[OT] Köpa kaffekvarn

Frolicc

Aktiv medlem
[OT] Köpa kaffekvarn
Nu blir det till att ta happys samlade expertis till hjälp igen.

Behöver köpa en kaffekvarn. Kommer att använda den till finmalen espresso samt till mer grovmalen brygg och presso. Tyngdpunkten ligger dock på espresso och det är viktigt att kvarnen kan mala finmalet med jämn malgrad.

Har kikat lite på gaggias MDF kvarn med då är vi uppe i över 2k. Finns det något vettig kvarn i prisklassen 1200-1500 som faktiskt skulle kunna fungera?

[OT] Köpa kaffekvarn
Frolicc skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu blir det till att ta happys samlade expertis
> till hjälp igen.
>
> Behöver köpa en kaffekvarn. Kommer att använda
> den till finmalen espresso samt till mer grovmalen
> brygg och presso. Tyngdpunkten ligger dock på
> espresso och det är viktigt att kvarnen kan mala
> finmalet med jämn malgrad.
>
> Har kikat lite på gaggias MDF kvarn med då är
> vi uppe i över 2k. Finns det något vettig kvarn
> i prisklassen 1200-1500 som faktiskt skulle kunna
> fungera?

Köp en Gaggia, det är du värd.

[OT] Köpa kaffekvarn
Hade tidigare en högvarvig skivkvarn som faktiskt funkade rätt ok (tyckte jag då...) Tyvärr gick den sönder och någon ersättare fanns inte längre kvar i sortimentet. Har sedan dess varit utan kvarn till min gaggia classic.

En kvarn som många rekommenderar är minimoka 203, har provat en sån och den funkade ju riktigt bra. Gaggias MDF har ju lite blandade recensioner.

Samtidigt tycker jag att man är helt sjuk i huvudet om man betalar 3000 för att mala kaffe.. =) Därför vore det mer nice med en billigare kvarn.

[OT] Köpa kaffekvarn
Mitt tips är att Ebaya hem en Peugeot-Frerer från förrförra sekelskiftet (1899-1900)
i bastant gjutjärn.

Strunta i en modernt designad och överprisad kaffekvarn som är elektrisk eller manuell.

Efter att ha fått gjutjärnsvarianten en i arv så blev det ytterligare en från Ebay i valnöt.
Dom maler allt ifrån "mjöl" till att spräcka bönan i 4 delar....

Man ställer malningsgraden med en mutter under veven, lättare kan det inte bli.

Min lilla i valnöt ligger kring 10$ och den stora i gjutjärn som jag ärvt brukar gå för 500$ men dom finns i alla priser.

[OT] Köpa kaffekvarn
Har en Isomac Macinino Prof Inox som gått dagligen i 5 års tid nu. Funkar helt ok. Verkar iofs som om den gått och blivit dyr nu också...

[OT] Köpa kaffekvarn
Frolicc skrev:

> Samtidigt tycker jag att man är helt sjuk i
> huvudet om man betalar 3000 för att mala kaffe..
> =) Därför vore det mer nice med en billigare
> kvarn.

Är sjuk; min Macap M4 kostade mer än så, men gläder mig varje dag - maler tyst och exakt och är dessutom ett konstverk i sig (speciellt när man putsar upp den...)
Vad själva kaffemaskinen kostade vågar jag inte riktigt nämna, lite mer än en komplett Campa Record-grupp, typ:-)

[OT] Köpa kaffekvarn
Frolicc skrev:
> Hade tidigare en högvarvig skivkvarn som faktiskt
> funkade rätt ok (tyckte jag då...) Tyvärr gick
> den sönder och någon ersättare fanns inte
> längre kvar i sortimentet. Har sedan dess varit
> utan kvarn till min gaggia classic.
>
> En kvarn som många rekommenderar är minimoka
> 203, har provat en sån och den funkade ju riktigt
> bra. Gaggias MDF har ju lite blandade
> recensioner.
>
> Samtidigt tycker jag att man är helt sjuk i
> huvudet om man betalar 3000 för att mala kaffe..
> =) Därför vore det mer nice med en billigare
> kvarn.

Min chef köpte en kvarn för 11k begagnat... Vilket vi retar hon ständigt för. Enda problemet är väl att det blir jävligt bra kaffe av det...

Det där med kvarnar är svårt tycker jag, våran börjar ge upp och det är svårt att hitta information om man går i butiken och kikar.

/Freddo

[OT] Köpa kaffekvarn
Måste bara nämna mitt livs förmodligen bästa Blocket-köp:

1 st Isomac Prof.
macinino_prof.jpg

1 st Gaggia Classic:
gaggia%20classic.gif

Kvarnen funkar perfekt, Gaggian behöver en ny termostat (100 kr) och förmodligen en ny brygghuspackning. Vad jag betalade? 300 spänn. Och nej, det var inte stulet, köpte hemma hos ett par i 3.5-miljonersvilla (vilket är ganska dyrt i Västerås).

[OT] Köpa kaffekvarn
För den budgeten skulle jag säga:
Köp begagnat!
Tyvärr kostar en bra kvarn för espresso en rejäl summa.
Den ska inte bara kunna mala tillräckligt fint, den måste mala jämnt också, och inte överhetta kaffet under malningen.
Jag har en KitchenAid, men inte för espresso, även om den nog skulle fungera hyfsat men inte bra.

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Köpa kaffekvarn
Som flera av er sagt så är en bra kvarn oerhört viktigt för att göra bra kaffe. Jag har en relativt simpel kvarn hemma som tyvärr bara duger när jag koka kaffe i min gamla kaffekanna från Kockums men ska jag göra en espresso så får maler jag bönorna på mitt favvocafé o tar med hem... Jag gillar prylar men att lägga flera tusen på en kvarn känns lite overkill för mig men jösses vilken skillnad det är på att mala i en riktig kvarn!

[OT] Köpa kaffekvarn
Mina råd: Köp inte Isomac, de har mycket plast i mekaniken som riskerar att paja ganska snabbt, även de dyrare modellerna.
Minimoka/Demoka 203 är en fin kvarn som går att köpa ny från tyskland för en vettig peng.
Rocky lika så.

Om den skall användas till espresso vill man kunna finjustera malningen antingen steglöst eller åtminstånne med fina steg, Gaggia MDF har fått kritik just för att stegen är för stora.

Om du är någorlunda händig så är definitivt en begagnad kvarn eller t.o.m en begad proffskvarn att föredra, men det kan behöva bytas skivor.

Och som redan nämnts kvarnen är viktigare än man tror för att få vettigt kaffe, snåla inte på kvarnen.

[OT] Köpa kaffekvarn
Hmm, kaffe. Jag borde nog inte skriva här..men...
Kaffe är knark. Knark är b*js. Kaffe borde stoppas vid gränsen innan det förgiftar vårt vackra land!

[OT] Köpa kaffekvarn
Jag har en sån isomac, valde den mest för att matcha kaffemaskinen men den har funkat klockrent i fyra år. Det är värt mycket att kunna dricka riktigt kaffe varje morgon! Spara lite till och lev på färdigmalet kaffe så länge. Köp små paket, förvara i plastpåse m klammer och konsumera snabbt så funkar det också.

[OT] Köpa kaffekvarn
Körde med en Rocky i flera år och den var kanon - enda nackdelen tyckte jag var att den var svår att rengöra inuti. Sålde den och har numera en Mahlkönig Vario som är lite mer high-tech och den har vissa fördelar och vissa nackdelar jämfört med Rockyn. Bästa är att testa och se vilken man tycker om och höra hur de låter.

[OT] Köpa kaffekvarn
Jag har inte använt Isomac:en så mycket men den maler definitivt tillräckligt fint för min bryggare.

Jag fick en Ascaso-kvarn i present ett tag innan jag köpte Isomac/Gaggia-kombon, hade en Gaggia Coffee sedan tidigare men ingen vettig kvarn. Ascaso låter högre än Isomac, men har steglös inställning av malningsgraden och maler även den fint nog.

[OT] Köpa kaffekvarn
Orbeaman skrev:
> Mina råd: Köp inte Isomac, de har mycket plast i
> mekaniken som riskerar att paja ganska snabbt,
> även de dyrare modellerna.....

Som sagt, min har gått dagligen i 5 års tid utan problem. Men vad vet jag om kvarnar, det är nog bättre att lyssna på han somn vet i stället ;-)...

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Köpa kaffekvarn
Har också Isomac Prof Inox kvarnen. Har funkat klockrent i 7 år. Kvarnen går enkelt att "trimma" så att den maler mycket finkornigt (se upp bara så att inte malskivorna får närkontakt...

[OT] Köpa kaffekvarn
Orbeaman skrev:
> Mina råd: Köp inte Isomac, de har mycket plast i
> mekaniken som riskerar att paja ganska snabbt,
> även de dyrare modellerna.

+1 på det. Min har spruckit i gängorna.

Är dock för snål för att köpa den kvarn jag vill ha. Mazzer Mini.

/Edvard

[OT] Köpa kaffekvarn
Orbeaman skrev:
> Ett tips är att hålla koll på denna sida
> http://www.riktigtkaffe.se/
>

+1, du frågar på fel forum :). Rocky (har en själv), Minimokka 203, Compak K3 är väl de som rekommenderas i prisklassen. Skulle inte välja en Inox pga all plast inuti, precis som ngn innan sa. Detsamma gäller Gaggia MDF som låter som ett helt tröskverk och ger mkt statiskt kaffe.

Beggat är bra, oftast kan man hitta ngn gammal restaurangkvarn för en ok summa eller någon av de tre ovanstående. Man får oftast kalkylera med att byta malskivor och göra rent kvarnen om den har gått på ett café. Kolla på auktionssajter och blocket, samt blockettråden på riktigtkaffe,se (finns en sån tråd där med :)).

[OT] Köpa kaffekvarn
Frolicc skrev:
> Finns det något vettig kvarn i prisklassen 1200-1500 som faktiskt skulle kunna fungera?

Nej, inte för espresso.

[OT] Köpa kaffekvarn
Trimmade min Isomackvarn enligt ovan superresultat

Här har man under 7års tid tyckt att kvarnen har varit bra men inte topp,men nu är jag i
kaffehimlen:)

[OT] Köpa kaffekvarn
Tack för alla tips!!

Då jag insåg att jag snart kommer bli lite äldre hintade jag lite om att schysst kaffekvarnstråd på happy. Snart kanske det finns en inslagen isomac, rocky, minimoka på köksbordet tillsammans med födelsedagstårtan =)

[OT] Köpa kaffekvarn
Kupa skrev:
> pLu skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> http://www.monteriva.com/Product.aspx?pc=90&pos=1&pid=6207
> är nästan din prisklass. Är det den du haft, Kupa?
> >
> >
> http://coffeegeek.com/reviews/grinders/ascasoimini
>
>
> Den är bra jävla lik min kvarn i alla fall. Ska
> kolla senare vad det står att min heter.

Det står I-2 Mini Black M.301 under min kvarn. Den ser i alla fall exakt likadan ut som på bilden.

[OT] Köpa kaffekvarn
PerryE skrev:
> Körde med en Rocky i flera år och den var kanon
> - enda nackdelen tyckte jag var att den var svår
> att rengöra inuti. Sålde den och har numera en
> Mahlkönig Vario som är lite mer high-tech och
> den har vissa fördelar och vissa nackdelar
> jämfört med Rockyn. Bästa är att testa och se
> vilken man tycker om och höra hur de låter.

Jag har använt en Rocky i ett par år nu och har funderat på att uppdatera till just Mahlkönig Vario. Vad tycker du att Varion har för nackdelar?
Mitt intryck är att den verkar snabbare, tystare, smidigare med doseringen och förhoppningsvis mindre "klumpbenägen" än Rockyn. Det vore trevligt om det också går att finjustera malningsgraden lite bättre med den?

[OT] Köpa kaffekvarn
Buddha skrev:

> Mitt intryck är att den verkar snabbare, tystare,
> smidigare med doseringen och förhoppningsvis
> mindre "klumpbenägen" än Rockyn. Det vore
> trevligt om det också går att finjustera
> malningsgraden lite bättre med den?

Har också kört med Rocky ett tag och håller med om att justeringen av malningsgrad är himpadimpa, känns lite godtyckligt.
Det där med klumpar har jag inte råkat ut för, kan det ha att göra med bönorna eller kanske luftfuktigheten, man ska ju justera malningsgrad efter väderlek och luftfuktighet...

//Y

[OT] Köpa kaffekvarn
Jag tycker att den håller inställningarna bra, men det kanske kan bero på att jag också har gängtejp på gängorna till malskivan. Däremot skulle jag vilja ha 1/2-steg på skalan, alt steglös justering.
Klumpigt kaffe är ett ganska känt "problem" hos just Rockykvarnarna. Kanske blir kaffet statiskt av plastspouten, jag vet inte. Jag liksom många andra rör om med en tandpetare, men jag har också hört att en del gör ett litet galler av ståltråd i spoutens mynning som krossar klumparna.

[OT] Köpa kaffekvarn
..och nollan på Rockyn's skala är oftast inte samma sak som kvarnens faktiska nolla, men det spelar ju mindre roll när man har hittat rätt.

[OT] Köpa kaffekvarn
salle skrev:
>
> +1, du frågar på fel forum :). Rocky (har en
> själv), Minimokka 203, Compak K3 är väl de som
> rekommenderas i prisklassen. Skulle inte välja en
> Inox pga all plast inuti, precis som ngn innan sa.
> Detsamma gäller Gaggia MDF som låter som ett
> helt tröskverk och ger mkt statiskt kaffe.
>
> Beggat är bra, oftast kan man hitta ngn gammal
> restaurangkvarn för en ok summa eller någon av
> de tre ovanstående. Man får oftast kalkylera med
> att byta malskivor och göra rent kvarnen om den
> har gått på ett café. Kolla på auktionssajter
> och blocket, samt blockettråden på
> riktigtkaffe,se (finns en sån tråd där med :)).

+1, men satsa på Compak. Den är helt klart ett snäpp över rocky och monimoka, specarna och kvaliten är jämförbar med Mazzer mini/Macap M4, fast till ett helt annat pris.

De finns "billigt" i tuskland, rekommenderas starkt. All mekanik är i mässing, den är steglöst insällbar och inställningen är ordentligt fingängad så man kan justera väldigt noga, precis som Mazzern.

[OT] Köpa kaffekvarn
Buddha skrev:
> Klumpigt kaffe är ett ganska känt "problem" hos
> just Rockykvarnarna. Kanske blir kaffet statiskt
> av plastspouten, jag vet inte. Jag liksom många
> andra rör om med en tandpetare, men jag har
> också hört att en del gör ett litet galler av
> ståltråd i spoutens mynning som krossar
> klumparna.

Rocky-modd: http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?28129-Rocky-Mod-Klumpfritt
Rengöra Rocky: http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?28636-How-to-Rengör-din-Rancilio-Rocky

Tillbaka
Topp