OT: Konstiga eller vackra ortsnamn

emilh

Aktiv medlem
Supertramp skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har jobbat med att radooplanera mobilnät,
> alltså bestämma var man ska ha basstationetna
> och kanske bygga nya master. Så jag har nog sett
> varenda litet ortsnamn i sverige. Finns många
> roliga men jag kommer inte ihåg dem alla,känner
> igen många som nämts dock. Utanför Göteborg
> (nära Landvetter tror jag) finns det en ort som
> heter Egypten. Kommer ihåg att vi hade lite
> problem med täckningen i Egypten. Det lät lite
> roligt att säga. Från när jobbade i Schweiz kom
> jag ihåg byn Horboden.

Stämmer bra. Jag var ute på en distansrunda i de krokarna i oktober och skulle lägga upp en bild mha Instagram. Platsen som föreslogs var just Egypten.

ooms

Aktiv medlem
Rövhålet ligger utanför Älvdalen, åtminstone enl hitta.se
(Happy klarar visst inte hur långa länkar som helst, kan därför inte länka direkt in på kartan)

Senast ändrad:

Fredrik S

Medlem
Vandrarhemmet Snipan i Trosa, har jag skickat elmaterial till en gång när jag jobbade som orderplockare på en elgrossist. Blev ett litet fniss när frakthandlingarna kom ut ut skrivaren.

zanoii

Medlem
Världens ände ligger i Arkösund på Vikbolandet utanför Norrköping.
Norr om Lycksele ligger världens mest norrländska ortsnamn: Abborrträskliden. Men sen finns ju även Mensträsk och Slemträsk som kanske inte låter så inbjudande.
Personligen tycker jag Blattnicksele och Åttonträsk är vackra namn.

Har nog fler på lager men man glömmer ju.

zanoii

Medlem
Kul att Njutånger, Danvikstull och Noppikoski nämns! Klara favoriter. Även Kvarken även om det inte är någon ort.

Det känns lite OT med orter som heter som andra orter, men längs E12 ligger Hälsingborg och Hälsingfors precis bredvid varandra. I Jämtland mellan Järpen och Undersåker ligger Hålland och nära Grensholm i Östergötland finns Gibraltar.

ooms

Aktiv medlem
zanoii sa:
Kul att Njutånger, Danvikstull och Noppikoski nämns! Klara favoriter. Även Kvarken även om det inte är någon ort.

Det känns lite OT med orter som heter som andra orter, men längs E12 ligger Hälsingborg och Hälsingfors precis bredvid varandra. I Jämtland mellan Järpen och Undersåker ligger Hålland och nära Grensholm i Östergötland finns Gibraltar.
Utanför Uppsala finns Danmark och Åland. På finnskogen mellan södra Hälsingland och Dalarna finns Monte Carlo.

Vernersson

Aktiv medlem
ooms sa:
zanoii sa:

Utanför Uppsala finns Danmark och Åland. På finnskogen mellan södra Hälsingland och Dalarna finns Monte Carlo.
Östergötland har ett eget London

london.PNG

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Min mormor kom från Lappvattnet utanför Skellefteå; morfar från Sjöbotten. Båda namnen kan nog kallad konstiga, men i min västerbottensnostalgi tycker jag bog mest att de namnen är vackra.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer