[OT] Köpa ny TV.

[OT] Köpa ny TV.
Det nya är en plan tv enligt LG. Samsungs 8000 serie tror jag är plan också. 3d tv är också en föråldrad teknik, något många ville ha
Men få använde. Så köp en plan- ej 3d- och 4k tv inom din budget så blir det bra.

[OT] Köpa ny TV.
Alla apparater har väl 3d ändå i princip. Sen behöver man inte använda det.

Samsung skulle väl sluta med böjda apparater i Norden igen efter typ en säsong eftersom de sålde dåligt. För min del förstår jag precis varför :-)

[OT] Köpa ny TV.
Sen när du väl fått hem en ny tv glöm inte lägga någon timme på att kalibrera den och stänga av alla "förbättringsfunktioner" som påstås göra bilden magiskt bättre men bara förstör allt.

Jag har gjort det ganska enkelt och använt Windows inbyggda kalibreringsguide. Det är fortfarande långt bättre än att inte göra något alls.

[OT] Köpa ny TV.
Rattnalle sa:
Alla apparater har väl 3d ändå i princip. Sen behöver man inte använda det.

Samsung skulle väl sluta med böjda apparater i Norden igen efter typ en säsong eftersom de sålde dåligt. För min del förstår jag precis varför :-)

+1

Varje gång jag har gått förbi en böjd tv har jag kikat en stund och undrat varför.

Men häromdagen var jag på webhallen. Där hade de ställt upp tre bredvid varandra visande extrem wide-screen klipp. Då fick det en cool effekt.

Men innan det blir standard med 48:9 håller jag mig till platta apparater :-)

[OT] Köpa ny TV.
Fast med en sån extremt bred böjd display måste man nog ha ett elektriskt stativ också så att det går att vinkla om TVn beroende på vilken ände av soffan man sitter i :)

[OT] Köpa ny TV.
https://www.avforums.com/review/philips-50put6400-put6400-ultra-hd-4k-led-lcd-tv-review.12038

Vi köpte 55"-versionen på Dustin för ett tag sedan för 6.000kr.
Jämfört med Panasonic-plasman vi hade innan så är den.... annorlunda. Vi vänjer oss fortfarande vid detaljrikedomen som ibland kan upplevas som grynig jämfört med plasmans sköna TV-bild. Å andra sidan funkar den nya bra som monitor, vilken plasman inte klarar.
Det blir tydligt att kvaliteten på materialet är viktigare på nya TV'n än på den gamla. När förutsättningarna är rätt är det sjukt bra bild, och uppskalning av lågupplöst material görs felfritt och då har vi kört allt från 4K ner till nån sunkig kopia av Trolltyg i Tomteskogen, med orginal från ett VHS-band vi hade, inkopierat via video-kort till sVHS-format.
Själva uppskalningen är aldrig ett problem. men ljussättningen i filmerna spelar roll.
House of Cards på Netflix sticker ut där ljussättningen de valt vid inspelningen gör det svårt att ställa in vettig kontrast-jadajada-grejorna. Det blir lätt ljusa och mörka partier men lite mitt emellan om jag samtidigt vill ha en behaglig färgton.
Men för andra serier eller filmer har vi inte sett samma problem.
Inget matchar en Panasonic-plasma för TV-tittande, men det går nog inte att hitta en mer prisvärd 55"-TV än Philips 55PUT6400, förutsatt att det är på rea som i vårt fall.
Dubblas pengarna blir det såklart ett helt annat ljud i skällan, men jag vet inte om det blir mer prisvärt för det.
Jag tror att detta är en väldigt bra mainstream-TV men för den kräsne gäller något helt annat.
Skulle jag köpa en till om jag skulle behöva? Förmodligen. Om inga andra alternativ trillat ner till samma pris som är bättre. Ingen av de 9-10.000kr TV-apparaterna vi kollade på var tillräckligt mycket bättre för att motivera de extra 1.000-lapparna. Och vi kollade på många.

Senast ändrad:
[OT] Köpa ny TV.
kul att höra att uppskalningen fungerar bra. en 4k- skärm har den teoretiska fördelen att kunna skala upp förekommande format med jämnt delbart antal pixelrader, både sd, 720hd, 1080hd. kör 2, 3 eller fyra pixelrader åt gången beroende på format. enkel matematik.

att titta på en sk hd-utsändning på 720 med en 1080-skärm ger däremot ett styvt databeräkningsjobb åt din tv. kan aldrig bli riktigt optimalt.

men jag undrar om hockey och bandy går bort, så som det gör på nästan alla skärmar som är baserade på flytande kristaller. med så mycket databearbetning som ändå sker med bilden kan man ju tycka att det inte skulle vara så svårt att sas beräkna in puckens bana.

kör vidare med vår plasma från samsung från 2010. klarar sport, hud, pixelfräs och hårstrån galant. hade inledningsvis en från panasonic från året innan, men den var inte lika skarp, gick i retur. stor skillnad var det. 2010 var förresten första året platt-tv slog vår tjocka 34-tummare från -91 i skärpa. den i sin tur var den första jag såg som utan vidare löste upp det finaste rastret till höger på testbilden. väger 70kg och står kvar som reserv i ett sovrum. panasonicen var inte bättre än den, svårt att märka i affären, men uppenbart när man såg dom bredvid varandra hemma.

lcd eller som det kallas nu led tycks vara en återvändsgränd för att titta på rörlig bild. framtiden är möjligen oled, bör vara snabbare än dom tröga kristallerna. någon som har erfarenhet?

[OT] Köpa ny TV.
Fast det där med att snabba bilder blir suddiga hänger helt på källmaterialet. Det enda skärmen gör är att visa 24 bilder i sekunden. Då är källmaterialet ofta suddat lite för att inte kännas hackigt och pucken blir oskarp. Bäst blir det om TVn inte tillåts göra något med bilden utan bara visa den som den är med låst bildfrekvens.

TVn fixar att visa 60 bilder per sekund om man kopplar in en dator och då är saker som rör sig snabbt ett mindre problem ur det perspektivet men datamängden ökar dramatiskt.

Spelar man på en skärm å andra sidan kan eventuell fördröjning märkas.

[OT] Köpa ny TV.
pucken eller bandybollen försvinner när det är långskott. och långsamma kristallbaserade skärmar har mer problem med detta.

så mycket problem att det verkligen stör.

[OT] Köpa ny TV.
Det är förmodligen inte skärmen som är långsam utan bildkällan som är sådan. Snabbt rörliga föremål blir osynliga i en inspelning med 24p. Det ser likadant ut på en snabb datorskärm.

[OT] Köpa ny TV.
Jag kollar aldrig på sport så det var inte med som en parameter.
Har ingen aning om min Philips 55PUT6400 funkar till bandy eller liknande.

[OT] Köpa ny TV.
det ser inte likadant ut på en bra tjock-tv eller plasma. där syns bollen/pucken utan vidare.

det här är ett lcd-problem. och alltså samma på dom skärmar som nu kallas led, men som i själva verket är lcd med led ljuskälla.

det är ju inte så att det inte går att leva med. det går ju att cykla på en 5 ksek cykel med. men har man känt ergonomin i en bättre cykel är ju det avgjort roligare. sedan tillkommer glädjen att interagera med en (onödigt) bra och genomtänkt produkt. det är rätt mycket samma med andra grejor:)

i det här fallet tycker jag dock inte vi pratar om en onödig lyx. jag vill kunna se bollen!

[OT] Köpa ny TV.
det vore tråkigt på riktigt. men cykel är lite trist att titta på, så mycket roligare att utöva själv. eller är det bara jag?

minns en resa i barndomen genom frankrike 1969, tdf sändes hela dan på varje cafe, en gubbe med kamera baklänges på motorcykel som det är än idag. i sverige var det mera dött när det gäller cykel, och så har det väl fortsatt.

apropå fransoser, dom hade världens bästa tv-upplösning med typ 850 linjer i början av 60talet, men lär ha gått ner till stenåldern 625 som vi andra hade när det blev färg. när plattisarna kom gick vi ner ytterligare till under 500.

vem säger att utvecklingen går framåt?

[OT] Köpa ny TV.
Tack alla för era synpunkter.
Kommer avvakta lite och se vad för erbjudande dom dyker upp om 2 veckor då det är black friday.
Kanske inte har så stor betydelse men surfplattorna och min mobil är av märket Samsung.
Plus att tvn jag haft i 10 år är en Samsung och varit riktigt nöjd med den.
Har kollat lite och läst på om deras 8005 modell och den verkar vara " Top of The knodge ".
Känns som att den är lite " overkill " för min smak.
Så därför kollade jag runt på 6405 och även 7505.
Skall ta mig en lite närmare titt på modellerna i butik. Då lär man se mer skillnad på dessa modeller mer än att bara sitta och läsa om alla specifikationer.
Men att det blir en 4K är lika bra. Sedan det med HDR har jag inte riktigt förstått än.

[OT] Köpa ny TV.
HDR känns ju idag än mer sällsynt än 4K sändningar/material, såg att Youtube numer har stöt för HDR. Jag gillar idén men har inte sett skillnaden i verkligheten ännu. :)

[OT] Köpa ny TV.
42Hz sa:
HDR känns ju idag än mer sällsynt än 4K sändningar/material, såg att Youtube numer har stöt för HDR. Jag gillar idén men har inte sett skillnaden i verkligheten ännu. :)

Men läste något om PS4 senaste modell som hade HDR och 4K.
Om man då använder konsollen som en blu-ray spelare.
Måste då filmerna också stödja HDR eller hur funkar det?
Man har ju en del gamla blu-ray filmer. Hur blir kvalitén där om man kör med sin gamla blu-ray spelare och på en TV som stödjer 4K och HDR?

[OT] Köpa ny TV.
HDR verkar vettigare än namnet antyder tycker jag. Både färgrymd och kontrast är ju saker som faktiskt spelar roll till skillnad från mycket annat trams som finns i burkarna. Återstår väl att se hur det blir i praktiken om en tv faktiskt måste vara bra för att få en sådan stämpel eller om standarden tillåter även mediokra paneler.

Nej inget material som inte är HDR kommer att ha den större 10-bitars förgrunden. Men att panelen har bättre kontrast har du glädje av i allt material.

[OT] Köpa ny TV.
supreeme sa:
Jag är nöjd med min Samsung KS7005. min är 55", lite oklart om det är exakt samma teknik i 49".
Har bara analog antenn till den och då är väl bilden inte så kul, men med andra källor så ser det trevligt ut :)
Finns dessutom inbyggd app för Viaplay i TVn som funkar helt ok!

Funderar starkt på denna modell som du har. Vad jag har förstått så är det samma teknik i de båda, skiljer bara på antalet tum.
Jag funderar lite på 7505 modellen som är " curve ".
Skall inom närmsta dagarna kolla på de olika modellerna live i butik.

[OT] Köpa ny TV.
Tobbegubben sa:
dtrolle sa:
Lätt, Samsung UE49KS7005 ska du ha.

Vill du ha bättre bild måste du köpa OLED men då är de minst 55" stora och kostar ca 3 gånger så mycket.

Funderar faktiskt just på denna modell.
Vad är det du tycker som är så bra med just denna 7005 modell?

Har kollat på 55 och 65 men förutsätter att alla storlekar har samma prestanda. Notera att jag inte äger någon KS7005, vet inte om det gör mitt inlägg mer eller mindre objektivt :). Har dock en 65" paxad på webhallen just nu som jag troligtvis hämtar ut. Har gjort några korta besök i butik men jag tycker tester är ganska samstämmiga också:

KS7005 presterar generellt bra när det gäller bild, appar och byggkvalite utan att ha några stora nackdelar. Verkar också hantera relativt nya standarder som 4k och HDR på ett bra sätt. Samtidigt får man inte mycket mer extra om man går upp till de "bättre" 8005 och 9005 från Samsung då dessa tre serier verkar ha samma panel, vilket i min mening gör denna prisvärd.

De jag också titta på för min del är LG UH770, Sony XD 8505 (samt LG OLED men det är en annan prisklass)

[OT] Köpa ny TV.
dtrolle sa:
Tobbegubben sa:
dtrolle sa:
Lätt, Samsung UE49KS7005 ska du ha.

Vill du ha bättre bild måste du köpa OLED men då är de minst 55" stora och kostar ca 3 gånger så mycket.

Funderar faktiskt just på denna modell.
Vad är det du tycker som är så bra med just denna 7005 modell?

Har kollat på 55 och 65 men förutsätter att alla storlekar har samma prestanda. Notera att jag inte äger någon KS7005, vet inte om det gör mitt inlägg mer eller mindre objektivt :). Har dock en 65" paxad på webhallen just nu som jag troligtvis hämtar ut. Har gjort några korta besök i butik men jag tycker tester är ganska samstämmiga också:

KS7005 presterar generellt bra när det gäller bild, appar och byggkvalite utan att ha några stora nackdelar. Verkar också hantera relativt nya standarder som 4k och HDR på ett bra sätt. Samtidigt får man inte mycket mer extra om man går upp till de "bättre" 8005 och 9005 från Samsung då dessa tre serier verkar ha samma panel, vilket i min mening gör denna prisvärd.

De jag också titta på för min del är LG UH770, Sony XD 8505 (samt LG OLED men det är en annan prisklass)

Jag har precis samma uppfattning som du när det gäller modellerna.
Har också kollat på Sony XD8505 modellen. Tycker bara att det är så himla svårt då alla har ju så gott som samma utrustning och samma teknik.
Skall kolla i den lokala tv butiken en dag och jämföra lite.
För övrigt fick jag precis ett mail från SIBA. LGs 60" modell UH770 är nedsatt 9000:- till 10 990:-.
Tänkte att det kanske kunde vara något för dig? :)
Själv har jag inte plats med så stor utan håller koll på 49" och 55".
Har ca 3 meter till tvn där jag sitter så det borde funka perfekt med en 55".

[OT] Köpa ny TV.
skrotfot sa:
Här är ett toppenbra inlägg om generella råd vid köp av tv:
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=325652&p=4256534

Bra sammanfattning, några reflektioner

#7 och #8. Har gått ett år sen den skrevs så nu är merkostnaden för UHD/4k och HDR inte lika stor längre.

#12 kan vara bra att repetera, det är kanske inte så himla stor skillnad på två apparater i samma storlek, pris och ålder. Den "sämre" är fortfarande väldigt bra så det är svårt att göra riktigt dåliga köp.

[OT] Köpa ny TV.
alltså rätt mycket snömos även där. bra ändå att dom propagerar för bildkvalitet. problemet är att det är en vinkling bort från det som är viktigt:

skärpa, reaktionssnabbhet, förmåga att jämna ut rörelser, fömåga att hantera dåliga material.

blabla miljoner färger, blabla backlit, blabla böjd skärm, blabla femväxlad, blabla buzzwords....

har hittills inte läst en vettig rescension. problemet är att dom låter sig blända av en massa ovidkommande egenskaper.

[OT] Köpa ny TV.
Är inte de flesta TV's bra idag precis som cyklarna, för 10 år sen var det ju stor skillnad precis som med cyklar där vi nästan alltid sa "lägg minst 10000kr". Är man nörd så är det klart att man ska grotta ner sig och hitta den perfekta produkten men kan det gå fel med vilken LG som helst för 10k? Speciellt om man bara har kravet viasat och blueray?
Min 60" LG plasma som snart är 10 år är jag fortfarande väldigt nöjd med för samma användningsområde som TS. Enda nackdelen är att den värmer upp rummet ganska mycket på sommaren.

Någon nämnde att man ska ha en TV med två HDMI, det håller jag absolut med om, trodde inte det fanns TV's med färre. Det är otroligt viktigt i så fall!

[OT] Köpa ny TV.
Var inne på El giganten idag och kollade läget.
Kollade på Sony XD8505 och Samsung 7005 och 8005.
Alla var 55". Snackade med en säljare och jag har googlat runt en del de sista dagarna för att samla fakta.
Vad jag har kommit fram till så skiljer det inte mycket mellan modellerna. Beskriver lite kort vad jag läst om och vad säljaren sade.
Skillnaden mellan Samsung och Sony är betraktnings vinkeln. Ser man att Sonyn var bättre när man stod mer vid sidan av tvn.
Sedan är det är något mer upphottad fjärrkontroll på Sony tvn. Ser man till utseendet så gillar jag absolut Samsung modellen, sjukt läcker.
Jag frågade även hur det blir när jag har Samsung telefon, surfplatta. Om det gjorde det lättare då att ha en Samsung tv och det gjorde det enligt säljaren.
På vilket vis har jag dålig koll.
Då tänkte jag att det kanske har någon betydelse om man har ett PS4 till fördel för Sony tvn. Men det hade det inte.

[OT] Köpa ny TV.
betraktningvinkeln hör också till det snömos många tillverkare pratar om. är den tillräcklig är det ju bra och nödvändigt, är den mer än så ger det inget mervärde.

alltså än en gång; kolla en stund på en bandymatch, även om du är helt ointresserad av sporten. där skiljer man agnarna från vetet.

en fråga togs upp i en nyhetsutsändning häromdan, tydligen stödjer tillverkarna bara väldigt kort tid apparna som är en del av smart-tv. det gavs exempel på kunder som saknade centrala funktioner efter bara två år.

använder man bara tvn som skärm och sköter uppkopplingen via en dator spelar detta ju ingen roll, men det är ju ohemult med så kort teknisk livslängd.

[OT] Köpa ny TV.
kais01 sa:
betraktningvinkeln hör också till det snömos många tillverkare pratar om. är den tillräcklig är det ju bra och nödvändigt, är den mer än så ger det inget mervärde.

alltså än en gång; kolla en stund på en bandymatch, även om du är helt ointresserad av sporten. där skiljer man agnarna från vetet.

en fråga togs upp i en nyhetsutsändning häromdan, tydligen stödjer tillverkarna bara väldigt kort tid apparna som är en del av smart-tv. det gavs exempel på kunder som saknade centrala funktioner efter bara två år.

använder man bara tvn som skärm och sköter uppkopplingen via en dator spelar detta ju ingen roll, men det är ju ohemult med så kort teknisk livslängd.

Ok betraktningsvinkel = VA panel, dock riktigt bra svärta.
Bättre betraktningsvinkel = IPS panel, dock endast ok svärta.
Bäst betraktningsvinkel = OLED, överlägsen svärta. Dock sämre rörelsehantering över lag på LG's skärmar.

Bandymatch.
Europeisk sändningsstandard, PAL, är 50Hz. Således ska, säg SVT filma och sända ut bandymatchen i 50Hz. Har du en sk 100Hz-tv så kan den interpolera fram "låtsasbilder" för att fördubbla mängden bildrutor för ökat flyt i upplevd bildkvalitet. Tyvärr kan detta introducera annat som försämrar bildkvalitet.
Vi välkomnar HFR - High Frame Rate, som speciellt skall gynna sändningar av snabba sporter. Mer info här:
https://www.avforums.com/article/what-is-high-frame-rate-hfr.13064
Men HFR ligger en bit in i framtiden, just nu försöker man kränga på HDR på allt och alla och de med ännu lite högra krav vill ha DV (Dolby Vision) som är som HDR fast med högra specad kravlista typ.

Alla är vi olika, med olika användningsområden och med olika krav på vad en tv skall kunna hantera, och själv så kollar jag t ex aldrig på tvprogram. Exakt, jag har inte varken antennkabel eller digitalbox inkopplad. Nyttjar min drygt två år gamla tv (VA-panel) som datorskärm till en NUC och filmvisare av blurayskivor från en Oppo.

Det blir spännande att se vad nästa års OLED kan prestera, LG kommer helt klart att få konkurrens :)
Om inte QDCF LCD blir nästa LCD-teknik som blir lika bra som OLED, fast billigare.
Om nu inte LG's printade OLED-paneler blir superbilliga att tillverka.

Mycket if's and but's i pipeline ha ha!

[OT] Köpa ny TV.
plumse sa:
Crossmax sa:
leffo sa:
Crossmax sa:
Varför är det viktigt med två hdmi?

För att slippa köpa en reciever? ;)
Hamnar under kategorin dåliga anledningar ;)

+1
Att använda TV'ns inbyggda högtalare är
som att ha en SACD och köra ut ljudet i en trattgramofon

Det finns väl inget som säger att man måste använda TV:ns inbyggda högtalare bara för att man föredrar att ansluta allt direkt till TV:n istället för att gå via en extern förstärkare?

[OT] Köpa ny TV.
NAnders sa:
plumse sa:
Crossmax sa:
leffo sa:
Crossmax sa:

+1

Det finns väl inget som säger att man måste använda TV:ns inbyggda högtalare bara för att man föredrar att ansluta allt direkt till TV:n istället för att gå via en extern förstärkare?

Givetvis inte, men det är mycket som talar för att köra via extern förstärkare om man anser att TV'ns inbyggda ljudhantering inte håller måttet .
Sen kan vi diskutera olika lösningar ända till sidan tre för att då grävt OT.

Senast ändrad:
[OT] Köpa ny TV.
plumse sa:
NAnders sa:
plumse sa:
Crossmax sa:
leffo sa:
Crossmax sa:

+1

Givetvis inte, men det är mycket som talar för att köra via extern förstärkare om man anser att TV'ns inbyggda ljudhantering inte håller måttet .

De i tråden som har önskat flera hdmi-ingångar har inte sagt något om att ljudhanteringen inte håller måttet. Och det finns heller inget som säger att man måste ta in bilden via en extern förstärkare för att ta ut ljudet genom en.

Min tv har digitala och analoga ljudutgångar. Tittar jag på nyheterna sätter jag på TV:n och nöjer mig med TV-högtalarna. Tittar jag på något som förtjänar bättre ljud sätter jag på stereon. Jag hade fått spel om jag hade varit tvungen att sätta på stereon varje gång jag skulle titta på TV. Det finns poänger med att koppla ihop apparaterna men jag ser ingen poäng i att göra ihopkopplingen så att den ena apparaten blir beroende av den andra. Det omvända vore precis lika orimligt: vara tvungen att slå på TV:n varje gång jag vill spela en vinylskiva bara för att något ljushuvud tyckte att det räcker med 1 ljudingång på förstärkaren.

[OT] Köpa ny TV.
Inbyggda högtalarna är inget som ger en upplevelse nej. När jag hade tid att kolla på film och biosystemet inte hade en kvinnlig fiende körde jag in ljudet via hdmi till tv'n och fiber från tv'n till receiver.

[OT] Köpa ny TV.
Gör man det bara tillräckligt enkelt så är det inga problem. Jag kör allt ljud via min förstärkare. Barnen och fru reder ut det. Jag kör med en Logitech Harmony fjärrkontroll. Där har jag ställt in och döpt scenarierna t.ex titta på tv, titta på Appletv m.m. Ett tryck och allt startar rätt och det är bara att börja titta. Hon tycker det är enkelt för hon behöver bara en fjärrkontroll.

Tillbaka
Topp