[OT] konstigt (för mig) elfel - jag behöver hjälp!

Bele

Aktiv medlem
Jag har porslinssäkringar. Min bedömning är att de saker som strular sitter på var sin säkring och de verkar ok.

Följande strular:
bergvärmepump
kylskåp
viss belysning mm

När jag provade att byta en huvudsäkring fick jag den strulande belysningen att fungera. Jag bytte då tillbaka till den gamla säkringen och då fungerade det även med den. Bergvärmepumpen har ström (displayen fungerar). Jag provade att starta bergvärmepumpen, men den gick inte igång (tyvärr gjorde jag det utan att stänga av övriga förbrukare). Efter det får jag inte igång belysningen, oavsett vilken säkring jag sätter i. Jag har dessutom försökt med ytterligare en ny, men det gör ingen skillnad.

Därefter testade jag övriga huvudsäkringar. Då blev allt ännu mer förvirrande. Den som verkar gå till det mesta i huset kan jag skruva i och ur utan problem. Den som huvudsakligen (enbart?) verkar gå till uttag och belysning i garaget fungerade innan jag tog ut den, men inte efteråt. Nu fungerar strömmen i garaget inte ens när jag sätter i en ny säkring.

Summa summarum:
Jag är helt förvirrad och frustrerad över att hålla på med det här när jag hade tänkt att vara ute och cykla i det fina vädret. Pausar därför felsökningen och hoppas att Happys el-elit kommer med input vad som kan vara felet och hur jag bör gå vidare.

Har du kollat att alla huvudsäkringar som sitter i samtidigt faktiskt är hela? Om en är trasig kan strömmen gå bakvägen och ge en hel del intressanta fenomen.

Annars skulle jag rekommendera att ringa en elektriker. Baserat på det du skriver undrar jag om det dessutom inte är värt att ta dit en jourelektriker (vilket brukar vara svindyrt).

En kompis har varit här och mätt. Ena fasen in innan proppskåpet har bara 116 V. Vad kan det bero på? Dags att ringa nätägaren?

Om det är uppmätt i mätarskåpet med din anläggning frånkopplad är felet sannolikt på nätsidan, annars är det svårare att veta. Du kan alltid prova att kontakta nätägaren, risken är dock hög att de vill att du anlitar en riktig elektriker för att mäta innan de gör något.

Hur är det hos grannen?
Om det stämmer så är det inte bara hos dig.

Jag hänger inte med på vad du gjort och inte gjort med alla säkringar, men byt alla 3 huvudsäkringar oavsett om de ser hela ut eller ej.

Om du saknar en fas från nätet ska du kunna se det i elmätaren.

Om inte det fungerar så skulle jag ringa en elektriker, har du nollsläpp så ska du in och skruva på ställen där låter som att du inte borde vara på.

Han mätte både i säkringsuttagen på mätarskåpet och i en kopplingsdosa innan mätarskåppet (dosan innehöll tidigare huvudsäkringarna, men ett nytt säkringsskåp installerades och nu sitter huvudsäkringarna i det).

Jag har ringt nätägaren. De tror att det är ett kabelbrott. Återstår att se om det är hos dem eller hos mig. Elskåpet står dock bara någon meter utanför tomten, så det finns väl en uppenbar risk att jag får gräva upp kabeln på tomten.

Jag har en granne som kan en hel del om el. Ska jag be honom kolla om något är löst (nollan antar jag)? Visuellt såg allt ok ut.

Ja, låter bra att ta dit en elektriker. Troligt nollfel eller jordfel i centralen, det är viktigt att de är samma "punkt" i centralen (5-ledarsystem då), samt att din anläggning inte har de ihop eller omkastade någonstans. Har du inte jordfelsbrytare, sätt in det.

Nätägaren äger kabeln fram till din mätarsäkring, så de får gräva.

Det är alltid bra att känna över alla förband på nollan man kommer åt.

Allt sitter fast ordentligt. 4-ledarsystem.
R 400 V till jord/nolla.
S 0 V till jord/nolla. 230 V till R och T.
T 400 V till jord/nolla.

Grannen tror att en säkring har gått i nätägarens elskåp.

5-ledarsystem från mätskåpet. En säkring hade gått i nätägarens elskåp. Kabelbrott konstaterat. De ska komma senare och mäta upp var. Tillfällig kabel dragen. De hävdar att de inte får gräva på tomten.

Sånt här kommer sällan lägligt. Det gjorde det inte den här gången, men det hade varit värre om det hade hänt mitt i vintern med tjäle i marken.

En påminnelse om hur beroende vi är av el.

Tack alla för engagemang och bra input!

5-ledarsystem från mätskåpet. En säkring hade gått i nätägarens elskåp. Kabelbrott konstaterat. De ska komma senare och mäta upp var. Tillfällig kabel dragen. De hävdar att de inte får gräva på tomten.

Sånt här kommer sällan lägligt. Det gjorde det inte den här gången, men det hade varit värre om det hade hänt mitt i vintern med tjäle i marken.

En påminnelse om hur beroende vi är av el.

Tack alla för engagemang och bra input!
Gött att lösning är på väg. El och vatten, man inser hur mycket vatten man gör av med när man tvingas bära det själv. =)

Jag råkade också ut för en tappad fas i går. Felet visade sig att en 60 A säkring på gaveln till radhuset (5 lägenheter) hade gett upp. Ingen, inklusive ordförande i samfälligheten, hade ny säkring, så det blev jourelektriker.
Att säkringen var på 60A skvallrar lite om hur länge den har hållit. Nu ska jag köpa några 63A och lägga i skåpet ?

Kabelbrottet ligger ute i gatan. Däremot kom det upp vatten i elskåpet när de stötmätte, vilket de bara hade sett ett fåtal gånger tidigare, så hela kabeln ska nog bytas ut ändå. Inte omgående då jag har en massa andra viktigare saker att ta hand om, men defintivt innan hösten kommer för att undvika ett kabelbrott vid ett mycket olämpligare tillfälle.

Däremot kom det upp vatten i elskåpet
Förstår jag inte riktigt, vatten brukar rinna neråt.
Bara ett tips: Om du vet hur kabeln går över tomten kan du skära bort grässvålen där, och lägga tillbaka när jobbet är gjort. Gräset klarar säkert två veckor utan att ta någon större skada.

Om jag har förstått rätt så skickar de in strömimpulser på 4000V för att hitta kabelbrottet. Det kan få till följd att marken höjer sig vid brottet. I mitt fall så menade de att PVC-höljet runt kabeln inte är helt vattentätt och därmed så finns det vatten i kabeln. När de skickar in strömimpulserna så tränger vattnet upp i elskåpet ute i gatan. Kabeln är nära nått slutet av sin tekniska livslängd.

Tack för tipset om gräset!

Ja man skickar strömpulser som orsakar kortslutning och lyssnar efter kortslutningen för att hitta felet.
I kablar "rinner" vattnet gärna uppåt.

Men jag är inte riktigt med på varför du är inblandad i det där, har du inte anslutningspunkt i fasadskåpet?
Det borde du ha eftersom de är där och stöter, alltså är kabeln inte din och ska inte bytas eller lagas av dig. Nätägaren (eller deras entreprenör) får byta kabel och återställa gräsmattan.
Det finns några få udda lösningar ute i Sverige där man har mätaren ute vid gatan, då äger man kabeln in själv.

Morsan har mätaren och huvudbrytaren inne i huset (källaren).
Nu sitter väl detta utanpå huset i ett skåp. När började man med detta?

På landet har vi huvudsäkring o mätare på en stolpe på andra sidan gatan,
men det är en stolpe för en fd luftledning.

Ja i det är ganska vanligt när man grävt ner kabel ute på landet. Ibland är även transformatorn kvar uppe på två stolpar fast ingen luftledning är kvar. I Roslagen har jag till och med stött på att mätaren sitter i en gammal trälåda, vissa dessutom utan botten. ?

Men inne i bostadsområde är det ovanligt med mätaren i gatan. Men i Staffanstorp t ex finns denna tokighet.

Morsan har mätaren och huvudbrytaren inne i huset (källaren).
Nu sitter väl detta utanpå huset i ett skåp. När började man med detta?
Mätarskåp på fasaden? Tror det var iom ”Blå Boken” och IBL 1996 att det blev obligatoriskt vid nybyggen. Nätägaren ville ha enklare tillgång till mätaren för avläsning.
Men det är knappast lika viktigt idag med smarta fjärravlästa mätare.

Edit; dagens standard, här Eons. Men den är lika för alla nätägare. Eventuellt kan små nätägare vara lite flexibla men räkna inte med det.

”3.2 Placering I första hand ska placering av mätare ske enligt Svensk Standard . Valbara alternativ: Fasadmätarskåp, markmätar skåp eller kabelmätarskåp. Serviscentral medges när tre eller flera mätare ansluts eller om servissäkring/mätarsäk ring överstiger 63A och i specifika fall i samråd med E.ON. Skarvning av serviskabel inomhus medges ej. Vid för ändringar i kundens anläggning ska mätaren flyttas ut. • Uppsäkring – direktmätning ska byggas om till mät system med strömtransformatorer när mätarsäkring höjs till 80A eller högre. Byte av uttjänt befintlig inomhusplacerad mätartavla, med bibehållen placering, tillåts i bostäder då åtgärden är att anse som underhåll. Ombyggnad till markmätarskåp, fasadmätarskåp eller kabelmätarskåp rekommenderas. Utgörs serviskabeln av FCJJ eller annan kabel av äldre typ, kan denna komma att skarvas om till en N1XV kabel i mark i samband med att mätarplacering flyttas ut till fasadmätarskåp.”

Senast ändrad:
Ja man skickar strömpulser som orsakar kortslutning och lyssnar efter kortslutningen för att hitta felet.
I kablar "rinner" vattnet gärna uppåt.

Men jag är inte riktigt med på varför du är inblandad i det där, har du inte anslutningspunkt i fasadskåpet?
Det borde du ha eftersom de är där och stöter, alltså är kabeln inte din och ska inte bytas eller lagas av dig. Nätägaren (eller deras entreprenör) får byta kabel och återställa gräsmattan.
Det finns några få udda lösningar ute i Sverige där man har mätaren ute vid gatan, då äger man kabeln in själv.

Jag har anslutningspunkten i källaren. Jag har inget fasadskåp, men blir nog tvungen att skaffa det nu. Kanske lika bra det, det finns en överhängade risk att befintlig kabel är ingjuten i bottenplattan. Nätägaren byter kabeln, men gräva måste jag göra själv. Det har även mina grannar fått göra. Märkligt att olika nätägare har olika policies.

En granne hade en provisorisk kabel. Hon tog in en firma som grävde upp så som den provisoriska kabeln låg. Det visade sig vara ett dyrt misstag, då nätägaren drog kabeln från ett annat elskåp.

Jag har anslutningspunkten i källaren. Jag har inget fasadskåp, men blir nog tvungen att skaffa det nu. Kanske lika bra det, det finns en överhängade risk att befintlig kabel är ingjuten i bottenplattan. Nätägaren byter kabeln, men gräva måste jag göra själv. Det har även mina grannar fått göra. Märkligt att olika nätägare har olika policies.

En granne hade en provisorisk kabel. Hon tog in en firma som grävde upp så som den provisoriska kabeln låg. Det visade sig vara ett dyrt misstag, då nätägaren drog kabeln från ett annat elskåp.
Är det ditt ansvar att den blir förlagd på ett korrekt sätt också?

Det tror jag inte, nätägaren ska ringa mig om diskutera kabeldragningen.

Policy och policy, de äger kabeln och då får de gräva ner den.
Du kan väl visst gräva upp men att förlägga och återfylla den kräver KJ41 samt att göra det under en Auktoriserad installatörs egenkontrollprogram som det så vackert heter numera.

Har man mätaren i källaren och byter kabel så är det praxis att göra så kallad utflytt, till markmätarskåp eller fasadskåp. Oftast så tar nätägaren en del av den kostnaden, t ex skåpet, då det förbättrar deras anläggning. Glöm ej att de då ansluter till fasadskåpet bara, du får själv anlita en elektriker för att koppla ihop det med din huvudcentral.

Policy och policy, de äger kabeln och då får de gräva ner den.
Du kan väl visst gräva upp men att förlägga och återfylla den kräver KJ41 samt att göra det under en Auktoriserad installatörs egenkontrollprogram som det så vackert heter numera.

Har man mätaren i källaren och byter kabel så är det praxis att göra så kallad utflytt, till markmätarskåp eller fasadskåp. Oftast så tar nätägaren en del av den kostnaden, t ex skåpet, då det förbättrar deras anläggning. Glöm ej att de då ansluter till fasadskåpet bara, du får själv anlita en elektriker för att koppla ihop det med din huvudcentral.

Tack för info. Jag trodde att jag skulle bli anvisad hur jag skulle lägga kabeln.

Jag har uppfattat den info jag har fått av nätägaren hittills om fasadskåp precis som du beskriver det.

Inser att jag har glömt att återkoppla. När nätägaren mätte så visade det sig att det var bara delen ute i gatan som var dålig. Jag slapp mao att gräva, vilket jag är glad för. Ännu gladare hade jag varit om de inte hade skarvat kabeln i gatan flera gånger, så jag hade sluppit att lägga tid på felsökning. Å andra sidan hade jag då inte fått veta att min kabel är bra.

Tack för bra input!

Påminner mig om när jag var i jag tror Peking. Jag kan vara rolig och skarva litet, men där mötte jag mina övermän!

Tillbaka
Topp