[OT] Köpa ny dammsugare?

[OT] Köpa ny dammsugare?
det gör också munstycket du lagade🤪
smalt, högt, klumpigt,fastnar i mattor. när det gick sönder fanns en god ursäkt byta till något bättre?
Jag tycker det munstycket funkar utmärkt, däremot en sånt du länkade som inte står på ett eget hjul kräver en massa extra finlir och är svinjobbigt att använda.. Så smaken är som baken ;)

[OT] Köpa ny dammsugare?
Får man skämmas om man använder ett såkallat "tvshop-munstycke"?

1000057554.webp

(Eller egentligen två, grovdammsugaren fick det första när det blev slitet)

[OT] Köpa ny dammsugare?

Visa bilaga 811734

Nja. Jag använde ett sånt och tyckte det var jättebra, tills jag såg vardagsrumsgolvet i motljus. Den tar typ inget av det fina dammet som ligger på golvet. Jättebra på större grejer och under möbler och i hörn. Jag tror att det som saknas är hela borstar.

[OT] Köpa ny dammsugare?
Nja. Jag använde ett sånt och tyckte det var jättebra, tills jag såg vardagsrumsgolvet i motljus. Den tar typ inget av det fina dammet som ligger på golvet. Jättebra på större grejer och under möbler och i hörn. Jag tror att det som saknas är hela borstar.
Jo, det där känner jag igen. Roboten som tar findammet är ett ganska rimligt komplement

[OT] Köpa ny dammsugare?
Jag tycker det munstycket funkar utmärkt, däremot en sånt du länkade som inte står på ett eget hjul kräver en massa extra finlir och är svinjobbigt att använda.. Så smaken är som baken ;)
de jag länkade till har två hjul i vardera änden vilka avlastar borsten och ser till att de inte fastnar mer än lagom. det funkar oberoende av underlag. tuta och kör.

hjulen på weldions munstycke avlastar inte sugdelen med dess borst, vilket hänger i ett bakre gångjärn av sin egen tyngd mot underlaget. när det på typiskt sätt fastnar i matta hjälper det inte ens lyfta det blytunga arrangemanget. tvåhandsfattning blir då gärna en räddningsplanka.

att fälla in borsten medelst knappen hjälper tyvärr bara delvis. byt och bli en lyckligare människa:)

[OT] Köpa ny dammsugare?
hjulen på weldions munstycke avlastar inte sugdelen med dess borst, vilket hänger i ett bakre gångjärn av sin egen tyngd mot underlaget. när det på typiskt sätt fastnar i matta hjälper det inte ens lyfta det blytunga arrangemanget. tvåhandsfattning blir då gärna en räddningsplanka.

att fälla in borsten medelst knappen hjälper tyvärr bara delvis. byt och bli en lyckligare människa:)
Jag vet hur det funkar, jag har ett likadant och tycker det är toppen. Sugdelen jobbar med sin egen vikt och man behöver aldrig fundera över den, bara köra hjulet och styra med lite vinkling av handleden.

[OT] Köpa ny dammsugare?
Engagemang för ens dammsugarmunstycke är det inte ofta man är med om.
Kör vidare på det där och är glad så länge jag slipper att lägga pengar på dammsugardelar.

[OT] Köpa ny dammsugare?
Dammsugare...viktigt och nödvändigt!
Jag har en billig Electrolux (1100:- nånting), funkar finemang.
2 år gammal tror jag.

[OT] Köpa ny dammsugare?

Visa bilaga 811734

Jag tycker det är bra, och var pinsamt nöjd över mig själv när jag tyckte att de "formklippta självhäftande glidytorna" var onödigt dyra, och istället numera bara kör med vanliga billiga möbeltassar i hörnen av munstycket!

[OT] Köpa ny dammsugare?

Visa bilaga 811734

Jag köpte ett sånt - i butik - för en herrans massa år sedan, 00- tal troligen. Enda som går att använda enligt mig. Smidigt, lätt och går under allt utom det har massiv sockel mot golv.

[OT] Köpa ny dammsugare?
Hade du länk till dem för en som inte bor i Sthlm?:)
städmaskinhuset ligger i skutskär. har åkt in där på väg till jämtland, men i första hand tror jag den trevliga innehavaren lazlo skickar. men ska någon adapter tillverkas för diverse munstycken han säljer är det inte fel vara på plats.

han har också dammsugarslang på metervara. minimerar förflyttningar av dunderklumpen. jag har 6 eller om det är 7 meter.

rekommenderas varmt.

[OT] Köpa ny dammsugare?
Jag kan ju villigt erkänna att den vanliga dammsugaren används typ kvartalsvis sen roboten kom in i bilden. Och då inte för golven utan bara för platser bakom annat som roboten missar. Den dammsuger nämligen mycket noggrannare än jag gör.

Nu sist när jag köpte ny robot så köpte jag lite på vinst och förlust en som utöver tömning också har moppar med vattentankar och tvätt och tork och hela baletten. Jag får säga att jag är otroligt imponerad över hur bra den faktiskt gör det jobbet också, mycket bättre än jag hade räknat med.

Det av flyttstädarna väldigt tveksamt städade golvet (hade jag insett det innan jag fyllt lägenheten med slipdamm hade jag nog försökt lyfta det..) har en helt annan matt lyster nu efter några vändor än det hade tidigare, och vattnet i smutsvattentanken är lite renare efter körningarna nu men var stabilt mörkgrått första rundorna den gick. Bryter mot alla regler i instruktionerna och kör en skvätt såpa i skurvattnet.

IMG_0130.webp

[OT] Köpa ny dammsugare?
Jag kör bara moppen en dag i veckan, och tömmer den samma dag. Får väl se om det räcker. Det giftigare tipset jag snappat upp på nätet är såna där tabletter för att göra rent tandställningar...
Corega är grymt när det gäller rengöring av ingrodd lort. Testa på en teklämma, en ståltermos eller ett klockarmband i metall.

[OT] Köpa ny dammsugare?
Kör med sladdlös Miele Triflex HX1. Svagheten är att den inte bums käkar i sig mindre skräp i vissa former som ett normalt sladd-anslutet monster. Men det kompenseras av enkelheten att plocka fram och använda, samt att byta konfiguration för olika ändamål.
Vi har kvar sladd-maskinen, men under de tre åren vi haft den batteridrivna, så har vi inte en enda gång tagit fram den sladd-anslutna.

Dyson har nog lite bättre effekt skulle jag gissa, men Triflexens har ju en flexibilitet och enkelhet på ett annat vis.

1768248469906.webp

[OT] Köpa ny dammsugare?
Kör med sladdlös Miele Triflex HX1. Svagheten är att den inte bums käkar i sig mindre skräp i vissa former som ett normalt sladd-anslutet monster. Men det kompenseras av enkelheten att plocka fram och använda, samt att byta konfiguration för olika ändamål.
Vi har kvar sladd-maskinen, men under de tre åren vi haft den batteridrivna, så har vi inte en enda gång tagit fram den sladd-anslutna.

Dyson har nog lite bättre effekt skulle jag gissa, men Triflexens har ju en flexibilitet och enkelhet på ett annat vis.

Visa bilaga 812006
Vi har en åtminstone liknande Miehle. Bra på att suga hundhår ur mattorna är den. Och att det går att byta batteri.
Men väger bly och är riktigt besvärlig att tömma. Var tog dammsugarpåsarna vägen egentligen?

Tillbaka
Topp