[OT] - Köpa bil

[OT] - Köpa bil
JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu börjar det dessutom dyka upp lite
> extrakostnader för vissa dieselbilar nämligen
> partikelfilter. Några jag känner köpte en rav4
> diesel och åkte på att byta partikelfilter när
> bilhelvetet gick ner i limp home mode.
> Toyotaverkstan skulle ha 25.000 för detta.... nu
> hamnade notan till sist på 15k men klart värt
> att ta med i beräkningen.

Det där är ett stort problem utomlands med många partikelfiltrerade dieselbilar. Där köper vem som helst diesel men här är det fortfarande mest de som kör lite längre sträckor. Kör man mycket korta sträckor så är det vanligare med problem med partikelfiltret. På vissa modeller ska det till och med bytas på vissa intervaller..

Om det pajat för mig hade jag kikat på om det går att ta bort helt, men det brukar kräva ny programvara i bilen.. Vanlig manöver bland BMW-diesel-trimmare f.ö., där kallas det för "DPF delete" :-)

[OT] - Köpa bil
Det skall enligt forum (autopower och Volvo forumet) gå alldeles utmärkt att rengöra partickelfiltret. Men på tex volvo så försvinner då motorgarantin... Det var en av anledningarna till att jag inte handlade diselvolvo. Volvo har intervall på bytet och den servicen går på ungefär 15.000kr. Det är väldigt många bilar som säljs just innan den servicen.

[OT] - Köpa bil
JLarsson skrev:
> Tar man bort partikelfiltret måste man regbesikta
> om bilen - och då blir skatten en annan.

Det finns så mycket saker som man borde göra..

Atlas, det är lite olika typ av partikelfilter på olika bilar också. Är inte helt insatt i vad skillnaderna är, men många kräver nån slags vätska för att regenereringen ska fungera. T.ex. 2.0D-bilarna från Volvo. Fyller man inte på den så pajar filtret så småningom.

Har inte haft några problem med filtret på vår bil ännu iaf!

[OT] - Köpa bil
jomper skrev:
> Det där är ett stort problem utomlands med
> många partikelfiltrerade dieselbilar. Där köper
> vem som helst diesel men här är det fortfarande
> mest de som kör lite längre sträckor. Kör man
> mycket korta sträckor så är det vanligare med
> problem med partikelfiltret. På vissa modeller
> ska det till och med bytas på vissa
> intervaller..

Stämmer det där med långa körsträckor fortfarande? Det har helt klart varit så men ser man till nybilsförsäljningen de senaste åren så så säljs det så enormt mycket dieselbilar så jag undrar om det fortfarande gäller.

Diesel är nog bra men innan man köper diesel ska man ta en extra titt på servicekostnader och driftsäkerhet efter 15-20000 mil körsträcka.

[OT] - Köpa bil
Jag tror att vi går mot kortare och kortare sträckor med diesel.
Jag köpte en (ny) dieselcittra med FAP FAP FAP-filter 2007. Det ska teoretiskt hålla bilens livslängd om man fyller på den där magiska vätskan.

Toyotan som jag nämnde ovan hade gått i kommunal tjänst, och då antagligen kort-korta sträckor.
Många problem med det, diesel tar tid att bli varm om man inte har en tillsatsvärmare, kondens i motorn hinner inte försvinna osv.

Jag har kört långa sträckor med cittran, den drar 0.5 och har grym komfort. Men nästa bil blir en bensinare, om ingen kommer fram med en laddhybrid som hamnar inom räckhåll för privatpersoner.

[OT] - Köpa bil
Det här med partikelfilter har gått mig helt förbi men en kostnad att ta med i beräkningen när man köper en bil som har en sådan.

Jag har iofs diesel men inget partikelfilter vad jag vet.

[OT] - Köpa bil
oxr skrev:

> Stämmer det där med långa körsträckor
> fortfarande? Det har helt klart varit så men ser
> man till nybilsförsäljningen de senaste åren
> så så säljs det så enormt mycket dieselbilar
> så jag undrar om det fortfarande gäller.

Det stämmer nog mindre och mindre för varje år som går.

> Diesel är nog bra men innan man köper diesel ska
> man ta en extra titt på servicekostnader och
> driftsäkerhet efter 15-20000 mil körsträcka.

Driftsäkerhet är ju svårt att veta om man köper nyare bilar tyvärr. Servicekostnader och andra extrakostnader som (numera bara lite) högre skatt är definitivt något man ska jämföra.

Nu börjar ju bensinbilarna bli riktigt snåla också!

Jonas: Jag? Nä jag kör fortfarande Subaru :)

[OT] - Köpa bil
Jag har en Renault Trafic 1.9 dCi som primärt fordon och den har väl inte partikelfilter? Håller rätt bra, men nu börjar batteriet bli trött, många korta sträckor..

[OT] - Köpa bil
Det är lite ironiskt att det är speciellt vid statstrafik som dieselbilar drar mycket mindre än bensinare men då sotar både partikelfilter och egr ventil igen och man kan få dyra underhållskostnader :-). Kör man 20000mil på en bils livslängd så är en krona milen i besparing rätt mycket men tycker det är svårt sia om vad som är mest ekonomiska köpet. Man vill ju få en driftsäkerbil men så mycket pengar kvar till cyklar som möjligt.

[OT] - Köpa bil
Har en kompis som är elektriker som körde en gigantisk Dodge van med bensinare i flera år. Så bytte han ut den mot en VW Transporter med dieselmotor och fick halverade driftkostnader, ända tills insprutningen gick sönder och det blev reparationer till kostnader som rejält översteg besparingen mot att köra Dodge.

Så hur man än vänder sig har man rumpan bak.

[OT] - Köpa bil
SafeSurfer skrev:
> Det är lite ironiskt att det är speciellt vid
> statstrafik som dieselbilar drar mycket mindre än
> bensinare men då sotar både partikelfilter och
> egr ventil igen och man kan få dyra
> underhållskostnader :-). Kör man 20000mil på en
> bils livslängd så är en krona milen i besparing
> rätt mycket men tycker det är svårt sia om vad
> som är mest ekonomiska köpet. Man vill ju få en
> driftsäkerbil men så mycket pengar kvar till
> cyklar som möjligt.

Spelar det någon roll vilken stat man kör i? Sotar den igen lika mycket oavsett stat?

[OT] - Köpa bil
SafeSurfer skrev:
> Det är lite ironiskt att det är speciellt vid
> statstrafik som dieselbilar drar mycket mindre än
> bensinare men då sotar både partikelfilter och
> egr ventil igen och man kan få dyra
> underhållskostnader :-). Kör man 20000mil på en
> bils livslängd så är en krona milen i besparing
> rätt mycket men tycker det är svårt sia om vad
> som är mest ekonomiska köpet. Man vill ju få en
> driftsäkerbil men så mycket pengar kvar till
> cyklar som möjligt.

njaaa, det handlar ju inte om stadstrafik eller inte, utan hur länge du kör. visst, stadturer brukar vara kortare, men bor man i stockholm o det är rusningstid t.ex. så äre ju ingen självklarthet att det blir en kort tur sett ur tidsynpunkt :D

[OT] - Köpa bil
En nyare bil vill man dessutom oftast serva på verkstad medans man kan göra det löpande själv på äldre bilar utan dåligt samvete. En ny bil kostar säkert 3-4 kr / mil i service medans en gammal kostar 50 öre (+ arbetstid, men det tar inte många minuter att byta olja och lite filter å sånt).

Tillbaka
Topp