[OT] Köpa ny TV.

[OT] Köpa ny TV.
Mheel sa:
Gör man det bara tillräckligt enkelt så är det inga problem. Jag kör allt ljud via min förstärkare. Barnen och fru reder ut det. Jag kör med en Logitech Harmony fjärrkontroll. Där har jag ställt in och döpt scenarierna t.ex titta på tv, titta på Appletv m.m. Ett tryck och allt startar rätt och det är bara att börja titta. Hon tycker det är enkelt för hon behöver bara en fjärrkontroll.

Lite kapning:
Jag har en digitalbox från Telia i ett skåp med dörr. När jag använder den måste jag ha dörren öppen, signalen går inte igenom. Finns det nån pryl man kan använda för att slippa ha dörren öppen? Nån IR-länk?

[OT] Köpa ny TV.
Pryl:

8872670003230.jpg

[OT] Köpa ny TV.
[OT] Köpa ny TV.
Jag köpte häromveckan en Panasonic TX-58DX750E 58' är en 4k med hdr.
Efter 9år med hd ready panasonic plasma.
Är nöjd med denna, riktigt bra bild med Netflix och true cinema läget aktiverat.
Chromecast i 1080p och svt play är helt ok oxå.
bra ljud med 5.1 in i stärkaren oxå, även från svtplay!
har sneglat på Sony, men tyckte denna har mer naturlig bild, riktigt skarp bild oxå.
Jämförde parallellt med nåt annat märke i butik, väldigt skillnad.
Inte heller så där äckligt ljusstartk som lcd brukar vara. Nästa steg är väl att kalibrera den då.
Den kör Firefox OS, som funkar bra.

[OT] Köpa ny TV.
Försök hitta nåt med magiskt bra bild och helst utan allt SmartTV-svammel som kommit de senaste åren. De gränssnitt jag provat har ändå upplevts hopplösa i jämförelse mot en hederlig HDMI-sladd mot den stationära riggen med tangentbord / mus. Själv bävar man inför dagen när vår uppemot tio år gamla Samsung ger upp och jag tvingas in i samma köpkarusell som TS. Det skulle vara klivet från lysrörsbakbelysning till dioder, om något.

[OT] Köpa ny TV.
Gew sa:
Försök hitta nåt med magiskt bra bild och helst utan allt SmartTV-svammel som kommit de senaste åren. De gränssnitt jag provat har ändå upplevts hopplösa i jämförelse mot en hederlig HDMI-sladd mot den stationära riggen med tangentbord / mus. Själv bävar man inför dagen när vår uppemot tio år gamla Samsung ger upp och jag tvingas in i samma köpkarusell som TS. Det skulle vara klivet från lysrörsbakbelysning till dioder, om något.

Precis som du skriver har jag mina funderingar. Alla skriver om Netflix, SVT Play och allt annat som är inbyggt.
Personligen vill jag ha en så snygg och inte för avancerad TV. Men vill ändå ha 4K och HDR då ett PS4 pro även skall köpas.
Men detta med inbyggt WiFi, appar och annat dylikt kunde man varit utan.
Eller så kommer man att använda det främst för att man kanske inte har det idag i TVn.

[OT] Köpa ny TV.
Var inne idag och kollade på El Giganten för att forska lite nu en vecka innan black friday.
Satan vad imponerad jag blev av LGs OLED 55b6v.
Visst är den nästan 10 000:- dyrare om man jämför mot de tidigare Sony och Samsung.
Eftersom vi tittar på mycket tv hemma känns inte 10 000:- så mycket om man nu har den i 10 år.

[OT] Köpa ny TV.
enligt den goda principen the quality remains long after the the price is forgotten. gäller även cyklar.

i grunden sunda lösningar brukar känneteckans av frånvaro av buzzwords såsom 3d eller hdr, eller att det står 5-växlad på bakstammen på bilen. på cykeln kan det stå något som dynamic suspension system eller något annat ovärdigt. för att liksom kamouflera att grunden är skräp.

även om en del skärmar lider av stegvisa färgskiftningar i exempelvis ansikten är färgåtergivningen inte problemet som i första hand behöver fixas på lcd/led; det är oförmågan till snabba rörelser.

nu har jag ingen aning om oled i praktiskt bruk är bättre än lcd/led på detta, men det kan inte gärna vara sämre.

[OT] Köpa ny TV.
kais01 sa:
i grunden sunda lösningar brukar känneteckans av frånvaro av buzzwords såsom 3d eller hdr

Vet inte om du är helt allvarlig men 3d och HDR är ju två väldigt konkreta och definierade funktioner, och HDR vill man nog faktisk ha koll på om TV'n klarar om man går i köpartankar i dagsläget.

[OT] Köpa ny TV.
Konkret sa:
Vilken typ av skärm är bäst för tvspel?
Nu har jag inte så mycket koll på just skärmar och konsoller, men en skärm med möjlighet att stänga av alla "bildförbättringar", dvs. ett "gaming-mode" behövs för att inte få osynkad bild med fördröjning.

Sen är 4k alltid roligt, även om man inte har utrustningen för det :P

[OT] Köpa ny TV.
daikai1 sa:
Konkret sa:
Vilken typ av skärm är bäst för tvspel?
Nu har jag inte så mycket koll på just skärmar och konsoller, men en skärm med möjlighet att stänga av alla "bildförbättringar", dvs. ett "gaming-mode" behövs för att inte få osynkad bild med fördröjning.

Sen är 4k alltid roligt, även om man inte har utrustningen för det :P
Vissa recensioner undersöker något som kallas "input lag", det är högintressant för TV-spel.

Att kunna stänga av "bildförbättring" sänker normalt denna fördröjning vilket är bra. Det ger oftast bättre bild också så det är önskvärt oavsett.

[OT] Köpa ny TV.
avstängning av bildförbättring förbättrar bilden om den är perfekt. hur ofta är den det? kanske när man håller på med tv-spel. tittar man på utsänt material sd eller hd bör den snarare vara en tillgång. ffa skärpeförbättringen är nödvändig i flertalet fall.

om det inte är en klåpare som varit framme med mjukvaran.

visste ni att om man gjorde hål med en lödkolv på anvisat ställe på en vhs-kassett fick man 60 procent bättre skärpa och mycket bättre färgåtergivning, på köpet slapp man blödning kring röda föremål.

haha inget aprilskämt, man behövde bara en super-vhs maskin, så kände den igen den moddade kassetten som en s-vhs, och spelade in med s-vhs. vips skärpa nästan i dvd-klass. så slapp man köpa super-vhs kassetter för fem gånger pengarna:))

[OT] Köpa ny TV.
Processorn i en TV har inte en chans att förbättra ett material som inte redan är bra. Omkodning av video i realtid kräver enorm processorkraft, en TV har inte det. Inte heller en processor som orkar kan magiskt förbättra ett undermåligt material.

Men alla får vara saliga på sin egen tro.

[OT] Köpa ny TV.
Köp en bra tv, prövade en billig Samsung men bilden var bajs så jag köpte en mindre storlek men från övre skiktet Samsung och efter omställning till "movie mode" och avstängning av all galna effekter brev bilden så jäkla bra att man nästan gråter när tittar på netflix.

[OT] Köpa ny TV.
kais01 sa:
visste ni att om man gjorde hål med en lödkolv på anvisat ställe på en vhs-kassett fick man 60 procent bättre skärpa och mycket bättre färgåtergivning, på köpet slapp man blödning kring röda föremål.

haha inget aprilskämt, man behövde bara en super-vhs maskin, så kände den igen den moddade kassetten som en s-vhs, och spelade in med s-vhs. vips skärpa nästan i dvd-klass. så slapp man köpa super-vhs kassetter för fem gånger pengarna:))
Jag använde inte lödkolven (eller ens lödpennan) utan ett 5mm borr när det begav sig.

Hade man en S-VHS ET-bandare fick man (nästan) lika bra inspelning på samma band utan att använda borr/lödpenna,
men de var sällsynta.

/Håkan

Redigerat: La till länken.

Senast ändrad:
[OT] Köpa ny TV.
Kastar in en relaterad fråga:

Om man inte vill ha olika fjärrar till alla sina saker : TV , DVD , Digital Box etc.

Är det logitech som gäller? Klarar man sig på en 650?

[OT] Köpa ny TV.
Mini_me sa:

Om man inte vill ha olika fjärrar till alla sina saker : TV , DVD , Digital Box etc.

Det är inte så jädra noga. Programmerbar och en användare som har ett litet uns tålamod räcker.
Jag har en fjärr köp på Aliexpress för 100kr som är så bra att jag köpte en extra ifall ungarna (eller jag också för den delen) skulle råka pajja den.

"Klarar man sig med en 650?"

Så klart inte om du köper grejor för grejornas egen skull... Men skall du ha nåt att blippa med funkar ju vilket skit som helst.

edit:
såg 4000p.
Skit i TV'n! Ge mig fjärren. Det räcker

Senast ändrad:
[OT] Köpa ny TV.
håkan, fördelen med lödpennan var att man slapp fria plastfragment i kassetten eller spelaren. samma trick vet du säkert funkade för övrigt på sd-disketter till datorn när man ville ha hd.

rattnalle, inställbar skärpa/kantförstärkning är en rätt basic åtgärd som gör storverk lagom inställd, och som funnits i varje vettig teve sedan början av nittiotalet. och sedan åtminstone fem år tillbaka klarar highend skärmar att jämna ut annars hoppande svepande bildrörelser på ett bra sätt. förmodar att en dator är inblandad.

gäller dock som nämnts inte ett flertal lcd/led skärmar och små snabba föremål. dom är vanligen blinda för dessa. man kan tycka att det inte vore så svårt att 'förbättra' det här problemet med ett uns av bildbearbetning.

[OT] Köpa ny TV.
Mini_me sa:

Logitech: Ja
650: Nej, du skall ha Harmony Companion. Riktigt bra. Smidig fjärr som går med radio (behöver inte riktas) till hubben som sedan sänder ut IR. Följer med ir-kabel om du har några grejer i skåp. Smidig programmering via app.

[OT] Köpa ny TV.
kais01 sa:
avstängning av bildförbättring förbättrar bilden om den är perfekt. hur ofta är den det? kanske när man håller på med tv-spel. tittar man på utsänt material sd eller hd bör den snarare vara en tillgång. ffa skärpeförbättringen är nödvändig i flertalet fall.

om det inte är en klåpare som varit framme med mjukvaran.

Nu svarade jag just om tv-spel, och då vill man ha så direkt bild som möjligt.

bildförbättring vid tv/filmtittande är sin sak

[OT] Köpa ny TV.
magnil sa:
Mini_me sa:

650: Nej, du skall ha Harmony Companion. Riktigt bra. Smidig fjärr som går med radio (behöver inte riktas) till hubben som sedan sänder ut IR. Följer med ir-kabel om du har några grejer i skåp. Smidig programmering via app.

Den där va trevlig! Tackar för bra tips :)

[OT] Köpa ny TV.
Mini_me sa:
magnil sa:
Mini_me sa:

Den där va trevlig! Tackar för bra tips :)
Jag har en Harmony one som börjar bli rätt gammal. När den ska bytas kommer jag nog satsa på en hub och köra med iPad eller android som fjärr.

[OT] Köpa ny TV.
Hej Bullen.

Jag har kommit på att jag kanske ska köpa mig en ny TV. Har kollat runt och researchat lite och fastnat för Samsung UE55KS8005. HåkanC-approved och allt. Verkar vara bra skit, eller?

Men nu ser jag att Elgiganten har LG:s OLED55B6V nedsatt till 16 lakan nu på Black Friday. Visserligen med leveranstid på drygt en månad, men det spelar ingen större roll för mig. OLED verkar ju hett, men någon som vet hur just den här modellen är?

3h kvar, måste leta upp lite recensioner nu...

[OT] Köpa ny TV.
Jag tror knappt jag läst något dåligt om OLED annat än att det sög att den första prisvärda modellen LG sålde här var böjd, typ.

Du får rapportera* :)

*Lagom positivt. Jag försöker ändå intala mig att nuvarande TV håller ett tag till. Färgerna är efter kalibrering väldigt bra men jag hade gärna haft något större..

Senast ändrad:
[OT] Köpa ny TV.
Rattnalle sa:
Jag tror knappt jag läst något dåligt om OLED annat än att det sög att den första prisvärda modellen LG sålde här var böjd, typ.

*Lagom positivt. Jag försöker ändå intala mig att nuvarande TV håller ett tag till. Färgerna är efter kalibrering väldigt bra men jag hade gärna haft något större..

Just kalibrering verkar ju vara en hel vetenskap i sig, nästan lika mycket som vilket däcktryck som är optimalt. :-)

[OT] Köpa ny TV.
Minhembio är sidan man besöker för att läsa diskussionerna om t ex tvapparater. Finns även trådar om kalibrering! Kan ni surfa på happy så borde ni kunna surfa dit och läsa på.

MediaMarkt är den enda butikskedja som utför riktiga isf-kalibreringar förutom diverse frilansare och egenföretagare. ElGig säljer 'optimering' vilket är lurendrejeri, trams och skämt i samma paket.

Jämfört mot IPS-panel (LCD) så har oled överlägset mycket bättre betraktningsvinklar.
Jämfört mot VA-panel (LCD) så har oled överlägset mycket bättre svärta.
Tyvärr har oled lite problem med rörelsehantering (judder) ännu, men vissa är okänsliga mot detta.

Läs och kolla här om ni vill veta mer om tv, herr Ytterberg är en av Sveriges bästa bildskärms-förstågsigpåare:
http://www.sweclockers.com/artikel/22991-sweclockers-introduktion-till-tv-apparater

[OT] Köpa ny TV.
DT, du behöver inte ha ångest för mellandagsrean. om tvn du köpt erbjuds billigare hos dom själva eller någon annan inom en månad är på på dom stora kedjorna bara gå dit med kvittot, få ut mellanskillnaden.

det blir det praktiska resultatet av prisgarantin plus öppet köp 30 dagar:) funkat bra för mig när jag någon gång använt mig av konceptet.

[OT] Köpa ny TV.
DT sa:
Rattnalle sa:

Just kalibrering verkar ju vara en hel vetenskap i sig, nästan lika mycket som vilket däcktryck som är optimalt. :-)
Jag har inte gjort någon riktig utan bara ögonmåttat utifrån diverse guider. Men det är en rejäl förbättring bara det från fabriksinställnignen.

[OT] Köpa ny TV.
[OT] Köpa ny TV.
Underbart att ni kan lägga lika mycket pengar som en cykel kostar på en tv :D

Jag vill också byta till nyare tv, men då jag har frikanaler i min brf via kabel så känns det inte som någon vits. Har en 46" LG som kanske är 6 eller 7 år gammal nu...

[OT] Köpa ny TV.
HåkanC sa:
Vad gäller kalibrering så har jag ett tips:
Jag har tidigare skrivit om Råd&Röns test av nu hela 229 TV-apparater https://happyride.se/forum/read.php/1/3055892/3059088#msg-3059088

De kalibrerade alla TV-apparater som del av testet och de inställningar som användes finns i en bifogad artikel.
Så får du bäst bild på tv:n
Bilden på den TV jag har (det är inte en UE55KS8005) fick tydligt bättre bild med de inställningarna.

/Håkan
Helst ska väl inställningarna anpassas till rummet TVn används i också. Men de där lär fortfarande vara en stor förbättring mot fabriksinställning så en schysst referenslista för den som har en av modellerna.

NickPick sa:
Underbart att ni kan lägga lika mycket pengar som en cykel kostar på en tv :D

Jag vill också byta till nyare tv, men då jag har frikanaler i min brf via kabel så känns det inte som någon vits. Har en 46" LG som kanske är 6 eller 7 år gammal nu...
Jag har inte ens en antennkabel i TVn. Har en gammal laptop inkopplad istället och kör allt material den vägen. Skriver det här på TVn från soffläge :)

[OT] Köpa ny TV.
NickPick sa:
Jag vill också byta till nyare tv, men då jag har frikanaler i min brf via kabel så känns det inte som någon vits.
Tittar du aldrig på filmer, via DVD/BD/nätet?
Om din lägenhet ligger hyfsat nära en TV-mast kan du få åtminstone DVB-T HD via Boxer,
även om det inte är samma HD som DVB-S. Jag har så, men det är ffa för att kunna se fler kanaler på landet, tex TdF i Juli.

/Håkan

[OT] Köpa ny TV.
Vår LG 50" plasma från 2011 får nog hänga med ett tag till. Även om en 60" oled vore coolt att ha så känns det inte värt det just nu.
Gjorde lite småinställningar på den och nu kan man faktiskt se tv tablån i comhem boxen utan att kisa sönder ögonen. Alltid nåt.

[OT] Köpa ny TV.
HåkanC sa:
Vad gäller kalibrering så har jag ett tips:
Jag har tidigare skrivit om Råd&Röns test av nu hela 229 TV-apparater https://happyride.se/forum/read.php/1/3055892/3059088#msg-3059088

De kalibrerade alla TV-apparater som del av testet och de inställningar som användes finns i en bifogad artikel.
Så får du bäst bild på tv:n
Bilden på den TV jag har (det är inte en UE55KS8005) fick tydligt bättre bild med de inställningarna.

/Håkan

R&R anger inte med vilken metod de kalibrerat, alltså känns det inte helt seriöst. En seriös kalibrerare anger mätinstrument, metod och testmönster mm.
Fast det där är såklart inställningar som KAN fungera jättebra på en tv och är säkert väldigt mycket bättre än fabriksinställningarna.
Men vi skall komma ihåg att det är i grunden fungerande inställningar på det exemplar de 'kalibrerat', och det innebär inte att dessa inställningar (om jag petar in dem på min tv) innebär att min tv är kalibrerad.
Bildpaneler är unika som personligheter i karaktär.

[OT] Köpa ny TV.
Rattnalle sa:
Helst ska väl inställningarna anpassas till rummet TVn används i också.
+
skrotfot sa:
R&R anger inte med vilken metod de kalibrerat, alltså känns det inte helt seriöst. En seriös kalibrerare anger mätinstrument, metod och testmönster mm.
=
DT sa:

yckg7Gadi.jpeg

/Håkan

Tillbaka
Topp