[OT] Kompaktkamera vatten/stöttålig

SirVélo

Ny medlem
Vilken är det som gäller?? Nån som har några erfarenheter?

Tänkte använda den till cykling, kajak och kanske som festkamera ibland...
Har läst de flesta testerna som finns tillgängliga på nätet, men de ger inget entydigt svar...

Panasonic Lumix DMC FT1
Olympus Tough 6010/8000
Pentax W80
Canon Powershot D10
nån annan?

Har en av Olympus Tough kamerorna på jobbet och den tål verkligen stryk!

Skulle skämta med en kollega och slänga den snabbt under hans truckhjul men var inte snabb nog på att dra tillbaka den. Så en 2.5"Tons truck körde över den med sina massiva gummidäck. Den är fortfarande vattentålig och fungerar kanon =)

1030 heter den visst, här är en bild när den genomgår första testet =)

PIC_5136.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Har också en Olympus Tough som fått utstå en del misshandel. Och den håller ihop bra. Sen vet jag inte om det är den av dina alternativ som har bäst bildprestanda, men för mig var det inte så viktigt i det här fallet.

Har en FT1 som jag är ganska nöjd med. Den vill dock gärna ha hyfsat mycket ljus. Festbilder, dvs halvdunkla vardagsrum, blir okej. Utomhusbilder blir däremot bra. Filmar i HD, och filmerna blir mycket bra. Går att zooma även i videoläge, även fast det står lite här och där på nätet att det inte skall gå.

Har jag inte badat med den än, och inte heller låtit någon truck köra över den, så jag kan inte uttala mig om hur pass bra den tål sån't. Saknar som sagt linsskydd, och innan man lärt sig det kommer man smeta ner linsen med fingerflott och/eller få en bit av fingret med på kortet. Men det är ju en vanesak.

Köpte för övrigt min på http://camerabox.co.uk - mycket billigare och snuskigt snabba leveranser (beställde torsdag 16.30, kom med DHL till jobbet dagen efter klockan 08.30). Laddaren har en utbytbar nätkabel (brittisk variant följer med).

Vi har haft Olympusen i snart 2 år och för mig som inte är fotointresserad har den funkat kanon, bra kombo av att vara både stöt och vattentålig. Det som inte är så bra men säkert går att ställa in är att kort inne med blixt lätt blir överexponerade när allt står på auto. Sedan har det nyligen kommit in någon smuts i den vilket ger en litet svart område i kanten på korten. Verkar dock som att det kommer fixas på gatrantin.

the_TnT skrev:
-------------------------------------------------------
> JLarsson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nu har det kommit en Pentax Optio W90.
>
> Verkar sakna bildstabilisering?
> http://www.dpreview.com/reviews/specs/Pentax/penta
> x_optiow90.asp
>
> Jag är helnöjd med min Panasonic FT1, nu har FT2
> kommit men jag har inte hängt med sedan jag
> köpte min.

Man skulle kombinera modellbeteckningarna. FTW90

"Tredubbel bildstabilisering
1) Pixel Track SR - vid stillbildsfotografering kompenserar Pixel Track SR (Shake Reduction) skakningar på ett effektivt sätt genom att bearbeta berörda bilder.
2) Bildstabiliseringsläge med hög känslighet - vid svaga ljusförhållanden ökar kameran automatiskt sin känslighet upp till ISO 6400, vilket gör det möjligt att använda en högre slutarhastighet. Detta minimerar på ett effektivt sätt ogynnsamma effekter av rörelser hos både kamera och motiv.
3) Film SR - under filminspelning förhindras oskarpa bilder genom en speciell mjukvara."

Verkar inte vara nåt annat än mjukvarumumbojumbo.

Däremot har den ansiktsigenkänning - nu även för hundar och katter.
Jag vill gärna ha Intervalltagning, vilket denna har.

JLarsson skrev:
> Jag vill gärna ha Intervalltagning, vilket denna har.

Än finns inte den perfekta kompaktkameran.

Jag kan tillägga att jag köpt min FT1 i huvudsak för att filma med, i en perfekt värld hade den haft i varje fall 60 fps i 720 men 30 funkar. Härligt med en separat knapp för filmning så man inte först behöver byta motivprogram eller liknande, bara att välja om man ska trycka på film-avtryckaren eller foto-avtryckaren. Toksmutt! Däremot är av/på-knappen på FT1 inget vidare, man ska hålla in den X-sekunder innan kameran startar. Läste att FT2 var mer distinkt, man vill kunna göra sådant utan att titta på kameran (exempelvis med den monterad på hjälmen).

FT1:orna går ju att fynda just nu när FT2an håller på att ta över. Köpte en ny FT1 till min far för två veckor sedan för £185. Svårt att motivera £150-200 extra för en FT2a då det inte verkar vara så mycket som skiljer.

Jag visste det var en dålig idé att läsa den här tråden. :( Nåja, jag har fått många timmar skoj för kameran och att de blir väsentligt billigare när nya modeller kommer är ingen överraskning.

Olympus stöttåliga/vattentäta kameror klara faktiskt en hel del, min (Olympus 770SW, några år gammal) är fullt funktionell trots att den smällt mot klippväggar under klättring och varit med på fridykning ner till 8-10 meter. Dock kanske inte Olympus varianter tar de bästa bilderna, brorsan som är mer noga med foto-kvalitet lämnade tillbaka sin modernare variant som han köpte rätt nyligen.

Bilder tagna med min 770SW;

snork5.JPG ht=544

P5310697.JPG ht=544

SirVélo skrev:
> Funderar på om jag ska vänta på denna Casio:
> http://prylzonen.se/2009/11/19/casio-exilim-ex-g1-
> stottalig-digitalkamera/
>
> Intervalltagning som denna kamera har vill jag
> verkligen ha, måste ju vara grymt till cykel,
> kajak och vindsurf..
> I övrigt har den ju ganska medioker spec, men den
> kanske tar bra bilder ändå.

Har provat en väns sådan. Verkar funka bra, och tar helt OK bilder.

Påminner mig om när jag slängde iväg min telefon med gult fodral in i en hög med gula höstlöv.. den var inte lätt att hitta..!

Pentaxen tycker jag inte har bra optisk kvalitet. Nu verkar det som om de nya modellerna heter Ricoh. Har prova Nikonen också, inte heller imponerad av den.

Tagen med Pentax W90 häromkvällen:
IMGP0036.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp