[OT] Köpa min första bil.

snäll ngn. annan än mig på happy måste vara trött över allt prat om bensinsnåla micro-japan-bilar!

Som sthlms-boende så behöver man ingen bil till jobbet mån-fre men däremot tycker ja man kan unna sig en bil på helgerna från mars till sep och hur kul är det då att glida fram i en micra!

Om jag lyckas spara ihop och hitta ett fint exemplar av denna så kan det bli verklighet för mig, det har länge varit en dröm ända sen jag såg den och enl. mig är det en av dem snyggaste bilarna som bmw producerat.

Tyvärr så är det svårt med dragkrok på såna här bilar(redan kollat) men livet är inte bara cyklar för min del iallafall.

Bilagor

• BMW-850i.jpg
    BMW-850i.jpg
    27.9 KB · Besök: 30
supreeme skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag skulle nog endå hellre lägga mina pengar på
> en tysk, känns som lite mer bil? Varför inte en
> golf, är ju trots allt världens mest sålda
> bil.. Ett exempel, men det finns nog billigare
> också:
> http://www.blocket.se/stockholm/Volkswagen_Golf_24
> 679407.htm?ca=11&w=1

Märk väl att du vid 12' mil senast bör byta kemrem, vattenpump och spännrullar annars löper du överhängande risk för motorras om kamremmen går av. Denna övning brukar vara långt ifrån gratis och varierar en hel del beroende på verkstadens timpenning. Någonstans runt 4-8' kronor skulle jag tro.

Det där med bilprovningens statistik är långt från hela sanningen- de säger bara om det är nåt trafikfarligt fel på bilen just då sen spelar det ingen roll om resten av bilen är ur funktion.

Nöjda ägarestatistik är också lite vanskligt efterssom folk som inte fattar nåt naturligt vis är nöjda med sin plåtlåda som tex en Mercedesägare inte skulle ta i med tång. Undantaget där borde väl vara Subaru efterssom det ändå är lite av en entusiastbil.

Nu föröker jag inte att säga att Toyota o CO suger, bara att deras rykte som felfria är betydligt överdrivet. Känner en del som kör Toyota och Mazda som är nyare än min SAAB (9000 -93) och de är på verkstan oftare än jag.

Om du gillar bilar köper du nåt som du gillar, dvs antagligen nåt europeiskt, om du inte bryr dig kan du köpa vad som helst från detta sekel med undantag för Amerikanska, Franska och Opel:-)

tmalm skrev:
> Nöjda ägarestatistik är också lite vanskligt
> efterssom folk som inte fattar nåt naturligt vis
> är nöjda med sin plåtlåda som tex en
> Mercedesägare inte skulle ta i med tång.

Och folk som köpt in sig i en dyr livsstilsbil kanske förminskar problemen i undersökningar för att inte ge märket dåligt rykte.

> Om du gillar bilar köper du nåt som du gillar,
> dvs antagligen nåt europeiskt, om du inte bryr
> dig kan du köpa vad som helst från detta sekel
> med undantag för Amerikanska, Franska och Opel:-)

Intressant vilken nedsättande attityd som finns mot icke-status-märken. Varför kan man inte "gilla bilar" och köpa en Citroen, t.ex?

Köp en Toyota. De är föregångare i kvalitetsarbete. Ett företag som andra ser upp till och försöker kopiera när det gäller produktionsmetoder och kvalitet. Både inom bilindustrin och i andra branscher. Och att de lyckas ha lönsamhet (med få undantag) gör att man kan hoppas på att de finns kvar under överskådlig tid, till skillnad mot t.ex. vissa "svenska" bilmärken.

Note bene: Toyota tillämpar förbesiktning som många Toyotaägare använder.
För typ 400 kr så kollas bilen före besiktning om fel upptäcks så räknas de 400 kr av från räkningen.Toyota är en bra bil men detta innebär ju att den blir ännu bättre i bilbesiktningens "minst fel" lista

glitch skrev:
> supreeme skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag skulle nog endå hellre lägga mina pengar
> på
> > en tysk, känns som lite mer bil? Varför inte
> en
> > golf, är ju trots allt världens mest sålda
> > bil.. Ett exempel, men det finns nog billigare
> > också:
> >
> http://www.blocket.se/stockholm/Volkswagen_Golf_24
>
> > 679407.htm?ca=11&w=1
>
>
> Märk väl att du vid 12' mil senast bör byta
> kemrem, vattenpump och spännrullar annars löper
> du överhängande risk för motorras om kamremmen
> går av. Denna övning brukar vara långt ifrån
> gratis och varierar en hel del beroende på
> verkstadens timpenning. Någonstans runt 4-8'
> kronor skulle jag tro.
---------------

Då får man köpa en som gått 13' och har den servicen gjord, för 10000,- mindre ;)
http://www.blocket.se/goteborg/Volkswagen_Golf_1_6_SVENSKSALD_24928793.htm?ca=11&w=3

Trådskaparen vill ha en billig och pålitlig bil. Den ska hellre generera låga driftskostnader än ligg. Alltså låter det som en japanare. Tråkiga och själlösa men de går. Jag vet två kollegor som rasat motor/växellåda på sina nyare SAAB:ar (absolut bra att kunna meka själv) men jag vet ingen som haft problem med sina japanare. Min första och nuvarande japanare köpte jag då min tyska kvalitetsbil mest strular. Att japanaren kostade som en halv service av den tyska kvalitetsbilen gör inte ont heller.

D kan absolut gilla bilar och köpa en citroen- tex DS och CV2 är ju klockrena entusiastbilar för att inte tala om SM men en billig citron från någerlunda nutid? Skulle inte tro det!

tmalm skrev:
> D kan absolut gilla bilar och köpa en citroen-
> tex DS och CV2 är ju klockrena entusiastbilar
> för att inte tala om SM men en billig citron
> från någerlunda nutid? Skulle inte tro det!

En kompis köpte just en sån citroën och trots att den både strulat och kostat i service är den billigare att köra med än den Volvokombi de hade innan. De kör iofs mer än genomsnittet, men bränsleförbrukning kan vara en faktor värd att räkna med.

På tal om idiotisk märkesfixering:
I dagens nummer av Computer Sweden har de ställt frågan "bryr du dig om vad din PC har för märke" till 4 mer eller mindre kända personer.

"Blondinbella": "Ja, jag använder bara Mac. Bloggar man flera gånger om dagen med massor av bilder är Mac enda alternativet".

Glöm inte att kolla vad försäkringen kostar. För en helförsäkring för en ung person i storstadsområde så kan det handla om betydande summor om du skulle välja "fel" bil, dvs oftast en lite roligare/motorstarkare bil.

"Ja, jag använder bara Mac. Bloggar man flera gånger om dagen med massor av bilder är Mac enda alternativet" sa Blondinbella och fick en gratis Mac.

supreeme skrev:
> glitch skrev:

> >
> > Märk väl att du vid 12' mil senast bör byta
> > kemrem, vattenpump och spännrullar annars
> löper
> > du överhängande risk för motorras om
> kamremmen
> > går av. Denna övning brukar vara långt
> ifrån
> > gratis och varierar en hel del beroende på
> > verkstadens timpenning. Någonstans runt 4-8'
> > kronor skulle jag tro.
> ---------------
>
> Då får man köpa en som gått 13' och har den
> servicen gjord, för 10000,- mindre ;)
> http://www.blocket.se/goteborg/Volkswagen_Golf_1_6
> _SVENSKSALD_24928793.htm?ca=11&w=3

Precis! Lite så jag menade :) En annan trevlig släkting till Golfen är ju A3:an. Dock finns där problemet med rost vid dörrkarmarna (ibland även vid railsinfästningen på taket) och kärvande handbromsar (som iofs drabbar Golfen och många andra också). Skulle du få för dig att provköra en Golf/A3 var uppmärksam på framvagnen. Bussningar/länkarmar brukar behöva bytas runt 12' mil. Kostar inte hela världen men klonkar det vid provkörningen är det prutläge.

tmalm skrev:
> D kan absolut gilla bilar och köpa en citroen-
> tex DS och CV2 är ju klockrena entusiastbilar
> för att inte tala om SM men en billig citron
> från någerlunda nutid? Skulle inte tro det!

XM är fantastiskt komfortabel, klart inte som D-modellerna, men dit går det ju per definition inte att komma.

C4 och C5 är mycket vättiga alternativ i sina segment, även om citropater som jag själv anser dem utslätade och själlösa (framförallt de med järnfjädrar)

Skall man ha en riktigt förståndig, relativt pålitlig vagn är Xantian ett förträffligt alternativ. Den har lastdryghet, komfort klart över klass-standard, och väldigt lite klater.

Vill man alldrig skruva, och att det skall vara enkelt de gånger man ändå behöver byta slitdelar, då köper man valfri Subaru.

Att köpa tyska bilar i samma prisläge är i dagsläget enbart dumt, de ger inget mervärde (förutom avundsjuka från grannar och arbetskamrater som inte begriper bättre ;) )

Fikasvettot skrev:

> > Om du gillar bilar köper du nåt som du
> gillar,
> > dvs antagligen nåt europeiskt, om du inte bryr
> > dig kan du köpa vad som helst från detta
> sekel
> > med undantag för Amerikanska, Franska och
> Opel:-)
>
>
> Intressant vilken nedsättande attityd som finns
> mot icke-status-märken. Varför kan man inte
> "gilla bilar" och köpa en Citroen, t.ex?
>

Förmodligen för att många anser att "gilla bilar" är liktydigt med att med hjälp av sitt bilval försöka impa på omgivningen.

Att köpa bil är kul men jobbigt.
Många val man skall göra innan man vet vad man vill ha.
Hur långt kör du per år? Kör du mycket kanske en diesel är ett alternativ.
Att köpa en nyare bil som inte gått så långt kanske medför att du känner att du vill serva på märkesverkstaden = kostar pengar.
Är bilen mindre än 3 år/12000mil räcker oftast halvförsäkring men sen behövs kanske helförsäkring om man köpt en fin bil = kostar också pengar.
Som nämnts tidigare kan det vara smart att köpa en bil som nyligen bytt kamrem med tillhörande spännrullar och vattenpump.

Hur många är du/ni som skall åka i bilen?
Jag körde tidigare en lastbilsreggad golfdiesel = hyggligt låg skatt ~3000kr/år den drog ca 0,6l/mil och lastade duktigt, trafikförsäkrad.
Hade jag inte haft behov av mer än 2 säten så hade jag köpt en lastbilsreggad passat från 2001 eller nyare (helst 110hk). Då får man komfort och lastkapacitet. Skillnad i trafik resp halv försäkring är inte så stor och det kan vara skönt att ha halv om man får inbrott osv. En VW diesel som gått 30000mil är inget att vara speciellt rädd för om man kan/vill skruva lite. Helst skall remmarna vara hyggligt nybytta.

Istället letade jag upp en väldigt osexig SAAB 900 från 1996 som jag kan serva själv utan att påverka ett i det närmaste obefintligt andrahandsvärde.
Den är hyggligt törstig ca 0,9l/mil men fördelarna är kamkedja (som förhoppningsvis inte skall behöva bytas), ingen turbo som kan medföra dyra reparationer. Nån AC finns inte heller, det gillar jag då den oxå kostar lite att reparera, hygglig komfort.
Jag gav 10000kr, bilen hade då rullat 7900mil och ständigt förvarad i garage.

Jag vet! Det är jävligt trist att bara tänka praktiskt. Men det väger upp att jag har en Volvo V70 Bifuel och den har kostat sina lappar på verkstan.. =)

Lycka till

Nissan Micra, -88. 9000 mil. En ägare. 6500:-. Bytte kamrem, vattenpump etc för 1500:-. Drar under 0,6. Ingen dragare, dock.

vs

VW Lupo, -01, 15000 mil. 43.000:-. Klarade första vintern utan strul. Service. Andra vintern byttes EPC'n för drygt 4000:-. Årlig service. Andra och tredje vintern stod den då den inte klarar kyla. I vinter kör jag också Micra. Stor service väntar, för ett femsiffrigt belopp. Drar under 0,6. Inte heller nån dragare. Dyra elhissar och centrallås blir det...

Fikasvettot skrev:

> Skillnaden är att jag inte sitter och tycker att
> andra har bajs i huvudet för att de inte köpt
> dyra cyklar. Tycker folk att det är kul att cykla
> med enkla cyklar så är inte jag den som klagar.

Det är först när bilen/bilarna kostar mer än cykeln/cyklarna som man har bajs i huvudet väl?

jomper skrev:
> Det är först när bilen/bilarna kostar mer än
> cykeln/cyklarna som man har bajs i huvudet väl?

nja, det är nog när man kör tyskt och tycker att man är bättre än de andra för den har ju sjäääl och körglädje. :)

Nissan Primera?!? Kombivarianten gillar jag.

Vi köpte precis en Volvo på KVD. Måste säga att KVD är superbra, det har aldrig varit enklare att köpa begagnad bil... Vi köpte volvon osedd och blev positivt överraskade när vi hämtade den...

Skogling skrev:
> Är det bara grönsaker som har själ menar du ?

själsbegreppet är ganska problematiskt och jag personligen tror inte att något sådant existerar alls. dock sitter man nog lite väl i knät på marknadsföringsavdelningen om man får för sig att en produkt eller varumärke har en själ. alldeles oavsett hur mycket man än har betalat för den =)

Det intressanta med folk som anser att bilar har "själ" ofta förväxlar det med "bristfällig kvalitet". Ta Fiat, Alfa Romeo, Citroen mfl. "Oj, din bakdörr ramlade av", "Visst, så är det med själfulla bilar - inte som såna där könlösa tyska panzerwagen".

Jomper, hur är det med rosten på er Supparu föresten? jag har starkt börjat fundera på en Subba men jag tycker de är löjligt over-priced nya (kom igen detaljnivån är inget vidare) och som lite äldre beggade är man ju lite nojig över rosten då de får usla betyg för sitt rostskydd.

Fordonet ovan är säkerligen användbart att transportera cyklar både uppepå och i (fast om man sätter fast dem på en bil kan man ju inte cykla på dem ;-). Dessutom, bara för kännedom, så *finns* det faktiskt en typ av fordon som heter "velomobil" ...

210309%20203.jpg

Rätt snabba saker, och praktiska för pendling.

WAW045%2002.jpg

Läs me på:
http://en.velomobiel.nl
http://www.fietser.be

Inlägget ovan får, men behöver inte, tolkas som ett svar i debatten "viken bil ska jag köpa".
Hursomhelst, ha det bra och kör lugnt!

glitch skrev:
> Jomper, hur är det med rosten på er Supparu
> föresten? jag har starkt börjat fundera på en
> Subba men jag tycker de är löjligt over-priced
> nya (kom igen detaljnivån är inget vidare) och
> som lite äldre beggade är man ju lite nojig
> över rosten då de får usla betyg för sitt
> rostskydd.

Åttiotalarna saknade något som kan kallas fungerande rostskydd, nittiotalarna har sina brister, de nyare är klart förbättrade.

Sen, trots att åttiotalarna var usla, rostmässigt, så rostar inte skruvar fast, och de fungerar, även fast de är lite fula :)

JLarsson skrev:
> Det intressanta med folk som anser att bilar har
> "själ" ofta förväxlar det med "bristfällig
> kvalitet". Ta Fiat, Alfa Romeo, Citroen mfl. "Oj,
> din bakdörr ramlade av", "Visst, så är det med
> själfulla bilar - inte som såna där könlösa
> tyska panzerwagen".

oj, din franska bil har aldrig behövt byta annat än slitdelar på 30k mil, den måste vara av usel kvallitet, den är ju fransk. På min tyska bil har jag bara renoverat toppen tre ggr på 25k mil, det är riktig bra tysk kvallitet det.

Själ har jag iochförsig aldrig tillskrivit någon av mina bilar, även fast de ibland haft egenheter. Varesig de vbarit tyska, franska, japanska, amerikanska, holländska eller svenska.

vissa egenheter är uppskattade, andra egenheter är irriterande.

DIRAVI skrev:

> Åttiotalarna saknade något som kan kallas
> fungerande rostskydd, nittiotalarna har sina
> brister, de nyare är klart förbättrade.

Vår är en 99a som gått sina första 6-7 år i Tyskland, det påverkar antagligen till det bättre. Ingen synlig rost på karossen och bilprovningen har inte klagat heller - jag undrar dock om de inte går lite mycket på sin egen statistik, forestern är en av de allra bästa 10-åringarna där tillsammans med Porsche 911 och Mazda Miata (sommarbilar!), besiktningen går nämligen alltid väldigt fort.

Men det finns definitivt lite rost här och var under bilen om man kikar. Men något annat vore väl konstigt på en 10 år gammal bil som gått 25000 mil. På en så gammal bil så är inredningen i riktigt 90-tals-japs-stuk också, de nyare är väldigt mycket bättre på den fronten. Men vi ville ha en bil man inte behöver vara löjligt rädd om, då passade den här mkt bra. Lite kantstött på stötfångarna, oöm skinnklädsel osv.

fredrikw skrev:
> är man inte ganska illa ute när man över huvud
> taget pratar om att materiella saker har en själ?

+1

fredrikw skrev:
> är man inte ganska illa ute när man över huvud
> taget pratar om att materiella saker har en själ?

Kan du definiera vad själ är?

Statistiken kanske också påvisar körstilen hos ägarna till den aktuella bilen. Skulle tippa att den genomsnittliga Toyotaägaren är en medelålders ganska försiktig person. Som begagnatköpare skall man vara glad för det, även om det kanske snedvrider tolkningen av märkets kvalitet.

Om man köper bil med drag, så är det bra att höra sig för vad bilen har dragit för något. Har bilen konkat runt på hästsläp varje helg i tio år, så sliter det nog ganska bra. Om den däremot kört kvistar till återvinningsstationen två gånger om året, så är det en annan femma. Det kan vara en idé att köpa en bil utan drag och eftermontera ett, men det kostar såklart en del.

Vad är "inte så farligt"? Och varför köpa en V12:a om man bara kör normalt? :)

Edit: stavfel

Senast redigerad av en moderator:
JPL skrev:
> fredrikw skrev:
> --------------------------------------------------
> > är man inte ganska illa ute när man över huvud
> > taget pratar om att materiella saker har en själ?
>
> Kan du definiera vad själ är?

utmärkt fråga, men kanske snarare något man ska fråga de som tillskriver prylar denna egenskap.

wikipedia ger följande svar:
Själ eller psyke (grekiska: psyché) är en sammanfattande benämning på alla mentala förmågor hos levande varelser: förnuft, karaktär, känsla, medvetande, minne, perception, tänkande etc. Inom religionen är människans själ av enbart andlig natur medan nämnda mentala förmågor hör till den materiella världen.

det vore kanske bra att ha en bil (eller en ram för den delen) som hade denna egenskap, men jag ställer mig något tveksam till om det verkligen finns. annat än i reklamen förstås.

Appel skrev:
> Vi köpte precis en Volvo på KVD. Måste säga
> att KVD är superbra, det har aldrig varit enklare
> att köpa begagnad bil... Vi köpte volvon osedd
> och blev positivt överraskade när vi hämtade
> den...

Hm, det låter lite som att köpa De Rosa-ramar på ebay...

Jag hade typ 2 år och ca 6000 mil på mig att döda en oservad toyota med strax över 20.000 mil på mätaren.. Den dog inte, trots att den kokade varje dag och konstant hårdkörning. Tillslut såldes den som "pundarbil" och skeppades till afrika. Jag gick +-0 på affären.

Såhär dödar man en toyota, mkt sevärd film:

Lotus Elise har jag testat.
Ganska billig relativt sett. Dummar sig inte med onödigheter och mycket roligare att köra en de flesta av de dyrare tyska sofforna till bilar. Det var ju nästan så att bilkörning kunde kvalificera sig till något jag gillar....

Annars är nog Toyota vettigt.
Fast inte lika roligt som en Lada, Alla ex har unika fel och brister. Ingen bil är den andra lik...

Är också inne på att balansera alla präktiga inlägg.

Jag skaffade en andrabil i somras för 50 tkr:

0834943707.jpg ht=480

Risk bara att du fastnar på ett forum med liknande stil som detta... :)

Tillbaka
Topp