[OT] Köpa ny TV.

[OT] Köpa ny TV.
Jag som TS har läst era recensioner mycket noggrant och tagit till mig all info.
Själv var jag inne på EG och hämtade ut en LG 55" OLED igår.
Har inte kopplat in den än så kan inte yttra mig. Men stod o valde mellan denna och Samsung 8005 som var 4000:- billigare.
Tvekade inte för 5 öre vilken jag skulle ha, OLED må vara rätt nytt men överlägset mot LCD i 9 fall av 10.
Det är precis som någon skrev tidigare gällande rörelse hanteringen, inte sen bästa.
Men beror på vilken modell och hur känslig man är. :)

[OT] Köpa ny TV.
HåkanC sa:
NickPick sa:
Jag vill också byta till nyare tv, men då jag har frikanaler i min brf via kabel så känns det inte som någon vits.
Tittar du aldrig på filmer, via DVD/BD/nätet?
Om din lägenhet ligger hyfsat nära en TV-mast kan du få åtminstone DVB-T HD via Boxer,
även om det inte är samma HD som DVB-S. Jag har så, men det är ffa för att kunna se fler kanaler på landet, tex TdF i Juli.

/Håkan

Det händer väldigt sällan. Tror min tv köptes när 60hz och 1080 nämndes i reklamerna. Spelar Ps4 och tycker att grafiken är bra.
Skulle jag byta blir det dock minst 60" då storlek ger bättre känsla.
Får vänta tills oled sjunker i pris då kanske. :)

[OT] Köpa ny TV.
Tobbegubben sa:
Jag som TS har läst era recensioner mycket noggrant och tagit till mig all info.
Själv var jag inne på EG och hämtade ut en LG 55" OLED igår.
Har inte kopplat in den än så kan inte yttra mig.

Aha spännande. Rapportera gärna dina intryck när du hunnit använda den lite grand.

Tobbegubben sa:
Det är precis som någon skrev tidigare gällande rörelse hanteringen, inte sen bästa.
Men beror på vilken modell och hur känslig man är. :)

Mmm, alltid ska man vara smånojig över nåt...

[OT] Köpa ny TV.
Mheel sa:
Mini_me sa:
magnil sa:
Mini_me sa:
Kastar in en relaterad fråga:

Om man inte vill ha olika fjärrar till alla sina saker : TV , DVD , Digital Box etc.

Är det logitech som gäller? Klarar man sig på en 650?

Logitech: Ja
650: Nej, du skall ha Harmony Companion. Riktigt bra. Smidig fjärr som går med radio (behöver inte riktas) till hubben som sedan sänder ut IR. Följer med ir-kabel om du har några grejer i skåp. Smidig programmering via app.

Den där va trevlig! Tackar för bra tips :)
Jag har en Harmony one som börjar bli rätt gammal. När den ska bytas kommer jag nog satsa på en hub och köra med iPad eller android som fjärr.

Köp ändå Harmony Companion så får du med en fjärr. Då kan du använda både app och fjärr. Vi använder i princip bara fjärren då det både är krångligt att starta app och inte speciellt bra med touchscreen på en fjärr, bättre med knappar som man lär sig var dom sitter. Men det är bra att kunna dra igång appen när frun gömt fjärren :)

[OT] Köpa ny TV.
Fråga till er som kan detta med all elektronik prylar.
Nu när man skaffat ny Tv. Skall man koppla all elektronik via sin receiver för att sedan dra en HDMI till Tvn.
Eller skall man koppla var pryl direkt till Tvn och sedan köra med en optisk kabel från TV till receiver?

[OT] Köpa ny TV.
Tobbegubben sa:
Nu när man skaffat ny Tv. Skall man koppla all elektronik via sin receiver för att sedan dra en HDMI till Tvn.
Eller skall man koppla var pryl direkt till Tvn och sedan köra med en optisk kabel från TV till receiver?
Allt genom recievern enligt mig.
Smidigt att styra volym och källa via en fjärr

[OT] Köpa ny TV.
daikai1 sa:
Tobbegubben sa:
Allt genom recievern enligt mig.
Smidigt att styra volym och källa via en fjärr

Tjena!

TV enligt mig. Inte fan behöver jag en surroundanläggning för att kolla på nyheterna. TV-spel spelar jag ofta med hörlurar för att inte störa familjen. DVS två fall som sker ganska ofta där det bara är bökigt att koppla via en reciever.

[OT] Köpa ny TV.
Det här med ljud. Jag har förstått att det är ganska kasst ljud till de flesta nya TV-mackapärer, inklusive den där snitsiga LG-OLED:en som jag råkade beställa (det är den enda punkt där den genomgående får rätt dåligt betyg i de recensioner jag har läst).

Är en soundbar ett bra alternativ om man vill ha hyfsat ljud på ett smidigt sätt? Några tips i så fall? Jag har inga jättehöga krav och tänker inte brassa på med hög volym (med tanke på grannar om inte annat) men vill ändå att det ska låta hyfsat.

[OT] Köpa ny TV.
DT sa:
Det här med ljud. Jag har förstått att det är ganska kasst ljud till de flesta nya TV-mackapärer, inklusive den där snitsiga LG-OLED:en som jag råkade beställa (det är den enda punkt där den genomgående får rätt dåligt betyg i de recensioner jag har läst).

Är en soundbar ett bra alternativ om man vill ha hyfsat ljud på ett smidigt sätt? Några tips i så fall? Jag har inga jättehöga krav och tänker inte brassa på med hög volym (med tanke på grannar om inte annat) men vill ändå att det ska låta hyfsat.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet! Börja där och sedan letar du dig vidare.

[OT] Köpa ny TV.
Soundbar är bättre än TVn med god marginal och tar lite plats. Men det är väl ungefär det som är bra och det som de är designade att göra. Allt beror på vilka krav du har :-)

[OT] Köpa ny TV.
Nya tvapparater har ju inget höjdarljud kanske. Sonos har en fin och dyr soundbar för typ 7500 spänn :) Heos motsvarande ligger på 6000 med någon slags baslåda till.

Köper man en sonosbar kan man koppla in tex ett par play1or som surround.

[OT] Köpa ny TV.
DT sa:

Jag har 2 stativhöhtalare som ger riktigt mysigt filmljud, men tar ju mycket plats :/
Det du ska tänka på är att soundbars är basfattiga ifall du gillar sånt, och behöver köpa en baslåda till. men detta finns ofta i paket.

[OT] Köpa ny TV.
Ja, en baslåda verkar ju ingå med ljudlimpan i en del paket. Trådlös är den också ibland, verkar smutt.

Får ta och leta runt lite bland recensioner och tester helt enkelt.

[OT] Köpa ny TV.
Jag köpte en Bose soundbar till TVn i sommarstugan och måste säga att jag är imponerad av ljudet. Inte surround iofs men klart mycket bättre bas och tydligare tal än på TVns högtalare. Bose har heller ingen ful baslåda som man ska hitta plats till.

[OT] Köpa ny TV.
Jag tycker faktiskt att där är helt ok ljud i LG OLED tvn jag köpte.
Nu jämför jag mot min gamla Samsung som hade riktigt kasst ljud.
Råder delade meningar med det att koppla via receiver eller direkt till tvn.
Om man kollar på tv och en film har 5.1 ljud och inte kopplat via receivern. Då kan du väl inte få ut 5.1?
Eller hur gör man då?
Är det optisk kabel mellan tv och receiver som gäller?
Då måste ju ändå receivern vara på?

[OT] Köpa ny TV.
Vill du köra bildkällor utan ljud från recievern? Om nej ser jag ingen anledning att inte köra via recievern.

Utom möjligtvis om du ska köra ex 4k och din reciever inte kan switcha det.

[OT] Köpa ny TV.
Tobbegubben sa:
...Om man kollar på tv och en film har 5.1 ljud och inte kopplat via receivern. Då kan du väl inte få ut 5.1?
Eller hur gör man då?Är det optisk kabel mellan tv och receiver som gäller?...

Nu för tiden stödjer nog alla HDMI mellan TV och reciever ARC (Audio Return Channel). Dvs att om du exempelvis ser på TV eller annan källa inkopplad i TV:n kan ljudet gå till receivern via HDMI-kabel

Om ARC saknas kopplar du en digital ljudkabel (optisk eller koaxial) mellan TV och receiver.

Senast ändrad:
[OT] Köpa ny TV.
Om man bara har en gammal förstärkare (Yamaha AX-V401 med QLN Qbic golvhögtalare) och vill ha ut TV-ljudet på sin nya Samsung, funkar denna https://www.kjell.com/se/sortiment/...ital-till-analog-omvandlare-med-switch-p69170 med OK ljud? Rimligt pris är viktigast, bara inte ljudet är helt koko...

(Det blir rätt bra ljud med tillräckligt stora högtalare, kan leva utan 5.1 och annat när man får tillräckligt med ljud i alla frekvenser...)

/A

[OT] Köpa ny TV.
Någon som har erfarenhet av en riktigt platt TV? Ska sitta "tight" mot väggen och vara så tunn som möjligt.
Förstår om ljudet inte blir det bästa men är den OK? (Kommer vara max 50 tum förmodligen mindre).

[OT] Köpa ny TV.
Någon som har erfarenhet av en riktigt platt TV? Ska sitta "tight" mot väggen och vara så tunn som möjligt.
Förstår om ljudet inte blir det bästa men är den OK? (Kommer vara max 50 tum förmodligen mindre).
Vi har planerat att köpa en Samsung the Frame. Den är 2,4cm tjock och ser ut som en tavla, typ. All elektronik sitter i en box som man kan placera i t.ex. ett skåp under tv:n. Där kopplar man även in alla hdmi-kablar, ström etc.

Samsung har även "vanliga" tv-apparater (dvs. inte en tavelram) med samma teknik, som antagligen är ännu plattare. De har bättre bildkvalitet än the Frame om jag förstått rätt.

Inget uttömmande svar men jag tror att det är bland det plattaste du kan hitta.

[OT] Köpa ny TV.
Kollar på LG C1 och LG G1, problemet med C1 är att kontakterna pekar rakt ut vilket gör det svårt att montera dikt an mot väggen, ska kolla på Samsungs modeller, helst vill jag ha OLED så det lutar mer åt LG.
Tänkte man skulle vara ute i tid inför black friday ifall nån reas ut. =)

[OT] Köpa ny TV.
Köpte en 2021 Samsung the frame i 55" och är väldigt nöjd med den. Extremt tunn, men det var den separata "köpplingsboxen" som jag verkligen ville ha för att minimera antalet synliga sladdar.

[OT] Köpa ny TV.
Jag har en väggmonterad tv sedan tidigare, dock inte tjock-tv :) , där har jag fällt in alla sladdar i väggen.

Dock så lyckades jag med att montera elkontakten 30cm för högt så att den syntes ovanför tvn. Var bara att göra om och göra rätt. Då kände man sig som ett riktigt geni kan jag intyga.

[OT] Köpa ny TV.
Skall du ha OLED så blir det svårt under 55" och även om OLED är sjukt tunna längs kanterna så har du ju ändå en elektronikdel som bygger, vill man ha så flush som möjligt kan det vara bra att leta efter en modell med lös elektronikdel som nämns ovan. Tyvärr inga konkreta tips. Jag kör själv Philips med ambilight men då får du räkna med att det bygger ännu mer om du skall följa monteringsråden och få bra spridning på ljuset.

Senast ändrad:
[OT] Köpa ny TV.
Jag behövde hänga tv:n när jag köpte nya högtalare. Den nya centern var högre än benen.

Tycker dock att det finns fördelar med att ha tv:n på en bänk med hjul, om man behöver mecka...

Lösning, en extra "låda" att hänga tv:n på med hål för kablar och plats på baksidan för annan teknik. Gjord av en bänkskiva.

DSC_1922.JPG

DSC_1923.JPG

DSC_1924.JPG

[OT] Köpa ny TV.
Vi har the frame 70 (Eller var det 65) på jobbet. Vet inte om det är årets eller förra årets modell.
Jag gillar den. Ok ljud för slökoll iaf. Väldigt tunn och diskret kabel upp till tvn.
Jag är dock inget fan av Samsungs TV mjukvara trots Samsung tv hemma och Samsung telefon :)

Fö verkar den bara klara wifi 5 om det nu var viktigt.

Skönt ljus i den i tavelläget.

[OT] Köpa ny TV.
Vi har the frame 70 (Eller var det 65) på jobbet. Vet inte om det är årets eller förra årets modell.
Jag gillar den. Ok ljud för slökoll iaf. Väldigt tunn och diskret kabel upp till tvn.
Jag är dock inget fan av Samsungs TV mjukvara trots Samsung tv hemma och Samsung telefon :)

Fö verkar den bara klara wifi 5 om det nu var viktigt.

Skönt ljus i den i tavelläget.
Min sades också klara 5GHz men det gör den inte i verkligheten. Bekräftat problem hos fler på Samsungs forum. Förslag om att kanaländra till lågt fungerar ej. Nästa gång tar jag med installation, då får dom ta tillbaka apparaten om det inte fungerar.

[OT] Köpa ny TV.
Kör chromecast utan problem på dualband nät? Både audio, video 3 och TV. Inga problem. Två olika platser med två olika tekniska lösningar. Den ena kör Googles mesh och de andra unifi accesspunkter, (lite 6)

[OT] Köpa ny TV.
Min sades också klara 5GHz men det gör den inte i verkligheten. Bekräftat problem hos fler på Samsungs forum. Förslag om att kanaländra till lågt fungerar ej. Nästa gång tar jag med installation, då får dom ta tillbaka apparaten om det inte fungerar.
Wifi5 eller "ac" är alltså 5ghz men inte den senaste standarden.

[OT] Köpa ny TV.
Kör chromecast utan problem på dualband nät? Både audio, video 3 och TV. Inga problem. Två olika platser med två olika tekniska lösningar. Den ena kör Googles mesh och de andra unifi accesspunkter, (lite 6)
Funkar med 1st gen men inte med med den senaste med goggle tv. Möjligt att det finns fler inställningar att göra men när jag labbade med det så funkade det bara om mobilen låg på samma wifi.
Hm, nu undrar jag om det inte berodde på appen också. Netflix brukar alltid funka men inte andra. Inte 100% men nåt skit var det.

[OT] Köpa ny TV.
Aha, du får ingen koppling mellan telefon och cc om den ena ligger på 2.4 och den andra på 5.
Borde ju mest ha med router att göra i så fall.

[OT] Köpa ny TV.
Ccn bryr ju sig bara om de ligger på samma subnät, vilket de borde kunna. Du kan ju Casta från en tråddragen dator om du vill exempelvis. De kräver ingen trådlös magi.

[OT] Köpa ny TV.
Ccn bryr ju sig bara om de ligger på samma subnät, vilket de borde kunna. Du kan ju Casta från en tråddragen dator om du vill exempelvis. De kräver ingen trådlös magi.
Okej jag förstår men det fungerar ändå inte. CC hittar inte mitt CC-nätverket om mobil eller surfplatta är på 5GHz. Så kanske är det ngn inställning i routern. Men det är inget större problem då tv'n ändå inte klarar 5GHz, det blir inget bättre ändå.

[OT] Köpa ny TV.
Jag slänger in en fråga om ljud kopplat till TV. Som flera varit inne på så blir ljudet lidande när tjockleken på TV:n minskar. Jag är ute efter en liten förstärkare som jag kan gömma undan som har HDMI-CEC och Spotify connect. Jag har sneglat på Bluesound Powernode N330. Den finns tyvärr inte tillgänglig i dagsläget då de har leveransproblem. Finns det liknande förstärkare ni kan rekommendera?

[OT] Köpa ny TV.
Jag slänger in en fråga om ljud kopplat till TV. Som flera varit inne på så blir ljudet lidande när tjockleken på TV:n minskar. Jag är ute efter en liten förstärkare som jag kan gömma undan som har HDMI-CEC och Spotify connect. Jag har sneglat på Bluesound Powernode N330. Den finns tyvärr inte tillgänglig i dagsläget då de har leveransproblem. Finns det liknande förstärkare ni kan rekommendera?
Den här känns väl klart mer prisvärd än Powernode eller missar jag något?

Tillbaka
Topp