[OT] Kompaktkamera? Vilken gäller för sportfoto?

Jajjas

Aktiv medlem
Frun är ute efter en ny kamera.
Den ska vara lagom stor, ha "selfieskärm" och klara av att ta bra foto på t.ex cx eller mtbtävlingar. Gärna inte kosta mer än 4000kr och kunna föra över bilder direkt till telefonen, bluetooth?
Har kollat lite på denna, https://www.elgiganten.se/product/f...g8IVZLQnM-B1oBxjAIIaAkwSEALw_wcB&gclsrc=aw.ds Har den vad som krävs?
Jag har försökt googla lite men det är så många nya grejer man inte har koll på så det är svårt att bilda sig en uppfattning själv.
Tänker att den måste vara snabb för att få bra skärpa på "snabba" bilder och klara av ganska dåliga ljusförhållande.
Rätt eller fel?
Dom snygga/coola bilderna folk tar, beror det på kameran, tekniken eller är det bildredigering i efterhand som gäller?

Men ändå är det ju det.

Ljuskänslig sensor och optik, snabb exponering, kort skärpedjup när man vill, snabbt att få till rätt inställningar. Sen är det kanske inte mycket about the camera när man väl har det där.

Den kameran man får fram och använder är den bästa kameran. Därför är en bra mobilkamera idag världens bästa kamera. Tyvärr har den inte egenskaperna ovan.

Jag har en Canon G7X Mark II som jag brukar använda till liknande saker. Den är bra vid dåliga ljusförhållanden. Inte så bra följande fokus kanske men brukar ändå inte förlita mig på det. Sådan kanske går att hitta för det priset nu när Mk III finns.

Enligt en annan kameratråd nu i veckan så var det väl senaste G7X eller en Sony nånting som var ok för cykelfoto.

Sony RX100 finns flera olika modeller i olika prisklasser och årsmodeller, kolla efter nån beg mk4 eller mk5 , har själv en mk6 och den är fantastisk, så systemkameran är sällan med nu längre.riktigt vass på actionfoto och film är den också. skickar med ett par bilder jag tog nu i sommar.

Bilagor

• 3.jpg
    3.jpg
    241.4 KB · Besök: 168
  • tet.jpg
    tet.jpg
    257.2 KB · Besök: 164
erik h sa:
Men ändå är det ju det.

Ljuskänslig sensor och optik, snabb exponering, kort skärpedjup när man vill, snabbt att få till rätt inställningar. Sen är det kanske inte mycket about the camera när man väl har det där.

Den kameran man får fram och använder är den bästa kameran. Därför är en bra mobilkamera idag världens bästa kamera. Tyvärr har den inte egenskaperna ovan.
Personligen känner jag mig inte bekväm med att fota med mobilen från cykelsadeln på det sätt jag gör med en kompaktkamera. Därmed är den senare ett bättre val för mig, i synnerhet som jag huvudsakligen fotar i samband med cykling.

Senast ändrad:
Jag själv är jävligt sugen på en Sony A6000, och har så varit bra länge nu. Visserligen klassad som systemkamera, men så pass liten att jag ändå skulle kunna kalla den kompakt. Efter att ha testat lillbrorsans i fotografering under utförsåkning (skidor) kan jag konstatera att den vrålsnabba autofokusen är helt fenomenal för sportfotografering. Fungerar även under falkeneringsuppvisning.

RX100 som sagt. Köp 3a som räcker gott till foto (uppgraderingarna på 4+ är mest för film ändå). Bra optisk sökare också! Toknöjd med min :)

+1 på Rx100. Har själv mkII som är utmärkt bra för foto. Minns kanske fel, men de stora uppdateringarna för trean (och fyran) gäller framförallt film samt optisk sökare?

Jag är på min andra RX100 Mk I. Utmärkt kamera, men jag skulle nog välja minst Mk III om jag inte redan hade ett passande undervattenshus. Optiken torde vara mycket bättre i de senare modellerna.

Har snudd på bestämt mig för en Sony RX100 VII.
Är det någon annan kamera som jag skall kika på innan jag lägger en beställning?
3,5 mm mikrofoningången är något som tilltalar mig och den snabba autofokusen.

Har snudd på bestämt mig för en Sony RX100 VII.
Är det någon annan kamera som jag skall kika på innan jag lägger en beställning?
3,5 mm mikrofoningången är något som tilltalar mig och den snabba autofokusen.

Jag köpte en RX100 VII för två månader sen. Vill man ha mikrofoningång är det väl i princip den och Canon G7 MkIII som finns att välja mellan. Sonyn har ju dock överlägsen autofokus. Mycket nöjd med min. Utformningen är dock lite som en tvål, men jag skaffade en smallrig-cage till den för att få tillbehörssko till myggan och fick bättre grepp på köpet.

Jag köpte en RX100 VII för två månader sen. Vill man ha mikrofoningång är det väl i princip den och Canon G7 MkIII som finns att välja mellan. Sonyn har ju dock överlägsen autofokus. Mycket nöjd med min. Utformningen är dock lite som en tvål, men jag skaffade en smallrig-cage till den för att få tillbehörssko till myggan och fick bättre grepp på köpet.
Nu har jag en RX100 VII i min ägo, så snart får jag utvärdera om det är rätt val av kamera.
Funderar också på en smallrig, men det beror på om jag kommer att filma så mycket som jag har tänkt mig. Skönt att få med bra ljud till bra bild tycker jag. Har en Sony ECM-MS907 som jag är nöjd med som man skall kunna använda.
Man blir lite överraskad av vikten på kameran, känns väldigt solid.

Som novis undrar jag, varför inte en GoPro? Har en vidvinkel som lämpar sig för action och rörelse. Sedan kan man ju själv ha den på hjälmen.

Tillbaka
Topp