OT: Köpa laptop

• Trådstartare Trådstartare __a
  • Start datum Start datum

__a

Medlem
Av rädslan för att bli utbuad från forum som till exempel Swecockers så väljer jag istället att rådfråga er kära cykelvänner:

Vad är det för fel på den här datorn, som gör den så billig? http://www.theclickstore.se/product_viewer/index_html?product_id=73220

Är AMD så mycket sämre än Intel att man borde satsa så mycket som 2000.- extra på tex en sån här istället?
http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=k859408&ReferId=3

Känner mig inriktad på Aspire 3002lmi, men vet inte om jag gör bort mig då???
Hur mycket stör man sig på batteritiden som laptopanvändare?
På vilket sätt skiljer sig prestandan mellan processorerna?
Är jag knäpp som har så förutfattade meningar om Dell att jag inte ens vill ta med deras burk, i motsvarande prisklass, i marknadsanalysen?
Borde jag egentligen strunta i datorn och köpa en cykel istället?

Jag ska ha datorn till att kolla på film, surfa, göra skolarbeten och upfylla mina våta linuxdrömmar (yeah right)

Tack på förhand!!!!

Jag har viss erfarenhet av bärbart. Det viktigaste som jag anser är att det sitter en mobíle cpu i den. Billiga modeller som har stationära cpu'er blir ofta grymt varma vilken inte är bra.

Hmm... kanske skulle jag även titta på hur lång garanti det är. Vi repar många som kommer in under det sista 3:e året, jag lovar att det är värt det. Det är inte billigt att få en bärbar reparerad månad 13. Prissättningen på delar till bärbart är inte kul för konsumenter. Sen finns det mycket mer men det ovan tycker jag nog är det grundläggande.

__a skrev:
-------------------------------------------------------
> Borde jag egentligen strunta i datorn och köpa en
> cykel istället?

Beror på, ifall du hellre vill ha en ny cykel så? :-)

> Jag ska ha datorn till att kolla på film, surfa,
> göra skolarbeten och upfylla mina våta
> linuxdrömmar (yeah right)

Visst är det kul med en bärbar, men om du har en stationär nu som duger, behöver du då en bärbar? Om tanken är att ersätta den gamla datorn med en bärbar så är det ett bra alternativ, men dyrare jmf med en stationär dator med samma prestanda. Om du verkligen måste ha en mobil dator eller har pengarna så är det bara att slå till. Själv köpte jag en bärbar via jobbet, personal-pc erbjudande, gick inte att motstå erbjudandet. :-)

/Leo

batteritiden var ju verkligen piss på acer-datorn.
jag hade inte valt en laptop med under 3 timmars batteritid, men om det är viktigt eller inte får ju du svara på själv.

leta reviews på google.

sen ska man inte glömma bort små detaljer som hur och var portar/kontakter är placerade, hur tangentbord och hur övriga tangenter/reglage är/sitter/känns. skärmens kvalitet och ljusstyrka, uppgraderingsmöjligheter (ram, ev. hårddisk/optisk enhet) etc.

det är absolut inte lika lätt som att köpa en stationär dator, där man kan strunta i massa saker.

det är inte så kul om köper en laptop och sedan upptäcker att "musknapparna" är jättetröga, eller att man får skavsår på handlederna, etc.

kolla upp så mycket som möjligt om båda alternativen och kanske även andra.
försök hitta nånstans där du kan titta och känna på dem.

Jag använder inte min stationära mycket alls längre sen jag fick min lilla fina lapp :) Så skönt att kunna göra vad man nu vill göra var man vill och när man vill. Jag har en liten och lätt (och ganska dyr) rackare. Så lätt och smidig, älskar den.

Men det är klart, det är en del pengar. Som Leo sa, fundera även om du behöver en bärbar om du redan har en hyffsad stationär. Tänk även igenom hur du kommer att använda den och vad som är viktigt för dig.

Min är lite och snabb och har det jag behöver inbyggt samt 3 års fixa-på-dagen garanti.

Mina erfarenheter säger att köp en så dyr bärbar som möjligt med så bra komponenter som möjligt helst med grafikkort utan delat minne...

De komponenter du inte är nöjd med i en bärbar är väldigt svårt om inte omöjligt att byta ut, som man kan med en stationär dator...

Skulle jag själv köpa bärbar idag skulle jag troligen inte köpa något under 13000 för jag vet med mig att jag inte kommer att bli nöjd...

minst 80 gig HD
minst 512mb ram, helst 1024, ati raedon mobility kort på minst 64mb(icke delat) eller ngt nvidia kort, inbyggt Wlan+lan, minst 2800 mhz på processor... cd-rw eller dvd-rw är ganska ointressant iom att man har de i den stationära, men däremot en dvd spelare i den vore trevligt...

får väl se om man kan införskaffa sig ngt dylikt när man nyss köpt på sig en ny FS... :/

Men haka inte upp dig på "minst 2800 mhz" eftersom Intel mobile och Intel Centrino(nya mobile) inte gör de hastigheterna. Men de är liksom amd's 2800+ namnsättning snabbare än klockfrekvensen den körs i. I min lilla älskling (pris på dustin nu, 18.000) sitter en Pentium mobile på 1.6, benchar man den så motsvarar den ungefär en P4 stationär på 2.2-2.4. Jag rekomenderar dig att undvika stationära processorer eftersom de utvecklar sån värme. Intels mobila cpuer är uppe i 2 ghz och de är mycket vassa.

http://www.dustin.se/dacsaportal/system/pages/products/wf_show_product_detail.aspx?ProdID=5010070759
Taskigt grafikkort men annars underbart liten och smidig. Eftersom jag aldrig spelar längre så spelar det ingen roll för mig.

http://www.dustin.se/dacsaportal/system/pages/products/wf_show_product_detail.aspx?ProdID=5010078863
Den där funkar finfint, med bra komponenter, bra garanti och bra finish. En riktigt vass ersättare för en stationär. Men det är mycket pengar i mina ögon.

Hehehe, killen frågar om en dator för ~6000kr och folk börjar genast ropa 13000!!! PLUS moms!! Härligt med en gedigen happytråd!

Hur vill du använda din laptop? Ersätta din stationära och inte spela så mycket? Står datorn ganska mycket på samma ställe? Tillgång till vägguttag överallt du skall använda datorn?
Då duger en Acer med en Sempron i. Vill du vara lite mer mobil så hade jag tittat efter en med en Intel Celeron Mobile, samma teknik som den dyrare Pentium Mobile fast i lite mer plånboksvänlig förpackning:
http://se.pricerunner.com/computing...63=&noidx=1&a_654=&a_652=Intel+Celeron+Mobile

Kan du tänka dig att lägga ~10 k kr hade jag funderat en och två gånger på en 12 tums iBook, den kan man köra Yellowdog Linux på... :P

lundatok skrev:
> Hehehe, killen frågar om en dator för ~6000kr och
> folk börjar genast ropa 13000!!! PLUS moms!!
> Härligt med en gedigen happytråd!
>
Förlåt *skäms* ;)

johan s:
med största sannorlikhet.. de brukar vara väldigt snabba på att informera om det är med (om det är med).. det är ju inte direkt gratis.

förövrigt så äe 1½h batteritid väldigt dåligt.. skulle jag aldrig acceptera.. speciellt inte då jag har laptoppen i bilen o glor på film när vi åker längre sträckor.

HP Lance special ed. laptop:

l2000_400.jpg

http://www.shopping.hp.com/webapp/s...strong&series_name=L2000_series&brand_name=hp

Jag skulle aldrig, aldrig köpa en bärbar med mindre än 3 års garanti.

De är som sagt svindyra att reparera och går dessutom sönder klart oftare än stationära. Som privatperson kan man ju dock nöja sig med inskicksgaranti, 3 år 1bdy på platsen är dyrt..

Jobbade en del med service av dylika för många år sedan, tror p3-366 var det vassaste från dell då.. :-)

__a skrev:
> Vad är det för fel på den här datorn, som gör den
> så billig?

Jag tror inte det är nåt som är "fel" på den. Men dock är vissa komponenter kanske inte helt bäst, men bra nog för vissa saker.
Jag _tror_ att den processortypen drar mer ström och blir varmare än en Pentium-M cpu... Samt att ett integrerat grafikkort kanske inte är det allra bästa alternativet. Sen beror det lite på hur stor och otymplig datorn är också.

Om du ska vara "mobil" så spelar batteritiden en ganska så stor roll.. 1.5h är inte mycket om man arbetat där det inte finns vägguttag (eller man är för slö för att rota fram adaptern ur väskan)

Ska du inte sitta och spela eller hantera avancerade 3d animationer så behöver du kanske inte ett separat ATI Radeon grafikkort... men det är rätt trevligt annars :)

Sen handlar det om skärmstorlek och typ också, men det vet jag inget om :)

>Borde jag egentligen strunta i datorn och köpa en cykel istället?

Upp till dig vad du prioriterar...

Dock är detta bara mina åsikter... sen att nån kanske tycker att de är helt åt hel* är en helt annan sak... :D

Vill man bara kunna surfa maila o lite sånt behöver man nästan ingen prestanda alls.

Gjorde det på en bärbar ibm tp med p2-400 o ca 300mb minne med xp på fram till inte så länge sen. Det går utmärkt.

Håller helt med Jompers kommentar om garanti !

Mina erfarenheter :

Jobbets Laptop 1: ~1998 fel på kylningen stannade upprepade gånger, bytte moderkort på garanti nästa dag
Jobbets Laptop 2: ~2001 fel på laddningen av batteriet, bytte moderkort på garanti nästa dag
Jobbets laptop 3: ~2005 fel på hårddisk efter 6 månader, lämnat in och bytt HD

Hemma Laptop: ~2004 slutade ladda batteriet efter 13 månader, moderkortet bytt, jag hävdade inbyggt fel och fick rätt ! Enligt fakturan skulle det kostat 7000 kronor ...

Alla datorer var/är från de tre största tillverkarna.

Köp aldrig laptop utan ordentlig garanti !

Bengan

Håller med jomper och Bengan.
"Småsaker" att reparera som blir relativt billigt för en stationär blir i en laptop blir helt otroligt dyra om du inte har garanti.

Skulle vilja lyfta upp mac i denna tråden. Köpte min ibook 12" i julas och är mer än nöjd. Har ännu inte hittat ett enda kompabilitetsproblem med pc datorer eller nätverk samt att den funkar, alltid....

Jag valde att byta till mac eftersom jag inte var nöjd med microsofts produkter och har blivit mycket positivt överraskad. Kvaliten på hårdvaran är högklassig och mjukvaran (OSX) är stabilare än något annat jag haft (ligger en unix bas i grunden).

Sen är en bärbar dator med trådlöst kort (inbyggd i ibook) hur skönt som helst. I min hemstad (gbg) hittar man nätverk överallt som inte är låsta. Surfar på mcdonalds eller lokala fiket tex.

Samtliga program som behövs i en pc dominerad värld finns och office för mac funkar bra.

Mitt tips är alltså ibook 12". Finns för ca 9500 på www.apple.se. där kan man även läsa varför man skall byta till mac på fliken Switch.

Nu är jag inte någon cyklist på er nivå nördig som jag är, men då jag kommer från ett sådant där styggt forum (Ej det nämnda utan TBG.nu) som håller på med datorfrågor, då främst vad man ska köpa för en viss peng för att bäst kunna utföra sina önskamål så kanske jag kan vara till hjälp.

Mac är faktiskt enklare för en komplett novis, men är man van med PC och redan har sina favoritprogram så är detta inte värt så mycket.
Vidare är Mac ibook serien kraftigt efter prestandamässigt och har lite sämre stöd för externa enheter, som t.ex. GPS och annat som kan vara kul.
Men visst är de trevliga, dock inte värda den extra kostnaden om man inte är designtokig, total novis eller Macentusiast.

AMD drar generellt mer ström på sina mobila lösningar, vilket ger ljudligare fläktar och sämre batteritid som främsta problem, i stället är de oftast billigare.
Centrino är Intels helhetslösning som innebär att en bärbar har vissa finesser minimum, som till exempel trådlöst nätverk.

Men om man bortser från alla sådana där saker och ser till vad som antagligen käns bäst när det gäller bärbara datorer så är det inte den råa prestandan som man blir glad av i längden, det är kvaliteten.

Där försvinner Dell's billiga bärbara helt, som du misstänkte vill man inte ta i dem med tång(då går de deffinitivt sönder), man törs knappt ta i dem med silkesvantar och bör nästan bygga en ram runt dem då de flexar skrämmande mycket, brukar även ha lite sämre skärmar en konkurenterna.
HP är också för flimsiga för sitt pris.
Det som är förstahandsvalet är IBM, priset talar dock emot dem och eventuellt att man inte gillar den lilla styrpinnen i tangentbordet i stället för pekplatta.

Men för budgetmaskiner gäller Acer eller Fujitsu-Siemens.
Acer är bra på att göra billiga "släpbara" som är alternativ till en stationär dator med god prestanda för sitt pris, dock är de klumpiga, dålig batteritid och är lite dåliga på kvalitet.
Så då kommer vi till det alternativ jag tror är trevligast, med de önskemål jag gissat att du har Fujitsu-Siemens, inte toppen på prestanda, men för priset bra kvalitet och rimliga batteritider.

Ska du inte spela spel rekommenderar jag att du överväger:
http://www.riksdata.se/data/prodbig_8706.asp
Grafiken är rent ut sagt horribel för tunga 3D spel, men är inte det något man ska ha den till så har den få nackdelar till priset.
Det som eventuellt tillkommer är en sticka extra minne som inte kostar mycket och man inte "måste" ha(men det gör märkbar skillnad i fart) och en trevlig bärväska, gärna av ryggsäcksmodell(Det bästa är att skära till en madrass som stötdämpning och använda en oansenlig ryggväska eftersom datorväskor skriker "stjäl mig").

Sedan vill du så klart senare ha gps med kartprogram och en massa annat, datorer är lika hemska som cyklar om man gör trevliga saker med dem, de ger mersmak som drar i plånboken. :)

Så det bästa rådet är att inte ha några intressen som kräver materiella ägodelar eller att färdas, det blir så dyrt.

Vilket det nu blir, en fin cykel eller en bärbar dator, lycka till och ha det bra.

/Agabon @hotmail.com

Agabon (och andra) har många bra punkter när det gäller val av PC-bärbar, och det är sant att iBook (och PowerBook) ligger efter prestandamässigt i jämförelse med Pentium-M maskiner samt är inte alltid lika kompatibel med externa enheter som har utvecklats för Windows. Det som jag har problem med är påståendet att Mac och OS X är bara bra om man är designtokig, total novis eller Macentusiast.

Apple har datorindustriets nöjdaste kunder (PC World 2005) trots att de har ett sämre utbud av service avtal (ingen på plats avtal för konsument-maskiner t. ex.). Kanske det har att göra med faktum att deras maskiner har färre hårdvaruproblem och OS X är efter 5 år fortfarande osårbar när det gäller virus och malware. Kanske det har att göra med faktum att de allra flesta maskiner är mer komplett än de billigaste Windows-maskiner från början (med inbyggd FireWire, 802.11x, BT osv). Kanske det har att göra med faktum att OS X är både lättare för nybörjare samt bättre för Unix geeks (shallow enough for a mosquito to dip his foot into, but deep enough for an elephant to bathe in.)

Mitt "riktig" jobb är kundsupport i en stor PC/Novell miljö så jag ser och jobbar med Windows maskiner hela dagen, hela veckan. Det är verkligen skönt att komma hem till en splitterny iMac G5 och min gamla PowerBook 667. Ja, det finns en ny Dell Centrino Laptop här hemma också, men det är bara för när jag har beredskap på jobbet.

Jag tolkar situationen så att folk som dras till Apple produkter i allmanhet och OS X i synnerhet är mer öppna, frågvisa, krävande och i många fall ekonomiskt framgångsrika. Jag tror iofs att det sista egenskap är en produkt av de första. Det visar sig också att Mac-användare som andel av den svenska befolkningen är överrepresenterade bland mina kunder. Kanske det finns något samband... ;)

kakad skrev:
> Jag har viss erfarenhet av bärbart. Det viktigaste
> som jag anser är att det sitter en mobíle cpu i
> den. Billiga modeller som har stationära cpu'er
> blir ofta grymt varma vilken inte är bra.
>
> Hmm... kanske skulle jag även titta på hur lång
> garanti det är. Vi repar många som kommer in under
> det sista 3:e året, jag lovar att det är värt det.
> Det är inte billigt att få en bärbar reparerad
> månad 13. Prissättningen på delar till bärbart är
> inte kul för konsumenter. Sen finns det mycket mer
> men det ovan tycker jag nog är det grundläggande.
>
> --------------------------------
> - Cykel kan du vara själv -
>
> Me, myself and I /DS

Men å andra sidan så är det ingen fara månad 13! för enligt konsumentköpslagen så har man 2 års garanti och inte ett som butikerna oftast säger!

Enligt konsumentköpslagen från 1/4 2005 har man tre års reklamationsrätt. Den 6 månaders lagenliga garantin är kvar sedan tidigare. Det är upp till tillverkaren att utställa längre garantier.

Under reklamationsrätten är det du som kund som skall påvisa att det är ett tillverkningsfel, under garantitiden är det tillverkaren.

Till Daner:

Bra att du förtydligar, men jag tror du missade att det var en pris//prestanda-avägning som gav omdömmet.
Jag ville alls inte påskina att Mac/OS X är dåligt, villa bara betona att iBook inte är *prisvärda* just nu om man inte (endast lite överdrivet) är väldigt glad i designen, Mac/OS X eller att man är novis utan någon datorvana.

Tänk gärna på att reklamationsrätten är nästan helt värdelös för datorer, det är mer eller mindre hopplöst att som privatkonsument bevisa ett tillverkningsfel, så för bärbara som är mycket dyra att reparera kan det vara väl värt att betala extra för längre garanti, på en stationär är det annat eftersom man kan byta en dålig del själv till rimlig peng.

/Agabon

Khayman skrev:
> kakad skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har viss erfarenhet av bärbart. Det
> viktigaste
> > som jag anser är att det sitter en mobíle cpu
> i
> > den. Billiga modeller som har stationära
> cpu'er
> > blir ofta grymt varma vilken inte är bra.
> >
> > Hmm... kanske skulle jag även titta på hur
> lång
> > garanti det är. Vi repar många som kommer in
> under
> > det sista 3:e året, jag lovar att det är värt
> det.
> > Det är inte billigt att få en bärbar
> reparerad
> > månad 13. Prissättningen på delar till
> bärbart är
> > inte kul för konsumenter. Sen finns det
> mycket mer
> > men det ovan tycker jag nog är det
> grundläggande.
> >
> > --------------------------------
> > - Cykel kan du vara själv -
> >
> > Me, myself and I /DS
>
> Men å andra sidan så är det ingen fara månad 13!
> för enligt konsumentköpslagen så har man 2 års
> garanti och inte ett som butikerna oftast säger!
>
>
Å tredje sidan så får du knappas igenom ett sånt ärende. Tro mig, jag har försökt själv. Jag vet att det är istort sett omöjligt i och med att jag jobbar med garantireparationer. Men gör som ni vill, jag rekomenderar förlängd garanti.

(Jajaja Ortis ;))

Senast redigerad av en moderator:
Som sagt, kolla på förlängd garanti.

På min flickväns dator (bärbar naturligtvis) har vi (tack och lov med garanti) under de senaste tre åren varit tvugna att byta ut: Floppy, Tangentbord, Touchpad, HDD, skärm, strömkabel samt nätaggregatet (2ggr). Nu är garantin slut och nätagget glappar igen så den här gången är det löst med en liten pappersbit i kontakten istället :).

Men hursomhelst så har vi haft en fungerande dator nästan hela tiden och bara betalat 95:- per servicetillfälle, tack vare den förlängda garantin. Hade vi inte haft den hade det bara varit å kasta skiten. Hade varit billigare att köpa nytt!

Fast å andra sidan så är väl datorerna kanske av högre kvalitet idag, men det tvivlar jag på!

/Erik

Hoppas jag kan få låna denna tråden för en laptop-fråga.

Jag har upptäckt att 256 MB minne är alldeles för lite i min laptop, så jag ska köpa mer. Minnet som rekommenderas är på 266 MHz. Vad händer om jag stoppar i ett som är märkt 333 eller 400? Fungerar det? Fördelar/nackdelar?
Om 266 varit billigast så hade det varit ett enkelt val men nu har jag märkt att det ibland faktiskt är dyrare än de snabbare varianterna.

Det är svårt att ge ett säkert svar på den frågan. Det säkraste är att köpa tillverkarens orginalminne men det kan gå endå.

Vad är det för märke/modell?

Skulle jag köpa en bärbar så skulle den minst kosta 14-15000. Man får så pass mycket bättre komponenter så det är lätt värt dom pengarna.

Ett Intel pro wlan kort istället för ett kasst broadcom dito. Mer minne, 512mb är minimalt, helst ska man ha 1024mb. Sen en bra skärm 15,4" widescreen - underbart. Förmodligen ligger hårddisken runt 60, kanske t.om 80gb. Samt en snabb processorn tillsammans med ett bra grafikkort gör att man kan spela spel när det nu blir aktuellt. Och givetvis 3 års garanti.

sitter här och myser med min Powerbook 15", supernöjd! har kört med MAC i 2 år nu och älskar det. Har inte haft ett enda fel ännu och har då släpat den hit och dit utan ordentlig väska.

Spara ihop till en iBook och tacka mig sen! Ska du ha till film, foto, musik mm så är det en sådan du ska ha.

PS: kom ihåg att det inte batra handlar om utvändig design, apple har överlägset vackert gränssnitt på mjukvaran också, jag vilar gärna ögonen på skärmen.

Daner skrev:
> Mitt "riktig" jobb är kundsupport i en stor
> PC/Novell miljö så jag ser och jobbar med Windows
> maskiner hela dagen, hela veckan. Det är verkligen
> skönt att komma hem till en splitterny iMac G5 och
> min gamla PowerBook 667. Ja, det finns en ny Dell
> Centrino Laptop här hemma också, men det är bara
> för när jag har beredskap på jobbet.
>
> Jag tolkar situationen så att folk som dras till
> Apple produkter i allmanhet och OS X i synnerhet
> är mer öppna, frågvisa, krävande och i många fall
> ekonomiskt framgångsrika. Jag tror iofs att det
> sista egenskap är en produkt av de första. Det
> visar sig också att Mac-användare som andel av den
> svenska befolkningen är överrepresenterade bland
> mina kunder. Kanske det finns något samband... ;)

Jag kan börja med att påpeka att din hemsida inte funkar i firefox... du är får jättegärna att åtgärda den biten.

Jag vet inte om det finns några fördelar med Mac förutom utseendet och praktisk design på iMacen, det handlar mest om vad man är van vid, men Apple har inget att säga till om så fort man kollar på prislappen.

Den lilla 12-tums iBooken är väl rätt billig jämfört med PC-lappisar? Jag har kollat lite efter nån 12-tummare men alla verkar vara svindyra.

Frostyfog skrev:

> Jag kan börja med att påpeka att din hemsida inte
> funkar i firefox... du är får jättegärna att
> åtgärda den biten.
>
> Jag vet inte om det finns några fördelar med Mac
> förutom utseendet och praktisk design på iMacen,
> det handlar mest om vad man är van vid, men Apple
> har inget att säga till om så fort man kollar på
> prislappen.
>

Vilken del av min hemsida fungerar inte med Firefox? Jag har testat med FF 1.06 på W2K och WXP Pro SP2 samt FF på OS X och inte hittat några problem. Jag har iofs senaste från java.com på windows maskinerna också, kolla med det också.

Jag kan också informera att det finns en riktig hemsida på g, så ni slipper mina oändliga gallerier snart. ;)

När det gäller priset har du rätt att Apple kostar mer i inköp, men samtliga rapporter jag har läst visar att Apple har lägre TCO (total cost of ownership) och att anställda som använder Apple datorer har högre produktivitet. Att stirra sig blind på prislappen kan visa sig vara en dyr misstag över 3-5 år, oavsett om det är en dator, bil eller andra arbetsverktyg.

Har nyligen börjat spara till en ny bärbar, är dock helt såld på Acers Ferrari dator, den nya modellen... som har kolfiberskal i locket... måste bara få lägga in en bild på den...

acfer4005lmi.jpg

Må hända att den är lite dyrare för att de står ferrari... men kolfiber...mmm...

Robban:

Att de är för en viss Mhz betyder bara att detta är vad de minst klarar av.
Alltså finns ingen nackdel med att sätta i snabbare eftersom de bara körs lugnare än de klarar, men det finns annat att tänka på.
Se till att det är samma format på minnet du köper("ddr sodim" t.ex.) och att du inte redan har dina minnesplatser upptagna.
En till sak att ha i åtanke är att vissa tillverkare är så "onda" att de på pin ki kräver att du köper minnen som har ett speciellt ID-chip, vilket inte fyller annan funktion än att just vara ett "lås" så att man inte kan använda universalminnen.

Vill du ha lite hjälp så kan du göra så här:
Ladda hem och installera "Everest home", det är ett program som talar om vilka saker som sitter i din dator, utmärkt när man ska leta drivrutiner och/eller upgradera.

http://www.lavalys.hu/products/overview.php?pid=1&lang=en

När du startat det så klickar du "File" i menyn och väljer "preferences", sedan kan du välja svenskt språk och trycka okey.
Tryck på ikonen "moderkort" och sedan ikonen "SPD" (nej, den har inget med skor eller pedaler att göra:)).
Nu skriver du av det som står i rutan för enhetsbeskrivning exakt.

Detta mailar du till mig tillsammans med uppgifter på modell och märke på din bärbara så kan jag hjälpa dig att kolla vilket minne du helst bör välja.

/Agabon

Tillbaka
Topp