[OT] Köpa ny receiver.

Tobbegubben

Ny medlem
[OT] Köpa ny receiver.
Hej alla.

Startade en tråd för ett tag sedan om att köpa ny Tv. Och där har varit många bra och nyttiga tips.
Nu funderar jag på att även skaffa en ny receiver samtidigt som jag inhandlar Tvn.
Kommer att driva mina högtalare som är ett Elac starlet 5.1 system.
Kommer att koppla all teknisk utrustning till receivern och därför köra all ljud genom den.
Har kollat lite på prisjakt och läst olika recensioner. Populärast verkar vara Onkyo, Yamaha, Marantz och Pioneer.
Prislappen tänkte jag skulle ligga runt 4000:-.
Så hade varit tacksam för tips. Skall ju funka bra tillsammans med framtida TVn som blir en 4K och HDR.
Sedan undrar jag en sak till. Om man kopplar från Viasat boxen ner till receivern, blir bilden oftast bättre eller sämre då?

Edit: receiver är lika OT som TV /mod

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Köpa ny receiver.
Tobbegubben sa:
Hej alla.

Startade en tråd för ett tag sedan om att köpa ny Tv. Och där har varit många bra och nyttiga tips.
Nu funderar jag på att även skaffa en ny receiver samtidigt som jag inhandlar Tvn.
Kommer att driva mina högtalare som är ett Elac starlet 5.1 system.
Kommer att koppla all teknisk utrustning till receivern och därför köra all ljud genom den.
Har kollat lite på prisjakt och läst olika recensioner. Populärast verkar vara Onkyo, Yamaha, Marantz och Pioneer.
Prislappen tänkte jag skulle ligga runt 4000:-.
Så hade varit tacksam för tips. Skall ju funka bra tillsammans med framtida TVn som blir en 4K och HDR.
Sedan undrar jag en sak till. Om man kopplar från Viasat boxen ner till receivern, blir bilden oftast bättre eller sämre då?

Hej, har befunnit mig i hemmabioträsket ett tag nu....din sista fråga brukar svaras bäst med en enkel tumregel: För varje "skarv" riskerar du förlust... Bilden ut ifrån en tillkopplad reciever beror på hur avancerad recievern är dvs om den har en Scaler (förbättrare) för in och utgående bild. Har recievern en enkel bild ingång och utgång som bara agerar bildväxel så borde eventuell förlust inte synas, är däremot recieverns inbyggda scaler av sämre kvalité än boxens så riskeras en synbar skillnad allt kan korrigeras tillbaka av TV:ns scaler men då är det som att gå över ån efter vatten = bra bild in till reciever-dålig bild ut till TV som restoreras till sämre bild än original signal.... Allt hänger desvärre på summan av alla delar i samarbete... Mitt råd är att dra bild direkt från box till TV, och ljud separat via digital-ljudkabel till reciever, får du ett osynkat ljud kan du fixa synkningen i recieverns submeny. Som sagt så undvik så många "kabelbrott" som möjligt både för Video och Audio enklast och rakast väg = bäst resultat!!
Lycka till
/C

[OT] Köpa ny receiver.
Som audiofil men inte så mycket bildofil tycker jag det är otroligt smidigt att ha bilden kopplad till receivern. Att bara behöva sätta igång med en fjärrkontroll är så grymt mycket värt. Vi kör Yamaha och att dessutom kunna styra allt med en app är sanslöst mysigt när ungarna sitter och smyghöjer och de vuxna vill prata.

[OT] Köpa ny receiver.
Lägger du 15-25K på en 4K-tv skulle jag lätt lägga 8-16 på en bra stärkare från Arcam / Onkyo / Pioneer t.ex som har bra scaler och kan leverera bra ljud. Annars blir det som bio med en film i 320x200 :)

[OT] Köpa ny receiver.
Gillar min Yamaha Aventage skarpt. Bra app, smidig kontroll över hela anläggningen, bra ljud, mer än tillräckligt men in och utgångar. Lät fantastiskt med audiovector m3, bytte ner mig till system audio, låter fortfarande riktigt bra

[OT] Köpa ny receiver.
HåkanC sa:
cwh1973 sa:
För varje "skarv" riskerar du förlust.
Det stämmer väl inte för en HDMI-signal, utan bildbehandling i "skarven" (förstås).
För hur skulle en "skarv", utan bildbehandling, kunna påverka en HDMI-signal?

/Håkan

Mellan Tummen och pekfingret Håkan. En ny kontaktpunkt innebär alltid förlust på något sätt, om det blir synbart är en tolkningsfråga för var och en. Jag skriver dessutom att; "Har recievern en enkel bild ingång och utgång som bara agerar bildväxel så borde eventuell förlust inte synas, är däremot recieverns inbyggda scaler av sämre kvalité än boxens så riskeras en synbar skillnad" TYP ;-D
Gillar att förenkla saker och ting då jag inte vet grundkunskapen hos frågeställaren
Mvh /C

[OT] Köpa ny receiver.
cwh1973 sa:
En ny kontaktpunkt innebär alltid förlust på något sätt, om det blir synbart är en tolkningsfråga för var och en.
Men på vilket skulle en kontaktpunkt på en HDMI-signal kunna bli synlig för ngn oht?

cwh1973 sa:
Gillar att förenkla saker och ting då jag inte vet grundkunskapen hos frågeställaren
Vilken är din grundkunskap om HDMI-signaler?

/Håkan

[OT] Köpa ny receiver.
Jag bytte nyligen, och valet föll på Yamaha.
Mycket för deras "music cast" som är ett Sonos liknande system som går att bygga ur till flera rum och som man styr smidigt med en app.

[OT] Köpa ny receiver.
Jag var också fast i hembioträsket, är väl det fortfarande, men har numera fastnat i MTB träsket istället. så pengarna läggs på cykelsaker. Har haft bland annat några Onkyo och Marantz. Uppgraderat efterhand. Marantz är det jag har trivts bäst med när det gäller ljud. Onkyo hade förut en hel del problem med HDMI handskaningar osv. Har idag en Marantz 6006 så den är några år gammal, men den serien är nice. Speceillt om du kan få tag på en utgående serie från Tyskland eller liknande.
Onkyo i 4000 kr klassen har ofta varit mycket bang for the buck faktiskt. Annars nerda ner dig på minhembioforum.se Men där kan man fastna och helt plötsligt vilja ha mycket dyrare prylar.

JAg tycker det är smidigt att köra igenom alla HDMI kontakter till receivern och en upp till tvn. Att bilden skulle bli sämre håller jag inte med om, man väljer helt enkelt vilken enhet som ska skala upp bilden. I min receiver och även Onkyon jag hade var det bara att ställa in på Throughput så går signalen igenom utan bildbehandling. På min gamla tv så blev bilden bättre om Marantzen fick uppgiften att skala upp bilden, på den nyare tv har jag återgått till att låta tvn ta hand om bilden

Min setup är jag väldigt nöjd med idag, så något byte blir det nog inte förrän någon apparat börjar krångla. Eftersom jag gillar musik och vill ha bra ljdu på 2 kanal, har jag kopplat en Primare förstärkare som slutsteg till frontarna. Den (Hegel har också någon modell som funkar så här) att man kör hemmabioljduet via pre out via MArantzen, men lyssnar jag på musik är det enbart Primaren som används. Man akn säga att förstärkaren är slutsteg och förstärkare i ett. Men det är lite off topic.

[OT] Köpa ny receiver.
När man precis googlar runt så har komplett.se idag sänkt Onkyo TX-NR656.
Har läst omdöme och spec och den har ju allt som redan diskuterats i tråden och kostar lite över 4 papp.

[OT] Köpa ny receiver.
Läste precis på om just HDMI och det verkar ju finnas varierande kvalité på själva kontakt"protokollet" som ev. kan påverka bilden. T.ex. Klarar inte sämre protokoll högre hz som förmodligen är önskvärt på en 4K eller högre upplöst skärm.

Samtidigt så kanske inte vanlig tv sänds i 120+hz men vid filmtittande så borde det kunna märkas.

Jag är inte så påläst om tv osv. men är lite smått intresserad av datorer och därmed även skärmar.

[OT] Köpa ny receiver.
evirob sa:
Läste precis på om just HDMI och det verkar ju finnas varierande kvalité på själva kontakt"protokollet" som ev. kan påverka bilden. T.ex. Klarar inte sämre protokoll högre hz som förmodligen är önskvärt på en 4K eller högre upplöst skärm.

Samtidigt så kanske inte vanlig tv sänds i 120+hz men vid filmtittande så borde det kunna märkas.

Jag är inte så påläst om tv osv. men är lite smått intresserad av datorer och därmed även skärmar.
hdmi 2.0b klarar protokollet.

[OT] Köpa ny receiver.
Jag köpte ny anläggning i våras och tittade runt en hel del då. För mig föll valet på en Marantz NR1606 receiver med Q Acoustic 3020 som frontar. Jag var runt och jämförde hur de högtalare jag var intresserad av lät på olika receivermärken. När jag bestämt mig för Marantz som receiver lyssnade jag på de olika högtalarna igen med endast Marantz som förstärkare och är väldigt nöjd med resultatet.

[OT] Köpa ny receiver.
RockyM sa:
Tips kolla efter Spotify connect inget jag skulle vilja vara utan iaf!
+1

Men inte med enbart stöd för Spotify utan (åtminstone) även Tidal och Deezer
spotify_deezer_tidal.jpg

Tidal är väl dessutom den streamingtjänst som har bäst ljud
http://tidal.com/se

Även stöd för Google Cast är bra att ha
googlecast.jpg

https://www.google.com/cast/

Pioneer VSX-1131 skall ha detta + MKT mer
1131_beauty_large1.jpg

http://www.pioneer-audiovisual.eu/se/def/products/vsx-1131

Men det finns säkert motsv funktioner hos många andra modeller

/Håkan

[OT] Köpa ny receiver.
Rattnalle sa:
Film är normalt 24p. Så i teorin räcker 24 Hz gott.
Men i praktiken så upplever en väl att bilden blir "ryckig" när den uppdateras långsammare än ögonen?

I runda slängar så kan ögat uppfatta 30 bilder i sekunden (*2=60 totalt) så 24p borde ju ge en klart märkbar ryckig bild jämfört med material i 30p.

I tv-världen är det kanske inte lika illa som på en datorskärm där en sitter närmre men kan ju helt klart vara märkbart. Jämför en 60hz tv med en snabbare, t.ex. 120hz. Jag upplever en mjukare/jämnare bild med snabbare uppdateringsfrekvens.

I slutändan är det väl dock så att ingenting blir bättre än den svagaste länken i kedjan. Om det ens spelar någon roll när allt kommer omkring.

[OT] Köpa ny receiver.
Filmen i sig är ändå bara inspelad i 24p så det finns inte fler bilder än så att visa. Men på en film är det lite inbyggd rörelseoskärpa som gör att det inte upplevs ryckigt. I ett spel genereras exakta bilder och därför känns så låg fps helt vidrigt.

[OT] Köpa ny receiver.
RockyM sa:
Tips kolla efter Spotify connect inget jag skulle vilja vara utan iaf! =)

Marantz SR 7010 (med Dolby Atmos & dts X)
Fast kan du ansluta till receivern via BT eller wifi så kan du ju spela Spotify från mobil eller dator. Ser inget större egenvärde i att receivern ska ha Spotify Connect.

[OT] Köpa ny receiver.
Crossmax:

Nja blir inte samma grej. att köra bara med blåtand är ju som att köra med 3,5mm kabeln in i stärkaren. =))

"If you subscribe to Spotify Premium, you can control your new speaker with your phone or tablet. Because Spotify is built-in to your speaker, you can still take calls or use other apps - the music never stops.
For information on how to set up and use Spotify Connect please visit www.spotify.com/connect"

http://manuals.marantz.com/SR7010/NA/EN/SXQWSYnpjwflgv.php

[OT] Köpa ny receiver.
En sak som många verkar missa är att de olika märkena låter väldigt olika. Jag har inte hört senaste modellerna men både yamaha och pioneer tycker jag har väldigt tunnt ljud jämfört med t.ex. Onkyo som har lite "loudness" karaktär över sig. Köpte precis en beg Onkyo TX-NR809. Låter fantastiskt!
Försök lyssna på de olika märkena och hitta den som passar dig.

[OT] Köpa ny receiver.
Daaanyy sa:
En sak som många verkar missa är att de olika märkena låter väldigt olika. Jag har inte hört senaste modellerna men både yamaha och pioneer tycker jag har väldigt tunnt ljud jämfört med t.ex. Onkyo som har lite "loudness" karaktär över sig. Köpte precis en beg Onkyo TX-NR809. Låter fantastiskt!
Försök lyssna på de olika märkena och hitta den som passar dig.

Å andra sidan får just Yamaha ofta väldigt bra kritik både i test och på olika forum.
+1 dock på det där med att hitta rätt för just dig.
Ditt personliga tycke och smak är ju aldrig med i tester...

[OT] Köpa ny receiver.
Det finns ingen hemmabio reciver som kan mäta sig med en ren 2 kanals anläggning när det kommer till musik men skall man lyssna på komprimerad musik som är ännu mera komprimerad (Spotify) 320kbps så duger det eller youtube som är ännu mera komprimerad då funkar det med en hemmabio reciver men att påstå att dom låter fantastiks är en sanning med modifikation.

[OT] Köpa ny receiver.
Det stämmer nog, men det var reciever som efterfrågades och då brukar Yamaha vara ett säkert kort.
Förresten skulle jag inte vilja lyssna på nån highend-stereo för då kommer jag bara bli missnöjd med det jag har hemma sen :/

[OT] Köpa ny receiver.
sdx sa:
Det finns ingen hemmabio reciver som kan mäta sig med en ren 2 kanals anläggning när det kommer till musik
Nja, ett sådant generellt påstående har inte varit sant på över 10 år
Kolla tex på vilka "burkar" LTS/CarlssonPlanet mfl rekommenderar.
LTS både lyssnar och mäter i sina tester.

/Håkan

Bilagor

• MoLt 2026-1.webp
    MoLt 2026-1.webp
    40.9 KB · Besök: 105
Senast ändrad:
[OT] Köpa ny receiver.
HåkanC sa:
sdx sa:
Det finns ingen hemmabio reciver som kan mäta sig med en ren 2 kanals anläggning när det kommer till musik
Nja, ett sådant generellt påstående har inte varit sant på över 10 år
Kolla tex på vilka "burkar" LTS/CarlssonPlanet mfl rekommenderar.
LTS både lyssnar och mäter i sina tester.

/Håkan
lts letar efter färgningar i ljudet och hittar man inga färgningar i ljudet så är produkten bra .Nu har man inte testat så många hemabiorecivrar och dom flesta mätningarna har Morello gjort .

[OT] Köpa ny receiver.
Crossmax sa:
RockyM sa:

Fast kan du ansluta till receivern via BT eller wifi så kan du ju spela Spotify från mobil eller dator. Ser inget större egenvärde i att receivern ska ha Spotify Connect.

Jag har själv nämnda receiver och Spotify låter mycket bättre om jag kör Connect istället för att köra över blåtand. Kör du Connect så är det receivern som spelar ifrån Spotifys servrar mot att använda telefonen för att sedan skicka ljudet över blåtand till receivern.

[OT] Köpa ny receiver.
Tobbegubben sa:
sdx sa:
Vänta med köp till fredag då är det Black Friday på komplett

Har lite funderingar på att vänta men tyckte att förra årets black friday inte var någon succé.
Kan ju hoppas att den sänks även på fredag då. :)
Jag fyndade på Black Friday, på bland annat hembiobutiken. En del hifibutiker kunde man inte gå via prisjakt. deras priser dök inte upp, det var så att på många modeller så såg man inte rabatten förrän man lade varan i varukorgen.
Spotify connect kör jag inte, men jag kör sprotify via 2 kanals Primare (inbyggd dac) som jag nämnde innan.

Precis som många påpekar så har olika receivers olika ljudkaraktär. Mina öron gillar Marantz ljudbild bäst av dem jag provat/lyssnat på. (Pioneer, Yamaha, Onkyo, NAD mfl)

[OT] Köpa ny receiver.
Slöfock sa:
Crossmax sa:
RockyM sa:

Jag har själv nämnda receiver och Spotify låter mycket bättre om jag kör Connect istället för att köra över blåtand. Kör du Connect så är det receivern som spelar ifrån Spotifys servrar mot att använda telefonen för att sedan skicka ljudet över blåtand till receivern.
Om inte annat kanske hela familjen inte är intresserad av att veta när du får sms m.m.

[OT] Köpa ny receiver.
Blir till att forska lite mer i veckan som kommer och se vad som dyker upp på " black friday ".
Har sedan tidigare en äldre Onkyo och tycker att den funkar fint.
Skall in på Hifi klubben och även kolla på någon av deras modeller.
Tack alla för era tips, detta med receiver är precis lika stor djungel som köpet med TV. :)

[OT] Köpa ny receiver.
Slöfock sa:
Spotify låter mycket bättre om jag kör Connect istället för att köra över blåtand. Kör du Connect så är det receivern som spelar ifrån Spotifys servrar mot att använda telefonen för att sedan skicka ljudet över blåtand till receivern.
Ljudöverföringen i Bluetooth är väl fortfarande analogt?
Dessutom måste väl ljudet från Bluetoothmottagaren AD-omvandlas ("alla" receivers hanterar väl ljudet digitalt internt)?
Då är det inte så konstigt att det är skillnad i ljud, det konstiga hade varit om det inte hade varit ngn ljudskillnad,

En bättre ljudmässig jämförelse är mellan tex en Chromecast Audio, digitalt kopplad till receivern, och Spotify Connect.

Som jag skrev ovan, skulle jag köpa en receiver i dag skulle den inte endast ha stöd för Spotify Connect utan även Deezer och ffa Tidal och Google Cast.
Men det är jag det.

/Håkan

[OT] Köpa ny receiver.
HåkanC sa:
Slöfock sa:
Spotify låter mycket bättre om jag kör Connect istället för att köra över blåtand. Kör du Connect så är det receivern som spelar ifrån Spotifys servrar mot att använda telefonen för att sedan skicka ljudet över blåtand till receivern.
Dessutom måste väl ljudet från Bluetoothmottagaren AD-omvandlas ("alla" receivers hanterar väl ljudet digitalt internt)?
Då är det inte så konstigt att det är skillnad i ljud, det konstiga hade varit om det inte hade varit ngn ljudskillnad,

En bättre ljudmässig jämförelse är mellan tex en Chromecast Audio, digitalt kopplad till receivern, och Spotify Connect.

Som jag skrev ovan, skulle jag köpa en receiver i dag skulle den inte endast ha stöd för Spotify Connect utan även Deezer och ffa Tidal och Google Cast.
Men det är jag det.

/Håkan

Och precis det stödjer Onkyo TX-SR656 om jag inte läser helt fel. :)

[OT] Köpa ny receiver.
Hade jag själv behövt hemmabioreceiver så hade jag nog kört på försteg (läs enkel modern hemmabioreceiver) och slutsteg beroende på hur många kanaler jag behövt.
Ett bra slutsteg blir typ aldrig omodernt och allt eftersom formaten ändras så kan man uppgradera försteget.

Men jag är nöjd med 2.1 uppsättningen hemma.

[OT] Köpa ny receiver.
HåkanC sa:
Slöfock sa:

Men det är jag det.

/Håkan

Absolut, har inte påstått något annat. Det jag skrev var i replik på det Crossmax skrev "Fast kan du ansluta till receivern via BT eller wifi så kan du ju spela Spotify från mobil eller dator. Ser inget större egenvärde i att receivern ska ha Spotify Connect."

[OT] Köpa ny receiver.
Tobbegubben sa:
Blir till att forska lite mer i veckan som kommer och se vad som dyker upp på " black friday ".
Har sedan tidigare en äldre Onkyo och tycker att den funkar fint.
Skall in på Hifi klubben och även kolla på någon av deras modeller.
Tack alla för era tips, detta med receiver är precis lika stor djungel som köpet med TV. :)
ta och kolla på prisjakt efter en reciver som passar dig men eftersom du har ett pristak på 4000kr så får du vad du betalar för .
Sen effekt angivelserna som står på förstärkarna är mätade i 1 kanal så dela den effekten med resten av kanalerna så har du ungefärlig effekt på recivern.

Tillbaka
Topp