[OT] Köpa flakmoppe

waikato

Aktiv medlem
[OT] Köpa flakmoppe
Dagen kan ha kommit då jag iklätt mig flakmoppelivets mognad och sinneslag.
Alltid varit lite fascinerad över fordonstypen men varken haft plats eller pengar till att köpa något värt att investera i.
Nu kanske det finns en ljusning.

Finns det flakmopedister här på forumet?
Vad tycker ni jag bör tänka på?
El eller bensin? Har inte riktigt bestämt mig än.
Några modeller som är att rekommendera extra varmt kontra avråda ifrån?

Allt gott!

[OT] Köpa flakmoppe
Dagen kan ha kommit då jag iklätt mig flakmoppelivets mognad och sinneslag.
Alltid varit lite fascinerad över fordonstypen men varken haft plats eller pengar till att köpa något värt att investera i.
Nu kanske det finns en ljusning.

Finns det flakmopedister här på forumet?
Vad tycker ni jag bör tänka på?
El eller bensin? Har inte riktigt bestämt mig än.
Några modeller som är att rekommendera extra varmt kontra avråda ifrån?

Allt gott!
Glad ägare av en Crescent MCB 1188, dvs den skitfula som är uppbyggd på fyrkantsrör med en Sachs 505-3 motor.
Hur slö som helst men har varit väldigt praktisk på landet och haft många mysiga utflykter med familj på flaket.

[OT] Köpa flakmoppe
Har haft en 1188 tills den skar. Visste inte ens att tvåtaktare kunde det. Crescent med rundrör och bullig tank anses ha mycket bättre rosttålighet.
Jag kollade rätt mycket på elmoppar när den gick sönder. Tror inte det finns något kvalitativt som är kul. "Transportel" hade jag köpt om det varit aktuellt idag men det är en väldigt bruksig sak.

[OT] Köpa flakmoppe
Har haft en 1188 tills den skar. Visste inte ens att tvåtaktare kunde det. Crescent med rundrör och bullig tank anses ha mycket bättre rosttålighet.
Jag kollade rätt mycket på elmoppar när den gick sönder. Tror inte det finns något kvalitativt som är kul. "Transportel" hade jag köpt om det varit aktuellt idag men det är en väldigt bruksig sak.
Har du erfarenhet av att köra transportel? Jag har kikat på några annonser men inte sett någon effektangivelse... man vill ju gärna kunna lasta en del om man ändå ska ha en flakmoppe. Dessutom bor jag på en kulle som kräver någorlunda brant stigning. Inte extrem stigning men tillräckligt för många cyklister att gå av och leda cykeln.

[OT] Köpa flakmoppe
Min känsla är att de är urstarka. Men jag har inte testat praktiskt. De är hiskeligt tunga och det som tillslut gjorde att jag inte köpte en var dels att jag byggde ett jättesläp till cykeln istället och dels att vi har en kort men otroligt brant backe det sista upp till huset. Jag trodde nog att den skulle orka men med tomt batteri eller annat problem så hade man blivit stående med typ 250kg moped.

[OT] Köpa flakmoppe
Min känsla är att de är urstarka. Men jag har inte testat praktiskt. De är hiskeligt tunga och det som tillslut gjorde att jag inte köpte en var dels att jag byggde ett jättesläp till cykeln istället och dels att vi har en kort men otroligt brant backe det sista upp till huset. Jag trodde nog att den skulle orka men med tomt batteri eller annat problem så hade man blivit stående med typ 250kg moped.
Låter lovande.
Dom ser ju ut att vara byggda i ett 8-bitars tv-spel, men det kanske man kan stå ut med.
extrabilder3859433_large.jpg

[OT] Köpa flakmoppe
1000017508.jpg

Vad du än gör så köp inte en sådan här. Den har sålts under flera olika namn. Även med elmotor tror jag.
Framhjulen låser sig mot flaket om man kör i ett potthål och man kan slå runt. Har hänt läskiga olyckor.
Sen rostar de något otroligt.

[OT] Köpa flakmoppe
Ett annat alternativ jag kikar på är denna

inte alls lika coolt med flaket baktill, men det fyller ju ändå sitt syfte.

"Tomos".. var befinner sig dom på kvalitetskalan?

[OT] Köpa flakmoppe
Visa bilaga 701422

Vad du än gör så köp inte en sådan här. Den har sålts under flera olika namn. Även med elmotor tror jag.
Framhjulen låser sig mot flaket om man kör i ett potthål och man kan slå runt. Har hänt läskiga olyckor.
Japp, håll dig i från Grålle. Kvalliten är urusel, och kundservice och reservdelar blir mindre och mindre tillgängligt. Brottas själv med en sedan många år tillbaka och problemen bara avlöser varandra :). Klassiska Crecents verkar hålla bra och vara relativt lättmekade. Man skall så klart inte skaffa sig första bästa rishög, och att hitta en i bra skick kan säkert vara en utmaning.

Senast ändrad:
[OT] Köpa flakmoppe
Ett annat alternativ jag kikar på är denna

inte alls lika coolt med flaket baktill, men det fyller ju ändå sitt syfte.

"Tomos".. var befinner sig dom på kvalitetskalan?

Körde en tvåhjulig tomos när jag körde post. Har bara positiva erfarenheter från den.
De gamla Crecent med runda rör har ju nästan nått kultstatus och är oftast rätt dyra. Även sunkiga gamla ramar. Sen är ju sachmotorerna inte så kul. Dyra delar och inte så pålitliga. De flesta ute i skärgården har bytt till Lifan kinamotorer.

[OT] Köpa flakmoppe
Körde en tvåhjulig tomos när jag körde post. Har bara positiva erfarenheter från den.
De gamla Crecent med runda rör har ju nästan nått kultstatus och är oftast rätt dyra. Även sunkiga gamla ramar. Sen är ju sachmotorerna inte så kul. Dyra delar och inte så pålitliga. De flesta ute i skärgården har bytt till Lifan kinamotorer.
Åh fan. Tänkte att det skulle va tvärtom. Sachs är ju omtyckt bland cyklar, lättmekat med reservdelar i överflöd.

[OT] Köpa flakmoppe
Även här i Dalarna så slänger packmopedisterna på kinafyrtaktare på sina åk. Är väl skönt att slippa blåröken och vridet lär väl vara bättre i fyrtaktaren.

[OT] Köpa flakmoppe
Visa bilaga 701422

Svårt att avgöra om detta är liknande moped i annat utförande eller om det skulle vara lugnt..

Vet du om det finns någonstans man kan läsa om dessa olyckor?

[OT] Köpa flakmoppe
Väldigt sugen på en transportel. Dyker ofta upp på klaravik. Främst pga miljö, ljud och driftkostnaden. Kul att läsa era erfarenheter. Min största fråga är - orkar man köra 11-16km enkel resa till glassbutiken/badet eller ska man köpa annat fordon till det? 32 km i 20-25 Kmh känns ju segt. Trimma vore kul men synd att bli tagen och saknar kunskapen.

Edit:
På tal om fult. En sådan här vore något. 45 kmh, diffspärr, 4 sittplatser och tippflak!

[OT] Köpa flakmoppe
Väldigt sugen på en transportel. Dyker ofta upp på klaravik. Främst pga miljö, ljud och driftkostnaden. Kul att läsa era erfarenheter. Min största fråga är - orkar man köra 11-16km enkel resa till glassbutiken/badet eller ska man köpa annat fordon till det? 32 km i 20-25 Kmh känns ju segt. Trimma vore kul men synd att bli tagen och saknar kunskapen.

Edit:
På tal om fult. En sådan här vore något. 45 kmh, diffspärr, 4 sittplatser och tippflak!
Fanns en uppsjö av sådana där el-trehjuling från Kina med tveksam eller oftast helt uppenbart avsaknad av legalitet i Sverige till salu när jag letade. Kändes inte som om de skulle överleva så länge.
Transportel är ju byggd för typ kyrkogårdsförvaltning och sånt. Lär ju hålla en livstid men körglädje i 30km. Naje det skulle jag inte satsa några pengar på.

[OT] Köpa flakmoppe

Edit:
Edit: Läste inte hela inlägget innan svar.

Finns att köpa för samma pris 45 km/h. Den lockar. Glöm inte trafikförsäkring.

[OT] Köpa flakmoppe
Jag råkar ha en viss förkärlek för Transportel. Tillbringat tre somrar på sådana som sommarjobbare på ett fastighetsbolag.
6B0A0D4A-0BA9-45C1-95F2-DF33DF011980.jpeg
F10E0C28-C744-4EB2-B566-617F78B08D93.jpeg
19DBCFB5-F229-4F73-AC54-5FC148220139.jpeg
1597CE05-0126-4932-9F2F-E746D9932E92.jpeg
C0D9C08E-8249-4C37-AC94-CDDD90C86B74.jpeg

Vet egentligen inte om det finns så mycket att hylla. Ett exemplar toppade 21km/h på platten. Nerför byns brantaste backe fick jag upp den till 28km/h genom att lägga den i neutral. Batteriet räckte ganska exakt för en arbetsdag, har minnen av att ha kört så slut på batteriet på en moppe att jag fick forsla tillbaka den till kontoret genom att febrilt sparka fram aset som om det vore en väldigt tung sparkcykel.

När man var 16 var det dock rena drömmen att få köra flaka på arbetstid och jag är fortfarande väldigt förtjust i Transportel även om dom kanske egentligen inte är så jättebra.

Tyvärr har Transportel gått i konkurs om jag inte missminner mig. Fastighetsbolaget hade köpt in sina runt 2008, dom flesta är numera ur funktion och förra sommaren körde jag en av dom få som fortfarande var i drift. Om man nu söker en flakmoppe är det kanske inte så lätt att hitta fungerande exemplar av Transportel.

[OT] Köpa flakmoppe
[OT] Köpa flakmoppe
Fanns en uppsjö av sådana där el-trehjuling från Kina med tveksam eller oftast helt uppenbart avsaknad av legalitet i Sverige till salu när jag letade. Kändes inte som om de skulle överleva så länge.
Transportel är ju byggd för typ kyrkogårdsförvaltning och sånt. Lär ju hålla en livstid men körglädje i 30km. Naje det skulle jag inte satsa några pengar på.
Det har du helt rätt i men det är inte en sådan jag har länkat :) den jag har länkat är tillverkad i Turkiet och verkar hålla acceptabel kvalitet. Naturligtvis EU-(typ-)godkänd och kan trafikförsäkras mm. Däremot verkar den vara väldigt skramlig utan 500 kg last och de 45 kmh lär vara ganska läskiga vad jag läst.

Tillbaka
Topp