OT: Köp av kompaktkamera

Matthias87

Aktiv medlem
Känns som det finns en hel del duktiga fotografer i detta forum, så slänger upp frågan här.
Är ute efter en vettig kompaktkamera för under 4000kr.

Jag vill ha en som är bra till det mesta, men framför allt till att ta in action kort på cykling osv. Jag vet att man absolut borde köpa en systemkamera egentligen, men kameran ska delas med sambon och hon vill inte ha en stor kamera. Så vilken kompaktkamera ska jag köpa som tar skarpa in action bilder?

Har kollat lite på
Canon PowerShot S90
Panasonic Lumix DMC-LX3
Panasonic Lumix DMC-TZ10
Fujifilm FinePix F200EXR

Vilken av dessa är att föredra?

//Matthias

Senast redigerad av en moderator:
Är du bara ute efter bästa bildkvalite så är nog lumixarna bästa valet, men kan du så är ju det bästa att testa de olika kamerorna själv. Medamarkt brukar ha bra urval och alla kameror framme för att kunna fingra på.

Skulle absolut köpa en kamera som är utrustad med optik från Leica, som Lumixen är,,,,,,! Leicas optik är ju den bästa man kan tänka sig.....o optiken är ju viktig...även i en kompakt! I alla fall tycker jag att man borde välja en kamera från en Kameratillverkare....inte från en klocktillverkare som Casio!

M-51

Det är precis för att folk resonerar som du som Panasonic betalar för att få sätta dit Leica-texten på optiken :-)

I testet jag länkar till ovan är Lumixen förvisso bra, men inte på något vis överlägsen. Faktum är att Casion också tillhör en av de som presterar mkt bra!

Vad finns det att välja bland om man vill att kameran ska vara snabb?

Snabb= kontinuerlig serietagning >3bps , snabby autofokus och korta responstider.

Jag vet att typ t.ex. Casio EX-FH100 kan ta 30bps, men det är ju bara en sekund och allt vid samma knapptryck. Det är inte vad jag letar efter...

Jag har en LX3 och är skitnöjd, valde mellan den och S90 från Canon.

Jag tyckte att S90 var plastig och smäckig. Men den tar väldigt bra bilder.

Nackdelen med LX3 är zoomen som är obefintlig, den har dock fin vidvinkel som är grym vid cykelfotande. Denna kameran skall nu kompletteras med en Pentax Optio W90 som verkar vara äventyrskameran med stort "Ä".

/Jerka

Jag skulle starkt rekommendera att lägga till LITE mer pengar å få en Olympus e-p1 eller en Panasonic GF-1
Du klättrar sjukt mycket i kvalitet och snabbhet! Båda dessa är i princip en systemkamera fast i liten förpackning. Snygga är de också!

Den som jag tkr är den närmast perfekta semesterkameran + rumla runt kameran är Canon's PowerShot D10
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=d10bla
ja ... den är lite bulkig, men den är snabb i både uppstart/focus. Hårdtestat den en del innan jag köpte en till min sambo som bara har sönder sina hel tiden. Bra ljusförhållande (+molnigt) så startar jag upp den från avstängd, riktar in, fokuserar och tycker av på mindre än 1 sekund, nej ... jag överdriver inte. Sen att den tål att bada med, sandtät, inga yttre rörliga delar osv. är ingen nackdel.
Detta är då ett "kul" alternativ.

Skall man däremot ta BRA bilder och inte gå steget till systemkamera så skall man titta efter TVÅ saker;
Den skall klara av RAW
Den skall ha en blixtsko (dvs. möjligheten att sätta på en extern blixt)

och i din prisklass är den en som gäller;
Richo > http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=GX200
ett "udda" märke, men finns princip i "var mans systemkamerasägares" väska/hem och välkänt inom de kretsarna. Har de två "rattarna" som på en "riktig" system och lite annat. Finns även tele- & vidvinkelkonverter att sätta på om man vill gå lite till.

+ att den ser jäkligt old school är ett pluss för min del. ;)

Tipsa att kolla runt är b.la
http://www.cyberphoto.se/ << Där du kan jämföra kameror sida vid sida
http://www.dpreview.com << Är ju redan nämnt
http://www.fotosidan.se/reviews/index.htm << Ungefär som http://www.mtbr.com fast på svenska och över kamerautrustning

För actionbilder är det egentligen nog en systemkamera som gäller. Annars är väl en modern kompaktkamera det bästa alternativet för de flesta. Jag orkar i alla fall inte släpa med min digitala systemkamera värst ofta.

Canon S90 verkade först vara ergonomiskt misslyckad och onödigt liten, men det dröjde faktiskt inte länge förrän jag vande mig vid den. Efter en veckas användning lämnade jag dock den tillbaka på garantiservice pga en konstig fläck på bilderna vid vissa ljusförhållanden. Få se hur det går med den saken. Canon S90 verkar enligt vissa raporter ha lite ojämn kvalitet, men de bra exemplaren tar i alla fall bra bilder.

En vädertät kamera innebär väl i dagens läge en kompromiss då det gäller bildkvaliteten, om jag läst testerna rätt. Ska man och bada med kameran finns det väl ju val, men nog klarar en vanligt kompaktkamera också av lite duggregn om man är någorlunda försiktig.

OskarH skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad finns det att välja bland om man vill att
> kameran ska vara snabb?

Inget i kompaktkameraväg. Men det beror väl på vad man menar med snabb...

Svempaprim skrev:
> Jag skulle starkt rekommendera att lägga till
> LITE mer pengar å få en Olympus e-p1 eller en
> Panasonic GF-1
> Du klättrar sjukt mycket i kvalitet och snabbhet!
> Båda dessa är i princip en systemkamera fast i
> liten förpackning. Snygga är de också!

Hur bra ÄR de där micro-4/3-kamerorna egentligen? Är det någon som har koll?
Sensorn är ju inte många uns större än den på en vettig kompakt och det brukar ju borga för... sådär bra bilder.

Canon S90 får min röst.
http://www.kenrockwell.com/canon/s90.htm

perzzon skrev:

>
> Hur bra ÄR de där micro-4/3-kamerorna
> egentligen? Är det någon som har koll?
> Sensorn är ju inte många uns större än den på
> en vettig kompakt och det brukar ju borga för...
> sådär bra bilder.

Väldigt bra. Sensorn är bara en aning mindre än APS-C-formatet, dvs standardformat för alla utom de dyraste systemkamerorna, och således mycket större än alla kompaktkamerors. De presterar alltså nästan lite bra i dåligt ljus som en fullstor DSLR.
Det de inte hänger med på är snabbheten. Där är de byggda som kompaktkameror och presterar ungefär som dem. De är alltså ungefär lika dåliga på att ta kort på saker som rör sig, för den biten är en DSLR helt överlägsen.

Ursäkta fikonspråket. DSLR= digital spegelreflexkamera, alltså systemkamera. Så nej, det finns inga kompaktkameror som är DSLR, däremot finns det hyfsat kompakta DSLR:er. Nikon D5000 är rätt nätt, särskilt med en liten glugg typ AF-S 35 mm 1,8. Den minsta borde vara Olympos 520 med 20(?)mm pancake-objektiv.

Canon G11 är också kanonfin, men jämfört med S90 är den större och tyngre, har samma sensor men långsammare objektiv och är som lök på laxen dyrare.

jesster73 skrev:
> perzzon skrev:
>
> >
> > Hur bra ÄR de där micro-4/3-kamerorna
> > egentligen? Är det någon som har koll?
> > Sensorn är ju inte många uns större än den
> på
> > en vettig kompakt och det brukar ju borga
> för...
> > sådär bra bilder.
>
> Väldigt bra. Sensorn är bara en aning mindre än
> APS-C-formatet, dvs standardformat för alla utom
> de dyraste systemkamerorna, och således mycket
> större än alla kompaktkamerors. De presterar
> alltså nästan lite bra i dåligt ljus som en
> fullstor DSLR.
> Det de inte hänger med på är snabbheten. Där
> är de byggda som kompaktkameror och presterar
> ungefär som dem. De är alltså ungefär lika
> dåliga på att ta kort på saker som rör sig,
> för den biten är en DSLR helt överlägsen.

Nu var jag tvungen att slå upp det. Du har ju helt rätt.
Jag trodde sensorn låg närmre de kompakta.

4/3 är 60 resp 68% av en APS-C-sensor
Den omtalade s90'n har bara 19% av 4/3-sensorn.

Det säger ju långt i från allt men brukar vara en bra fingervisning

http://translate.google.se/translat...edia.org/wiki/Micro_Four_Thirds_system&anno=2
nej nej nej ... Om man ändå är beredd att slänga upp +5000:- kronor för något man kan byta objektivet på så köper man en DSLR med spegel ...

Canons G11 är ett jättebra alternativ som kompakt.
Vann förövrigt Tipa kategori, bästa expert kompaktkamera;
http://tipa.com/english/XX_tipa_awards_2010.php

Var över din satta budget så ville inte nämna den först. Men den är ett givet köp för min del varje fall.

Jag har en Nikon Coolpix P6000 som jag är nöjd med.....bra autoprogram o möjlighet till alla manuella inställningar man vill ha. Liten o smidig.....och den klarar av raw-format. kruxet är väl bara att den inte finns längre! Jag köpte min för 1600 på tradera!!
Annars skulle jag rekommendera D90 (Nikon).....

Miyata51 skrev:
> Jag har en Nikon Coolpix P6000 som jag är nöjd
> med.....bra autoprogram o möjlighet till alla
> manuella inställningar man vill ha. Liten o
> smidig.....och den klarar av raw-format. kruxet
> är väl bara att den inte finns längre! Jag
> köpte min för 1600 på tradera!!
> Annars skulle jag rekommendera D90 (Nikon).....

Schysst pris! Kollat efter en P6000 tidigare, den fick en hel del negativa kommentarer när den kom, jämfördes mot den klart dyrare G10(?), nu har den väl fått ny FW. Dessutom verkar det bli riktigt bra bilder om man använder RAW!

Sen tycker jag att den är jäkligt snygg, kommande designklassiker! :)

Jag har en P6000. Är nöjd, men i dagens läge finns bättre kameror att få. S90 verkar ju vara både bättre bildkvalitet i mindre format än P6000. P6000 är precis så stor, att den är för stor för att orka ta med sig på en cykeltur tycker jag =)

Köpte en Panasonic Lumix DMC-FT2 för några veckor sedan. Funkar finfint och bra bildkvalitet. Schysst att den tål vatten och stötar när man är ute i fält. Alla bilderna på bulgarientråden är tagna med den. Filmer håller hög kvalitet också.

Jag har en Nikkon D80 som långzoom och den är riktigt fin, ersättaren D90 är ytterligare bättre. Men mitt val faller oftare på LX3an när jag skall ut pga bättre video, vidvinkel, ljuskänslighet och för att den är så smutt att ta bilder med.

Personligen tycker jag inte att Canon G10 och G11 spelar i samma liga då de är så väldigt mycket klumpigare.

/Jerka

om du ska ta actionbilder skulle jag titta efter en kamera med snabb seriebildstagning och en riktig sökare (alltså inte bara en skärm att titta på). Det är lättare att sikta på ngt som rör sig snabbt med en sökare. Jag har en panasonic långzoom som tar bra bilder, men seriebildstagningen är kass pga att sökaren är en liten bildskärm som "fryser" när man tar seriebilder, så det går inte att följa åkaren.

vi köpte en Canon PowerShot S90 till min far när han fyllde år, valde mellan den och Panasonic Lumix DMC-LX3. det föll på canonen då den dels var en nyare konstruktion (nästan ett år nyare), hade mer zoom. ja kändes som om man fick mer kamera för pengarna. var orolig för att den skulle kännas plastig, men jag måste säga att jag blev positivt överraskad, känns klart stabilare i konstruktionen än jag trodde. tar väldigt bra bilder. i dåliga ljusförhållanden så är den riktigt bra. visst systemkameror slår den på fingrarna, men inte i den grad som systemkameror brukar slå kompaktkameror när det är dåligt ljus. man får ju finna sig i att man inte kan få allt. kan klart rekommendera den.

Canon gör ganska bra kompaktkameror, det som är POS för mig när det kommer till Canon är annars Canon Hack som fixar till allt som en kompetent kamera ska klara (och lite till).

Mårten skrev:
> OskarH skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vad finns det att välja bland om man vill att
> > kameran ska vara snabb?
>
> Inget i kompaktkameraväg. Men det beror väl på
> vad man menar med snabb...

> OskarH skrev:
> -----
>Snabb= kontinuerlig serietagning >3bps , snabby autofokus och korta responstider.

OskarH: Snabb autofokus får du inte i något annat än en dslr. Tyvärr. Autofokus kompaktkamerastyle är ju marginellt snabbare än att fokusera manuellt.

Mårten skrev:
> OskarH: Snabb autofokus får du inte i något
> annat än en dslr. Tyvärr. Autofokus
> kompaktkamerastyle är ju marginellt snabbare än
> att fokusera manuellt.

:(

Vill hitta något mindre att ha med mig än D300an...

Mårten skrev:
> OskarH: Det går. Men en autofokus som kommer i
> närheten av D300:an får du inte i en kompakt.

Vad ska man kolla på på?

Skippa autofokussnabbheten. Och vad ska du med seriebildtagning till, egentligen?

Satsa på något som ger dig bra bildkvalitet och gärna raw. GF1 är mindre än en systemare och det jag har sett i bildväg från sådana är imponerande.

Annars är väl G11 och S90 standardval.

30 bilder är rätt många, någon brukar träffa "rätt", tar ju en stund att spara men kommer inte åkarna tätt så... ;)

(Orginalstorleken är 3648 x 2736)
casio1.gif

Tja, spray and pray är ju också ett sätt att jobba...

Skitkul att gå igenom 800 bilder från en dag där alla är lite fel vad gäller timing och komposition.

Mårten skrev:
> Tja, spray and pray är ju också ett sätt att
> jobba...

Du stänger förstås av serietagning på din systemare? ;)

42Hz skrev:
> Mårten skrev:
> -----
> > Tja, spray and pray är ju också ett sätt att
> > jobba...
>
> Du stänger förstås av serietagning på din
> systemare? ;)

Nej, den är alltid på utifall att folk gör något väldigt oväntat. Men jag tar ytterst sällan mer än en bild. De gånger jag tar mer än en bild brukar jag svära lite för mig själv eftersom det garanterat betyder att jag missade "rätt bild".

Spray and pray (1 av typ 25 bilder):
7.jpg ht=483

Genomtänkt (1 bild):
IMG_5980.jpg ht=483

Jag vet vilken jag tycker är bäst av de två.

Tillbaka
Topp