(OT) Köpa något att grilla

jomper sa:
Grillade kokta småpotatisar är magiskt gott, lite olja på dem och sen grovsalt och peppar.. mm. Majskolvar och diverse grönsaker, smaskens.

Småfiskar fyllda med lite örter, salt och peppar och sen i folie är också gott, precis som tonfisk och det mesta andra i fiskväg. Brukar värma på lite pilgrimsmusslor och räkor med salt, peppar och chiliflakes i olja på slutet men det kan man inte riktigt lägga på gallret..

F'inte att tala om sparris. Med en klick ramslöksaioli till. De första svenska sparrissar till överkomlig pris lär komma om någon vecka. Man blir rent till sig!

Ribs.
Kokas 1 timma med lök morot salt och chilli.
Rubbas med "Adams rib rubb" över natten i kylen.
Grillas indirekt 15 min för att få upp värmen. sen direkt över glöden, på med antingen show me sås eller extremefoods egna XXX sås.
Köttet ramlar av benen bara man tittar på det.

Krav, Söderåsen,mjölkko, gräsätare ute året runt, hämtad per cykel. 5v hängning.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    195.6 KB · Besök: 33
Senast ändrad:
Kneecap sa:
Dinmorsa sa:
Torskrygg!

2 stora bitar ca 100 spänn.

smeta in dom i olivolja. krama in salt och peppar.

ca 54 grader i mitten ( använd alltid termometer, blir sjukt mycket godare) fisken lagas till i eftervärmen då du tagit ut dom.

Tjena!

48!

om torsken inte kommer upp i åtminstånde 52 så tycker jag att rå-fisk smaken tar över. Lite metallisk och inte samma fina textur. Vitfisk tycker jag skall gå till 52-54 på eftervärme. 48 är bra för lax.

Men som mycket annat, omväxling förnöjer. Gäller även kött.

Atlas sa:
Kneecap sa:
Dinmorsa sa:
Torskrygg!

2 stora bitar ca 100 spänn.

smeta in dom i olivolja. krama in salt och peppar.

ca 54 grader i mitten ( använd alltid termometer, blir sjukt mycket godare) fisken lagas till i eftervärmen då du tagit ut dom.

Tjena!

48!

om torsken inte kommer upp i åtminstånde 52 så tycker jag att rå-fisk smaken tar över. Lite metallisk och inte samma fina textur. Vitfisk tycker jag skall gå till 52-54 på eftervärme. 48 är bra för lax.

Men som mycket annat, omväxling förnöjer. Gäller även kött.

Tjena!

Jag kan ju ha missförstått dinmorsa, jag antog att han lyfter av den vid 54 och sen låter den vila i folie. Jag lyfter av vid 48 och låter den vila till 52

eketjall sa:
Frågan var ju köpa något...

Hur långt måste man gå för att få cred? Räcker det med att föda upp en kalv (hur gör man det på credigast sätt isf) eller är det tjur och ko som gäller för att få fram den framtida högrevsburgaren?
Sen handvevad kvarn har jag förstått. Vilket är det optimala varvtalet på kvarnen?

Det ska väl vara en fjällko som man strypt själv?

RallyKalle sa:
Ett lite nyare tips som jag smakade för första gången förra året och som blivit familjens favorit
är den brasilianska Picanhan (nästan nationalrätt), köttet är så smakrikt att man bara behöver
krydda med grovt salt (mycket), ska ligga ganska länge på medelvärme för att bli perfekt.
Avnjutes bäst med en Hof under tillagningen och en Poppels APA till serveringen :-)
/Peter
Låter spännande!

Testa å byt ut hoffen mot Poppels WIT istället så blir du nog ännu nöjdare vild grillningen!

Måste tipsa om flap en grym detalj det är nedre ryggbiffen som sträcker sig ner mot benet
Väldigt mycket köttsmak o grova köttfiber
Om man putsar den lite grovt så sparar man det kött o fett man få så köper man en handvevad köttkvarn så kan man göra dom bästa burgarna på det
Bra fetthalt o mycket köttsmak

Testa köp erat kött i webshopen på Johan i hallen
En restaurang grossist som även säljer till privatpersoner med hemleverans
Bättre pris är svårt att hitta

http://touch.johanihallen.se

Ankbröst blir mycket gott, Hemköp har det i sortimentet numera, och det är billigare än de lite dyrare nötköttstyckena.

Konkret sa:
ceel sa:
Bengt-re sa:
Grillade tonfisk idag. Blev bra, men lite småkyligt ute.

Grymt gott. En skvätt citron på det där, å lite grillad grön sparris till så är man hemma sen. :)

Ne tacka vet jag en kall sås och lite pärer.

Mangoröra och tomatsmörslungad pasta går också bra. Lite stekta grönsaker piffar till det hela. Och lite kalla coctailkapris för den som gillar det.

Bilagor

• 20180120_185054.jpg
    20180120_185054.jpg
    299.1 KB · Besök: 21
Tillbaka
Topp