagt att det inte finns bättre konstruktioner.

[OT] Kommentera svetsen
Vilket otroligt gensvar jag fick. Han som sålt den skall ta tillbaka den och laga den men man blir lite fundersam vad dom sätter för folk vid svetshandtaget egentligen.

[OT] Kommentera svetsen
Jag skulle kräva inspektion av minst de bärande konstruktionsfogarna. Typ hjulaxelinfästningar och kulled etc. Verkar befogat... Lycka till!

PS som importör hade jag blivit glad för en så solklar reklamation, det går liksom inte att krångla sig ur från tillverkaren DS

[OT] Kommentera svetsen
Skitsvets helt enkelt! Det är ingen ordentlig genomträngning i godset. Svetsen verkar ju ligga på godset!!!??? Det ser ut som en någon sorts lyftannordning och då skall det väl vara utfört av en licenssvetsare om jag inte har fel.

[OT] Kommentera svetsen
Jag tycker det ser ut som om att rester av svetsen finns på båda delarna, alltså har inte svetsen släppt ifrån godset som den kan göra vid en sk kallflytning. Det ser snarare ut som om det har spruckit mitt i svetsen. Mitt förslag är en för klen svets tillsammans med korrosion inifrån.

[OT] Kommentera svetsen
Den vänstra ser tristast ut, där verkar svetsfogen inte ha fäst vid stolpen alls. För låg ström och dålig genombränning.
Den högra verkar ha brustit GENOM materialet, och det är ju trots allt ett fall framåt. Om svetsfogen är stark nog att ett brott lämnar kvar delar av stolpen på basplattanfinns det liksom inte så värst mycket mer att hämta.

Tillbaka
Topp