OT: Köp av kompaktkamera

Tack, för svaren. Vi har en kompaktkamera i dagsläget och vi vill byta upp oss. G12 är den kameran som fått i särklass bäst recensioner, så det lutar åt en sådan. Priset har dessutom börjat att gå ner.

Nä, i det här fallet har inte storleken någon avgörande betydelse. G12:an känns fortfarande som relativt smidig att ha med sig.

Källis skrev:
-------------------------------------------------------
> Canon G12 är en mycket bra kamera precis som
> Canon S95. Om inte storleken på kameran har
> någon betydelse skulle jag välja en G12. Med en
> G12 kan du jobba mer likt som med en DSLR där man
> sällan behöver in i menyerna och leta
> inställningar, det nödvändigaste och mest
> användbara sitter på utsidan kameran. 2,8"
> utfällbara/roterande LCD-skärm, optisk sökare,
> möjlighet till extern blixt TTL, anslutning för
> fjärrutlösare. Canon G12 är ett riktigt bra
> köp och gör det mesta en DSLR kan.

Det låter bra, det är exakt det jag är ute efter. En kompakt som är så lik en systemkamera med fördelen att ändå vara kompakt. Allt jag läst om G12 hittills låter bra och bildkvalitén talar för sig själv. De externa kontrollerna gillar jag. HDR-funktionen kan vara skoj också, även om man kan göra samma sak med mjukvara hemma efteråt, så kan det bli användbart ibland. HD-filmning är inte fel heller.

> Men prioriterar du ett fickvänligt format är det
> S95 som gäller. Använder själv en S95 nu och
> är mycket nöjd.

Har använt Canons tidigare modeller PS A70 och nu PS A720IS. Föredrar lite större storlek faktiskt, de sitter bättre i handen.

Har även sneglat på Samsung EX1, men fastnat för G12 ändå, som filmar bättre och har bättre zoom. Att G12 även har en optisk sökare är inte fel, även om jag själv använder mest skärmen ändå.

/Leo

Optisk sökare är faktiskt det enda jag saknar med EX1:an. Den är suveränt ljuskänslig, det gillar jag verkligen.

Sen går den att ladda via USB, dvs i bilen eller från mitt lilla portabla USB-batteri, men det är mera jag som har fått för mig att det är bra.. :-)

G12 filmar ju i lite högre upplösning än G11/S95 och EX1 också, de tre sistnämnda har samma sensor.

Jag har en G9 och en S90. G9 tar man bara med sig om man vet att man troligtvis ska fota, medan S90 kan man ta med oavsett.

Min röst faller därför på S95.

jomper skrev:
> G12 filmar ju i lite högre upplösning än
> G11/S95 och EX1 också, de tre sistnämnda har
> samma sensor.

G12 och S95 är samma lika, båda filmar i HD 720p (24bps) och har bildsensor storlek 1/1,7 High Sensitivity CCD

//Källis

Källis skrev:
> jomper skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > G12 filmar ju i lite högre upplösning än
> > G11/S95 och EX1 också, de tre sistnämnda har
> > samma sensor.
>
> G12 och S95 är samma lika, båda filmar i HD 720p
> (24bps) och har bildsensor storlek 1/1,7 High
> Sensitivity CCD

Japp, felskrivning av mig. Det skulle givetvis stått G11/S90.

Om man tycker att S95 är lite för stor och/eller dyr finns budgetalternativet ixus 300 HS för 1999.

Inte samma prestanda i lågt ljus eller samma fotografiska kontroll men ändå ett snäpp över många konkurrenter i den lägre prisklassen.

Jag slog till på en igår och gillar hittills det lilla formatet, skapligt rappa handhavandet, prestanda i dåligt ljus (i förhållande till storlek och pris) samt riktigt bra video (1280x720 30 fps, stereoljud). Bilderna upp till iso 1600 funkar skapligt för webb. Känns välbyggd.

Mindre bra är att avsaknaden av knappar och rattar gör att det mesta måste ändras i menyer och bildkvaliteten är inte särskilt imponerande om man kollar 100% på skärmen. För liten för att ha särskilt bra ergonomi. Bländare 2.0 bara vid vidaste brännvidd (mindre imponerande f5.3 vid full tele).

Vidvinkel (motsv 28 mm)
28mm_2.jpg ht=546

Tele (motsv 105 mm)
105mm_2.jpg ht=546

ISO 1600
iso1600_2.jpg ht=546

Nån sorts nattläge (handhållet)
kyrkpendling_2.JPG ht=725

Gårdagens hempendling
tg2.jpg ht=723

Länkar till recensioner på:
http://www.dcviews.com/_canon/sd4000v.htm

/Johan

Vi slog till på en Canon G12. En kamera som är en gedigen kompakt med allt och lite till känns det som. Tar mycket bättre bilder i mörker än min gamla Canon A720IS. Bättre detaljrikedom och skärpa. Grym kamera! :-)

/Leo och smiley

Några obehandlade bilder på fri hand:

IMG_0024_2.jpg ht=410

Mörkerfoto på stan

IMG_0077_2.jpg ht=544

Motljusbild lättad med blixt

IMG_0179_2.jpg ht=544

Vidvinkel 28mm

IMG_0186_2.jpg ht=544

Max zoom 140mm

Storklas skrev:
> Inte för alla men jag är sugen på denna
> kompakten:
>
> http://www.dpreview.com/news/1009/10091910fujifilm
> x100.asp

Det där är kompaktkamerornas motsvarighet till singlespeed:) Den, Sigmas version (http://www.sigmaphoto.com/shop/dp2s-compact-digital-camera) eller Leica X1 står väldigt högt på min önskelista. Just nu ser faktiskt fujin bäst ut, framförallt som den har kortast tid från avtryck till tagen bild. Mumma.

P

Senast redigerad av en moderator:
Lånar tråden lite.

Om man som familjefar är ute efter en relativt billig kompaktkamera (1500-2000:-), som klarar av att ta bra skarpa bilder på barn på språng, inomhus som utomhus.
vad ska man titta på då?

Tittar just nu på en FUJIFILM FINEPIX S6500fd, är det nåt att hänga i granen?

JockeS skrev:
> Tittar just nu på en FUJIFILM FINEPIX S6500fd,
> är det nåt att hänga i granen?

Den var säkert en OK kamera när den lanserades 2006 men sedan dess har det hänt mycket. Men om du är intresserad så finns en recension här http://www.dpreview.com/reviews/fujifilms6000fd/.

Ett tips kan vara Casio. De har lite nischat sig på snabbhet vilket kan vara bra med spralliga barn. Ska du fotografera mycket inomhus är en hyfsad vidvinkel värdefullt. Gärna neråt motsvarande 24-25 mm som inte är helt ovanligt på kompaktkameror.

Skarpa inomhusbilder i lampljus utan blixt kan dock bli svårt med en enklare kompakt.

HD-film kan vara kul och borde gå att få i den prisklassen.

EDIT: Ett förslag http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=560186 Där kan du också söka info om andra modeller i samma prisklass.

/Johan

Senast redigerad av en moderator:
Jag har en Sigma DP1s. Samma som dp2s om jag fattat det rätt fast med kortare lins. Jag är sådär nöjd får jag säga.

Kräver mindre högskoleutb för att manövrera. Helt ok för mig men det betyder att jag aldrig kan lämna ifrån mig den och förvänta mig vettiga bilder tillbaka. Dessutom lämnar mörker och fokus-egenskaperna en del övrigt att önska.

Inte så illa att jag vill göra mig av med den men med facit i hand borde jag köpt något annat.

Tillbaka
Topp