[OT] Köpa en fenix3 eller?

Novisen

Medlem
Just nu kör jag med en Forerunner 210, men armbandet börjar kännas lite utmattat, rädd att det snart går av. Så jag funderar på att köpa en Fenix3, har kollat och suktat efter en sådan sedan den introducerades men alltid tyckt den varit för dyr och att jag inte har någon större anvädning för den egentligen. Men nu behöver jag ju (nästan) en ny löparklocka och en klocka för utomhussimning också.

MEN, hur är det egentligen med den där GPSen? Läser så mycket om att den är helt off och jättadålig, är det så eller är det överdrivet? Inte för att jag har jättekrav, vil bara veta var jag sprungit och hur långt så är jag nöjd typ.

Mäta pulsen påhandleden, kunde vara kul att få dagliga mätningar på puls över dagen, någon input på det? Bara kul första veckan eller något man kanske kollar lite på?

Fenix 3 har inte puls på handleden. Då lär du köpa Fenix 3 Hr. Har själv en vanlig Fenix 3 och är nöjd. Har jämfört gps:en i den massa ggr med min Garmin 520 edge och det brukar skilja Max 50m så den verkar riktigt bra !

Pulsen på handleden är enligt mig väldigt opålitlig, särskilt i vardagen. Tyvärr!

Verkar vara väldigt noga exakt vart på handleden man har den, samt att den ska sitta ganska hårt...

Bättre spara pengarna då kanske och köpa en utan? Gillar inte åtsittande klockor, de brukar sitta lite löst nästan så de snurrar runt för att jag skall trivas. Vanesak kanske....

GPS problemen med Fenix 3 ger sig väl mest tillkänna i skogen och andra ställen där mottagningen är sämre. Det är ett antennrelaterat problem som jag förstår det.

Dålig mottagning i skogen?
Skitsnack!
Fungerar hur bra som helst, både på stiglöpning och i obanad terräng (orientering).

De hade problem med gpsen i början, men verkar ha patchat bort det med mjukvaruuppdateringar.

Själv är jag mycket nöjd med min fenix 2 som jag köpte på rea när 3:an kom.

Jag har F3HR, tycker inte alls att pulsmätningen är opålitlig.
Det är fåtal gånger jag upplever att den inte funkar bra.
Håller med kave här ovanför, min har fungerat perfekt i snart ett års tid.

På min fr235 eller vad den heter så kan man välja "gps+glonass" (enbart gps som standard tror jag), det kanske blir bättre då?

Många säger ju att deras företagsiphone har bättre gps, men jag är tvek.

Har inte haft några problem med min. Jag har inte gjort någon djupare analys men springer en del i skogen utan att ha noterat något konstigt. Har två polare som också är nöjda med sina.

Pulsen verkar också funka bra. I alla fall de gånger jag har kollat. Vet ju iofs inte om siffrorna är rätt men variationen stämmer bra med som kan förväntas. Runt 04 brukar jag ha som lägst puls. :-) Brukar oftast ha klockan ganska löst. Kanske är jag tunnhudad. Igår hade jag klockan utanpå jackan när jag cyklade hem. Ser ganska rimligt ut med rejäla höjningar i backar och den går ner utför. :-) Antagligen stämmer det inte riktigt men nåt verkar den lyckas mäta även genom flera lager kläder.

Azog sa:
De hade problem med gpsen i början, men verkar ha patchat bort det med mjukvaruuppdateringar.
Ah, ja då var det inte antennrelaterat iaf. Bra att det är fixat. Går att få tag i till grymt pris nu ju. Men gps-problemen var ju "det enda" det snackades om på diverse löparforum för 2, eller är det 3 år sen?

Fenix5 har ju släppts nu, så förstår inte varför du skulle köpa 3:an (om det inte är pga. budget då). Inte för att 5 var någon sensation, men lite buggfixar etc.

tuta sa:
Har inte haft några problem med min. Jag har inte gjort någon djupare analys men springer en del i skogen utan att ha noterat något konstigt. Har två polare som också är nöjda med sina.

Pulsen verkar också funka bra. I alla fall de gånger jag har kollat. Vet ju iofs inte om siffrorna är rätt men variationen stämmer bra med som kan förväntas. Runt 04 brukar jag ha som lägst puls. :-) Brukar oftast ha klockan ganska löst. Kanske är jag tunnhudad. Igår hade jag klockan utanpå jackan när jag cyklade hem. Ser ganska rimligt ut med rejäla höjningar i backar och den går ner utför. :-) Antagligen stämmer det inte riktigt men nåt verkar den lyckas mäta även genom flera lager kläder.

Att den även mäter rätt genom flera lager kläder och löst åtsittande vette fasen.

Enkelt att ha ett pulsband till annars. Så gör jag!
Har jämfört pulsen mellan pulsband och edge 520 mot HR sensor och ibland stämmer den väldigt bra, ibland är den helt off.

NickPick sa:
Att den även mäter rätt genom flera lager kläder och löst åtsittande vette fasen.
Det tror inte jag heller, i alla fall inte genom kläder, men siffrorna ser inte alls slumpmässiga ut. Om den lyckas mäta någorlunda rätt genom underställ, tröja och vinterjacka så finns ju hopp om det blir mer rätt om man tar bort alla kläder.

För 24x7-mätning så samplar den ju ändå lite när den vill så känns inte jättepetigt om det skulle bli lite fel. Kurvorna stämmer i alla fall väldigt bra med aktivitvet, vila, sjukdom, intag av lite för mycket alkohol etc. Så för mina syften funkar löst sittande. Det där med mätning genom kläderna var bara något jag noterat.

För övrigt så skulle jag köpa 5:an om jag skulle ha en ny. Men jag är ju inte känd för att kunna hålla i pengar.

nesvop sa:
Fenix5 har ju släppts nu, så förstår inte varför du skulle köpa 3:an (om det inte är pga. budget då). Inte för att 5 var någon sensation, men lite buggfixar etc.

Eller tvärtom? Väsentligt mycket lägre pris.
Buggar? Jag har inte haft ett enda bekymmer med min Fenix 3 som skulle räddas hem av några buggfixar.

Jag har varit lite sugen på en Fenix 5 just för att jag varit så nöjd med min 3:a. Använder den som vardagsklocka som klocka och för integrationen med iphone för vardags-funktioner är bra och tillräcklig för mina behov. (läsa Sms, "lyfta luren", styra musik är det jag använder.)

Ubåt sa:
Sorry för trådkapning;

Kan man köra Strava i 3:an (eller 5:an) utan att ha med sig mobilen?
Är det live segment du menar? Isf är det väl bara 5'an som stödjer det tror jag, men ta inte mitt ord på det.
Om du menar synka hela aktiviteten med Strava så sker det efter avslutad altivitet närt du synkat den med Garmin Connect. Så alla Garmin-enheter synkar ju på det sättet mot Strava.

eketjall sa:
Ubåt sa:
Sorry för trådkapning;

Kan man köra Strava i 3:an (eller 5:an) utan att ha med sig mobilen?
Är det live segment du menar? Isf är det väl bara 5'an som stödjer det tror jag, men ta inte mitt ord på det.
Om du menar synka hela aktiviteten med Strava så sker det efter avslutad altivitet närt du synkat den med Garmin Connect. Så alla Garmin-enheter synkar ju på det sättet mot Strava.

Tack. Jag menade att köra live segment/appen direkt i klockan.

Den enda sida ni behöver, om ni vill veta allt om sportklockor och Garmin i synnerhet är dcrainmaker.com.

Angående pulsmätning på handleden så funkar det skapligt i 99% av fallen. De gångerna det inte funkar så bra är vid intervaller, pulsmätningen "sackar" när du börjar en viloperiod mellan två intensiva. Det är min erfarenhet och även dcrainmakers.

GPS på Garmins ehnheter funkar bra, det svåra är inne i stan mellan höga hus. Men i skog så funkar de klockrent. Jag springer orientering, och den terrängen är ju ungefär så extremt det blir, betydligt tätare än cykel, och det har aldrig varit problem med koordinater.

//Jonas

Fenix3 mäter generellt kortare än iaf fr305 och fr910 när man springer snirkligt i skog. Cyklar man och har urtavlan mot himmelen så mäter den lika. Jag har aldrig tappat satelliter med den.
Den här blivit bättre Mao höjd och sträcka iom uppdateringarna under första året. Fortfarande kan totala antalet höm bli felaktigt mellan uppdateringarna.

Dcrainmaker gör bra recensioner men "missade" totalt grejen med oexakt GPS.

Glonass har inte hjälp mig.

Verkar som Garmin var bättre när antennen var på armbandet.

Just det...
Fenix3 är en ganska tung klocka så trivs du inte med att ha den hårt spänd så kommer du bli tokig på att den skakar runt på armen vid stökig stigcykling. Finns enkelt fäste till styret. Men iom det så har du ingen nytta av hr-modellen.

Tack för all input. Har självklart läst regnmakarens sidor. Inte ett ord om bekymmer med gps där. Allt jättebra men ändå läser man bekymmer på många ställen. Så jag hoppade en 3:a och tog en ?. Nu undrar jag istället vad i hela friden jag skall med en så avancerad klocka som en fenix5 till. Men snygg är den i alla. Och stor.

nieves sa:
kave sa:
Fenix3 torde vara den mest felfria produkt Garmin producerat sista 10 åren. Mycket bra gps, väldigt få problem.
Kan inte annat än att hålla med. 1.5 års daglig användning, appar & widgets fungerar.

Nu har min börjat strula efter snart fyra års nästan daglig tjänstgöring. Det känns nästan lite sorgligt. Den rapporterade batteriprocenten svänger kraftigt under dagen. Från 50 ner till 20, upp till 45, ner till 20 igen osv., även om batteritiden fortfarande är bra. Den har också börjat stänga av sig. I går stängde den av sig och när jag startade upp den igen och valde "Resume" dog den igen. Tre gånger i rad innan jag gav upp. I dag visade den det kryptiska meddelandet "Recovery heart rate %1". Har mailat Garmins support.

Fungerar era fortfarande bra eller har nån mer haft problem?

Senast ändrad:
Min gamla F3:a funkar fint fortfarande efter att Garmin till fått ordning på firmwaren som var buggig första året typ. Plastglaset har hålligt sig helt repfritt också.
Klart bättre kvalla än Suunto Ambit:en jag hade innan, där knapparna dog efter 2 år.

Intressant, jag upplevde aldrig att firmwaren var buggig första året. Jag har också plastglaset och det har repats lite. Det syns knappt, så det stör mig inte så mycket. Jag har också varit väldigt nöjd med kvaliteten så jag tror att nästa klocka får bli en Fenix 5. Eller finns det nån anledning att titta på andra alternativ? Jag tycker att fenix 3 har allt jag behöver.

mhenry sa:
Intressant, jag upplevde aldrig att firmwaren var buggig första året. Jag har också plastglaset och det har repats lite. Det syns knappt, så det stör mig inte så mycket. Jag har också varit väldigt nöjd med kvaliteten så jag tror att nästa klocka får bli en Fenix 5. Eller finns det nån anledning att titta på andra alternativ? Jag tycker att fenix 3 har allt jag behöver.

Invänta ny generation om du är nöjd med den du har :)

En liten uppdatering: Klockan var utom garanti, men supporten erbjöd mig en renoverad (refurbished) Fenix 3 med tre års garanti för 990 kr, vilket jag nappade på. Det kändes trots allt som en OK deal med tanke på hur nöjd jag varit hittills. Armbandet var helt slut och jag hade ändå tänkt köpa ett nytt, så jag tänker mig att det fiktiva avdraget för armband och garantin tillsammans gör det till en vettig affär. Klockan ser för övrigt helt ny ut, så det mesta verkar ha bytts ut.

Tillbaka
Topp