[OT] Köpa Iphone i usa?

Ove-Rall

Aktiv medlem
[OT] Köpa Iphone i usa?
Har googlat massa men inte funnit nått rakt svar, tänkte kolla med happyeliten! Ska till USA och tänkte om man skulle köpa sig en Iphone där, går det att låsa upp den på nått sätt så att den kommer att fungera i Sverigen när jag kommer hem? Eller är det helt kört?

[OT] Köpa Iphone i usa?
Det går att köpa helt öppna iPhones som kan köras med vilken GSM operatör som helst och som inte kommer att ha det minsta problem med framtida uppdateringar direkt från butiker i Belgien, Italien, Frankrike och Hong Kong, men inte i Sverige eller USA. Jag har läst rycktet att det går även från Norge, men jag kan inte bekräfta det.

[OT] Köpa Iphone i usa?
Har en amerikansk kompis, så tänkte isf buda hem en på ebay och skicka den till henne. Finns ju ett flertal på ebay som det står; Unlocked, working with any SIM card osv osv. Men det gäller inte i Sverige alltså? :(

[OT] Köpa Iphone i usa?
Jodå, då är de antagligen jailbreakade och så har de kört redsn0w eller motsvarande på dem. Bör funka, men du kan ju dubbelkolla med oss genom att lägga en länk till ebay här.

[OT] Köpa Iphone i usa?
är nog inga problem att uppdatera i sverige, MEN den blir ju låst igen om du uppdaterar utan att det är en redan jailbreakad mjukvara du uppdaterar till. så du kommer bli tvungen att vänta tills det kommer ut jailbreak på varje uppdatering.

[OT] Köpa Iphone i usa?
Men om jag kan vänta på att det kommer jailbreak till varje uppdatering så kommer det bara vara att stoppa i mitt Telia SIM och köra? :D

[OT] Köpa Iphone i usa?
En till sak att tänka på det är ej world wide garanti som det är på andra prylar ifrån Apple.
Alltså om det händer något med telefonen inom garantitiden så måste den lämnas in i det land där den köptes.

/Peter

[OT] Köpa Iphone i usa?
Ove-Rall skrev:
-------------------------------------------------------
> Men om jag kan vänta på att det kommer jailbreak
> till varje uppdatering så kommer det bara vara
> att stoppa i mitt Telia SIM och köra? :D

borde vara så ja, men jag har inte testat själv. men kan inte se varför det inte skulle funka. men som peter skriver, garanti i sverige kan du nog glömma

[OT] Köpa Iphone i usa?
Har ifs dålig koll på iphonen, men var inte det den gamla modellen i ebay-annonsen ovan. Är det verkligen så billigt jämfört med vad en ny av den snabbare modellen borde kosta?

[OT] Köpa Iphone i usa?
Graj skrev:
> Har ifs dålig koll på iphonen, men var inte det
> den gamla modellen i ebay-annonsen ovan. Är det
> verkligen så billigt jämfört med vad en ny av
> den snabbare modellen borde kosta?

Jag håller med dig, den där var ju inte jättebillig i mitt tycke...
Jag fick ett pris på ca 4800 i butik i Stockholm idag. Men det var för en 16GB 3GS.
Enda kruxet; med lite tur finns den hemma om en månad. Men det är ingen som vågar ange ett leveransdatum. :-(

[OT] Köpa Iphone i usa?
Var i NY nyligen. Där fanns helt olåsta iPhone att köpa dvs inte Jailbreakade. Kollade i en liten skum butik och där ville de ha 899 dollar för en äkta 3GS 16mb. Kändes inte prisvärt med tanke på garantifrågan. En "generic 3GS", dvs en kinakopia, gick lös på 399 dollar. Sammantaget känns det som att det inte är aktuellt att köpa i USA. Säkert kan man hitta billigare alternativ men rimligen inte SÅ mycket billigare.

[OT] Köpa Iphone i usa?
De äldre generationerna av iPhone gick att köpa i USA utan att man skaffade abonnemang, men de gick inte att använda om man inte skaffade abonnemang eller hackade dem.

Sedan sålde de antagligen för många telefoner i förhållande till antalet sålda abonnemang, och ändrade strategin så att man var tvungen att teckna abonnemanget när man köpte telefonen. För att teckna abonnemang måste man ha ett social security number, och det är knappast lönsamt heller.

Bra att veta för den oinvigde är att det finns två olika typer av hack för telefonen.
1. Jailbreak. Innebär att man kan installera tredjepartsprogram och funktioner som inte är tillåtna av Apple, vilket gör telefonen mer anpassningsbar.
2. Unlock. Innebär att man kan använda valfritt abonnemang i telefonen.

Problemet just nu med att köpa en ny iPhone 3GS är att om den har nyaste mjukvaran är det ännu inte möjligt att varken jailbreaka eller låsa upp den, "hackarna" har ännu inte löst problemet.

Så det är med andra ord en risktagning att köpa ny telefon i USA, och där tror jag inte man kan köpa en telefon utan operatörslåset.

på www.iclarified.com (hur gör man klickbara länkar i inlägg här?) kan ni hålla utkik efter instruktioner för hur man går till väga rent praktiskt. De är väldigt snabba på att publicera guider så fort ett hack har kommit.

[OT] Köpa Iphone i usa?
Flameboy skrev:

> på www.iclarified.com (hur gör man klickbara
> länkar i inlägg här?) kan ni hålla utkik efter

Jag har för mig att TNT skrev ett inlägg i någon tråd om detta. Kan inte nån göra nåt? Typ att lägga upp dessa tips som en knapp bredvid "Förhandsgranska"-knappen tex?

/G

[OT] Köpa Iphone i usa?
Freeskier skrev:
> Graj skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Har ifs dålig koll på iphonen, men var inte
> det
> > den gamla modellen i ebay-annonsen ovan. Är
> det
> > verkligen så billigt jämfört med vad en ny
> av
> > den snabbare modellen borde kosta?
>
>
> Jag håller med dig, den där var ju inte
> jättebillig i mitt tycke...
> Jag fick ett pris på ca 4800 i butik i Stockholm
> idag. Men det var för en 16GB 3GS.
> Enda kruxet; med lite tur finns den hemma om en
> månad. Men det är ingen som vågar ange ett
> leveransdatum. :-(

Vilken butik? 4800kr måste ju vara med nått slags abbonemang?

[OT] Köpa Iphone i usa?
Vill man ha en fri telefon i sverige så kan man köpa en med Tre kontantkort. En ny 3GS kostar strax över 6000 kr då, och sedan kan man direkt ta bort operatörslåset för några hundralappar.

Vet inte om det är en miss från deras sida (Telias telefoner kan man t.ex. ta bort operatörslåset på först efter ett år) men jag känner några som gjort exakt så.

[OT] Köpa Iphone i usa?
Mycket bra information direkt från Apple här: http://support.apple.com/kb/HT1937

Enligt Tre kundservice om man redan har mobil bredband eller något annat konto med Tre kan det vara möjligt att ordna köpet på ett annat sätt. Jag vet inte om det betyder ett bättre pris eller att man slipper köpa kontantkort överhuvudtaget, men jag rapporterar tillbaka när jag har tagit reda på det.

jomper skrev:
> Vill man ha en fri telefon i sverige så kan man
> köpa en med Tre kontantkort. En ny 3GS kostar
> strax över 6000 kr då, och sedan kan man direkt
> ta bort operatörslåset för några
> hundralappar.
>
> Vet inte om det är en miss från deras sida
> (Telias telefoner kan man t.ex. ta bort
> operatörslåset på först efter ett år) men jag
> känner några som gjort exakt så.

[OT] Köpa Iphone i usa?
Ni verkar ha lösningar på allt =)

Kan ni fixa så den int är så jvla kännslig så en annan hedlig rörmockare också kan skaffa en? Som arbetstele ofc ofc

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Köpa Iphone i usa?
Flameboy skrev:

> Problemet just nu med att köpa en ny iPhone 3GS
> är att om den har nyaste mjukvaran är det ännu
> inte möjligt att varken jailbreaka eller låsa
> upp den, "hackarna" har ännu inte löst
> problemet.
>

Går att lösa med senaste versionen av Pwnage Tool och senaste 3.1 programvaran. Det är bara lite bök att genomföra, men det gick fort när jag väl hittade rätt filer till allt.

Eller ja, jag ska inte svära på att det går med 3GS, men jag har lyckats med 3.1 programvaran. Alltså samma som ligger i 3GS, själva hårdvaran har (väl) inget lås?

[OT] Köpa Iphone i usa?
Ni krånglar till det med att köpa USA, köp en i Sverige hos någon återförsäljare, typ en APR - alltså inte en operatör. Då kan ni köpa luren utan abonnemang med lite tur, men låst till en operatör typ Telia eller Telenor i ett år. Då kan ni köpa en lur för omkring 5000-7000k ink moms beroende på storlek och dagsfärska inpriser...

Har ni abonnemang sedan tidigare hos typ Telia utan bindning som går att regga hos säljaren kan ni få ännu billigare..

[OT] Köpa Iphone i usa?
OskarH skrev:
>
> Går att lösa med senaste versionen av Pwnage
> Tool och senaste 3.1 programvaran. Det är bara
> lite bök att genomföra, men det gick fort när
> jag väl hittade rätt filer till allt.
>
> Eller ja, jag ska inte svära på att det går med
> 3GS, men jag har lyckats med 3.1 programvaran.
> Alltså samma som ligger i 3GS, själva hårdvaran
> har (väl) inget lås?

Jepp, stämmer idag, men inte när jag skrev inlägget.

Tillbaka
Topp