(OT) Köpa något att grilla

fhloston

Aktiv medlem
Jaha, nu har det diskuterats vilken grill som är bäst, och vilken kol man ska hälla i den.

Sen då? Står ni där och glor på glöden? Eller har ni några bra grilltips?

Själv tycker jag att flankstek är bästa biten på nötdjuret. Jag marinerar i lite olja, soja, Chipotle krydda, vitlök, svartpeppar, Tabasco, och ibland lite rödvin.

fhloston sa:
Jaha, nu har det diskuterats vilken grill som är bäst, och vilken kol man ska hälla i den.

Sen då? Står ni där och glor på glöden? Eller har ni några bra grilltips?

Själv tycker jag att flankstek är bästa biten på nötdjuret. Jag marinerar i lite olja, soja, Chipotle krydda, vitlök, svartpeppar, Tabasco, och ibland lite rödvin.

Det är fan gott det!

Grilla tonfisk. Olja in och grilla hårt och ganska snabbt... mmmmm....

Hamburgare!
Självklart gör man dem själv!
Är man riktigt manlig likt Moberg så maler man högreven själv! Handvevad kvarn!
Sjukt simpel maträtt som blir riktigt trevlig med bra råvaror!

Torskrygg!

2 stora bitar ca 100 spänn.

smeta in dom i olivolja. krama in salt och peppar.

ca 54 grader i mitten ( använd alltid termometer, blir sjukt mycket godare) fisken lagas till i eftervärmen då du tagit ut dom.

skär 2 avocado i bitar och blanda ihop med med grapefruktbitar och granatäpple kärnor. rör om till en sallad.

klyv 2 stora broccoli träd i mitten koka dom i 4 minuter. lägg dom sedan på grillen med skär sidan ner. låt dom grillas ordentligt
riv nu mängder med permesanost på. klart!

Hambugare är fint, egengjord givetvis.

Men annars är det najs att laga allt på grillen. Brukar ha lite kall koktpotatis (små bitar) som jag lägger i folie med smör (riktigt inge margarin) nån ört du gillar,lite vitlök, gul/röd lök i strimlor och tomat och feta i bitar. Låter paketet ligga å gotta sig på indirekt värme under hela grilltiden för köttet.

Majskolvar.

Allt annat känns så sjukt överskattat.
Onödiga halter akrylamid, egentligen borde man bojkotta kött helt men det är en annan sak.

Alkohol brukar man givetvis inte.

Jag grillar bara grönsaker! Broccoli med parmesan måste testas, samt potatis"salladen" ovan. Mums :)

Dricker gärna öl under hela processen, folköl så klart!

Dinmorsa sa:
Torskrygg!

2 stora bitar ca 100 spänn.

smeta in dom i olivolja. krama in salt och peppar.

ca 54 grader i mitten ( använd alltid termometer, blir sjukt mycket godare) fisken lagas till i eftervärmen då du tagit ut dom.

skär 2 avocado i bitar och blanda ihop med med grapefruktbitar och granatäpple kärnor. rör om till en sallad.

klyv 2 stora broccoli träd i mitten koka dom i 4 minuter. lägg dom sedan på grillen med skär sidan ner. låt dom grillas ordentligt
riv nu mängder med permesanost på. klart!

Köpa torsk? Huvva!

Beer-Can-Chicken_13636.jpg

Beer can chicken så klart! Saftigare kyckling är svårt att få.

Blir mest fläsk, fågel, fisk och grönsaker på grillen och öl i handen. Klart att nöt också grillas men föredrar de tidigare om det inte är hamburgare.
Köpte en rök förra året och det var riktigt schysst, kommer användas flitigt i år.

Frågan var ju köpa något...

Hur långt måste man gå för att få cred? Räcker det med att föda upp en kalv (hur gör man det på credigast sätt isf) eller är det tjur och ko som gäller för att få fram den framtida högrevsburgaren?
Sen handvevad kvarn har jag förstått. Vilket är det optimala varvtalet på kvarnen?

Oftast olika formar av nöttkött, senast var det nog flankstek tror jag. 8 gånger av 10 bara med en rub av salt och peppar.

Ibland slänger jag på en laxsida och kör på lite lägre temperatur och drar igång en liten glöd i rökugnen också. Då och då blir det fläsk också, men jag är mer förtjust i nötkött, för dålig på att grilla fläskkött.

Förutom marinerade sojafiléer och grönsaksspett kan jag rekommendera Tzayspett för de som vill prova något vegetariskt och inte vet hur eller vad man ska göra. Sen spett med småpotatis om man inte gör en rotfruktsblandning i ugnen. Har man grill med urtag för wok kan man köra allt där men då blir det ju inte direkt grillning... Dressingen till gör man såklart själv och toppar allt med inlagda chilis. Biran till får gärna vara en Hoegaarden Wit.

Sen är det en annan femma att jag saknar hemmagjorda burgare som blir sjukt gott på grillen.

För de som bor i norra delarna av sthlm kan jag varmt rekommendera ett besök på Husa gård (deras butik är öppen fredagar och lördagar, inte så många timmar dock). De har riktigt bra kött till helt okej priser (för att vara ekologiskt).

Ett lite nyare tips som jag smakade för första gången förra året och som blivit familjens favorit
är den brasilianska Picanhan (nästan nationalrätt), köttet är så smakrikt att man bara behöver
krydda med grovt salt (mycket), ska ligga ganska länge på medelvärme för att bli perfekt.
Avnjutes bäst med en Hof under tillagningen och en Poppels APA till serveringen :-)
/Peter

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    310.5 KB · Besök: 48
Jag utgår ifrån att någon sitter och fnissar på DN's redaktion. För det där kan väl aldrig vara skrivet på allvar?

edit: Den var visst 6 år gammal. Men ändå.

Senast ändrad:
AxelSthlm sa:
Vegan sa:
AxelSthlm sa:
Vad fan är en sojafilé?
Är den 3D-printad?

Har du bara en bra sojatråd kan du säkert printa dina filéer ;-)
Jag köper mina torkade, kokar dem och lägger dem i marinad några timmar.

Inte utan att man blir lite sugen när man ser den här bilden på marinerad sojafilé.......

ha ha ha, nä, det där ser ut som någon man grävt fram under en obduktion.

Tyvärr är grilltiden något man som vegetarian (och tidigare köttälskare) fått reducera en aning. Visst, vi grillar mycket annat men just burgare och fina köttbitar går helt enkelt inte att återskapa. Så är det tyvärr. Men som sagt, testa Tzaispett :-)

Ett fint ytterlår ( Älg ) rullad i marinad gjord på vitlök,chili, salt&peppar och rapsolja. Eller en stor vildsvinsfilé. Antingen honungsmarinad eller bara salt&peppar rub.
Till det hemmagjord potatissallad ( chili, timjan, vitlök, rödlök, peppar, salt. ) och självklart en låda full med is och Staropramen.

Är vi i sommarstugan blir det mesta fisk, aborre, gös och även nån enstaka öring slängd på grillen.

Mr Orange sa:
Sojafilé? Finns det styckdelar av sojabönor med ben kvar i?

Kanske, inte så vanligt dock då det mesta som importeras är från benfria bönor. Du får höra med slaktaren om han har något hemma. Kolla samtidigt om han kan få fram grytbitar av falafeldjur. Har hört att det ska vara en delikatess!

Grillade kokta småpotatisar är magiskt gott, lite olja på dem och sen grovsalt och peppar.. mm. Majskolvar och diverse grönsaker, smaskens.

Småfiskar fyllda med lite örter, salt och peppar och sen i folie är också gott, precis som tonfisk och det mesta andra i fiskväg. Brukar värma på lite pilgrimsmusslor och räkor med salt, peppar och chiliflakes i olja på slutet men det kan man inte riktigt lägga på gallret..

Blev inspirerad av den här tråden och köpte broccoli och en bit entrecote till imorgon. Köttet har jag just brynt med gasolbrännaren, utan kryddor och nu ligger den i ugnen på 55 grader och ska så göra i 24h. Jag ska med andra ord grilla i morgon kväll.

Tillbaka
Topp