[OT] Köpa ny receiver.

[OT] Köpa ny receiver.
Mitt råd är att helt enkelt köpa billigast möjliga receiver som har de funktioner som efterfrågas och att undvika KlassD-förstärkare. Enligt min erfarenhet så färgar de ljudet för mycket fortfarande. Men det finns ju inget heligt med ofärgat ljud, så funktionen och utseendet på apparaten får bestämma.

PS. Det ska mycket till för att en digital signal ska förvrängas, då att låta allt ljud och bild gå via receivern är en mycket bra idé. Faktum är ju att det är just det som är själva poängen med receivern.

Jag har suttit i LTS testpanel och min erfarenhet är att de färgningar som finns i apparater nu för tiden är ytterligt små i förhållande till de fel som uppstår pga dålig akustik i hemmen. Kala rum är ett utbrett hinder för välljud.

Mvh/ Mikael Sjölund som kör Ino, Morellos förstärkare och NAD208 i akustikreglerat rum.

[OT] Köpa ny receiver.
storfiskarn sa:
Ditt ljudsystem har ja dreglat över ett antal gånger på faktiskt.se och minhembio.
Så enormt imponerande på alla sätt.

Då får du väl cykla förbi och lyssna lite. Jag bits inte :) .

PS. Jag har också dreglat på mitt system. Älskar det. Det var värt varenda krona och allt slit jag lade ned på det.

PPS. Vad heter du på de nämnda forumen? Är vi bekanta där?

[OT] Köpa ny receiver.
Bodde ja inte i Norrköping så skulle ja gärna cykla förbi.

Nä, vi är inte bekanta där. Ja brukar bara va inne o glo mest.
Kommer inte ihåg vad ja heter på faktiskt, inte vart inloggad på ett bra tag.
På minhembio heter ja storfiskarn-81, men brukar mest va inne o glo på gallerier och annat för att få lite inspiration så att ja förhoppningsvis ska ta mig i kragen o fixa akustiken hemma.

Senast ändrad:
[OT] Köpa ny receiver.
Det är på högtalare och akustikregleringen man har mest välljud att hämta enligt min erfarenhet. Innan de är uppfyllda så är det inte så stor poäng att lägga ut stora pengar på elektronik för ljud. Stora slutsteg blir inte meningsfulla eftersom det gör ont i öronen att spela starkt pga. alla förgrötande reflexer. Och de fina förstegen och receivrarna gör inte stor nytta om ljudbilden ändå inte har någon skärpa pga. samma reflexer och efterklang.

Jag hade köpt en begagnad receiver som uppfyller kraven på funktion om jag vore denna tråds skapare. Hifimagasinet är antagligen bättre än Blocket fortfarande.

PS. Jag använder själv inte längre någon receiver. Kör bara med min Oppo 105 som lägligt nog har HDMI-IN och volymkontroll.

[OT] Köpa ny receiver.
Vet inte om jag vill ge mig in i ett ämne som detta. Men valet av reciever är mer vad behöver du än vad låter bäst. Jag har en yamaha avantgarde o oavsett modell så är de trevliga recievers. Pioneer, Onkyo, Marantz, Denon är andra bra alternativ. Efter att ett par vänner haft problem med Onkyo så vill jag inte rekommendera dessa. Denon är samma som Marantz fast M har ofta trevligare mjukvara och grundljud. Pioneer är de som jag tycker är jobbigast att jobba med.
Efter att ha jobbat med installation av ljud o ljus ett antal år så fastnar jag för Yamaha. Ska du nå längre i ljudet än val av reciever är akustisk kvasivetskap nästa steg. Själv driver jag Genelec 1037 med en Yamaha 820 och det räcker för mig.

[OT] Köpa ny receiver.
Ledsen för lite trådkapning. Men eftersom happy visats sig kunna leverera på även detta ämne så...
Skall snart ta hem farsans gamla Dali 40 högtalare. Men har inget att driva dem med. Önskvärt vore om det gick att lösa med en receiver och inget mer. (Vill ha enkelhet och alla moderna funktioner.) kommer bara lyssna 2 kanal även för film och tv. Spotify mm.
Sist jag forskade lite kring detta så verkade det som att jag nog fick sikta in mig på en receiver med pre out och sedan ett slutsteg. Har ni några tips?

[OT] Köpa ny receiver.
zodah sa:
Ledsen för lite trådkapning. Men eftersom happy visats sig kunna leverera på även detta ämne så...
Skall snart ta hem farsans gamla Dali 40 högtalare. Men har inget att driva dem med. Önskvärt vore om det gick att lösa med en receiver och inget mer. (Vill ha enkelhet och alla moderna funktioner.) kommer bara lyssna 2 kanal även för film och tv. Spotify mm.
Sist jag forskade lite kring detta så verkade det som att jag nog fick sikta in mig på en receiver med pre out och sedan ett slutsteg. Har ni några tips?

Problemet är väl att moderna receivers har så jäkla mycket onödigt skräp i sig att det inte finns plats för rejäla komponenter som pallar driva ett par Dali 40. Jag skulle satsa på att hitta ett begagnat NAD 218 THX (eller liknande) och ett litet försteg. Det räcker nog med två ingångar, en till tv:n och en till en Raspberry Pi med HifiBerry och typ RuneAudio (eller annan musikspecifik mjukvara) på.

[OT] Köpa ny receiver.
Yamaha här med, köpte en relativt billigt receiver 3400:- på Dustin rea (RX-V675), körde innan med bi-amp setup för att orka driva mina tungdrivna NHT5.1 högtalare och var orolig att den inte skulle palla med att driva basarna men den verkar inte ens svettas trots att man poppar högt det trots relativt beskedliga siffror på pappret:

"105 W per channel (8 ohms, 1 kHz, 0.9% THD, 2 ch driven)
90 W per channel (8 ohms, 20 Hz-20 kHz, 0.09% THD, 2 ch driven)"

Yamaha kör mycket på sitt "natural sound" och NHT högtalarna är även de "neutrala" precis som jag vill att det ska vara, men det är ju en smaksak som sagt. =)

[OT] Köpa ny receiver.
zodah sa:

Jag hittar inga impedanskurvor för Dali 40, men att de skulle ha låg impedans är det enda hindret jag kan se för att driva dem med en receiver. Och är det så, så behövs pre-out på receivern (som du skriver) och ett slutsteg som klarar av den låga impedansen istället. Det finns slutsteg med triggeringång och då blir inte systemet mer komplicerat att starta upp och slutsteget kommer i princip inte märkas.

Storlek på slutsteget väljs med avseende på hur starkt du vill kunna spela. Det lättaste sättet att utreda detta är att långa hem slutsteg i olika storlekar. Börja med ett litet på kanske 100W. Räcker inte det så testa med 200W. Att smådutta med mindre intervall än att dubbla effekten är inte så meningsfullt. För mig räckte inte 200W, så jag testade med 400W. Nej, det räckte inte heller, så min erfarenhet säger mig att om inte 200W räcker, så räcker inget. Men tack och lov så tillhör jag de mer extrema hifi-nördarna. Enligt min erfarenhet så behöver väldigt få lyssnare mer än 200W.

Steg jag gillar och inte ruinerar en är Rotel rb991, Rotel rb1080, Rotel rb1090, NAD 218, NAD208, NAD 214. Samtliga finns att få tag på begagnade.

Lycka till.

[OT] Köpa ny receiver.
Annors sa:
Vet inte om jag vill ge mig in i ett ämne som detta. Men valet av reciever är mer vad behöver du än vad låter bäst. Jag har en yamaha avantgarde o oavsett modell så är de trevliga recievers. Pioneer, Onkyo, Marantz, Denon är andra bra alternativ. Efter att ett par vänner haft problem med Onkyo så vill jag inte rekommendera dessa. Denon är samma som Marantz fast M har ofta trevligare mjukvara och grundljud. Pioneer är de som jag tycker är jobbigast att jobba med.
Efter att ha jobbat med installation av ljud o ljus ett antal år så fastnar jag för Yamaha. Ska du nå längre i ljudet än val av reciever är akustisk kvasivetskap nästa steg. Själv driver jag Genelec 1037 med en Yamaha 820 och det räcker för mig.

Akustikreglering är inte kvasivetenskap. Det är vetenskap som utgår från hur hörseln fungerar :) . Däremot finns det många tomtar som påstår att de besitter kunskap i ämnet. Kanske är jag en...

[OT] Köpa ny receiver.
Komorok sa:
Annors sa:

Akustikreglering är inte kvasivetenskap. Det är vetenskap som utgår från hur hörseln fungerar :) . Däremot finns det många tomtar som påstår att de besitter kunskap i ämnet. Kanske är jag en...
Gör du det egentligen.

[OT] Köpa ny receiver.
sdx sa:
Komorok sa:
Annors sa:

Gör du det egentligen.

En del kunskap besitter jag i ämnet. Men mest är jag en tomte.

[OT] Köpa ny receiver.
Komorok sa:
sdx sa:
Komorok sa:
Annors sa:

Gör du det egentligen.

Och vad heter mentorn i fråga.

[OT] Köpa ny receiver.
sdx sa:
Komorok sa:
sdx sa:
Komorok sa:
Annors sa:

Gör du det egentligen.

Eftersom du frågar, så lär du väl redan känna till att jag är god vän med Ingvar Öhman. Jag tycker att han ger logiska förklaringar till varför akustik regleras som han förespråkar.

[OT] Köpa ny receiver.
Komorok sa:
sdx sa:
Komorok sa:
sdx sa:
Komorok sa:
Annors sa:

Gör du det egentligen.

Eftersom du frågar, så lär du väl redan känna till att jag är god vän med Ingvar Öhman. Jag tycker att han ger logiska förklaringar till varför akustik regleras som han förespråkar.
Jo det känner jag till.men det finns andra akustiker somvär lika bra.

[OT] Köpa ny receiver.
sdx sa:
Komorok sa:
sdx sa:
Komorok sa:
sdx sa:
Komorok sa:
Annors sa:

Gör du det egentligen.

Jo det känner jag till.men det finns andra akustiker somvär lika bra.

Ja, det bestrider jag inte. Men min uppfattning är att det finns väldigt många tomtar på hifi-forum som påstår sig kunna ämnet. Således avråder jag från att konsultera forum för att få hjälp med akustikreglering i musik- och filmrum. Kontakta en seriös akustiker istället. Och jag rekommenderar (föga förvånande) Ingvar Öhman. Vem rekommenderar du?

[OT] Köpa ny receiver.
Tack för svar hörni! Visste väl att det skulle finnas hifi-rävar här. Har en gammal instruktion från Dali som pdf, dåligt gjord men ändå

Impedanskurvan om jag fattat rätt
impedance.PNG

Specen från sista sidan

specdali40.PNG

Sedan det där om matt spela högt. Troligen inte så himla högt och troligen ointe heller med ngt slags hifi-krav som om jag var kräsen på det sättet. Men likt cykel så vill jag inte att förstärkaren skall sätta några uppenbara begränsningar för högtalaren (uppenbara för en lekman alltså).

[OT] Köpa ny receiver.
För mig ser det ut som att impedansen aldrig går under 4 Ohm. Men moderna receivers brukar inte gilla impedanser under 6 Ohm, så det blir väl att köra med ett slutsteg :( eller en äldre receiver som är specad att klara den lasten.

[OT] Köpa ny receiver.
42Hz sa:
Yamaha här med, köpte en relativt billigt receiver 3400:- på Dustin rea (RX-V675), körde innan med bi-amp setup för att orka driva mina tungdrivna NHT5.1 högtalare och var orolig att den inte skulle palla med att driva basarna men den verkar inte ens svettas trots att man poppar högt det trots relativt beskedliga siffror på pappret:

Yamaha kör mycket på sitt "natural sound" och NHT högtalarna är även de "neutrala" precis som jag vill att det ska vara, men det är ju en smaksak som sagt. =)

Gillar Yamaha, hade tidigare en kompaktstereo som jag gillade väldigt mkt, får kolla på dem. Har den, RX v675, spotify connect?

[OT] Köpa ny receiver.
Komorok sa:
För mig ser det ut som att impedansen aldrig går under 4 Ohm. Men moderna receivers brukar inte gilla impedanser under 6 Ohm, så det blir väl att köra med ett slutsteg :( eller en äldre receiver som är specad att klara den lasten.

Blir väl kanske så...suck, så blir det med gamla grejer. Och en gammal receiver vill jag inte heller ha, saknar säkert både wifi och stöd för Spotify mm.
Farsan körde med en Luxman 550 (nånting) som brorsan har tagit hand om. Men det gör inte så mkt för min del, för hur får man in Apple TV enkelt till en sån.

[OT] Köpa ny receiver.
zodah sa:
42Hz sa:

Gillar Yamaha, hade tidigare en kompaktstereo som jag gillade väldigt mkt, får kolla på dem. Har den, RX v675, spotify connect?

V675 tillverkas nog inte längre men den fick spotify connect via uppdatering. Skimmer uppdateringar då och då fortfarande.

[OT] Köpa ny receiver.
Verkar som en del kör 4ohm högtalare på 675:an men i 6ohms läge och sedan kör YPAO:n för att kalibrera nivåerna, fast då är det väl när de blandar in surroundhögtalarna med annan impedans.

Googla på Yamaha 675 och 4ohm

[OT] Köpa ny receiver.
HåkanC sa:
cwh1973 sa:
För varje "skarv" riskerar du förlust.
Det stämmer väl inte för en HDMI-signal, utan bildbehandling i "skarven" (förstås).
För hur skulle en "skarv", utan bildbehandling, kunna påverka en HDMI-signal?

/Håkan

Om skarven är ren passthrugh: Det borde inte bli försämring. Men varje skarv kan ge ett glapp och ger en dämpning av signalen. HDMI innehåller ganska mycket felkorrigering. Så ev bitfel korrigeras i de flesta fall. Men inte alltid, då syns det oftast som pixelering eller att enskilda bitar (rader) av bilden blir korrupta.
Om skarven innehåller bildbehandling: Ovanstående kan uppstå men fler komrimeringsartefakter kan uppstå, eller åtgärdas. Ibland tappar man skärpa alternativt att det blir överskärpt.

I båda mina recivers kör jag enbart passthrough och de har stöd för att släppa igenom 4K. Om det är så nödvändigt vet jag inte då mängden 4K material och spelare är begränsat och den dagen det slår igenom ordentligt är det nog läge att byta det mesta.

[OT] Köpa ny receiver.
Jag kör alla bildingångar (hdmi) direkt till tv:n och sen vevar tv:n ut ljudet optiskt till min Hegel H300.
Datorljudet går dock från NUC till Stärkaren via USB för musiklyssning.

[OT] Köpa ny receiver.
42Hz sa:
Verkar som en del kör 4ohm högtalare på 675:an men i 6ohms läge och sedan kör YPAO:n för att kalibrera nivåerna, fast då är det väl när de blandar in surroundhögtalarna med annan impedans.

Googla på Yamaha 675 och 4ohm

LIte snabb googling gav att de flesta recievers antagligen kan få ljud ur ett par 4 ohms högtalare men att det kan låta dåligt så bra samt att de inte klarar spela särskilt högt. Problemet är att de kräver mkt ström och att förstärkaren då blir överhettad och slår av sig själv. Typ.

Så vilken är bästa budget reciever, säg 4000 kr, med full pre out? Så sätter jag ett slutsteg där och driver högtalarna. Skall ha alla övriga moderna finesser.

[OT] Köpa ny receiver.
Komorok sa:
Ja, det bestrider jag inte. Men min uppfattning är att det finns väldigt många tomtar på hifi-forum som påstår sig kunna ämnet. Således avråder jag från att konsultera forum för att få hjälp med akustikreglering i musik- och filmrum. Kontakta en seriös akustiker istället. Och jag rekommenderar (föga förvånande) Ingvar Öhman. Vem rekommenderar du?

Om man inte vill spendera pengar på det kan man alltid kolla på inspelningsforum (t.ex. Studio Forum eller GearSlutz). Där finns en massa tips på hur man akustikbehandlar och mäter upp rum. Mycket av det går att applicera på vanliga vardagsrum också. Men bara t.ex. att ha rejäla mattor och inte kala väggar gör enorm skillnad på ljudet.

Självklart är en riktig akustikingenjör det bästa alternativet men kanske inte direkt en ekonomiskt försvarbar investering för de allra flesta.

[OT] Köpa ny receiver.
Fast piP är ju inte fruktansvärt dyra om man bygger dem från byggsats, och vad dem levererar i ljud! Kan endast rekommenderas. Sen är mötet med Ingmar alltid trevligt!

[OT] Köpa ny receiver.
GustafH sa:
Komorok sa:

Om man inte vill spendera pengar på det kan man alltid kolla på inspelningsforum (t.ex. Studio Forum eller GearSlutz). Där finns en massa tips på hur man akustikbehandlar och mäter upp rum. Mycket av det går att applicera på vanliga vardagsrum också. Men bara t.ex. att ha rejäla mattor och inte kala väggar gör enorm skillnad på ljudet.

Självklart är en riktig akustikingenjör det bästa alternativet men kanske inte direkt en ekonomiskt försvarbar investering för de allra flesta.

+1

Det bästa får ju inte bli det godas fiende. Jag köpte några kuber och trekanter i något slags akustikskum från https://www.musicstore.de/en_SE/SEK...ner-anthracite-300x300x600/art-REC0004323-000 , och JÄVLAR vad mycket tightare basen blev. Att uppnå samma skillnad med bättre elektronik tror jag knappast varit möjligt, så jag håller verkligen med Komorok om att akustikreglering av rummet bör få högsta prioritet.

[OT] Köpa ny receiver.
Och den sista ljudmässiga misären kan man kalibrera bort med en produkt från DSPeaker.
Så gjorde jag efter att ha blivit med SvS, att fysiskt akustikreglera bas tar för mycket plats så då fick det bli digital akustikreglering.

[OT] Köpa ny receiver.
Oskar sa:
GustafH sa:
Komorok sa:

+1

Det bästa får ju inte bli det godas fiende. Jag köpte några kuber och trekanter i något slags akustikskum från https://www.musicstore.de/en_SE/SEK...ner-anthracite-300x300x600/art-REC0004323-000 , och JÄVLAR vad mycket tightare basen blev. Att uppnå samma skillnad med bättre elektronik tror jag knappast varit möjligt, så jag håller verkligen med Komorok om att akustikreglering av rummet bör få högsta prioritet.
Man vet bara hur olika akustiska åtgärder funkar är genom att mäta och mäta så ser man direkt vad resultatet blir .så man behöver inte vara raketforskare eller tomte.

[OT] Köpa ny receiver.
Problemet är dock att tolka mätningarna och att veta HUR det bör mäta. Och det är just där de flesta går bet. Ämnet är komplicerat. Och jag påstår inte att jag själv behärskar ämnet. Men jag förstår att det är komplicerat iaf.

[OT] Köpa ny receiver.
En sak jag missade senast jag köpte receiver, var att kolla hur on-screen menyer och inställningsmöjligheter ser ut. Min Denon kan göra mycket saker och låter väl bra, men menyerna är total katastrof. Det är en tidig modell med on-screen, så förhoppningsvis har det hänt mycket på den fronten :-)

[OT] Köpa ny receiver.
Om Musik är prio ett så hade jag osökt tittat på en stereoförstärkare i passande prisläge. Enorm skillnad på ljud om man jämför produkter i samma prisspann.

[OT] Köpa ny receiver.
Komorok sa:
Problemet är dock att tolka mätningarna och att veta HUR det bör mäta. Och det är just där de flesta går bet. Ämnet är komplicerat. Och jag påstår inte att jag själv behärskar ämnet. Men jag förstår att det är komplicerat iaf.

Annars låter man datorerna räkna, i det flesta fall bättre än inget alls. =)

[OT] Köpa ny receiver.
42Hz sa:
Komorok sa:

Det håller jag inte med om. Oftast brukar jag tycka att de okalibrerade lägena låter bättre än de automatiskt kalibrerade. Men det är ju subjektivt :) .

[OT] Köpa ny receiver.
Komorok sa:
42Hz sa:
Komorok sa:

Det håller jag inte med om. Oftast brukar jag tycka att de okalibrerade lägena låter bättre än de automatiskt kalibrerade. Men det är ju subjektivt :) .

Kör jag musik är det 99 fall av 100 i Pure Direct-läget. :)

[OT] Köpa ny receiver.
När det gäller menyer och inställningsmöjligheter har jag en förkärlek för Yamaha.
Bor du i Stockholm, bevaka Blocket då utbudet där är större, jag köpte en 1 år gammal Yamaha Reciever som då reades ut för 6000kr, ord 8995 kr, jag gav 2200kr.

[OT] Köpa ny receiver.
Bofinken sa:
Fast piP är ju inte fruktansvärt dyra om man bygger dem från byggsats, och vad dem levererar i ljud! Kan endast rekommenderas. Sen är mötet med Ingmar alltid trevligt!
kolla på hifi magasinet där brukar det dyka upp PK högtalarna och det står inte för det ändra pk som vissa använder.
Och dom spelar mera bas Än vad Pip gör men dom tappar lite i diskant området.

[OT] Köpa ny receiver.
42Hz sa:
Komorok sa:

Det är färdiga kurvor som finns i maskinen som den använder .
Har man ett ordentligt bas system så fallerar hela mätsystemet då det mäter 20-20000 hz ? så om man har ett kraftigt bassystem så är det bättre att stänga av basar under in mätning av högtalarna .

[OT] Köpa ny receiver.
Hade ett starlet 5.1 tidigare.. Parade det med en Maranrz. Kan inte säga att jag va supernöjd. Hade bag köpt ny idag hade det lätt blivit Yamaha eller Pioneer, de är nog bäst i den prisklassen.

Tillbaka
Topp