[OT] Konstigt telefonsamtal från HP

Pastor Hannes

Aktiv medlem
Hej forat.

Detta forum brukar vara en källa till all visdom man kan önska så jag provar här som steg 2. (Steg 1 var att googla.)

Min fru som idag är hemma och vabbar får konstiga telefonsamtal från en engelsktalade herre som säger sig komma från någon HewlettPackard-support (har nyligen köpt ny bärbar). Han pratar något om några filer som laddats ner i samband med någon registrering av datorn. Eventuellt kan han sitta på någon support-avdelning i Indien, hustrun var osäker. Han kännde min hustru till namn vilket är konstigt eftersom det var jag som köpte datorn. Jag tror han nämnde något om vårt virusprogram.

Vi har hemligt telefonnummer, men jag kanske gav det till Expert vid datorköpet.

Mig veterligen har jag inte registrerat något angående datorn. Jag köpte datorn på Expert, kanske har de lämnat telefonnummer till HP?

Min fråga till er är: Har någon råkat ut för detta? På vilket sätt försöker han blåsa oss?

Ett typiskt bluffsamtal, det är bara att lägga på.
På sistone har det ringt folk från Microsoft och påstått ungefär samma saker.
Och de har naturligtvis inte ringt från Microsoft.
Det har stått en del om detta i media.

Som sagt, detta är en bluff och de vill komma åt din dator för att plantera trojaner
och andra fina program för att försöka komma åt olika inloggningsuppgifter och annat.

/Fedde

Det har varit liknande bedrägerier tidigare där de ber om att få tillgång till att koppla upp sig mot datorn och sedan spärrat den och vill ha betalt för att låsa upp datorn. Ge dom inte möjligheten att fjärrstyra er dator.

Jag fick ett samtal från Windows supportcenter för en månad sedan.

Det de vill är att du öppnar upp din dator så att de kan ladda ner en "rättning" av inställningarna i din dator. Det de verkligen laddar ner är spionprogram eller program som gör att de kan ta över din dator.

KjellF

Jag har också fått samtal av en Engelsk talande med Indisk brytning. Eftersom fler i mitt
närområde fått samtal "flamsa" ja med för att få reda på vad han var ute efter
I detta fall handlade det om att de automatiskt skulle uppdatera datorn till en kostnad
av 144euro för 2år..Ja tröttna på honom till slut och la på..Då ringde han desperat
20ggr på en halvtimme.

Jörgen_A skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur länge kan man hålla dom på luren?
>
> Kontrollpanelen!? Var hittar jag den? Hur gör man
> det? Oj, nu dubbelklickade jag...

Jag lyckades nog hålla honom 20minuter.Va riktigt kul precis som du säger spela helt
ovetande om hur en dator funkar.Hoppas bara han nu ringer fr,utlandet så tele räkningen
blir dyr

janolle skrev:
> Jörgen_A skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hur länge kan man hålla dom på luren?
> >
> > Kontrollpanelen!? Var hittar jag den? Hur gör
> man
> > det? Oj, nu dubbelklickade jag...
>
>
> Jag lyckades nog hålla honom 20minuter.Va riktigt
> kul precis som du säger spela helt
> ovetande om hur en dator funkar.Hoppas bara han nu
> ringer fr,utlandet så tele räkningen
> blir dyr

Förmodligen ip-telefoni.

jomper skrev:
> Ju fler som jamsar desto färre har de tid att
> lura och till slut blir verksamheten olönsam.

Funkar på alla dom säljer via telefon! =)

Luthman Photography skrev:
> Flåsa tungt i luren och lägg på.

Bra förslag ;-) Jag gör så när det är jag som svarar!

Jag förstod att det var något lurt, men inte riktigt på vilket sätt. Jag ville bara veta om det var vanligt förekommande och om andra fått det.

Tack för hjälpen! På happy får man svar :-)

Det där är ju utnyttjande av ett annat företags varumärke. Det kan knappast vara lagligt och borde vara straffbart. Prova att skicka ett mejl till det riktiga HP "och klaga"?

Nu har jag pratat lite mer med lilla hustrun, han jar ringt några gånger nu. Det var från Microsoft han påstod sig komma. Han sade att vi köpt en HP och att vi hade något knas med Nortonvirusskyddet vi har. Jag tro inte han kom så långt som att föreslå något konkret, hustrun pratar ganska fort och mycket i "attackläge".

Jag är fortfarande lit fundersam till om han var ute efter att få oss att säga så mycket som möjligt och sedan klippa och klistra ihop att vi ingått något avtal.

Hur kunde han veta att vi har HP och just nu kör Norton?

När ändå datorer och bluff & båg är på tal: Vad är det bästa gratis virusskyddet just nu? Har haft AVG tidigare, men det är ett tag sedan jag kollade vad som var bra och inte, är de fortfarande något att ha? Är gratisvarianter lika bra som betalvarianter?

Intressant att de har koll på vad man köpt...

Räkna i alla fall med att allt de säger är lögn. De försöker installera ett spionprogram i datorn som de antingen kräver betalt för att ta bort, eller så vill de försöka komma över betalkortsuppgifter eller annat.

Alla "märkesdatorer" kommer i princip med nån låtsas-installation av "viruset" norton.
Så det var knappast något långskott.
Mer spännande att veta vem som läckt att ni köpt en ny dator. Den skulle jag ta i örat.

grump skrev:
> Byt OS så slipper ni bry er

Portar du de nödvändiga programmen?

Pastor Hannes skrev:
> Hur kunde han veta att vi har HP och just nu kör Norton?

Det vet han nog inte, men det är en bra chansing.

du kan ju ställa en fråga till expert centralt och framföra dina farhågor att det kanske har "läckt" från butiken du köpte datorn hos, de kan ju ha fått in samtal från andra köpare, kan ju ge dem en anledning att kika på den butiken.

Tydligen så har de i dagarna ringt till flera gannar också de senaste dagarna. De har liknande telefonnummer. Det verkar som om de går igenom den nummerserie alltele har i vårt område. Kanske har de hackat allteles kundlista? Så skulle de kunnat få fram hustruns namn.

Visst kan man chansa på att vi nyligen köpt en HP (och då också har Norton), jag tycker dock att det låter relativt osannolikt. De bör knyckt den infon någonstans ifrån.

Tillbaka
Topp