OT: Köp av kompaktkamera

Ah, den klassiska surf-posen! All cred till den killen. Jag tycker backen ser ganska stökig ut som den är men att surfa på styret utför ger ju det hela ytterligare en dimension av svårighet.

mzi skrev:
-------------------------------------------------------
> Canon gör ganska bra kompaktkameror, det som är
> POS för mig när det kommer till Canon är annars
> Canon Hack som fixar till allt som en kompetent
> kamera ska klara (och lite till).

Oj, jag hade ingen aning om att det fanns alternativa firmware... Och nu kan jag fota i RAW med min gamla Powershot! :D Tack för det mzi!

Annars funderar jag själv på en LX3, dess zoomomfång passar mig personligen mycket bättre än S90, som är mitt andrahandsval. Tyvärr är ju S90 mindre och smidigare.

Naugas skrev:
> ...
> Annars funderar jag själv på en LX3, dess
> zoomomfång passar mig personligen mycket bättre
> än S90, som är mitt andrahandsval. Tyvärr är
> ju S90 mindre och smidigare.

Jag hade också hellre tagit zoomomfånget på LX3 än på S90, men det som för mig var helt avgörande var att S90 kan användas med en hand, vilket inte är möjligt med LX3 då den har ett skilt objektivlock. Om man vill ta bilder under pågående aktivitet, vare sig det gäller cykling eller skidning eller något annat, tycker jag man måste kunna klara sig med bara en hand.

Yeti skrev:
> Naugas skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ...
> > Annars funderar jag själv på en LX3, dess
> > zoomomfång passar mig personligen mycket
> bättre
> > än S90, som är mitt andrahandsval. Tyvärr
> är
> > ju S90 mindre och smidigare.
>
> Jag hade också hellre tagit zoomomfånget på LX3
> än på S90, men det som för mig var helt
> avgörande var att S90 kan användas med en hand,
> vilket inte är möjligt med LX3 då den har ett
> skilt objektivlock. Om man vill ta bilder under
> pågående aktivitet, vare sig det gäller cykling
> eller skidning eller något annat, tycker jag man
> måste kunna klara sig med bara en hand.

Äsch, det där är bara en träningssak. När Molko körde skoterturer såg man ibland ena handen försvinna ner i ytterfickan på overallen, 30 sekunder senare kom den upp igen med en perfekt rullad cigg som han stängde och satte i mungipan... Nog borde man klara ett jämrans objektivlock, va? ;)

mzi skrev:
> Canon gör ganska bra kompaktkameror, det som är
> POS för mig när det kommer till Canon är annars
> Canon Hack som fixar till allt som en kompetent
> kamera ska klara (och lite till).

Jag ber att få tacka för tipset, min gamla A570IS fick ett helt nytt liv tack vare den alternativa mjukvaran. S90 (som kom tillbaka fungerande från garantireparationen) har redan det mesta som behövs, men visst har den alternativa mjukvaran också en del nyttiga tillägg.

Jag fick berättat för mig hur bra det var med det där Canonhacket, för då kunde man minsann fota I RAW! Men det blev ett förläget "näää.." när jag frågade om han gjorde det.

Jag tycker det är mer användbart med zebraläge och livehistogram, även om jag alltid skulle fota i raw om jag hade möjligheten. För 42Hz finns ju möjlighet till gaffling!

Fikasvettot skrev:
> Jaså, har inte Canon livehistogram utan att
> hacka? Klent. Då förstår jag att sånt behövs.

Min gamla A570IS har inte det. Däremot finns det på S90. S90 saknar dock zebraläget i live, så jag lägger nog in hacket på den också. Att hyfsat enkelt ställas in hyperfokalavståndet är nog också något jag kommer att använda en del.

Skaffade en Canon IXUS 300 HS för en vecka sedan. Verkligen en favorit direkt. Ljusstark och vidvinklig. Auto och manuella funktioner plus lite plojfunktioner som 240 fps filmning. (och HD video).

Klarar hela 8 fps om man nöjer sig med 2,5 Mpix, som i detta exempel:
IMG_0242.JPG ht=544

Annars dryga 3 fps i 10 Mpix.

johanlm skrev:
> Den som jag tkr är den närmast perfekta
> semesterkameran + rumla runt kameran är Canon's
> PowerShot D10
> http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se
> /info.php?article=d10bla
> ja ... den är lite bulkig, men den är snabb i
> både uppstart/focus. Hårdtestat den en del innan
> jag köpte en till min sambo som bara har sönder
> sina hel tiden. Bra ljusförhållande (+molnigt)
> så startar jag upp den från avstängd, riktar
> in, fokuserar och tycker av på mindre än 1
> sekund, nej ... jag överdriver inte. Sen att den
> tål att bada med, sandtät, inga yttre rörliga
> delar osv. är ingen nackdel.
> Detta är då ett "kul" alternativ.

Jag håller med, D10:an är kul just för att den kan hänga med överallt. Jag hade med min i fickan på hammarby hill i lördags och på roslagshösten veckan innan.

IMG_1003.jpg ht=384

En av tätkillarna på HH. Jag hade vurpat och slagit knät hårt i berget, så jag stod och tog igen mig när täten kom på sista varvet. Kameran stod på auto så det blev ISO200 med 1/30s F2.8, vilket kanske inte var optimalt just för att fånga en mtb cyklist i skogen. Men bilden blev tagen trots ösregn.

IMG_1010.jpg ht=384

Blött och leerigt och kallt i ösregnet...

IMG_0952.jpg ht=384

Roslagshösten startgrupp 2 efter ca 30min cykling.

IMG_0949.jpg ht=524

Orbeaman på Carreran.

Alla bättre kompakter verkar ju ha filmfunktion men nån som vet hur mycket det betyder att ha just "HD" ?
Är HD bara bättre kvalitet,eller en helt egen standard ?
Nåt annat som hänt på "bättre kompakt marknaden" - det har ju gått några månader sen tidigare inlägg och utvecklingen går väl fort även där a la LED lampor...

dans skrev:
> Alla bättre kompakter verkar ju ha filmfunktion
> men nån som vet hur mycket det betyder att ha
> just "HD" ?
> Är HD bara bättre kvalitet,eller en helt egen
> standard ?
> Nåt annat som hänt på "bättre kompakt
> marknaden" - det har ju gått några månader sen
> tidigare inlägg och utvecklingen går väl fort
> även där a la LED lampor...

När någon skriver HD brukar de mena upplösning på minst 720 linjer vertikalt.

På kompaktkameramarknaden vet jag inte så mycket mer än att efterföljaren till klassreferensen Canon S90 har kommit ut. Den heter S95 och verkar jäkligt trevlig. Liten och nätt, bra egenskaper i dåligt ljus, bra kontroller samt HD-filmning.
Sedan har Nikon släppt P7000, som är tänkt som en konkurrent till Canon G11 om jag förstått saken rätt. Nikons kompakter brukar vara rätt sega och användarovänliga imho, men P7000 verkar lovande. Dock har jag lite svårt att förstå grejen med klumpiga kompakter. Då köpte jag hellre en Olympus PEN, Sony NEX-5 eller liknande, eller kanske en liten DSLR.

S95 har kommit ut, men ger inte nämnvärt mera än S90, förutom då HD-filmning. En bra kamera är det i alla fall, jag är mycket nöjd min S90.

Den intressantaste kameran är kanske ändå Panasonic LX5. Bildkvaliteten är i praktiken samma som hos Canon S95, men optiken är klart bättre med en max vidvinkel på motsvarande 24 mm och en klart bättre ljusstyrka utanför vidvinkelområdet. Den är större och har ett skilt objektivlock, vilket gör.att den för min del skulle falla bort, men i övrigt är den nog ett utmärkt alternativ.

Min kompakt ger filmer i HD, men frågan är om det inte är lite overkill.

Youtube-snuttar kräver inte HD, DVD-formatet nöjer sig med MPEG2 och mediaspelarna klarar inte alltid HD heller.

Köper man en Canon S95, Panasonic LX5 eller Samsung EX1 är det inte kameran som är begränsningen :)
Egentligen är det väl bara Canon S95 som är en riktigt kompakt av dom här tre modellerna. Canon S95 är väsentligt mindre till storleken än dom två andra.

//Källis

Är ute efter en ny bra kompakt kamera som är allsidig och funkar bra att ta stillastående och rörliga cykel bilder några förslag ?
Ska funka på resor, och vid cykling.

Senast redigerad av en moderator:
anderski skrev:
> Är ute efter en ny kompakt kamera som är
> allsidig och funkar bra att ta stillastående och
> rörliga cykel bilder några förslag ?

Prisklass, kvalitetskrav, zoomomfång, vädertålighet etc?

Jag använder 2 kompakter daligen. en Olympus 1030 SW och en Cannon G11. G11an är klart min stora favorit. Ända gången jag föredrar olympusen är när jag själv håller på något riktigt skitigt och blött samtidigt som jag tar bilder eller filmar. G11an tar så bra bilder att man själv blir förvånad. Den är så liten att den går att ha i innerfickan eller benfickan vilket gör att den får följa med nästan jämt. I mitt tycke är G11 den bästa kompromissen till en systemare.

Var på fotokungen idag och kikade lite. Panasonic LX5 är för stor, vill kunna ha den mig mig i princip jämt, även på te x mtb'n.

Panasonic TZ10, skulle kanske funka, men känns stor/klumpig.
Fastnade för Canon ixus 130 och Canon powershot S95.

Jo, känns nog som det lutar åt en S95, även om det skiljer en hel del mellan ixus 130 och den i pris då.
Men vill ju ha en bra kamera har en -05:ans Pansonic/Lumix fx7 idag, som batteriet har gett upp på.Och batterien är ju inte direkt gratis..

anderski skrev:
> Jo, känns nog som det lutar åt en S95, även om
> det skiljer en hel del mellan ixus 130 och den i
> pris då.
> Men vill ju ha en bra kamera har en -05:ans
> Pansonic/Lumix fx7 idag, som batteriet har gett
> upp på.Och batterien är ju inte direkt gratis..

tycker ändå skillnaden i bilderna, o inställningsmöjligheterna du får med s95 överväger det lite högre priset. jag upplever det i alla fall som om det är roligare att fotografera när bilderna blir riktigt bra, men det är ju bara vad jag tycker :D ixusen tar säkert inte dåliga bilder heller, men tror det är svårare att få bilderna att sticka ut :D men jag ä ju inget proffs så :D

har du haft din nuvarande i 5 år, tänk dig avskrivningstiden på en s95 :D slå ut kostnaden på nått år eller två, så äre ju inte lika blodigt längre :D

cjmax skrev:
> anderski skrev:
> -----
> > Men vill ju ha en bra kamera har en -05:ans
> > Pansonic/Lumix fx7 idag, som batteriet har gett
> > upp på.Och batterien är ju inte direkt
> gratis..
>
>
> Inte gratis kanske, men sisådär 35-50kr kan det
> väl vara värt att fortfarande ha den i
> fungerande skick... :-)
>
> http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.29931
> http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.2455
>
Ojdå, tack för det tipset! ;-)
Kolla som hastigast och då var det runt 700:-
Hm, bara att beställa då!

Inget ont om Ixus 130 men det är en jäkla skillnad på den och Powershot S95 (Jag har ägt båda)

LX5 går tyvärr inte ner i en ficka. TZ10 verkar bra men känns inte lika gedigen som S95, kontinuerlig AF under filmning och 12x optisk zoom som TZ10 har är ju inte helt fel.

Jensen skrev:
> anderski skrev:
> -----
> > Jo, känns nog som det lutar åt en S95, även
> om
> > det skiljer en hel del mellan ixus 130 och den
> i
> > pris då.
> > Men vill ju ha en bra kamera har en -05:ans
> > Pansonic/Lumix fx7 idag, som batteriet har gett
> > upp på.Och batterien är ju inte direkt
> gratis..
>
>
> tycker ändå skillnaden i bilderna, o
> inställningsmöjligheterna du får med s95
> överväger det lite högre priset. jag upplever
> det i alla fall som om det är roligare att
> fotografera när bilderna blir riktigt bra, men
> det är ju bara vad jag tycker :D ixusen tar
> säkert inte dåliga bilder heller, men tror det
> är svårare att få bilderna att sticka ut :D men
> jag ä ju inget proffs så :D
>
> har du haft din nuvarande i 5 år, tänk dig
> avskrivningstiden på en s95 :D slå ut kostnaden
> på nått år eller två, så äre ju inte lika
> blodigt längre :D

Jo , det håller jag med om!
En S95 vill jag ha!

Blev en Canon Powershot s95, bra format, det enda är väl att kamera huset är blank och ganska halt.
Nåt tips hur man fixar det ? Skulle ju vara bra med typ em gummiklack ala Lx5, fast lite mindre då.

anderski skrev:
> Blev en Canon Powershot s95, bra format, det enda
> är väl att kamera huset är blank och ganska
> halt.
> Nåt tips hur man fixar det ? Skulle ju vara bra
> med typ em gummiklack ala Lx5, fast lite mindre
> då.

En sån här kanske http://www.kleptography.com/rf/

Jag tycker dock S95:an funkar bra utan. Använder remmen istället för att slippa vara orolig för att tappa den.

Jo, efter att ha packat upp mitt ex är faktiskt huset, lite strävt.
Det var nog demo exet som var slitet typ.
Tack för tipset i alla fall, bra att veta!

smiley skrev:
> Canon G12. Vad säger expertisen om den? Bra köp?

Vad ska du ha den till? Den är ju inte en riktig kompakt (S95 har samma sensor som G12 och är mycket mindre). Och har ett pris som gränsar mot en system. Prismässigt ligger en G11 bättre till (rätt lika förutom att G12 filmar med högre upplösning). G12 har också en extra ratt som är guld värd om/när man kör manuellt. Likvärdiga prestanda i övrigt, dock.

Canon G12 är en mycket bra kamera precis som Canon S95. Om inte storleken på kameran har någon betydelse skulle jag välja en G12. Med en G12 kan du jobba mer likt som med en DSLR där man sällan behöver in i menyerna och leta inställningar, det nödvändigaste och mest användbara sitter på utsidan kameran. 2,8" utfällbara/roterande LCD-skärm, optisk sökare, möjlighet till extern blixt TTL, anslutning för fjärrutlösare. Canon G12 är ett riktigt bra köp och gör det mesta en DSLR kan.

Men prioriterar du ett fickvänligt format är det S95 som gäller. Använder själv en S95 nu och är mycket nöjd.

//Källis

Senast redigerad av en moderator:
smiley skrev:
> Canon G12. Vad säger expertisen om den? Bra köp?

Som ovan nämndes ryms den ju inte i fickan. Jag skulle nog själv välja Panasonic LX5 om inte ett fickvänligt format vore avgörande. LX5 har ju en mycket bra optik och 24mm motsvarighet i vidvinkeländen är guld värd. Dessutom har ju LX5 ett steg bättre ljusstyrka i optiken.

Tillbaka
Topp