[OT] Köpa ny receiver.

[OT] Köpa ny receiver.
Personligen vet jag inte om jag skulle bry mig så mycket om vilka streamingtjänster som finns inbyggda i en receiver. Att det finns support för spotify idag betyder ju inte att det finns support om tre eller tio år (eller att det kommer finnas support för nya coola streamingtjänster som inte finns idag), så jag skulle hellre köpa en bra receiver/förstärkare och ha streamingen vid sidan av via t.ex. chromecast audio. Om det finns inbyggt stöd för Spotify eller vad man nu vill ha kan det ju vara en bonus, men jag skulle som sagt inte lägga någon större vikt vid det när jag bestämmer vilken receiver jag ska köpa.

Min TV är för övrigt bara ett par år gammal, och SF-anytime-appen på den har varit paj i säkert ett halvår nu. De jobbar på problemet säger de.

[OT] Köpa ny receiver.
42Hz sa:
Det viktigaste verkar vara spotify airplay blåtand och utbyggnad med sonos men resten verkar vara en biprodukt som följer med bara det finns spotify och apparaten spelar inte spotify om det inte finns ett bredband och har man bredband så kan man använda en gammal relik till avreciver om man vill.

[OT] Köpa ny receiver.
Egentligen är jag helt för att lägga allt "smart" utanför burken. MEN det är grymt smidigt att ha en maskin som kan stå standby och hoppar igång så fort du skickar till den. Bra för S(W) AF

[OT] Köpa ny receiver.
sdx sa:
42Hz sa:
Det viktigaste verkar vara spotify airplay blåtand och utbyggnad med sonos men resten verkar vara en biprodukt som följer med bara det finns spotify och apparaten spelar inte spotify om det inte finns ett bredband och har man bredband så kan man använda en gammal relik till avreciver om man vill.

Jag var kanske lite otydlig där, den går inte köra ihop med Sonos utan Yamaha har ett liknande system som kallas Musiccast.
Vill man bygga ihop ett trådlöst system med till exempel högtalare i andra rum så behöver man använda Yamaha produkter.
http://se.yamaha.com/sv/products/audio-visual/musiccast/

[OT] Köpa ny receiver.
[OT] Köpa ny receiver.
Är ganska nöjd med marantz slimline receivers. Jag har en 1605. 15 serien borde räcka bra. De har haft de nätverksgrejor du efterfrågar sen - 14 så borde vara moget. Samt ok att köpa förra gen.

[OT] Köpa ny receiver.
sdx sa:
marr sa:
möjligen, men ingen hit om man vill lyssna på musik om man tittar på frekvensgången.

Mestadels blir det tvljud... Utan så jättehöga krav. O radio till hunden :)

Men det blir eventuellt större högtalare i framtiden. Då får dessa övergå till att bli satelliter.

Senast ändrad:
[OT] Köpa ny receiver.
marr sa:
sdx sa:
marr sa:
möjligen, men ingen hit om man vill lyssna på musik om man tittar på frekvensgången.

Mestadels blir det tvljud... Utan så jättehöga krav. O radio till hunden :)

Men det blir eventuellt större högtalare i framtiden. Då får dessa övergå till att bli satelliter.
Det är bättre att hitta ett par beg pip i stället och dom lär åka åttor runt klipish burkarna när det gäller både väljud och Bas.
då klipishen lider brist på bägge delarna.

[OT] Köpa ny receiver.
Äh! inget fel på Klipsch om man gillar deras lite speciella ljud. Sen passar dom väldigt bra till lite svagare till förstärkare då högtalarna är lättdrivna.

[OT] Köpa ny receiver.
Nä allt handlar väl om vad man gör med prylarna. Ska man kolla på tv eller streama lite Spotify så klarar man sig med det mesta.

Konsert, då blir det lite andra krav ;)

[OT] Köpa ny receiver.
sdx sa:
Det är bättre att hitta ett par beg pip i stället och dom lär åka åttor runt klipish burkarna när det gäller både väljud och Bas.
+1 på piP
Men det finns inte så många i cirkulation så det kan dröja innan det finns några till bra pris att köpa,
10kSEK tycker åtminstone jag är lite väl dyrt; https://www.blocket.se/dalarna/Guru_Audio_QM10two__Ino_Audio_piPs_m_stativ_74435466.htm?ca=11&w=3
Ska man ha ett par helt nya så går inte heller det snabbt, eller billigt, särskilt med tanke på det begränsade antalet hos Ingvar.

/Håkan

[OT] Köpa ny receiver.
HåkanC sa:
sdx sa:
+1 på piP
Men det finns inte så många i cirkulation så det kan dröja innan det finns några till bra pris att köpa,
10kSEK tycker åtminstone jag är lite väl dyrt; https://www.blocket.se/dalarna/Guru_Audio_QM10two__Ino_Audio_piPs_m_stativ_74435466.htm?ca=11&w=3
Ska man ha ett par helt nya så går inte heller det snabbt, eller billigt, särskilt med tanke på det begränsade antalet hos Ingvar.

/Håkan

Hehe, lite mycket över budget :D

[OT] Köpa ny receiver.
HåkanC sa:
sdx sa:
+1 på piP

/Håkan
byggsats det får man omgående färdiga lådor bara att måla löda filter och montera
pip i rå mdf 5.800
Pips i rå mdf 8000 lite bättre kvalitet på filter och högtalare.
så det som säljs på blocket hifimaget o dyl är överprisat många gånger.

[OT] Köpa ny receiver.
marr sa:
För den som kan snickra, och löda, hjälpligt går det att nästan halvera priset, men det kan ta tid....
Men försök att låna hem ett par piP och lyssna, då kanske du ångrar dig,
eller det kanske är bäst att strunta i det....

sdx sa:
byggsats det får man omgående
Nja, man måste väl ha varit hemma och lyssnat hos Ingvar innan man får köpa av honom?

/Håkan

[OT] Köpa ny receiver.
HåkanC sa:
marr sa:
För den som kan snickra, och löda, hjälpligt går det att nästan halvera priset, men det kan ta tid....
Men försök att låna hem ett par piP och lyssna, då kanske du ångrar dig,
eller det kanske är bäst att strunta i det....

sdx sa:
byggsats det får man omgående
Nja, man måste väl ha varit hemma och lyssnat hos Ingvar innan man får köpa av honom?

/Håkan
Mycket skrönor räcker med någon som äger ett par pip eller pips.

[OT] Köpa ny receiver.
pip säljer han utan provlyssning, de andra måste man lyssna på innan köp.
Jäkla snobbism, vill han bidra till välljudet borde han underlätta inköpet också.

[OT] Köpa ny receiver.
Nja, högtalarkabel behöver inte vara dyr, EKK är bland det bästa tydligen och är vad jag använder också :)
Hoppas du blir nöjd med vad du köpt, allt behöver inte vara så extremt jämt.

[OT] Köpa ny receiver.
Ted_B sa:
Nja, högtalarkabel behöver inte vara dyr, EKK är bland det bästa tydligen och är vad jag använder också :)

Den är av någon form i koppar :p

Nejdå. Det är hygglig kabel, legat länge i väntan på ett par högtalare bara.

[OT] Köpa ny receiver.
marr sa:
Ted_B sa:

Den är av någon form i koppar :p

Nejdå. Det är hygglig kabel, legat länge i väntan på ett par högtalare bara.
http://www.faktiskt.se/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=63950
Kanske det här kan vara något om du inte har tummen mitt i handen.

[OT] Köpa ny receiver.
Mysigt blev det :) inte rört ett enda vred än iofs. Nu ska jag vila middag och lyssna på sigur ros.

20170801_134442.jpg

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp