Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Goggla ”Bone grinder”Hej Happy,
Väldigt OT.
Letar efter lämplig kvarn för hårt hushållsavfall (ben och musselskal). De bryts inte ner så snabbt som jag vill i mina varmkomposter och flismaskinen (Ryobi 3000 W) funkar inte.
Något tips?
/K
Benen blir förvisso kvar efter att den ena tunnan är klar men kalket är rimligtvis en bra jordförbättring och benen kan slängas då istället (eller över i andra tunnan igen beroende på hur sur jord man har).vi komposterar själva, sedan 25 år. minimal insats krävs.
har två 200 liters plastkärl som vi fyller efterhand tillsammans med kaffefilter och allt hushållspapper, med viss iblandning färdig jord och grentugg då och då. sedan ses till mer aktivt med urgrävning från tunna 1 till tunna 2 en gång per halvår, tar väl en halvtimma.
ben och musselskal slänger vi med gott samvete i restavfall. total volym på restavfallet inklusive allt annat typ två fruktpåsar per 14 dagar.
kalket från ben tar nog åtminstone ett antal decennier på sig att förbättra jorden. under tiden får man se dem som en olägenhet? vår ts gandhis ide om en kvarn bör ju vara ju en framkomlig väg, och vår bosch kompostkvarn skulle nog funka. varför ryobi inte gör det ter sig oklart.Benen blir förvisso kvar efter att den ena tunnan är klar men kalket är rimligtvis en bra jordförbättring och benen kan slängas då istället (eller över i andra tunnan igen beroende på hur sur jord man har).
Jag är förvisso uppväxt med ben och musselskal i rabatterna och det var ju bara att kasta lite längre in bakom nån buske om det såg trist ut, så kanske därför jag inte reagerar på det.
Jo, det är just för komposterna 4x500 liter biokub. Hushållsavfallet mellanlagras i bokashi innan det går ut i varmkomposterna och hönsens skit blandas ner i varmkomposten. Vi har egen jordtillverkning för växthus och friland och vill ha ben och musselskal som struktur och mineral. Ju mer finfördelat desto större kontaktyta och därmed snabbare nedbrytning.vi komposterar själva, sedan 25 år. minimal insats krävs.
har två 200 liters plastkärl som vi fyller efterhand tillsammans med kaffefilter och allt hushållspapper, med viss iblandning färdig jord och grentugg då och då. sedan ses till mer aktivt med urgrävning från tunna 1 till tunna 2 en gång per halvår, tar väl en halvtimma.
ben och musselskal slänger vi med gott samvete i restavfall. total volym på restavfallet inklusive allt annat typ två fruktpåsar per 14 dagar.
Till varje vårklassiker gör vi moules frites!hur mycket musslor äter ni:)?