[OT] Köpa öl till egen tunna.

Carl

Aktiv medlem
Hur bär man sig åt för att fylla en egen öltunna med 9,5 L öl? Jag har en ärvd tunna som är jättefin med rostfri innerbehållare, klädd med plankor för att se ut som en riktig tunna. Det är inte den på bilden men den är ganska lik. Systembolagets kundtjänst gav mig inga alternativ förutom att köpa burkar och hälla i. Frågan är ju då hur det går med kolsyran.

Är det någon här som har några handfasta tips som faktiskt kan fungera? Eller äger en restaurang i Linköping? :)

Bilagor

• tunnahvilan2.jpg
    tunnahvilan2.jpg
    58.8 KB · Besök: 239
Carl skrev:
-------------------------------------------------------
> Systembolagets kundtjänst gav mig inga
> alternativ förutom att köpa burkar och hälla i.
> Frågan är ju då hur det går med kolsyran.

Hur det går? Vad tror du händer? Om du vill ha kvar kolsyran i ölen någon längre tid så måste du trycksätta tunnan.

Senast ändrad:
Behåll tunnan som prydnadssak, ge ölet ett bättre öde i bättre utrustning. Tycker jag...
Att tappa över större mängd utan trycksättning blir inte bra.

Senast ändrad:
vadå 9,5 liter; det dricker man ju upp (ensam) på ngn halvtimme, lätt. Under den tiden går väl inte så mkt kolsyra förlorad.

Sen har du ju den hygieniska delen. Har en bror som jobbar på bryggeri och jag vet att det är något vansinnigt viktigt att allt blir rent och det inte finns nått kvar i någon fog. Det kanske inte är lika allvarligt när man inte ska brygga, men rent och fint lär det ju inte bli på insidan. Tror dock precis som övriga här att trycksättningen för att behålla kolsyran är det stora problemet.

Det är bara för en kväll, självklart ska jag inte förvara något i tunnan.

Innerbehållare och kran är tillverkade med oerhört fina toleranser och håller trycket fint. Jag hällde vid ett tillfälle 1l kokande vatten i den och stängde. När jag sedan öppnade kranen small det nästan till pga trycket från den uppvärmda luften. Så de första 8 litrarna lär komma ut med fart, den sista slatten får man nog betrakta som svinn. :)

Frågan är hur man får ner ölet i tunnan med minsta mängd förlorad kolsyra.

Carl skrev:
> Frågan är hur man får ner ölet i tunnan med
> minsta mängd förlorad kolsyra.

Hävert.

Kyl ölen så att den är så kall som möjligt utan att vara underkyld/frysa till is för att bevara så mycket som möjligt av kolsyran.

Det här kommer tyvärr inte bli bra om du inte kan trycksätta, du kommer få avslagen öl mot slutet men om du ändå insisterar så skulle jag föreslå att du köper två plastfat för draughtmaster. Dom har en liten slang på och du borde kunna klämma ur ölen för hand. Som TBone säger är det viktigt att kyla ölen och om du kan även tunnan. Det kommer göra väldigt mycket för mängden kolsyra som blir kvar. Kyl till nollgradigt ungefär.

Rigga någon slags klämma på slangen till fatet så du inte får en ölkaskad i början. Senare kommer det nog inte vara något problem. Klipp av den svarta plastbiten längst ut på slangen så den är öppen. Se till att slangen når ner i botten på tunnan så du inte får nåt fall och öppna din klämma. Då borde du kunna få ner ölen rätt ner i botten på tunnan.

När du tappar så kommer du får undertryck i tunnan, det innebär att du får avslagen öl och efter ett tag kommer du få öppna korken för att utjämna trycket. Då får du ännu sämre öl tyvärr.

Detta är inte beprövat men man tycker ju att det borde funka :).

Å andra sidan är du väl cyklist så du kanske har en såndär CO2-pump? Kan du inte montera en cykelventil i korken och koppla på pumpen?

Finns lösningar för partyfat för kolsyrepåfyllning för att behålla tryck, kanske går att lösa. Annars kan du ju brygga själv :)

Stort tack för alla bra tips. Jag blir sugen på att köpa två draughtmasterdunkar och prova.

Dessutom funderar jag på att försöka skaffa ett ytterligare lock och montera en cykelventil i. Det behöver Inte vara svårare än så att se till att ingen mer kolsyra än den man tappar vid upphällningen går åt.

Var hittar man ett lock till ytterdia 35 mm och stigning ca 0,8?

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    35.7 KB · Besök: 61
Carl skrev:
> Stort tack för alla bra tips. Jag blir sugen på
> att köpa två draughtmasterdunkar och prova.
>
> Dessutom funderar jag på att försöka skaffa ett
> ytterligare lock och montera en cykelventil i. Det
> behöver Inte vara svårare än så att se till
> att ingen mer kolsyra än den man tappar vid
> upphällningen går åt.
>
> Var hittar man ett lock till ytterdia 35 mm och
> stigning ca 0,8?

Tycker det ser ut som vanlig rörmokargänga... Leta hos närmsta rör grossist.

Edit http://m.clasohlson.com/se/Rördelar/Pr309493000
Men lika bra att skruva på en ballofix så kan du trycksätta och sen stänga kranen

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp