[OT] konsekvenser av blixtnedslag?

Nä, förstår inte det heller. Påståendet kommer av en utsaga om, att problemen med åska har minskat till följd av nedgrävda luftledningar. Finns det siffror på det?
Brorsans hus förstördes nästan helt av en klotblixt som letade sig fram i luften till sängkammarfönstret. ...Så går det!

Skulle säga att problemet kanske har flyttat sig lite. Jag tycker trenden ökar med problem i primärstationer och regionnät men har ingen statistik tillgänglig, inte på semestern i alla fall.

Luftledning är överlägset kabel på alla sätt om man tar bort risken för fallande träd. Straffet med kabel är såklart värt det inom tätbebyggt område.

Som jag förstår det, så beror minskningen på färre ledningar och mindre induktion pga bättre dragningar i marken. Att det är enklare att dra det "åsksäkert" i marken än i luft.
Detta är en förklaring jag fått när jag jobbade med distribution för längesedan. Det skulle väl lika gärna kunna bero på allmän uppstädning bland ledningar. Att det inte längre går telefonledningar, gatubelysning, matning, TVantennkablar osv hipp som happ.

Största problemet med induktion är för oss som arbetar med det. Induktion är det som dödat flest i branschen de sista åren.
Detta för att man jordad för mycket lite av halvgammal vana. Förr förr jobbade man rätt och jordade inte i onödan men sen kom en period där man alltid jordade i utgående fack, det gör man tyvärr fortfarande på många håll.

Regionkabel minskar oftast risken farlig induktion och influens vid arbete tack vare att den är förlagd på annat ställe och inte samförlagd i ledningsgator på samma sätt.

Är det inducerade strömmar i kraftnätet som effekt av magnetfältsförändringar av blixtnedslag? Jobbar inte i den branschen, blir bara nyfiken.

Tillbaka
Topp