[OT] - Köpa bil

[OT] - Köpa bil
När jag blir stor ska jag kanske köpa en bil. Varför inte en sådan där VM-bil med kolfiberrkoppling och litet svänghjul? Men går det att byta till ett större svänghjul om jag märker att det inte riktigt passar? Jag har ganska stora händer.

[OT] - Köpa bil
En grym bil, både avseende kvalitet och utrymmen, det är trots allt en småbil, är Honda Civic, från 2007 och framåt.

Går snålt, roligt och bäst utrymmen i klassen. Sedan Hondas kvalitet på det.

http://www.blocket.se/hela_sverige?...=&cxpt=&gb=&fu=1&cxdw=&ca=23_3&l=0&md=th&sp=1

Vill man ha en kombi så är Accorden helt grym. Har en sådan diesel nu och det är den bästa bil jag haft, alla kategorier. Spöar Audi, Skoda, Woklswagen, Toyota.

[OT] - Köpa bil
rback skrev:
-------------------------------------------------------
> När jag blir stor ska jag kanske köpa en bil.
> Varför inte en sådan där VM-bil med
> kolfiberrkoppling och litet svänghjul? Men går
> det att byta till ett större svänghjul om jag
> märker att det inte riktigt passar? Jag har
> ganska stora händer.

Sen får du byta antichack-måjängen också.

[OT] - Köpa bil
Pollan skrev:
> En grym bil, både avseende kvalitet och utrymmen,
> det är trots allt en småbil, är Honda Civic,
> från 2007 och framåt.
>
> Går snålt, roligt och bäst utrymmen i klassen.
> Sedan Hondas kvalitet på det.
>
> http://www.blocket.se/hela_sverige?q=honda+civic&c
> g=1020&w=3&st=s&ps=&pe=&mys=2007&mye=&ms=&me=&cxpf
> =&cxpt=&gb=&fu=1&cxdw=&ca=23_3&l=0&md=th&sp=1
>
> Vill man ha en kombi så är Accorden helt grym.
> Har en sådan diesel nu och det är den bästa bil
> jag haft, alla kategorier. Spöar Audi, Skoda,
> Woklswagen, Toyota.

Aj va beigt! Japanskt! Blesch!

[OT] - Köpa bil
Haha här spenderar man 2 dagar utan dator, telefon eller någon som helst koll på vad som händer i omvärlden. Och när man kommer tillbaka till happy så ligger denna tråden överst. MAGI!

[OT] - Köpa bil
Japanskt i all ära, de är oftast av mycket bra kvaliprodukt men fan vad tråkigt det är med reservdelar till en 5+ år gammal japanare. Visserligen finns mycket på pirat/tredjeparts-marknaden, men när man väl stöter på något som inte finns eller något större såsom diffar, växellåda etc är det en riktigt tråkig upplevelse.

Som nån sagt tidigare, Skoda är funkis och ligger bra i pris. Tyvärr börjar skoda också bli lite dyrare vad gäller service tack vare VAG-koncernens generella prissystem, men det är i sammanhanget "överkomligt".

Annars tycker jag att man ska satsa på den bil som du själv tycker är snyggast, roligast, bäst och vettigast, på så sätt grinar man inte lika mycket när man betalar för försäkring, skatt och service, oavsett vad det kostar. Jag kunde med ett leende köpa ny piss-dyra tändstift, finare olja, rostfritt avgassystem eller whatever till min gamla Alfa bara för att jag älskade bilen så mycket!

Bil är nästan alltid den sämsta affär man kan göra med många efterföljande utgifter, oavsett vilken bil du väljer.

[OT] - Köpa bil
kalis skrev:
> Japanskt i all ära, de är oftast av mycket bra
> kvaliprodukt men fan vad tråkigt det är med
> reservdelar till en 5+ år gammal japanare.
> Visserligen finns mycket på
> pirat/tredjeparts-marknaden, men när man väl
> stöter på något som inte finns eller något
> större såsom diffar, växellåda etc är det en
> riktigt tråkig upplevelse.

Jaha okej, det kryllar av reservdelar till Subaru, i England kan man hitta allt och lite till, även motorer och växellådor...

[OT] - Köpa bil
Oskar_ skrev:
> i England kan man hitta allt och lite till, även
> motorer och växellådor...

Det går nog i Japan också.

[OT] - Köpa bil
oxr skrev:
> Oskar_ skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > i England kan man hitta allt och lite till,
> även
> > motorer och växellådor...
>
> Det går nog i Japan också.

Skillnaden är att det är ungefär lika smidigt att beställa nåt från UK som det är att beställa nåt från Sverige, och det finns många sidor med enbart Subaru reservdelar från skrotade bilar i UK, och det finns mycket på ebay.co.uk också.

Subaru är svaret på alla frågor? Japp.

[OT] - Köpa bil
oxr skrev:
> Så praktiskt det verkar. Så det är bara att gå
> in på verkstan och säga "sök på ebay"?

Ja. Tycker dom det är svårt eller inte vill hjälpa dig så är det ändå ingen verkstad du borde gå till eftersom de antagligen slarvar med en massa annat på din bil pga tidsbrist och att de inte är så serviceminded. Det är skillnad på verkstäder.

[OT] - Köpa bil
oxr skrev:
> Så praktiskt det verkar. Så det är bara att gå
> in på verkstan och säga "sök på ebay"?

Ja ska man in på verkstad blir man ju våldtagen i sketan hur man än vrider och vänder på det, det blir dyrt.. En utbytesmotor som reservdel lär ju kosta lika mycket som hela bilen, oavsett om det är Nissan, Subaru, Toyota eller Volvo...

[OT] - Köpa bil
Maxmix skrev:
> Att säga att Oskar_ INTE är en expert är som
> att säga att jag inte är en gråtrunkare..

Jag är ingen expert bara för att jag har skrapat underredet fritt från underredsmassa...

Du är ju en brunkare.

[OT] - Köpa bil
Har ni några Youtube-filmer med instruktioner till Hannulan om hur man ska göra när det är dags att byta växellåda? Eftersom man tydligen inte ska lämna in på verkstad.

[OT] - Köpa bil
Kneecap skrev:

> Du borde testa denna hemliga specialmodell av
> Megane 1,6 16v istället, rätt imponerande
> trimningsgrad på den motorn, sjukt imponerande
> bränsleförbrukning med så mycket kräm också:
> http://www.bilinformation.se/renault/megane-20-16v
> -touring.html

Det är ju för att det är en 2,0 16V juh. Jag har haft en sådan Migrän, jag kommer inte ihåg att den var såpass vass. Snarare j-vlt trög.

//O

[OT] - Köpa bil
Oskar_ skrev:
> Och vid växellådsras ringer man ju bara dessa
> och uppger kreditkortsnummer....
> http://www.hewland.com/

Det verkar vara vanligt med motorhaveri och växellådsras på Subaru eftersom ni propsar på att det är viktigt att känna till både leverantörer och instruktionsvideos.

[OT] - Köpa bil
DeLiQ skrev:
> Oskar_ skrev:
> -----
> > Och vid växellådsras ringer man ju bara dessa
> > och uppger kreditkortsnummer....
> > http://www.hewland.com/
>
>
> Det verkar vara vanligt med motorhaveri och
> växellådsras på Subaru eftersom ni propsar på
> att det är viktigt att känna till både
> leverantörer och instruktionsvideos.

Ja, jag citerar Oskar_:

"Att överhuvudtaget komma iväg med en sån bil är inget många normala klarar av, jag skulle betala stora summor för att se dig försöka komma iväg med kolfiberkoppling och snärtig motor med lätt svänghjul, skulle nog gå så långt att kopplingen skulle brännas med en kostnad på typ 50,000kr eller nåt."

[OT] - Köpa bil
rback skrev:
> DeLiQ skrev:
> -----
> > Oskar_ skrev:
> >
>
> > -----
> > > Och vid växellådsras ringer man ju bara
> dessa
> > > och uppger kreditkortsnummer....
> > > http://www.hewland.com/
> >
> >
> > Det verkar vara vanligt med motorhaveri och
> > växellådsras på Subaru eftersom ni propsar
> på
> > att det är viktigt att känna till både
> > leverantörer och instruktionsvideos.
>
> Ja, jag citerar Oskar_:
>
> "Att överhuvudtaget komma iväg med en sån bil
> är inget många normala klarar av, jag skulle
> betala stora summor för att se dig försöka
> komma iväg med kolfiberkoppling och snärtig
> motor med lätt svänghjul, skulle nog gå så
> långt att kopplingen skulle brännas med en
> kostnad på typ 50,000kr eller nåt."

MEN DE VAJUUU EEEN WRCCCCCCC BIIILLL JUEEE!!!!!!!11111

[OT] - Köpa bil
Enligt Richard Burns Rally (simulator som nu är utdöd) så har Subarun en flack och bred vridmoments-kurva. Tror inte man skulle bränna kopplingen på en WRC bil.

Skulle gärna provkört på riktigt och inte bara på xboxen...

[OT] - Köpa bil
Serenyeti skrev:
> Enligt Richard Burns Rally (simulator som nu är
> utdöd) så har Subarun en flack och bred
> vridmoments-kurva. Tror inte man skulle bränna
> kopplingen på en WRC bil.
>
> Skulle gärna provkört på riktigt och inte bara
> på xboxen...

Det är inte alls utdött, det är det enda jag kör och jag kör ofta. Världens genom tiderna bästa rallysimulator.

Klart du bränner en kolfiberkoppling rätt omgående om man inte kan köra med den, trots att en 2 liters WRC bil i princip ger fullt vrid från 2000 rpm upp till 5000-5500 rpm. Det ser man ju varje gång någon "amatör" ska prova en sån bil, vilka problem dom har att komma iväg, och det gäller ju alla tävlingsbilar med vassa kopplingar och lätta svänghjul.

[OT] - Köpa bil
RBR var verkligen den enda simulatorn i ordets sanna betydelse. Synd att de droppade supporten och utvecklingen. Ett tag snackades det om en Solberg rally sim men det försvann också.

I WRC så "fuskar" man med launch control för att slippa kärringstopp etc. Antar att man som amatör inte vågar varva så mycket som motorn behöver utan att en instruktör sitter brevid och skriker på en :D

[OT] - Köpa bil
Serenyeti skrev:
> RBR var verkligen den enda simulatorn i ordets
> sanna betydelse. Synd att de droppade supporten
> och utvecklingen. Ett tag snackades det om en
> Solberg rally sim men det försvann också.
>
> I WRC så "fuskar" man med launch control för att
> slippa kärringstopp etc. Antar att man som
> amatör inte vågar varva så mycket som motorn
> behöver utan att en instruktör sitter brevid och
> skriker på en :D

Det finns ju mängder med uppdateringar till RBR som gör det helt otroligt mycket bättre än det var från början, mängder med riktigt bra sträckor, bilar, noter, ljud, effekter osv osv. Underbart att köra finska sträckor som är 35km långa och minst lika välgjorda som originalsträckorna... Men då får du köra det på PC.

Nya 1,6L WRC bilar har inte launch control, dom gamla hade väl något väldigt komplext system där koppling och hela köret sköttes automatiskt, så man höll ner kopplingspedalen, la i växel, i med handbromsen, släppte kopplingen, full gas och sen så var det bara att släppa handbromsen och bilen for iväg som en raket, det var ju även någon form av "antispinn" (traction control är ju bättre ord för spinner gjorde dom ju ändå..) i starten på dom bilarna också.

Senast ändrad:
[OT] - Köpa bil
oxr skrev:
> Hur funkar det att packa cyklar och kajaker i
> simulatorn?

Det funkar om man är tillräckligt packad.

[OT] - Köpa bil
Serenyeti skrev:
> Jag tycker Hanna ska köpa RBR och träna innan
> hon köper sin första WRX ;-)

Här ska det inte köpas WRX, ska man köpa så köper man en STI direkt.

[OT] - Köpa bil
Köp en saab . 900,9-3 eller 95. de är billiga och snabba :-)
Hastighetsmätaren går dock bara till 240-260km/h beroende på modell. men det kan lösas med en GPS

över 300hk på en framhjulsdriven bil känns onödigt.

[OT] - Köpa bil
ev. randonörd skrev:

> över 300hk på en framhjulsdriven bil känns
> onödigt.

Därför har man fyrkrafsare!

[OT] - Köpa bil
bjorre skrev:
> Kan vi inte få se lite bilder på Bianchi's
> maxade glesbygds-trålare?

Kunde du inte bara låta den här skittråden somna in. Hoppas verkligen Hannulan hittat någon bra bil så den fyllt någon funktion.

[OT] - Köpa bil
Hasse#7 skrev:
> bjorre skrev:
> -----
> > Kan vi inte få se lite bilder på Bianchi's
> > maxade glesbygds-trålare?
>
> Kunde du inte bara låta den här skittråden
> somna in. Hoppas verkligen Hannulan hittat någon
> bra bil så den fyllt någon funktion.

Det var Maxjizz som lyfte denna fina tråd med viktiga budskap.

[OT] - Köpa bil
Hmm, nu har jag kollat på ett par billigare Skoda fabia. Tänkte att jag skulle upp i prisklass lite o kanske titta på nån bil hos en bilförsäljare (jag är skeptisk till bilförsäljare m vill ändå ge det en chans)

Så, kan ni rekommendera nån eller några bilförsäljare i närheten av Mölndal. Finns det några i Sisjö-området? Har för mig att jag sett några där.

[OT] - Köpa bil
Jag var i bilköpartagen i höstas och efter att ha kollat runt lite verkar det kosta ca 20 000kr mer att köpa en bil hos handlare jämfört med blocket på de modeller jag tittade på (v70II och passat 2008). För de 20 000 får man 3månaders garanti på en bil som är över tre år gammal eller sex månader på en bil som är mindre än tre år. Dessutom slipper man risken att bli lurad på en bil som är pantasatt har parkeringsböter eller dolda fel som bensin tankad diesel. Dessutom får man ofta en nyservad och recondad bil.

Jag och sambon var helt inställt på att köpa en passat diesel 2008 på blocket för 150 000 som rullat 10 000mil motsvarande bil på VW kostade över 170 000 med enbart 3 månaders garanti. Vi ändrade oss då vi insåg att toyota verkade ge betydligt bättre vilkor för begagnde bilar än andra bilhandlare. Det slutade med att vi skaffa en toyota avenis bensinare som rullat 1500mil där vi fick 5års toyota kvalitets garanti och 6månaders nybilgaranti.Upptäckte efter ett par månader att det blev kondens i en lykta och hela lyktan byttes snabbt och gratis på garanti, vilket säkert kostat oss 5000kr om vi köpt privat. Ville helst ha en snål diesel men kör bara 1500mil per år så var inte beredd att betala betydligt mer för diselbil.

Ja vet inte hur mycket man ska värdera en garanti till, det beror på hur vanligt det är att fel uppstår och vad kostnaden för felet är, vilket jag har dålig koll på. Läste folksams skaderapport
http://www.lansforsakringar.se/priv...n_lf_gruppen/Documents/Maskinskaderapport.pdf
om det i medel är 1% risk per år och medelkostnaden är 15000. Så uppskattar jag värdet på TKG försäkringen till ca 1000kr vilket inte är så mycket egentligen.

[OT] - Köpa bil
Nu börjar det dessutom dyka upp lite extrakostnader för vissa dieselbilar nämligen partikelfilter. Några jag känner köpte en rav4 diesel och åkte på att byta partikelfilter när bilhelvetet gick ner i limp home mode. Toyotaverkstan skulle ha 25.000 för detta.... nu hamnade notan till sist på 15k men klart värt att ta med i beräkningen.

Tillbaka
Topp