[OT] - Köpa bil
JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu börjar det dessutom dyka upp lite
> extrakostnader för vissa dieselbilar nämligen
> partikelfilter. Några jag känner köpte en rav4
> diesel och åkte på att byta partikelfilter när
> bilhelvetet gick ner i limp home mode.
> Toyotaverkstan skulle ha 25.000 för detta.... nu
> hamnade notan till sist på 15k men klart värt
> att ta med i beräkningen.
Det där är ett stort problem utomlands med många partikelfiltrerade dieselbilar. Där köper vem som helst diesel men här är det fortfarande mest de som kör lite längre sträckor. Kör man mycket korta sträckor så är det vanligare med problem med partikelfiltret. På vissa modeller ska det till och med bytas på vissa intervaller..
Om det pajat för mig hade jag kikat på om det går att ta bort helt, men det brukar kräva ny programvara i bilen.. Vanlig manöver bland BMW-diesel-trimmare f.ö., där kallas det för "DPF delete" :-)
-------------------------------------------------------
> Nu börjar det dessutom dyka upp lite
> extrakostnader för vissa dieselbilar nämligen
> partikelfilter. Några jag känner köpte en rav4
> diesel och åkte på att byta partikelfilter när
> bilhelvetet gick ner i limp home mode.
> Toyotaverkstan skulle ha 25.000 för detta.... nu
> hamnade notan till sist på 15k men klart värt
> att ta med i beräkningen.
Det där är ett stort problem utomlands med många partikelfiltrerade dieselbilar. Där köper vem som helst diesel men här är det fortfarande mest de som kör lite längre sträckor. Kör man mycket korta sträckor så är det vanligare med problem med partikelfiltret. På vissa modeller ska det till och med bytas på vissa intervaller..
Om det pajat för mig hade jag kikat på om det går att ta bort helt, men det brukar kräva ny programvara i bilen.. Vanlig manöver bland BMW-diesel-trimmare f.ö., där kallas det för "DPF delete" :-)